فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ماه صفر، داغ دمادم چه بگویم
از داغ چهل روز پر از غم چه بگویم
از ماتم پیغمبر اکرم چه بگویم...
@ertebatmoaserdini
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
14000713_42630_1281k.mp3
7.95M
🎙 بشنوید | صوت کامل روضهخوانی حاج مهدی سلحشور در مراسم عزاداری سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۰/۷/۱۳
🚩 صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
دل همیشه غریبم، هوایتان كرده است
هواى گریه پایین پایتان كرده است
خداش خیر دهد آن كسى كه بال مرا
كبوتر حرم باصفایتان كرده است
چگونه لطف ندارى به این دو چشمى كه
كنار پنجره هایت صدایتان كرده است ؟
«اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی»
@ertebatmoaserdini
ايها الناس من از پارهی تن میگويم
دارم از خويشتن خويش سخن میگويم
آنکه هر دم نفسش با نفسم مأنوس است
آنکه با ذات خدا عزّوجل ممسوس است
من علی هستم و احمد، من و او خويشتنيم
او علی هست ومحمد، من و او خويشتنيم
نه فقط جسم علی روح محمد باشد
يک تنه لشگر انبوه محمد باشد...
شعر: استاد سید حمید برقعی
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
شب اول ماه ربیع الاول، شب لیلة المبیت است.
یکی از فضائل مولای ما
@ertebatmoaserdini
⏹ انعطافپذیری شناختی در کودک
آموزگار ریاضی در انتهای کلاس، صورتمسئله جدیدی را روی تابلو نوشت و گفت: «هر کسی که این مساله را حل کند، یک نمره به او اضافه خواهم کرد». پیشنهاد او هیجان کلاس را برانگیخت؛ «حتما مساله، راهحل پیچیدهای دارد». فرنوش، دانشآموز ممتاز کلاس در ریاضی، با عجله اطلاعات سوال را روی یک کاغذ نوشت و تمام زنگ تفریح درگیر آن بود. با اینحل حتی پس از چندین کوشش، پاسخاش با دادههای مسئله تناقض داشت. سرانجام فرنوش، با کلافگی تلاش خود را متوقف کرد. دو روز بعد، آموزگار پاسخ مسئله را از آنها خواست، زهرا، با استفاده از یک راهبرد بسیار ساده، تنها دانشآموز موفق در حل مسئله بود. این موضوع دیگران را شگفتزده کرد؛ تنها تفاوت، در درک متفاوت او از صورتمسئله بود.
❇️ «انعطافپذیری شناختی (ا.ش)، توانایی جابهجایی توجه، میان جنبههای گوناگون مساله است و به واسطۀ آن، فرد میتواند چشمانداز و راهبرد خود را نسبت به یک مسئله تغییر دهد» (پرون، آلمی، زلازو؛ ۲۰۱۸).
ذهن انسان شبیه به یک نمایش بزرگ است که در آن کارگردان به صورت لحظهای نور را روی بازیگران جابهجا میکند. در این مثال، نور، همان «توجه» و کارگردان همان، ا.ش است.
نمودهای گوناگونی از ا.ش در زندگی روزمره وجود دارد. اغلب، کودکان در بازیهای خود استفادهی خلاف عادتی از اشیا دارند. برای مثال آنها از ملاقه به عنوان چوب جادو، از قابلمه به عنوان کلاه استفاده میکنند. در همۀ این موارد آنها توجه خود را از یکی از آشناترین جنبههای شیء به یک جنبۀ کمتر آشنای آن جابهجا میکنند. در موقعیت کلاس ریاضی، بیشتر دانشآموزان نتوانستند توجه خود را از راهبردهای پیشرفتۀ حل مسئله به نفع درک آن به شیوهای متفاوت، جابهجا کنند، در نتیجه علیرغم استفاده از راهبردهای پیشرفتهتر نتوانستند مسئله را با موفقیت حل کنند.
محیط نیز میتواند ا.ش را تقویت کند.
خانوادهای را تصور کنید که برنامۀ گردش آخر هفتهاش، به علت بارش باران بههم خورده است. در چنین موقعیتی پدر و مادرها میتوانند به کودکان در «جابهجایی توجه» خود از برجستهترین جنبۀ ناکامی موقعیت، به سایر جنبهها کمک کنند، . برای مثال میتوانند به کودک نشان دهند "بههم خوردن برنامۀ گردش بسیار ناراحت کنندهاست، اما در عوض موقعیت جدیدی وجود دارد که در آن میتوانیم از بارش باران لذت ببریم" اهمیت این تمرینهای ساده در این است که پس از مدتی، کودکان صدای والدین خود را درونی میکنند و در موقعیتهای چالش برانگیز مشابه به صورت خودکار از ا.ش استفاده میکنند.
🖊دکتر حامد صفایی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#تفکر
#خلاقیت
#موفقیت
#تربیت
#مثبت_نگری
.
هدایت شده از کیمیای سعادت
🔴تکفیر علامه حسنزاده آملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶اخیراً دیدم شخصی با ذکر کلماتی از علامه حسنزاده آملی درباب وحدت وجود میگوید او معتقد بوده است همه چیز خدا است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد و این کفر آشکار است! و سپس به مردم و علمای بزرگ اعتراض میکند که چرا در مرگ یک کافر و ملحد سوگوار شدهاید و پیام تسلیت میدهید؟!
🔶حقیقت این است که بحث «وحدت شخصیه وجود» صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش آن، از دقیقترین و پیچیدهترین مباحث عرفان نظری است. شرح و توضیح آن در چنین فضایی ممکن نیست. حتی عارفان به کسانی که تعمق در فلسفه به ویژه حکمت متعالیه نداشته باشند، آموزش چنین بحثی را مجاز نمیدانند.
🔶در عین حال به این آقایانی که با تمسک به پارهای از آیات و روایات در نقد وحدت وجود و در تکفیر عارفان به ویژه امام خمینی(ره) و علامه حسنزاده آملی(ره) بیمحابا سخن میگویند عرض میکنم که مدعای این آقایان چیزی جز شرح عمیق و دقیق این آیات نیست:
هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم (حدید، ۳)
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَليم(بقره، ۱۱۵)
🔶به تعبیر #علامه_حسنزاده آملی در فصل دوم رساله لقاء الله:
«بيشتر کسانى که در سخن گفتن مبالاتى ندارند، اگر از عارفى بشنوند که بگويد: «وجود، واحد است و در آن تعدد نيست، و وجود همان خداوند متعال است»، او را به کفر و الحاد و زندقه متهم میسازد. زيرا نمیدانند که نفى «وجود حقيقى» از اشيا، معنايش اين نيست که همه چيز خداست و معنايش اتّحاد نيست.»
🔶سپس داستان شیرینی را از کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره مواجهه یکی از عرفا با طلبهای که او را به دلیل قول به وحدت وجود کافر و نجس میدانسته است، نقل میکند و در پایان آن داستان از قول آن حکیم وحدت وجودی به آن طلبه تکفیری که علیرغم گرسنگی حاضر نیست از غذای حکیم تناول کند، میگوید:
«شما در اشتباه هستيد، بهتر است غذايتان را ميل نماييد؛ من به وحدت وجود معتقدم، ولى همه اشيا را خدا نمیدانم. زيرا جنابعالى نيز از جملة آنها هستيد؛ من شک ندارم که شما مانند الاغ و يا پايينتر از آن هستيد؛ حال، چگونه میتوانم شما را خدا بدانم؟ پس بهتر است احتياط را کنار بگذاريد و غذايتان را ميل نماييد.»
@Ahmadhoseinsharifi
https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
⭕️ مثل کلسیم برای روح
عزت نفس چیزی شبیه کلسیم است.
مثل غذا یا آب نیست.
اگر کمبود آن در ما شدید باشد، لزوما نمیمیریم اما نمیتوانیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم.
وقتی میگویم عزت نفس مورد نیاز است منظورمان این است که:
▫️در فرایند زندگی نقش موثری ایفا میکند و دارای ارزش بقائی است.
▫️ برای رشد سالم و طبیعی ضرورت دارد.
▫️ کمبود آن به مرور روح و روان انسان را دچار نوعی پوکی استخوان میکند.
▫️ ضعف عزت نفس، درد خاصی ندارد، اما عامل موثر در بخش قابل توجهی از ناکارایی و ناکامیها است.
@ertebatmoaserdini
#موفقیت
#عزت_نفس
#خودسازی
#توانمند_باشیم
.
⭕️ وقتی باورهای خاصی نسبت به خود و ارتباطات خود با دیگران و جهان دارید و هویت خود را بر اساس آنها، تعریف و تعیین میکنید؛ برای اینکه چطور باشید و چگونه زندگی کنید نیز قوانینی(شخصی و معمولا سخت) وضع خواهید کرد.
این قوانین و راهبردها، باعث میشوند اتفاقات جهان و افراد و روابط شان را قابل پیشبینی تصور کنید(بدون ملاحظه دقیق واقعیت) و این از رنج شما به ظاهر کم میکند؛ اما آسیبهای فراوانی به همراه دارد.
🔶 به فرض، اگر خودتان را فردی بیارزش تصور کرده باشید؛ اطراف خود حصاری دفاعی میکشید تا کسی به شما نزدیک نشود! همیشه احساس تهدید و ناامنی دارید و فکر میکنید همه با شما مشکل دارند! راهبرد شما دفاع مطلق یا حمله قبل از تهدید است!
مثلا به خود می گوئید:
هیچ وقت اجازه نده کسی به تو نزدیک شود! به آدمهای غریبه، اعتماد نکن! همیشه تا احساس ناامنی کردی فاصله بگیر! اگر در خدمت دیگران نباشی آنها تو را ترک میکنند! تو بیارزش هستی مگر اینکه خودت نباشی! باید همیشه بدون اشتباه عمل کنی وگرنه دیگران تو را نالایق میدانند! در مورد احساساتت با کسی صحبت نکن و از هیچ کس درخواست کمک نکن!
📌 اگر دقت کنید قوانین بالا، حاصل باورهای مطلق، انعطاف ناپذیر و شرطی شدهای هستند که در تمام دیدگاهها، رفتارها و روابط شما در زندگی تاثیر دارند.
وقتی دچار باورهایی خشک و انعطاف ناپذیر باشید؛ ذهن شما جایی برای پذیرش اطلاعات جدید و متفاوت با باورهای قبلی نخواهد داشت. اطلاعات متناقض را انکار میکند و شواهد مخالف را نادیده میگیرد.
🔷 لازم نیست باورهای خود را نادیده بگیرید و یا همواره بر خلاف آن گام بردارید؛ بلکه درستی و واقعیت باورهای خود را با دقت بررسی کنید، تا به باورهایی انعطاف پذیر و واقع بینانه برسید.
بعد از آن به اندازه اهمیت و حقیقت هر باور از آن دفاع کنید و برای شبه باورها و شبه دانستههایی که چندان استوار و قابل اطمینان نیست، حرمت و عزت نفس خود را هزینه نکنید.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#خود_آگاهی
#عزت_نفس
#موفقیت
#تغییر
.
چند سطر از یک کتاب:
سرآغاز آغازهایی که در بیرون داریم، آغازی از درون ما و در خود ماست، در ما ظرفیت آغاز بیش از هر موجود دیگری، هست. انسان توانایی آغاز دارد چون سرشتِ آدمی سیال، پویا و تجدید شونده است.
ذهن موجودی روان است و می تواند پی در پی با هر تفهم و تفاهم و توجه جدید و با هر التفات نوپدید، دوباره شروع شود و خود را تازه کند.
در ذهن انرژی متراکمی از آغازگری هست که اگر آن را آزاد کنیم جسم و روح و احساس و محیط زندگی ما جریان می یابد و به ما قدرت و خلاقیت می دهد.
در اندیشیدن خصیصه ای از جنس شروع است هر اکتشافی به معنای تا آغاز است هر عزیمتی واقعی تازه و شروعی نو روی می دهد.
انسان میتواند قصد کند و این یک آغاز است؛ انسان می تواند نیت کند و نیت آغاز است انسان گنجینهای از اندیشه است و اندیشه مخزن اسرار آغازها.
ــــــــــــــــــ
اما همین مخزن اسرار و سرچشمه جوشش اگر به درستی تربیت نشود و به محل رفت و برگشت و تکرار افکار آزار دهنده و ناشایست تبدیل شود؛ آغازگر ناکامی و ناتوانی و آسیبهای متنوعی در جسم و روح و احساس و ادراک ادمی است.
💐 به مناسبت آغاز دوره مدیریت ذهن در دوره تکمیلی مهارتهای پاسخگوئی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#موفقیت
#انتخاب
#خودسازی
.
هر حيوان که از دور ديدی و ندانستی سگ و گرگ است يا آهو، ببين رو به سمت مرغزار و سبزينه است يا لاشه و استخوان؛ آدمی را نيز چون نشناسی، ببين به كدام سوی می رود...
کتاب مجالس سبعه
ــــــــــــــــــــــــــــ
افکار و احساسات و رفتار هر کسی معرفی کننده او هستند.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#موفقیت
#انتخاب
#خودسازی
.
ارتباط موثر
چند سطر از یک کتاب: سرآغاز آغازهایی که در بیرون داریم، آغازی از درون ما و در خود ماست، در ما ظرفیت
⛔️ یکی از مشکلات ما فرسودگی ذهن است.
آنچه مانع بیدار شدن ظرفیت آغاز در ما میشود حالتی از اینرسی و لَختی است که میتوانیم از آن به فرسودگی وجودی و یا فرسایش ذهنی تعبیر کنیم.
این امر به تنیدگی و خستگی عاطفی و فروبستگی روحی و گرفتگی ضمیر درونی می انجامد و می تواند از ما شخصیت زدایی کند.
بر اثر همین لختی و کم تحرکی است که عزت نفس ما کاهش می یابد و توان عمل موثرِ شناختی و انرژی اقدام (حتی در امور ضروری) را از دست میدهیم تمایلی ناخودآگاه در ما به وجود میآید که خود را علت امور نمیشماریم.
وقتی شخص دچار فرسایش ذهنی میشود به خود تلقین میکند که علت موفق نشدنها و خطاهایش در موقعیتهای زندگی خود او نیست؛ پیدرپی به خود میگوید که:
علتها چیزهای دیگری هستند و در بیرون من است و من فقط یک قربانیام.
در چنین حالتی انسان، سهم خود را به عنوان علت از دایره محاسبات حذف میکند یا در حد قابل توجه کاهش میدهد و بدین ترتیب انتظار هیچ شروعی از درون او نمیرود و فرد در نهایت وابستگی به شرایط و نظام ها و اتفاقات بیرونی است.
💐 به مناسبت آغاز دوره مدیریت ذهن در دوره تکمیلی مهارتهای پاسخگوئی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#موفقیت
#انتخاب
#خودسازی
#عزت_نفس
.
ارتباط موثر
⛔️ یکی از مشکلات ما فرسودگی ذهن است. آنچه مانع بیدار شدن ظرفیت آغاز در ما میشود حالتی از اینرسی و
در این وضعیت انسان بیشترین وابستگی را به مسیر گذشته پیدا میکند ، به خصوص گذشتهای که از دسترس اختیار و انتخاب و تصمیم او خارج باشد...
خود را مستاصل و ناکارآمد و مجبور می بیند.
و تابعی از متغیرهای محیطی و انواع جبرهای تاریخی و اجتماعی و زیستی میشود تابعی از بخت و شانس و اتفاق می شود به مانند پر کاهی که با باد این سو و آن سو رانده میشود.
کسی که ظرفیت آغاز را در خود از دست میدهد اسیر عوامل بیرونی و موکول به اتفاقات بیرونی(روزمره یا خارق العاده) است و به طور معمول حتی نمی تواند از بهترین فرصت های خود و گرانبهاترین اقبالهای بیرونی به درستی و به طور پایدار بهرهمند شود.
اگر به همین روال ادامه دهد، به مرور فرسوده و ناامید عمر خود را سپری میکند.
مگر اینکه خود را بیابد و مسیر خود را برای بازگشت به خویشتن از نو بازسازی کند، آنگاه شرایط تغییر خواهد کرد.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#موفقیت
#انتخاب
#خودسازی
#عزت_نفس
.
🌺 به مناسبت فصل شکوفایی دانستن
صبح یک روز سرد پاییزی
روزی از روزهای اول سال
بچهها در کلاس جنگل سبز
جمع بودند دور هم خوشحال
بچهها غرق گفتگو بودند
بازهم در کلاس غوغا بود
هریکی برگ کوچکی در دست!
باز انگار زنگ انشا بود
تا معلم ز گرد راه رسید
گفت با چهرهای پر از خنده
باز موضوع تازهای داریم
آرزوی شما در آینده
شبنم از روی برگ گل برخاست
گفت می خواهم آفتاب شوم
ذره ذره به آسمان بروم
ابر باشم دوباره آب شوم
دانه آرام بر زمین غلتید
رفت و انشای کوچکش را خواند
گفت باغی بزرگ خواهم شد
تا ابد سبزِ سبز خواهم ماند
غنچه هم گفت گرچه دل تنگم
مثل لبخند باز خواهم شد
با نسیم بهار و بلبل باغ
گرم راز و نیاز خواهم شد
جوجه گنجشک گفت میخواهم
فارغ از سنگ بچهها باشم
روی هر شاخه جیکجیک کنم
در دل آسمان رها باشم
جوجه کوچک پرستو گفت:
کاش با باد رهسپار شوم
تا افقهای دور کوچ کنم
باز پیغمبر بهار شوم
زنگ تفریح را که زنجره زد
باز هم در کلاس غوغا شد
هر یک از بچهها بهسویی رفت
و معلم دوباره تنها شد
با خودش زیرلب چنین میگفت:
آرزوهایتان چه رنگین است
کاش روزی به کام خود برسید!
بچه ها آرزوی من این ست
شعر: مرحوم استاد قیصر امین پور
@ertebatmoaserdini
#شکفتن
#تربیت
#مثبت_نگری
.