eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ تحلیل فلسفی شکل گیری سبک زندگی مصرف گرا در سنت انگلیسی 📝 • با شکل‌گیری دولت‌های رفاه در فضای عمومی جوامع غربی، گروه‌های اجتماعی خاصی پدیدار شدند که در بین آن‌ها مصرف نقشی اساسی و محوری داشت و این نحوه مصرف بود که شیوه‌ی‌ زندگی آن‌ها را تعین و به آن‌ها هویت می‌داد. درواقع موضوع با ویژگی‌های بیرونی که با آن تعریف و بازتعریف می‌شد، تعين مي‌يافت. آنچه این گروه‌های جدید را از هم تفکیک می‌کرد و از هم تشخیص می‌داد، ویژگی‌هایی نبودند که با مؤلفه‌هایی چون سن، جنسیت، قومیت یا طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوان آن‌را تعریف کرد و یا اینکه توسط شغل فرد معین شوند، بلکه بیش‌تر ویژگی‌هایی مربوط به سازوکارهای درونی این گروه‌ها بود. • این سازوکارهای درونی درواقع متأثر از عوامل و مؤلفه‌هایی هستند که می‌کوشند ساختار اجتماعی، اقتصادی را با رویکرد و دورنمای هویتی شکل دهند و آن‌را بر سازند. این برساخت هویتی روندی در جریان تکوین خود می‌سازد که بیش‌تر از طریق اقلام مصرفی مثل پوشاک، موسیقی یا فعالیت‌های ورزشی و نیز هواداری گروه‌های موسیقی و خوانندگان یا تیم‌های فوتبال، به‌عنوان ابزار خود استفاده می‌کند. • این الگوهای مصرف را می‌توان به‌مثابه‌ی مفهومی دید که با آن‌کسی که عضو و یا خارج از یک گروه خاص است، تعریف می‌شود. بعضی جامعه‌شناسان درک الگوهای مصرف را بسیار مهم دانسته‌اند؛ در درک جدید، الگوی مصرف بیش‌تر به‌عنوان موضوعی متأثر از طبقه اجتماعی-اقتصادی فهمیده می‌شود تا موضوعی که متأثر از سن، جنسیت، قومیت و... باشد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❏ بحث های سیاسی در ایران همیشه آکنده از کلمه و وابسته است. • بحث‌های سیاسی در ایران آکنده از اصطلاحاتی مانند توطئه، جاسوس، خیانت، وابسته، خطر خارجی، عمال خارجی، نفوذ بیگانه، اسرار، نقشه، عروسک، ستون پنجم، نوکران استعمار، پشت پرده، و پشت صحنه است. این واژه‌ها سیاست در ایران را همانند نمایش خیمه‌شب‌بازی فرض می‌کند که در آن قدرت‌های خارجی کنترل عروسک‌ها ــ سیاستمداران داخلی ــ را از طریق ریسمان‌های ناپیدا برعهده دارند. • پیام [اساسی این واژه‌ها] این است که ناظر هوشمند باید ظواهر را نادیده انگارد و در مقابل بر پیوندهای پنهانی متمرکز شود. تنها در این صورت است که شخص می‌تواند توطئه را ردیابی، عوامل پنهانی را درک و جنایتکاران واقعی را شناسایی کند. • نیاز به گفتن نیست که این تصویر عاری از هرگونه ابتکاری است؛ عروسک‌گردانان نه‌تنها حاکمِ‌ غالب، بلکه عقل‌کل و صاحب قدرت مطلق نیز هستند؛ درست ایفای نقش می‌کنند، هر کسی که باشد در یک برنامه عالی و بی‌نظیر عمل می‌کند و دقیقاً از پیش می‌داند که داستان را از کجا شروع کند، چگونه پیش ببرد و به پایان برساند. • افزون بر این، توطئه همانند پانتومیم کودکان سرگرم‌کننده است؛ هیچ ابهامی ندارد و شخصیت‌ها را به‌صورت مطلق، خوب یا شیطانی، به تصویر می‌کشد. • اگرچه رویکرد پارانوید می‌تواند در بسیاری از مناطق جهان دیده شود، اما این امر در ایران مدرن بسیار بیشتر از جوامع غربی متداول است. در غرب هراس از دسیسه، واقعی و خیالی، در زمان‌های ناامنی شدید ــ طی سال‌های جنگ، انقلاب و یا بحران‌های اقتصادی پدید می‌آید. این مسئله در ایران در سراسر نیم سدۀ گذشته فراگیر و گسترده بوده است. در غرب این امر نه به‌عنوان یک جریان غالب و روند کلی، بلکه معمولاً به گروه‌های حاشیه‌ای محدود بوده است که بیشتر موجب تمسخر بوده‌اند. • اما در ایران رویکرد پارانوید همانند یک جریان کلی و نیز حاشیه‌ای در جامعه نفوذ یافته و پخش می‌شود و از میان همه‌ی طیف‌های سیاسی عبور می‌کند ــ‌ سلطنت‌طلب‌ها، ملی‌گرایان، کمونیست‌ها و نیز . از کتابِ «جستارهایی دربارۀ تئوری توطئه در ایران» یرواند آبراهامیان، احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ من نمی‌دانم که بردم جنگ را یا باختم زنده بیرون آمدم، امّا سپر انداختم از جهنّم هیچ باکی نیست، وقتی سال‌ها با جهانی این‌چنین، هم سوختم هم ساختم دوست از دشمن مخواه از من که بشناسم رفیق من که در آیینه خود را دیدم و نشناختم آنچه باید می‌کشیدم را کشیدم، هر نفس آنچه را بایست می‌پرداختم، پرداختم سال‌ها سازی به دستم بود و از بی‌همّتی هیچ آهنگی برای دلخوشی ننْواختم زندگی، شطرنج با خود بود و در ناباوری فکر می‌کردم که خواهم بُرد... امّا باختم! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ حضرات سکوت! مسئولیت بلایی که با راهبرد فقه اخصی خود بر سر جامعه آورده اید را بر عهده بگیرید. 📝 #ط
❖ مذمت شدن بزرگان ما در تاریخ به خاطر شرب خمرشان نبود، بلکه به خاطر بی بصیرتیشان بود • ما اباذر و عمار را کمتر به خاطر عبادتشان‌ مدح میکنیم. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ شراب چشم های تو مرا خواهد گرفت از من اگر پیمانه ای از آن به چشمانم بنوشانی . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد 📝 فلسفه جیب مارا پر نمی‌کند و مارا به مقامات ناپایدار در دولتهای دموکراتیک بالا نمی‌برد و حتی ممکن است مارا به اینگونه چیزها بی اعتنا سازد. زیرا اگر جیب ما پر شد و به مقامات بالا رسیدیم اما در طی این مدت جاهلانه ساده لوح ماندیم و عقل ما ناپخته و نامجهز ماند و رفتار ما خشن و خوی و منش ما ناپایدار و امیال ما آشفته و خود ما کور و بیچاره ماندیم چه نتیجه ای دارد؟ پختگی همه چیز است. و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد...... ما بدون حکمت نجات نخواهیم یافت. 📚 کتاب لذات فلسفه ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ زان دوست که غمگینم، غم‌‎خوار کنش، یارب دشمن که نمی‌خواهد، هم‌خوار کنش، یارب اندر دل سخت او کین پر شد و مِهر اندک آن مهر که اندک شد، بسیار کنش، یارب سر گشته و غم‌خوارم، آن کین غم ازو دارم همچون من سرگشته، بی‌یار کنش، یارب کردست رقیبان را خار گل روی خود نازک شکفید آن گل، بی‌خار کنش، یارب گر زلف چو زُنّارش می‌رنجد ازین خرقه این خرقه که من دارم، زنّار کُنَش یارب! این سینه که شد سوزان از مِهر جگردوزان چون مهر بر افروزان، یا نار کنش، یارب آن کاو نکند باور بیماری و درد من یک چند به درد او، بیمار کنش، یارب چشمش همه را خواند وز روی مرا راند مستست و نمی‌داند، هشیار کنش، یارب هر دم به دل سختم، تاراج کند رختم در خواب شد این بختم، بیدار کنش، یارب بی‌کار شد آه من، اندر دل ماه من منگر به گناه من، پر کار کنش، یارب دل برد و ز درد دل می‌گریم و می‌گویم: کان کس که ببُرد این دل، دلدار کنش، یارب آن کش نشد آگاهی از غارت رخت من یک هفته اسیر این طرّار کنش، یارب گر زانکه بیازارد، سهل‌‎ست، مرا آن بت از اوحدی آن آزار، بیزار کنش، یارب ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ در روش فلسفی از شعر و داستان برای فهم بهتر به هیچ وجه استفاده نشده است. • آیت الله ...استحكام مسائل فلسفى و اتقان آنها با راه‌يابى داستان‌هاى نقلى آسيبى جبران‌ناپذير مى‌بيند، چه اينكه برخى از مسئولين تدريس و تاليف رشته عقلى راه نفوذ امور اعتبارى را با طرح داستان و شعرهاى خطابى به قلمرو فلسفه بازكرده‌اند و چون هضم آنها آسان بود زودتر از مسائل برهانى پذيرفته شد و با گسترش اينگونه از مسائل خطابى و شعرهاى‌ ذوقى و ظريف‌كاريهاى فرهنگى عرصه بر مسائل عقلى به تنگ آمد تا رفته‌رفته صحنه را رها كرد و گمان به جاى يقين نشست و خطابه، جاى برهان را گرفت.... . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• امشب حس و حال نیست. - باخت امشب گریه نداشت، بازخورد بعد از باخت گریه داشت. هی میخوام تحلیلی راجع به بازخورد اتفاق امشب بنویسم میبینم زمان باید برای گفتن برخی حرفا بگذره... | فقط بدونید مشکل ایران در وحدت نداشتن پیرامون اون هست، مذهبی هایی که درکی از هویت ایرانی ندارن و ایرانی هایی که درکی از هویت اسلامی ندارن دارن جامعه رو روز به روز به سمت دوقطبی شدن بیشتر هدایت می‌کنن. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ آقای بروجردی صد سال دیگر فراموش میشود، اما اهمیت کار علامه طباطبایی تازه فهمیده خواهد شد. 📝 از سختی ها و گمنامی های استاد خود به خاطر عمل به تکلیف می گوید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef