13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ تاثیر اغتشاشات در آینده ایران.
🎥 #بیژن_عبدالکریمی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی ماند
چه باید گفت با آن کس که می دانی نمی ماند؟
بمان و فرصت قدری تماشا را مگیر از ما
تو تا آبی بنوشانی به من، جانی نمی ماند …
برایم قابل درک است اگر چشمت به راهم نیست
برای اهل دریا شوق بارانی نمی ماند
همین امروز داغی بر دلم بنشان که در پیری
برای غصه خوردن نیز دندانی نمی ماند !
اگر دستم به ناحق رفته در زلف تو، معذورم !
برای دست های تنگ، ایمانی نمی ماند …
اگر اینگونه خلقی چنگ خواهد زد به دامانت
به ما وقتی بیفتد دور، دامانی نمی ماند
بخوان از چشم های لال من، امروز شعرم را
که فردا از منِ دیوانه، دیوانی نمی ماند …
#حسین_زحمتکش
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
9.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ اصلاحات یعنی عقب نشینی
🎥 #پرویز_امینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• چندسال قبل برای خرید کتاب مناهج الوصول که کتاب اصلی امامخمینی در زمینه علم اصول هست به یک کتاب فروشی قدیمی مراجعه کردم، فروشنده کتاب خود یک پیرمرد روحانی بود.
از او که اسم کتاب را پرسیدم با تعجب گفت مگر امام کتاب اصول نوشته است؟ عجیب اینجاست در طی چندین سالی که او کتاب فروشی داشت حتی یک نفر از او کتاب اصولی امام را نخواسته بود...
به راستی این تجربه تلخ نمود کوچکی از ذهنیت موجود حوزه نسبت به تفکر معمار انقلاب است، گویی نظام فکری ای پشت سر این انقلاب در اندیشه او برای آغاز این انقلاب شکل نگرفته است که حتی نیاز به بررسی باشد...
فکر امام هنوز هم در جامعه حزب الله و حوزوی کاملا ناشناخته است. گمان نمیکنم غالب طرفداران امام حتی بتوانند سه کتاب از او که نوشته است را نام ببرند.
این عدم سنخیت بین اندیشه انقلاب و عشق به انقلاب منجر میشود ما در تکمله راه این نظام نتوانیم قدمی برداریم ...
#یادداشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
چتر ها در شرشر دلگیر باران می رود بالا
فکر من آرام از طول خیابان می رود بالا
من تماشا می کنم غمگین و با حسرت خیابان را
یک نفر در جان من مست و غزل خوان می رود بالا
گشته ام میدان به میدان شهر را هر گوشه دردی هست
ارتفاع دردها از پیچ شمیران می رود بالا
خواجه در رویای خود از پای بست خانه می گوید
ناگهان صدها ترک از نقش ایوان می رود بالا
درد من هر چند درد خانه و پوشاک ارزان نیست
با بهای سکه در بازار تهران می رود بالا
گاه شب ها بعد کار سخت و ارزان خواب می بینم
پول خان با چکمه اش از دوش دهقان می رود بالا
جوجه های اعتقادم را کجا پنهان کنم ، وقتی
شک شبیه گربه از دیوار ایمان می رود بالا
فکر من آرام از طول خیابان می رود پایین
یک نفر در جان من اما غزل خوان می رود بالا
#حسین_جنتی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ خوب بودن یا بد بودن در رفتار ظاهری، باطن ما را هم تغییر میدهد.
📝 علاج متصف شدن به صفات اخلاقی در بیان #امام_خمینی
بايد دانست كه به واسطه شدت اتصالى كه مابين ملك بدن و روح است- چنانچه در فلسفه اعلا ثابت است كه نفس داراى نشئات غيب و شهادت است، و آنْ عالى در عين دُنُوّ است و دانى در عين عُلُوّ است، و با وحدتْ تمام قوا است- بنابراين، تمام آثار ظاهريه در روح، و آثار معنويه در ملك بدن سرايت مىكند.
پس اگر كسى در حركات و سكنات مواظبت كند كه با سكونت و آرامش رفتار كند و در اعمال صوريه مانند اشخاص حليم رفتار كند، كمكم اين نقشه ظاهر به روح سرايت كند و روح از آن متأثر شود، و نيز اگر مدّتى كظم غيظ كند و حلم را به خود ببندد، ناچار اين تحلّم به حلم منتهى شود و همين امرِ تكلّفىِ زورى امر عادى نفس شود، و اگر مدتى انسان، خود را به اين امر وادار كند و مواظبت كامل از خود كند و مراقبت صحيح نمايد، نتيجه مطلوبه البته حاصل شود، و در آثار شريفه اهل بيت وحى عليهم السلام اين علاج مذكور است.
در وسائل، از نهج البلاغه نقل كند كه مولاى متّقيان عليه السلام فرمود: «اگر نمىباشى حليم، پس حلم را به خود ببند؛ زيرا كه كم است كه كسى خود را شبيه به قومى كند مگر آنكه اميد است از آنان شود» و از حضرت صادق نيز روايت است كه «اگر حليم نيستى، تحلّم كن.
شرح حديث جنود عقل و جهل، ص:396
.
.
.
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
باز هم تسبیح بسم الله را گم کرده ام
شمس من کی می رسد؟ من راه را گم کرده ام
طره از پیشانی ات بردار ای خورشید من
در شب یلدا مسیر ماه را گم کرده ام
در میان عاقلان دنبال عاشق گشته ام
در میان کوه سوزن کاه را گم کرده ام
زندگی بی عشق، شطرنجی است در خورد شکست
در صف مشتی پیاده شاه را گم کرده ام
خواستم با عقل راه خویش را پیدا کنم
حال می بینم که حتی چاه را گم کرده ام
زندگی آن قدر هم در هم نبود و من فقط
سرنخ این رشته ی کوتاه را گم کرده ام
علیرضا بدیع
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5787196005879386421.mp3
338.4K
🔊 فایل صوتی
آیت الله #جوادی_آملی
مساله حجاب با فشار سرنیزه حل نمیشود
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ فلسفه کانت
📝 #محمد_تقی_چاوشی
• تمام همّ كانت درنقداول، ارائه ي روشي متقن براي شناخت است. به همين جهت فيشته و هگل تأكيد داشتندكه كانت، سيستمي معرفتي بنانكرده است.
نقداول، دوبخشِ كلي دارد؛
تعليم عناصراستعلايي و تعليم روش استعلايي. بخش اول، مقدمه اي است براي بخش دوم كه ذي المقدمه محسوب مي شود.
• آنچه درفلسفه ي كانت اهميت دارد، ارائه ي متد است و نه ترسيمِ دستگاه معرفتي. بخش اول به دو بخشِ حسيات استعلايي و منطق استعلايي تقسيم مي شود. درحسيات استعلايي به دو عنصر زمان و مكان، با شرح متافيزيكي و استعلايي مي پردازد. منطق استعلايي هم دوبخش دارد؛ تحليل استعلايي و ديالكتيك استعلايي. در تحليل استعلايي، بحث از مقولات و استنتاج استعلايي مطرح است و در ديالكتيك استعلايي، به متافيزيك و موضوع آن ضمن سه ايده ي خدا، نفس و جهان مي پردازد.
• اما بخش دوم كتاب، چهاربخش دارد؛
انضباط عقل ناب كه وجه نگاتيفِ فلسفه رو بخث مي كند و اين بخش براي كانت كليدي است. بخش دوم، كانون و يا قانون عقل ناب است و بحث از فلسفه به نحو پوزيتيف. بخش سوم، معماري يا ساختمان عقل ناب است و بحث ازاينكه چگونه شناختِ متعارف به شناختِ علمي منتهي مي شود و درنهايت تاريخِ عقل ناب كه ديدگاه تجربه گرايان و عقل گرايان را در باب ابژه، روش و موضوع، مقايسه مي كند.
• آهنگ كانت در نقد اول، ارائه ي متدي است كه امكان بناء متافيزيك را فراهم مي آورد. به همين جهت، بخش دومِ كتاب نقداول، محور مباحثات كانت در تمام دوره ي نقادي است كه اگر اين بخش فهم نشود، فلسفه ي كانت و دستاورد آن، مغفول مي ماند. طرفه آنكه درمقدمه نقداول، كانت خود به اين مهم توجه مي دهد. اما آنچه درميان ما به غلط شهرت يافته و بعنوان فلسفه ي كانت معرفي شده و مي شود، قسمتهايي از بخشِ اول است. بدتر آنكه اساتيد فلسفه كانت در تقسيم كتاب، از دوبخش ياد مي كنند(حسيات استعلايي و منطق استعلايي) !!!!
همين شيوه ي تقسيم كتاب، نشان مي دهد كه ما حتا فهرستِ كتاب نقد اول را نگاه نكرده ايم.
درسگفتار کانت
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
آن را که صبح و شام به روی تو مَنظر است
در خانه بیبهانه، بهشتش مُیسّر است
#حسین_منزوی
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 عزیزان علتی که من توی کانال درس گفتار قرار نمیدم یا کتابی رو برای مطالعه پیشنهاد نمیکنم اینکه ما توی خلا نمیتونیم به مخاطب خودمون منبع مطالعاتی معرفی کنیم. بله یک تعداد کتاب ها یا صوت هایی در زمینه علوم انسانی هست که برای غالب مخاطبین عمومی مفید هست ولی اگر بدون نظم فکری، سیر مشخص، مخاطب شناسی ما بیایم برای شما محتوای خام رو قرار بدیم و شما اینارو گوش بدین نه تنها توی افزایش قدرت فکری شما اثر مثبتی نمیگذاره بلکه ممکنه ذهنتون رو شلوغ تر کنه.
• همواره یاد دادن تفکر برای انسانی که اندیشه ای نداره راحت تر از یاد دادن فکر برای انسان با یک ذهن شلوغ هست. برای همین لزوما درس گفتار گوش دادن، کتاب خوندن و.. مارو متفکر بار نمیاره و چه بسا باب تفکر رو هم به روی ما میبنده.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
نه مغرورم نه دلسنگم، نه از تحقير ميترسم
پر از بغضم ولی از "اشک بی تاثیر" میترسم!!
حریفی خسته ام، شطرنج بازی که کم آورده
که از پیچیده بازی های این تقدیر میترسم!!
میایی، چای مینوشی، برایت شعر میخوانم
من از سردرد این رویای بی تعبیر میترسم!!
هم از تهران پر جمعیت آشفته بیزارم
هم از تنها شدن در خانه ی دلگیر میترسم!"
دلم صحرا و دریا را به آتش میکشد روزی
ازین دیوانه، این مجنون بی زنجیر میترسم...
#حسین_دهلوی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻