نوشتهاند:
انسانها به میزان حقارتشان دروغ میگویند؛
به میزان فرهنگشان اعتماد میكنند؛
به میزان هویت و تربیتشان مهربانی میکنند؛
و به میزان كمبودهايشان به دیگران آزار میدهند
و به سبک افکارشان، خود را رنج میدهند...
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#اخلاق_معاشرت
#تربیت
#خود_آگاهی
#عزت_نفس
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این تنهایی عالم،
حقیقتا او منتظر ما است...
مرحوم استاد صفایی حائری
@ertebatmoaserdini
#معنویت
#خودسازی
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ماه صفر، داغ دمادم چه بگویم
از داغ چهل روز پر از غم چه بگویم
از ماتم پیغمبر اکرم چه بگویم...
@ertebatmoaserdini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
14000713_42630_1281k.mp3
7.95M
🎙 بشنوید | صوت کامل روضهخوانی حاج مهدی سلحشور در مراسم عزاداری سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۰/۷/۱۳
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
دل همیشه غریبم، هوایتان كرده است
هواى گریه پایین پایتان كرده است
خداش خیر دهد آن كسى كه بال مرا
كبوتر حرم باصفایتان كرده است
چگونه لطف ندارى به این دو چشمى كه
كنار پنجره هایت صدایتان كرده است ؟
«اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی»
@ertebatmoaserdini
ايها الناس من از پارهی تن میگويم
دارم از خويشتن خويش سخن میگويم
آنکه هر دم نفسش با نفسم مأنوس است
آنکه با ذات خدا عزّوجل ممسوس است
من علی هستم و احمد، من و او خويشتنيم
او علی هست ومحمد، من و او خويشتنيم
نه فقط جسم علی روح محمد باشد
يک تنه لشگر انبوه محمد باشد...
شعر: استاد سید حمید برقعی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
شب اول ماه ربیع الاول، شب لیلة المبیت است.
یکی از فضائل مولای ما
@ertebatmoaserdini
⏹ انعطافپذیری شناختی در کودک
آموزگار ریاضی در انتهای کلاس، صورتمسئله جدیدی را روی تابلو نوشت و گفت: «هر کسی که این مساله را حل کند، یک نمره به او اضافه خواهم کرد». پیشنهاد او هیجان کلاس را برانگیخت؛ «حتما مساله، راهحل پیچیدهای دارد». فرنوش، دانشآموز ممتاز کلاس در ریاضی، با عجله اطلاعات سوال را روی یک کاغذ نوشت و تمام زنگ تفریح درگیر آن بود. با اینحل حتی پس از چندین کوشش، پاسخاش با دادههای مسئله تناقض داشت. سرانجام فرنوش، با کلافگی تلاش خود را متوقف کرد. دو روز بعد، آموزگار پاسخ مسئله را از آنها خواست، زهرا، با استفاده از یک راهبرد بسیار ساده، تنها دانشآموز موفق در حل مسئله بود. این موضوع دیگران را شگفتزده کرد؛ تنها تفاوت، در درک متفاوت او از صورتمسئله بود.
❇️ «انعطافپذیری شناختی (ا.ش)، توانایی جابهجایی توجه، میان جنبههای گوناگون مساله است و به واسطۀ آن، فرد میتواند چشمانداز و راهبرد خود را نسبت به یک مسئله تغییر دهد» (پرون، آلمی، زلازو؛ ۲۰۱۸).
ذهن انسان شبیه به یک نمایش بزرگ است که در آن کارگردان به صورت لحظهای نور را روی بازیگران جابهجا میکند. در این مثال، نور، همان «توجه» و کارگردان همان، ا.ش است.
نمودهای گوناگونی از ا.ش در زندگی روزمره وجود دارد. اغلب، کودکان در بازیهای خود استفادهی خلاف عادتی از اشیا دارند. برای مثال آنها از ملاقه به عنوان چوب جادو، از قابلمه به عنوان کلاه استفاده میکنند. در همۀ این موارد آنها توجه خود را از یکی از آشناترین جنبههای شیء به یک جنبۀ کمتر آشنای آن جابهجا میکنند. در موقعیت کلاس ریاضی، بیشتر دانشآموزان نتوانستند توجه خود را از راهبردهای پیشرفتۀ حل مسئله به نفع درک آن به شیوهای متفاوت، جابهجا کنند، در نتیجه علیرغم استفاده از راهبردهای پیشرفتهتر نتوانستند مسئله را با موفقیت حل کنند.
محیط نیز میتواند ا.ش را تقویت کند.
خانوادهای را تصور کنید که برنامۀ گردش آخر هفتهاش، به علت بارش باران بههم خورده است. در چنین موقعیتی پدر و مادرها میتوانند به کودکان در «جابهجایی توجه» خود از برجستهترین جنبۀ ناکامی موقعیت، به سایر جنبهها کمک کنند، . برای مثال میتوانند به کودک نشان دهند "بههم خوردن برنامۀ گردش بسیار ناراحت کنندهاست، اما در عوض موقعیت جدیدی وجود دارد که در آن میتوانیم از بارش باران لذت ببریم" اهمیت این تمرینهای ساده در این است که پس از مدتی، کودکان صدای والدین خود را درونی میکنند و در موقعیتهای چالش برانگیز مشابه به صورت خودکار از ا.ش استفاده میکنند.
🖊دکتر حامد صفایی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#تفکر
#خلاقیت
#موفقیت
#تربیت
#مثبت_نگری
.
هدایت شده از کیمیای سعادت
🔴تکفیر علامه حسنزاده آملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶اخیراً دیدم شخصی با ذکر کلماتی از علامه حسنزاده آملی درباب وحدت وجود میگوید او معتقد بوده است همه چیز خدا است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد و این کفر آشکار است! و سپس به مردم و علمای بزرگ اعتراض میکند که چرا در مرگ یک کافر و ملحد سوگوار شدهاید و پیام تسلیت میدهید؟!
🔶حقیقت این است که بحث «وحدت شخصیه وجود» صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش آن، از دقیقترین و پیچیدهترین مباحث عرفان نظری است. شرح و توضیح آن در چنین فضایی ممکن نیست. حتی عارفان به کسانی که تعمق در فلسفه به ویژه حکمت متعالیه نداشته باشند، آموزش چنین بحثی را مجاز نمیدانند.
🔶در عین حال به این آقایانی که با تمسک به پارهای از آیات و روایات در نقد وحدت وجود و در تکفیر عارفان به ویژه امام خمینی(ره) و علامه حسنزاده آملی(ره) بیمحابا سخن میگویند عرض میکنم که مدعای این آقایان چیزی جز شرح عمیق و دقیق این آیات نیست:
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم (حدید، ۳)
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم(بقره، ۱۱۵)
🔶به تعبیر #علامه_حسنزاده آملی در فصل دوم رساله لقاء الله:
«بيشتر کسانى که در سخن گفتن مبالاتى ندارند، اگر از عارفى بشنوند که بگويد: «وجود، واحد است و در آن تعدد نيست، و وجود همان خداوند متعال است»، او را به کفر و الحاد و زندقه متهم میسازد. زيرا نمیدانند که نفى «وجود حقيقى» از اشيا، معنايش اين نيست که همه چيز خداست و معنايش اتّحاد نيست.»
🔶سپس داستان شیرینی را از کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره مواجهه یکی از عرفا با طلبهای که او را به دلیل قول به وحدت وجود کافر و نجس میدانسته است، نقل میکند و در پایان آن داستان از قول آن حکیم وحدت وجودی به آن طلبه تکفیری که علیرغم گرسنگی حاضر نیست از غذای حکیم تناول کند، میگوید:
«شما در اشتباه هستيد، بهتر است غذايتان را ميل نماييد؛ من به وحدت وجود معتقدم، ولى همه اشيا را خدا نمیدانم. زيرا جنابعالى نيز از جملة آنها هستيد؛ من شک ندارم که شما مانند الاغ و يا پايينتر از آن هستيد؛ حال، چگونه میتوانم شما را خدا بدانم؟ پس بهتر است احتياط را کنار بگذاريد و غذايتان را ميل نماييد.»
@Ahmadhoseinsharifi
https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
⭕️ مثل کلسیم برای روح
عزت نفس چیزی شبیه کلسیم است.
مثل غذا یا آب نیست.
اگر کمبود آن در ما شدید باشد، لزوما نمیمیریم اما نمیتوانیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم.
وقتی میگویم عزت نفس مورد نیاز است منظورمان این است که:
▫️در فرایند زندگی نقش موثری ایفا میکند و دارای ارزش بقائی است.
▫️ برای رشد سالم و طبیعی ضرورت دارد.
▫️ کمبود آن به مرور روح و روان انسان را دچار نوعی پوکی استخوان میکند.
▫️ ضعف عزت نفس، درد خاصی ندارد، اما عامل موثر در بخش قابل توجهی از ناکارایی و ناکامیها است.
@ertebatmoaserdini
#موفقیت
#عزت_نفس
#خودسازی
#توانمند_باشیم
.
⭕️ وقتی باورهای خاصی نسبت به خود و ارتباطات خود با دیگران و جهان دارید و هویت خود را بر اساس آنها، تعریف و تعیین میکنید؛ برای اینکه چطور باشید و چگونه زندگی کنید نیز قوانینی(شخصی و معمولا سخت) وضع خواهید کرد.
این قوانین و راهبردها، باعث میشوند اتفاقات جهان و افراد و روابط شان را قابل پیشبینی تصور کنید(بدون ملاحظه دقیق واقعیت) و این از رنج شما به ظاهر کم میکند؛ اما آسیبهای فراوانی به همراه دارد.
🔶 به فرض، اگر خودتان را فردی بیارزش تصور کرده باشید؛ اطراف خود حصاری دفاعی میکشید تا کسی به شما نزدیک نشود! همیشه احساس تهدید و ناامنی دارید و فکر میکنید همه با شما مشکل دارند! راهبرد شما دفاع مطلق یا حمله قبل از تهدید است!
مثلا به خود می گوئید:
هیچ وقت اجازه نده کسی به تو نزدیک شود! به آدمهای غریبه، اعتماد نکن! همیشه تا احساس ناامنی کردی فاصله بگیر! اگر در خدمت دیگران نباشی آنها تو را ترک میکنند! تو بیارزش هستی مگر اینکه خودت نباشی! باید همیشه بدون اشتباه عمل کنی وگرنه دیگران تو را نالایق میدانند! در مورد احساساتت با کسی صحبت نکن و از هیچ کس درخواست کمک نکن!
📌 اگر دقت کنید قوانین بالا، حاصل باورهای مطلق، انعطاف ناپذیر و شرطی شدهای هستند که در تمام دیدگاهها، رفتارها و روابط شما در زندگی تاثیر دارند.
وقتی دچار باورهایی خشک و انعطاف ناپذیر باشید؛ ذهن شما جایی برای پذیرش اطلاعات جدید و متفاوت با باورهای قبلی نخواهد داشت. اطلاعات متناقض را انکار میکند و شواهد مخالف را نادیده میگیرد.
🔷 لازم نیست باورهای خود را نادیده بگیرید و یا همواره بر خلاف آن گام بردارید؛ بلکه درستی و واقعیت باورهای خود را با دقت بررسی کنید، تا به باورهایی انعطاف پذیر و واقع بینانه برسید.
بعد از آن به اندازه اهمیت و حقیقت هر باور از آن دفاع کنید و برای شبه باورها و شبه دانستههایی که چندان استوار و قابل اطمینان نیست، حرمت و عزت نفس خود را هزینه نکنید.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#خود_آگاهی
#عزت_نفس
#موفقیت
#تغییر
.