🏷 #فلسفه
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند.
📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [۱۳۷۰/۰۶/۳۱]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اجتهاد_و_فقاهت
🏷 #فلسفه
🏷 #کلام
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 ما یک جامعۀ اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفۀ ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد.
📌 بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی [۱۳۸۹/۰۹/۱۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #اجتهاد_و_فقاهت
🏷 #فلسفه
🏷 #عرفان_نظری
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است؛ این علم را باید آموخت. برای همه راه باز است که دین را یاد بگیرند و از آن استنباط کنند؛ اما استنباط از دین یک روش علمی دارد و کار عامیانهای نیست؛ هر کس از هر جا رسید نمیتواند از قرآن و سنّت استنباط کند.
🔹 دانش اصلی روحانیت، فقاهت است. البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمیماند.
📌 بیانات در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان [۱۳۷۴/۰۸/۱۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #علم_فقه
🏷 #کلام
🏷 #فلسفه
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 البته در این زمینه که چه مباحثی را باید در حوزهها اصل دانست، ما بارها مطالبی عرض کردهایم؛ حالا هم عرض میکنیم:
رشتههای اصلی در حوزههای علمیه، به ترتیب، اوّل فقه است؛ دوم کلام است؛ و سپس فلسفه است.
🔹 فقه، ستون فقرات حوزههای علمیه است؛ علم کلام، جزو پایههای حوزههای علمیه است؛ فلسفه، جزو لوازم حتمی حوزههای علمیه است.
📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [۱۳۷۸/۰۶/۲۸]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #فلسفه
🏷 #کلام
🏷 #شروع_از_فلسفه_برای_تولید_علوم
🏷 #امتداد_حکمت
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 حکمت و کلام هم به مثابۀ تأمین کنندۀ شالودۀ اساسیِ نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسیِ امروز است.
📌 بیانات در روز اوّل شروع درس خارج فقه [۱۳۷۲/۰۶/۲۱]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #معارف_حسینی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
🔸ارزش و اهمیت روضهخوانی و مجلس اباعبدالله در نظر علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه)
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 #معارف_حسینی
🏷 #توسل_به_اهلبیت
💬 علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه):
🔹 حاضرم المیزان خود را بدهم و یک بیت ایرج میرزا در مورد حضرت علیاکبر(علیهالسلام) را بگیرم!!!
📌 به نقل تصویری از حاجآقا سید جواد علوی بروجردی
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
📝 شعر ایرج میرزا برای حضرت علیاکبر(ع):
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان
رأفت برند حالت آن داغ دیده را
یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا
وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را
آن دیگری برو بفشاند گلاب و شهد
تا تقویت کند دل محنت کشیده را
یک جمع دعوتش به گل و بوستان کنند
تا برکنندش از دل، خارِ خلیده را
جمع دگر برای تسلای او دهند
شرح سیاهکاری چرخِ خمیده را
القصّه! هر کسی به طریقی ز روی مهر
تسکین دهد مصیبتِ بر وی رسیده را
آیا که داد تسلیت خاطرِ حسین (ع)
چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟
آیا که غمگساری و اندُه بری نمود
لیلای داغ دیدۀ زحمت کشیده را؟
بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد
آتش زدند لانۀ مرغ پریده را
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #عرفان_حماسی
‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است.
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 سعى شما اين باشد كه اين قشر و اين جماعت مستعد (دانشجویان) را هدايت كنيد. فلسفۀ وجود من و شما هدايت كردن است؛ باقى، حرف، يا مقدمه، يا ملازمات و مقارنات و ناگزيریهاست؛ اصل قضيه، هدايت به صراط مستقيم است.
🔹 البته اول، ما باید خودمان را هدایت کنیم؛ ما باید راهی به باطن این عالم و این وجود بجوییم. مردان خدا -که ما آنها را مثل شبحی از دور میبینیم- آنطور که از بعضی از حرفهای بزرگان برمیآید، توانستهاند به باطن عالم راه پیدا کنند. این جهان، این آفرینش عظیم، همین سنگ و خاک و چوب و گوشت و پوست نیست، باطنی دارد، روحی، جانی و نُطقی دارد که مخصوص حواس اهل دل است؛ کمااینکه من و شما ورای این ظاهرمان باطنی، دلی و اندرونی داریم. اگر کسی هم بخواهد راهی به باطن عالم، پیدا و دریچهای باز کند، قدم اول این است که راهی به باطن خودش پیدا کند.
🔹 اول، با دل خودمان ارتباط برقرار کنیم. این تکلیف مهمی است؛ نمیتوانم بگویم خیلی شاق و دشوار است؛ ما اگر تنبلی نکنیم، شاید خیلی هم دشوار نباشد. ظواهرمان مثل آنچه که میگوییم، آنچه ادعا میکنیم، آنچه به آن تفاخر میکنیم، آنچه را آموختههای ذهنی خودمان میدانیم -که اینها آن خوبهایش است، از اینها یک درجه پایینتر- مالی، جایی و مسندی که داریم، همۀ اینها ظواهر است؛ باطنی هم هست که آن، دل ماست؛ اگر راهی به این دل پیدا کردیم، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد؛ نماز و ذکر، برای این است.
🔹 مرحوم آقا شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی که از زهّاد و اوتاد مشهد در دورۀ قبل از ما بوده، شرح حالش نوشته و چاپ شده است، من در همین شرح حالش خواندم که میگوید: «من وقتی از اصفهان به مشهد آمدم، مدت طولانی -حالا یادم نیست چند سال، شاید هر روز- فلان ذکر را چند هزار مرتبه بر این دل گمراه و غافل خود خواندم».
🔹 ذکر را بر دل خودمان میخوانیم. دل ما گمراه است؛ دل ما سربههوا و غافل است. اول باید این موجود چموش و سربههوا را در مقابل حقیقت، در مقابل نور، رام کنیم. اول باید با او رابطه برقرار کنیم. اگر این نشد، آن وقت کارها مشکل خواهد شد.
🔹«واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه»، از قبیل «و یضل من یشاء» است؛ باید این را با همان مبنا و منطقی معنا کرد که «یضل به من یشاء»، یا «یضل الله الکافرین» را معنا میکنید و میفهمید و عمقش را به دست میآورید.
🔹«ان الله یحول بین المرء و قلبه»، اینجا که این جوری شد، وقتی به آن نشئه رفتیم، «کلّا انّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون» میشود؛ همین حجاب، آنجا ظاهر میشود! آن وقت آن حجاب، دیگر حجاب سختی است؛ حالا اینجا امیدی هست که یک وقتی نوری، معرفتی و جرقهای از جایی بدرخشد و کاری بکند؛ آنجا دیگر کاری هم نمیشود کرد.
🔹 صورت حقیقی این فرصت محدود و همۀ این چیزهایی که ما اینجا به آن دچار هستیم، و «ان الاخره لَهِی الحیوان» است؛ حیات و تحقق حقیقتش آنجاست.
«و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً»؛ آنجا «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب»؛ این همان سدّ است؛ اینجا سدّ راه هدایت و سدّ راه نور است؛ آنجا دیگر سدّ راه ابدی است. اول باید این راه را باز کرد؛
🔹... البته این حرفها، حرفهای خانقاهی و درویشی نیست؛ اینها حرفهای دوری از دنیا و دوری از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی نیست؛ نخیر! این روح همۀ فعالیتهای یک انسان است.
🔹 چیزی که من عرض میکنم، این است که اگر میخواهید آنچه را میاندیشید، در صراط مستقیم حق قرار بگیرد و خدای متعال، آن مشعل هدایت را اول در ذهن شما روشن بکند، این رابطه را قوی کنید. باید مقداری از این ظواهر و رسوم و جلوههای کاذب زندگی مادی بیرون آمد و به آن باطن، به آن ملکوت عالم توجه کرد؛ باید دنبال او بود؛ آن وقت صفا و نورانیت شما کار خود را خواهد کرد.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولىفقیه در دانشگاههاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶]
📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان)
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #امام_خمینی
🏷 #علامه_طباطبایی
‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است.
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 هر کس هر چه یافته است -تا آنجایی که ما دیدهایم و دید ناقص محدود ما میتوانسته پیدا کند- هر کس به هر جایی در این مقولۀ هدایت مردم و دستگیری از ذهنها و دلهای سرگردان رسیده است، از همان تضرع و دعای نیمهشب، توسل الی الله و سپردن خود به خدا و تضرع پیش خداست که پروردگارا! این «من» را که این جور به دست و پای من میپیچد، مرا این جور از همۀ کارها باز میدارد و این جور در همه چیز، مرا لنگ میکند، از من بگیر، آن را ضعیف کن.
🔹 نمونهاش امام(ره) است؛ نمونهاش مرحوم آقای طباطبایی(ره) و همین اساتید و بزرگانی که در قم هستند؛ اینها کسانی هستند که کلماتشان واقعاً شفابخش است -میبینید که جوانها هم چطور به اینها اقبال میکنند و اینها را میخواهند، از روی دل و جان، نه با تبلیغات و این چیزها.
شما باید این را داشته باشید؛ این راه و مَعبر عجیبی است؛ ما ها را هم اصلاح میکند، سدها را برمیدارد.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولىفقیه در دانشگاههاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶]
📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان)
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_جامعه
💬 علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه):
🔰 متن عربی 🔰
🔹... فمعنى قوله «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (النساء: 79)»، أن ما أصابك من حسنة -و كل ما أصابك حسنة- فمن الله، و ما أصابك من سيئة فهي سيئة بالنسبة إليك، حيث لا يلائم ما تقصده و تشتهيه وإن كانت في نفسها حسنة، فإنما جرتها إليك نفسك باختيارها السيئ، و استدعتها كذلك من الله، فالله أجلّ من أن يبدأك بشرّ أو ضرّ.
🔹و الآية كما تقدم وإن كانت خصّت النبي (ص) بالخطاب، لكنّ المعنى عامٌ للجميع، و بعبارة أخرى هذه الآية كالآيتين الأخريين «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً» (الآية) «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ» (الآية)، متكفّلة للخطاب الاجتماعي كتكفّلها للخطاب الفردي.
فإن للمجتمع الإنساني، كينونةً إنسانيةً و إرادةً و اختياراً، غير ما للفرد من ذلك.
🔹فالمجتمع ذو كينونة، يستهلك فيها الماضون و الغابرون من أفراده، و يؤاخذ متأخروهم بسيئات المتقدمين، و الأموات بسيئات الأحياء، و الفرد غير المقدم بذنب المقترفين للذنوب و هكذا، و ليس يصح ذلك في الفرد بحسب حكمه في نفسه أبدا ...!
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🔰 ترجمه فارسی 🔰
🔹... بنابراين معناى اينكه در آيه مورد بحث فرمود: {ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ...} اين است كه آنچه از حسنه و خير به تو مىرسد (كه البته هر چه به تو برسد حسنه است) از ناحيۀ خداى تعالى است و آنچه از سيئه و شرور به تو برسد (كه البته نسبت به حال تو سيئه و شرّ است، چون با مقاصد و آمال و خواست تو سازگار نيست، وگرنه آن نيز براى خودش حسنه است) بايد بدانى كه نفس خودت به اختيار سوئش آن سيئه و آن شر را به سوى تو كشانيد، و با زبان حال آن را از خداى تعالى درخواست كرد، و خداى تعالى بزرگتر از آن است كه ابتداء شرّى و يا ضررى متوجه تو بسازد.
🔹آيه مورد بحث همانطور كه قبلا گفتيم، هرچند خطاب را متوجه شخص رسول خدا (ص) كرده؛ ليكن معناى آن عمومى و شامل همه مردم است و به عبارت ديگر اين آيه مانند دو آيه ديگر يعنى آيه شريفه{ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً...} و آيه شريفه {وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ...}، درصدد بيان مطلبى عمومى است و در عين اينكه متكفّل خطاب فردى است، خطاب در آن، خطابى اجتماعى نيز هست؛ برای اینکه مجتمع انسانى براى خود كينونتى انسانى و ارادهاى اختيارى دارد، غير آن كينونت و اختيارى كه فرد دارد.
🔹پس مجتمع، كينونت و وجودى دارد كه گذشتگان و آيندگانِ از افراد، در آن مستهلك هستند و به همين جهت نسل موجود از آن، مؤاخذه مىشود به سيئات گذشتگان، و مردگان مؤاخذه مىشوند به سيئات زندگان، و افرادى كه اقدامى به گناه نكردهاند، مؤاخذه مىشوند به گناهان افرادى كه مرتكب گناه شدهاند و ...؛
با اينكه اين مؤاخذه به حسب حكمى كه تكتك افراد دارند هرگز صحيح نيست، پس معلوم مىشود اجتماع هم براى خود كينونتى دارد.
📌 الميزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۴
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #حقیقت_جامعه
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 مرحوم علّامه طباطبائی (رضواناللهعلیه) در تفسیر این آیهی شریفهی سورهی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعهی کشور، یک جامعهی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعهی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است.
🔹 همچنانکه در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّهی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همینجور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند. حوادثی برای جامعه پیش میآید، عدّهای بیگناهند در آن حادثه؛ [پس] چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم.
📌 بیانات در دیدار مسئولان نظام [۱۳۹۵/۰۳/۲۵]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 #خطابات_قانونی
💬 آیتاللهالعظمی خامنهای:
🔹 امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلۀ اساسیِ اصولی، این مبنا اثر میگذارد؛ امام هم روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت مقدّمه- ایشان بیان میکنند.
🔹 حاجآقا مصطفیٰ میپردازد به این مبنا. اوّل که خب تعریف میکند؛ جا هم دارد؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریفداری است؛ تعریف مفصّلی از این مبنا میکند که این چهجور است، یکچیز فوقالعادهای است -راست هم میگوید واقعاً؛ یک فکر فوقالعادهای است که امام [کردند]- بعد شروع میکند مناقشه کردن؛ دانه دانه این مقدّماتی را که امام ذکر کردند، ذکر میکند و بعد میگوید نه! این مقدّمه هیچ لزومی نداشت، اصلاً ربطی ندارد و مانند اینها، رد میکند؛ [همینطور] مقدّمۀ بعدی، مقدّمۀ بعدی! البتّه بعد خود ایشان مبنا را تحکیم میکند، نه اینکه رد بکند، یعنی واقعاً هم قابل رد نیست این مبنایی که امام دارند؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد.
📌 بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت آیتاللّه سیّد مصطفی خمینی [۱۳۹۶/۰۷/۳۰]
🌐 پیوند مشاهدۀ منبع
┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 https://eitaa.com/erjaat_f