eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
آقایانی که میگویند عمل کلید شناخت است فقط به عمل عینی توجه دارند و متوجه به عمل ذهنی که شناخت است نیستند. شناخت خود نوعی عمل است!! مى‌گويند عمل كليد شناخت است. آيا اين حرف درست است يا درست نيست‌؟ اين حرف البته درست است اما احتياج به توضيح و تفسير دارد. «عمل كليد شناخت است» يعنى اگر انسان وارد هيچ گونه عملى نشود، در خانۀ خود بنشيند و درها را به روى خويش ببندد، بعد بخواهد جهان را بشناسد، ابدا نمى‌تواند جهان را بشناسد، امكان ندارد. ....اما آيا عمل، تنها كليد شناخت است‌؟ نه، عمل كليد اول شناخت است؛ با عمل، ما يك در از درهاى شناخت را به روى خودمان باز مى‌كنيم و به يك سلسله مسائل دست مى‌يابيم. بعد نوبت در دوم مى‌رسد، در دوم را بايد با كليد ديگرى باز كنيم. با كليد دوم شناخت، به شناخت بالاتر مى‌رسيم. ...اگر عمل را شامل تفكر و تعقّل هم بدانيم، عمل هميشه كليد شناخت است. ولى اشتباه اين است كه وقتى مى‌گويند «عمل كليد شناخت است» عمل را منحصر به «عمل عينى» مى‌كنند كه همان مشاهده و بررسى باشد. نه، عمل عينى (مشاهده و بررسى) كليد اول شناخت است؛ عمل دوم - كه اگر اسمش را عمل بگذاريم مانعى ندارد - يك نوع عمل ذهنى است كه مرحلۀ دوم شناخت يعنى مرحلۀ منطقى شناخت را با آن انجام مى‌دهيم. ولى آقايانى كه مى‌گويند «عمل كليد شناخت است» فقط به عمل عينى توجه دارند و هيچ توجهى به عمل ذهنى ندارند، در صورتى كه عمل عينى يعنى «مشاهده» را حيوانات هم انجام مى‌دهند: مرغهايى كه در هوا پرواز مى‌كنند دائما مشاهده مى‌كنند، اسبها و گوسفندها هم مشاهده مى‌كنند. اين هم يك مسئله بود كه به همين اختصار قناعت مى‌كنم. مجموعه آثار شهید مطهری، ج13، ص 490 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
آقایانی که میگویند عمل کلید شناخت است فقط به عمل عینی توجه دارند و متوجه به عمل ذهنی که شناخت است نی
برخی فقط کار و عمل را سازنده تاریخ و افریننده میدانند. [برخی ] مى‌گويند: عمل (يعنى كار) نه تنها معيار شناخت است، نه تنها كليد شناخت است و نه تنها عمل بايد عمل اجتماعى باشد، بلكه اساساً «كار» آفريننده است، خلاّق است؛ كار است كه انسان را مى‌سازد و ساخته است، و كار است كه تاريخ را ساخته و به وجود آورده است. مقصود اينها از «كار» كار عملى و كار اجتماعى عينى است. چه چيز انسان را انسان كرده است‌؟ مى‌گويند: «كار». انسان با كار خودش انسان شد نه با چيز ديگر. تاريخ را چه چيز به وجود آورده است‌؟ كار. ابزار توليد را [چه چيز به وجود آورده است‌؟] ابزار توليد همان كار است كه تجسّم يافته است. اين در مقابل چه انديشه‌اى است‌؟ ديگران در اينجا چه فكرى دارند؟ ديگران مى‌گويند اين مطلب كه كار سازندۀ انسان است در حدّ زيادى درست است ولى اينكه انسان همه چيز خودش را از كار دارد و حتى تمام «وجدان انسان» ساختۀ كار است، درست نيست. مجموعه آثار شهید مطهری، ج13، ص 491 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ادب فرد به ز دولت اوست» • خسته نشده اید از اینطور حرف زدن، شما در محضر خدا هستید... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
برخی فقط کار و عمل را سازنده تاریخ و افریننده میدانند. #شهید_مطهری [برخی ] مى‌گويند: عمل (يعنى كا
• توجه کنید که کسی منکر اهمیت عمل نیست ولی عمل فرع بر تفکر است، خیلی بدیهی است که شما اگر از حیث فکری در نظام فکری درست باشید و بفهمید تاثیر عدالت در اقتصاد و فرهنگ و... چیست میتوانید درست عمل کنید. همین اگر تاثیر فکر و عمل در مفهوم ایمان را هم میخواهید در اندیشه استاد شهید مطهری علامه طباطبایی بدانید به المیزان ذیل آیه 10 سوره فاطر رجوع نمایید ، مفهوم ایمان فقط عمل نیست، جهان بینی همراه با عمل هست.
- بنده هرگز ادعای اندیشمند بودن، استاد بودن، صاحب فکر بودن و... را نداشته و ندارم، صرفا از خداوند خواستار فهم اندیشه بزرگان اهل فکر بوده و هستم، اینکه گاهی کج اندیش هستم یا کج فهم را هم منکر نیستم، اما هرگز ادعای اینکه تنها قرائت من از بزرگان فکری انقلاب محور صدق و کذب هست را نداشته و ندارم. این روزها تمام خواهد شد و آنچه برایمان باقی است تقوا و اخلاق است. ان شاءالله با برچسب زدن راه تفکر را بر روی هم دیگر نبندیم.
• یک پیش بینی؛ این افراد تندرو در زمینه حجاب که فکر میکنند دولت و همفکر مطلوب آنها آقای جلیلی است. اگر ایشان سر کار بیاید جزو اولین گروه هایی خواهند بود که مقابل دولت ایشان خواهند ایستاد. - همانطور که مقابل شهید رئیسی ایستادند.
403.03.27-مبانی جمهوریت در اسلام و دموکراسی غربی.mp3
13.06M
جلسه ای با میزبانی موسسه علوم اسلامی انسانی آیه و کانال زندگی برای علوم انسانی و گروه علمی و فرهنگی سها، درباره جمهوریت در نزد امام و غرب شکل گرفت،این بحث بسیار پردامنه تر از جلسه ای کوتاه است و تنها شروعی برای علاقه مندان خواهد بود... ---- زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• نظرات امام را باید منظومه وار و اجتهادی فهمید - می‌پرسند که به نظرات امام چگونه دست پیدا کنیم؟ به نظر من این کاملاً روشن است. نظرات امام یک مجموعه است و خوشبختانه بیانات امام ثبت شده است و همین است که هست. مثل همه‌ى متونى که از آن‌ها می‌شود تفکر گوینده را استنباط کرد؛ منتها با شیوه‌ى درستِ استنباط. شیوه‌ى درستِ استنباط این است که ، آن‌ها را در کنار هم قرار بدهند؛ توى آنها عام هست، خاص هست؛ مطلق هست، مقید هست. حرف‌ها را باید با همدیگر سنجید، تطبیق کرد؛ مجموع این حرف‌ها، نظر امام است. البته کار خیلى ساده‌اى نیست، اما روشن است که باید چه کار کنیم: یک است؛ اجتهادى است که از عهده‌ى شما جوان‌ها برمى‌آید. بنشینند واقعاً گروه‌هاى کارى در زمینه‌هاى مختلف، نظر امام را استنباط کنند، از گفته‌هاى امام به دست بیاورند. بیانات در دیدار دانشجویان سراسر کشور ۱۳۸۷/۷/۷ _ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• فساد ستیزی و پاک دستی اطرافیان یکی از مهمترین ویژگی هایی است که میشود معیاری برای انتخاب افراد قرار داد، اما فساد ستیزی یک اقدام سلبی است و لزوما یک راهکار ایجابی نیست، اینکه یکی از اولویت ها فساد ستیزی باشد خوب است، اما فساد ستیزی بدون برنامه ایجابی گره گشا نیست، برخی از فساد هایی که چهل سال است در بدنه دولت یا نظام تولید میشود حاصل نواقصی هست که در برخی قوانین یا اجرای قوانین وجود دارد بدون راهکار ایجابی برای ترمیم ساختار فعلی با برطرف کردن فساد موردی در مقطع فعلی تضمینی برای بازتولید فساد نخواهد بود، علاوه بر این نبود فساد یک مقدمه برای تحقق برنامه ایجابی است، یعنی شما فساد را هم ریشه کن کرده باشید تازه باید شروع کنید برنامه ایجابی خود را با سلامت کافی محقق کنید. فساد ستیزی یکی از مصادیق عدالت است، عدالت صرفا در سلب معنی نمیگیرد بلکه یک مفهوم ایجابی هم دارد.
• لبیبرالیسم فرهنگی در ایران با لیبرالیسم اقتصادی همراه نیست، برای همین اقتصاد های چپ در دولت های راست سابقه دار بوده، از اینکه در قامت اصول گرا اقتصاد لیبرال ارائه دهیم یا در قامت اصلاح طلب اقتصادی با برخی مولفه های چپ امر بعیدی نیست.
• مسئله دولت اسلامی که در امتداد نظام اسلامی میخواهد شکل بگیرد امروزه به این معنی فهمیده میشود که گویا فردی که سر کار می آید بله قربان گوی ولایت باید باشد؛ درحالی که رابطه ولایت و دولت رابطه مرجع تقلید و مقلد نیست، رابط امام و مامور است، مامور صرفا مقلد نیست او خود اجازه اجتهاد دارد به شرطی که ظرفیت اجتهاد در هندسه مولای خود را داشته باشد.
• سیطره گفتمان انقلاب اجازه حرکت های رادیکال در این دور از مناظرات را نه تنها نمیدهد بلکه نامزد های محترم در نزدیک نشان دادن خود به اصل آرمان های امام دارند رقابت میکنند، پیروز این مناظرات است!
• بهای احیای اخلاق کنونی، قربانی شدن ابراهیم عزیز ما بود.
❖ توضیحات علامه طباطبایی ذیل آیه " إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏" در اینکه عمل از فروع علم و آثار آن است. - نقش فکر و علم در ارتقای درجات انسانی چیست؟ • با اين معنايى كه براى كلم طيب كرديم، روشن مى‏شود كه مراد از آن صرف لفظ نيست، بلكه لفظ بدان جهت كه معنايى طيب دارد منظور است، پس در نتيجه مراد از اين كلم طيب، حقى مى‏شود كه انسان اعتقاد به آن را زير بناى اعمال خود قرار دهد، و قدر يقينى از چنين عقايدى كلمه توحيد است، كه برگشت ساير اعتقادات حق نيز به آن است، و اين كلمه توحيد همان است كه آيه" أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها" متضمن آن است. و اينكه اعتقاد را قول و كلمه خوانده، بدين جهت است كه اين استعمال در عرب شايع بوده است. و صعود كردن" كلم طيب" به سوى خداى تعالى، عبارت است از تقرب آن به سوى خدا، چون چيزى كه به درگاه خدا تقرب يابد، اعتلا يافته، براى اينكه خدا على اعلى و رفيع الدرجات است، و چون اعتقاد، قائم به معتقدش مى‏باشد، در نتيجه تقرب اعتقاد به خدا، تقرب معتقد نيز هست. مفسرين ديگر صعود كردن" كلم طيب" را معنا كرده‏اند به اينكه: خدا آن را قبول مى‏كند. و اين معناى صعود كلم طيب نيست، بلكه از لوازم معناى آن است. البته اين هم معلوم است كه وقتى اعتقاد و ايمان، حق و صادق بود، قهرا عمل صاحبش هم آن را تصديق مى‏كند نه تكذيب، يعنى عملى كه از او سرمى‏زند مطابق با آن عقايد است. پس معلوم شد كه عمل از فروع علم و آثار آن است، آثارى كه هيچ گاه از آن جدا شدنى نيست، و هر چه عمل مكرر شود، اعتقاد راسخ‏تر و روشن‏تر، و در تاثيرش قوى‏تر مى‏گردد، پس عمل صالح عملى است كه سزاوار هست مورد قبول خدا واقع شود، چون مهر ذلت عبوديت و اخلاص به آن خورده، و چنين عملى اعتقاد حق را در مؤثر گشتن، يعنى در صعود به سوى خدا كمك مى‏كند. و منظور از" يرفعه" همين كمك است، پس عمل صالح‏ کلم طيب را بلند مى‏كند، و به عبارت ديگر در صعود آن كمك مى‏كند. ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص: 29 ——————- ——— ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
. فکر غیر از داده و اطلاعات است، اگر شما روش علم آموزیتان صرفا افزایش اطلاعات بود نه تفکر، این لزوما به رشد نفس منجر نخواهد شد، نتیجه اش میشود تحلیل هایی که برخی از افراد صاحب نظر در علوم انسانی در این ایام به مناسبت انتخابات مدام بیرون میدهند، اینطور حتی میشود فهمید که چرا در وضعیت علوم انسانی کشور هم اتفاقی نمی افتد؛ چون آقایان میخواهند با گستره اطلاعات و داده تحول ایجاد کنند، نه رشد فکر و اندیشه.
• سنگ رادیکالیسمی که از طرف جریان اصلاحات به سمت نظام پرتاب شده بود، اکنون به سمت بدنه این جریان کمانه کرده. - در ده پانزده سال گذشته برخی از بزرگان جریان اصلاحات با تغییر رویکرد خود سعی در انقلاب سخت داشتند، سوختی که موتور محرک این تفکر شد از طیف طرفدار خود این جریان شکل گرفت، یعنی اصلاحات طرفداران منتقد وضع موجود و حامی جریان خود را تبدیل به یک جریان رادیکالی کرد که اکنون حتی حاضر به رای دادن به نمایندگان خود این حزب نیستند، این دستپخت اصلاحات اکنون مانعی برای باز به قدرت رسیدن خود این جریان گشته؛ طرفداران رادیکالیسم خوب میدانند رای دادن به جریان اصلاحات یعنی مشروعیت بخشیدن به اصل نظام و این نتیجه با آنچه در چندین سال گذشته برای آن سرمایه گذاری کرده بودند در تضاد است. اصلاحات اکنون بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی خود را به اپوزیسون سخت تبدیل کرده است .
• رشد عملکرد دولت در دهه نود گرچه تقریبا متوقف بوده یا بعضا عقب گرد هم داشته، اما نظام جمهوری اسلامی سال ۹۰ با سال ۹۸ قابل مقایسه نیست! وضعیت غیرقابل دفاع بودن یک دولت به معنی غیرقابل دفاع بودن نظام و انقلاب در آن برهه نیست.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
یادداشت نخست (۱۴۰۳/۳/۲۵) 🖌 سیدمحمدتقی چاوشی روزهای اخیر و در جریان جنگ غزه، تصویری از سربازی ف
یادداشت نخست بخش دوم 🖌 قدما گفته‌اند هر علمی از سه بخش تشکیل یافته است؛ موضوع و مسایل و مبادی. گاه به‌جای مبادی از مطالب یا نتایج نام می‌برند. لکن، نتایج خارج از علم است و وقتی مقدمات را به درستی بیان و توضیح کرده باشیم، نتایج یا مطالب آشکار می‌شود و به همین جهت، در کتب منطقی می‌خوانیم که قیاس از دو مقدمه فراهم آمده است و نتیجه را جزو قیاس نمی‌دانند. به‌یاد داشته باشیم در شیوه ارتباط و پیوند مقدمات با نتایج دست‌کم پنج قول بیان شده است؛ مانند علیت و معدیت و تولیدی بودن و ... . پی بردن به این نسبت‌ها، کار عقل یا حدس است. مهم تهیه و توضیح درست و دقیق مقدمات است. مسایل یک علم ویژگی‌هایی دارد و بی شک با آنها آشنا هستیم. لکن، ماهیت یا طبیعت مسایل فلسفی محل کلام است. برای نمونه می‌دانیم که موضوع مسایلِ دانش از موضوعِ دانش جدا نیست گرچه در نسبت آنها اتفاق قول وجود ندارد. اما مسایل فلسفی گذشته از ویژگی‌هایی که برای آنها و در کتب منطقی-فلسفی آورداند، خصلتی دارند که آنها را از مسایل سایر علوم جدا می‌کند. به بیان دیگر،‌ مسایل علوم آنگونه که در دانش منطق آمده است مختص به یک دانش نیست و هر علمی اگر علمی حقیقی باشد(یعنی، علمی باشد که بتوانیم برای مسایل آن اقامه برهان کنیم)همان ویژگی‌ها را دارد. لکن، روحی یا طبیعتی بر مسایل حاکم است که در منطق از آن‌ها نمی‌گویند. ارسطو در متافیزیک از دشواری‌های مسایل فلسفی بحث می‌کند. همانطورکه می‌دانیم ارسطو مسایل را آپوریا می‌خواند و آپوریا در زبان یونانی دشواری‌ها و معضلات را می‌گویند؛ هزارتو(Maze). در هزارتو، انسان سردرگم می‌شود؛ زیرا، از آغاز به فکرِ خروج است؛ در هزارتو، می‌کوشیم به سرعت و با تعجیل راهی برای خروج بیابیم؛ زیرا، وضعیتی که در آن گرفتار آمده‌ایم، مطلوب نیست؛ آزاردهنده است. خروج از وضعیتِ هزارتو، پیش‌از ورود در آن حاضر است؛ می‌نماید که چنین خروجی بنحو ماتقدم در مسایل فلسفی حضور دارد. این آگاهی به خروج، از کجا آمده است؟ به‌یاد داریم که افلاطون و ارسطو فلسفه را در عبور از شگفتی‌ و حیرت می‌دیدند؛ نقطه عزیمت فلسفه را حال و حیرت(παθος)یا شگفتی(ταοζομεναι)می‌دانستند. در دوره جدید و بقول هگل، همین حیرت است که جای خود را به شک(دکارت)می‌دهد. از این‌جا روشن می‌شود که آگاهی از خروج، امری ماتقدم نیست. مقدم بر این آگاهی، آگاهی دیگری وجود دارد. وقتی آگاهی یا علم را به یقین تعریف می‌کنیم عبور از حیرت یا شک ضرور می‌شود. هایدگر باور دارد که در یونان سوبژکتیویسم وجود داشت و در دوره جدید و از دکارت به‌بعد سوبژکتیویته. سوبژکتیویسم یعنی، حقیقت یا دانش را یقین بدانیم. سوبژکتیویته اما یقین را آگاهی انسان بدانیم یعنی، انسان به آگاهی و النهایه خودآگاهی برسد. به‌بیان دیگر،‌ حقیقت منوط است به یقین انسان و یقین کسب نمی‌شود مگر در و با آگاهی انسان. در نتیجه، آگاهی یقینی، حقیقت است. این را سوبژکتیویته می‌خوانیم. در سوبژکتیویسم اما گرچه حقیقت یقین است لکن، دخلی به آگاهی انسان ندارد. قوام یقین یا حقیقت به آگاهی انسان نیست. بیان هایدگر قابل نقد است. سوبژکتیویته از یونان وجود دارد و دخلی به دوره‌های جدید ندارد. در یونان نیز یقین را در آگاهی انسان بنا می‌کنیم. آنچه مقوم متافیزیک است سوبژکتیویته است؛ چه در یونان و ایران و چه در اروپا. بله، شدت و ضعف دارد. اگر قبول کردیم که سوبژکتیویته مقوم متافیزیک است، جایی برای اینگونه تمایزات نمی‌ماند. مضاف آنکه، چطور می‌شود که در دوره جدید سوبژکتیویته پیدا شده است؟ آیا چیزی که سابقه‌ای در تاریخ متافیزیک ندارد، به یک بار از مقومات متافیزیک شود؟ سوبژکتیویته اگر مقوم متافیزیک است که هست پس، در تمامی ادوار متافیزیک حضور دارد. ادامه دارد .... ____ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعالیت در کف میدان دقیقا کجاست؟ . در ایام تبلیغات انتخابات همیشه یک مسئله ای که مطرح است ارتباط نخبگان با کف میدان است، سوال اصلی این است که کف میدان به چه معنی است؟ گاه این مسئله به ذهن ما خطور میکند که کسی که برود در خیابان بگردد و دانه دانه با مغازه دار ها صحبت کند، سوار تاکسی شود با راننده هم کلام شود، در پارک ها با پیرمرد های بازنشسته بنشیند و سخن بگوید یا در ایستگاه اتوبوس پای صحبت دانش آموزانی که از مدرسه بازمیگردند بنشیند او دقیقا در کف میدان است! برخی نیز فعالیت در کلاب هاوس، اینستاگرام، تویتر و... هرچه که خارج از فضای محفوظ ایتا باشد را کف میدان میدانند، کسی که کل داده های فکری خود را از پیام رسان های داخلی میگیرد در این تعریف خبری از جامعه ندارد و دغدغه های پاستوریزه و غیر واقعی را برای خود مسئله کرده است. سوال اساسی این است که کف میدان دقیقا کجاست؟ و اگر یک نخبه یا فردی که توان تاثیری گذاری اجتماعی دارد بخواهد در ایام های خاص مثل انتخابات ارتباطی با جامعه بگیرد تا مسئله جامعه را حل کند یا جریان سازی کند کدامین مصادیق از جامعه واقعی یا همان کف میدان است؟ در پانزده بیست روز باقی مانده به ایام انتخابات چگونه میشود در کف میدان نقش آفرینی کرد؟ 🔺 منتظر جواب شما عزیزان هستیم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ فعالیت در کف میدان دقیقا کجاست؟ . در ایام تبلیغات انتخابات همیشه یک مسئله ای که مطرح است ارتباط
- تو فلسفه غرب یه دعوایی بین هگل و مارکس هست که چه کسی انتزاعی می اندیشد؟ حالا سوال برای ما فراتر از اندیشه شده و مسئله اینکه چه کسی انتزاعی عمل میکند؟ خوب شاید بگید انتزاع میتونه وصف اندیشه باشه اما عمل همیشه با عینیت همراه هست و نمیشه انتزاعی بودن در باره عینیت مورد سوال واقع بشه، ولی خوب خدمتتان باید عرض کنم که خیلی از ماها انتزاعی عمل میکنیم، چه طور ؟ مسئله همینه که عمل واقعی با عمل وهمی چه فرقی داره...
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️شنبه/۲تیرماه/ساعت ۲۱ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• توی این جلسه که مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار میکنه، قرار هست استاد اسدپور نسبت نظر با عمل و تاثیر اون در انتخابات رو بحث کنه، موضوع خوبی هست اگر دوست داشتین شرکت کنید .
سوالات زیر رو یک نفر بتونه جواب بده شاید بتونه تفاوت جریان انقلاب رو با جریان اصول گرایان سنتی در کشور تشخیص بده؛ - وجه اشتراک بدنه اصول گرایان سنتی و اصلاح طلبان با جریان فقه اخصی در حوزه های علمیه در چیست؟ - آیا جریان اصول گرایان سنتی قائل به تقدمیت عدالت به نسبت توسعه در مسائل اقتصادی هستند؟اساسا عدالت در نظام فکری این جریان چقدر مهم است؟ چه تعداد از بدنه سرمایه داران بزرگ کشور را جریان های اصول گرایان سنتی شکل داده است؟ شکل گیری مدارس غیر انتفاعی مذهبی چه نسبتی با جریان اصول گرایان سنتی داشته است؟ چرا تعداد قابل توجهی از بزرگان اصول گرایان سنتی در مسئله برجام موضع شفافی نداشته اند؟ دیدگاه فرهنگی جریان اصول گرایان سنتی به دیدگاه فرهنگی مقام معظم رهبری نزدیک تر است یا جریانات فقه حداقلی حوزه های علمیه؟ نقش اصول گرایان سنتی در دوقطبی موجود چقدر بوده است؟ عدالت و مبارزه با فساد و دوری از مصلحت سنجی چقدر در اندیشه این جریان اهمیت دارد؟
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
سوالات زیر رو یک نفر بتونه جواب بده شاید بتونه تفاوت جریان انقلاب رو با جریان اصول گرایان سنتی در کش
این سوالات به نظرم در شناخت رویکرد جریان های موجود مهم هستند و کمتر جایی دیدم که به صورت جدی بهش پرداخت بشه، من قائل به این نیستم که اگر بدنه انقلاب با جریان اصول گرایان سنتی در یک تیم قرار بگیرند قدرت بیشتری خواهند داشت، اساسا خیلی از ضعف های جریان انقلاب به همین رویکرد های اصول گرایان سنتی برمیگرده، اگر جریان انقلاب بتونه وجه تمایز خودش رو با بدنه اصول گرایان سنتی مشخص کنه اولا این جریان اصول گرایان منزوی تر خواهد شد، ثانیا جریان انقلاب محبوبیت اجتماعی زیادی در طول زمان پیدا خواهد کرد.