🌷تمام عالی ها متعلق به علی (ع) است 🌷
ولادت حضرت امیر علیه السلام و روز پدر بر همه دوستان خوبم مبااااارک ،
همه زوایای زندگیتون با عطر علی علیهالسلام پربرکت و فراوانی.🌻
#حدیث_روز
✍️ ظهر يكى از روزها حارث همدانى نزد #امير_المؤمنين (ع) رفت. حضرت پرسيد: چه چيز تو را به اين جا كشانده؟
✳️ عرض كرد: به خدا قسم، دوست داشتن شما.
✅ #حضرت فرمود : اگر راست بگويى حتما مرا در سه جا خواهى ديد:
1⃣ آن جا كه جانت به گلويت رسد؛
2⃣ هنگام گذشتن از #صراط؛
3⃣ در كنار #حوض (كوثر).
📖 «أتَيْـتُ أمِيرَالمُؤمِنينَ عليه السلام ذاتَ يَومٍ نِصفَ النَّهارِ فقالَ : ما جاءَ بكَ ؟ قلتُ : حُبُّكَ واللّه . قالَ عليه السلام : إنْ كنتَ صادِقا لَتراني في ثَلاثةِ مَواطِنَ : حَيثُ تَبْلُغُ نَفْسُكَ هذهِ وأوْمَأ بيدِهِ إلى حَنْجَرَتِهِ وعِند الصِّراطِ ، وعِند الحَوضِ».
📚 منتخب میزان الحکمة، ص۱۲۸-۱۲۹.
#میلاد_امام_علی (ع)/ #محبت_علی (ع)/ #محبت_راستین/ #شیعه_راستین/ #آثار_عشق_علی (ع)/ #دیدار_علی (ع)/
بسمه تعالی ج!
ضمن عرض تبریک سالروز ولادت مولا؛ شب جمعه است، وهمزمان باسالروز ولادت باسعادت مولا امیرالمو منین علیه السلام؛ گذشتگان مان را فراموش نکنیم، تا خود نیز فراموش نشویم:
فشار قبر چیست؟:
مرگ واقعی چگونه است؟ وفشار قبر چیست؟ آیا فشار قبر واقعیت دارد؟:
پاسخ برگرفته ازسخنان دکتر؛ استاد الهی قمشهي:
جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی، درکسری ازثانیه انجام می شود؛ این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظهی مرگ باز است، حتا فرصت بستن آن را پیدا نمی کند، یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم می باشد؛ یک حس سبک شدن و معلق بودن.
بعدازمرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هالهی ذهن است، و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی ماهست، شروع به مرور زندگی از بَدو تولد تا لحظه مرگ میکند، و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی می شود، شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان براست، امازمان درواقع قرارداد ما انسانهاست، این ماهستیم که هر دقیقه را ۶۰ ثانیه قرارداد می کنیم؛ اما زمان درواقع فراتر این تعاریف است.
با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود، وابسته گیهای انسان در طول زندگی می باشد، برخی از این وابستگی ها در زمان حیات، حتی فراموش شده بود، ولی دراین مرحله دوباره خود نمایی می کند، میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است.
روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند، این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی، مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب می شود، ولی به هرحال وابستگی ست.
این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را، از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز می دارد، یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد، یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد، اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث می شود، روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد؛ چون توان دل کندن از وا بستگیها را ندارد، و دوست دارد دو باره آن را تجربه کند، به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش می کند جسم مرده را متقاعد کند؛ که دو باره روح را بپذیرد، فشاری که به "روح" وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود، در واقع همان فشار قبر است، این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود؛ چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند، پس فشارقبر درواقع فشار وابستگی هاست، و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد، این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و می تواند از لحظه مرگ شروع گردد؛
یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده درواقع این است، که به باور مرگ برسد و سعی دربرگشت نداشته باشد.
بعد ازمدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است، و فشار قبر از بین میرود.
البته این مسئله بستگی به افراد ومیزان وابستگی شان دارد، واین وابستگی ها باعث میشود که روح، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد، بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست؛ گاهی تا سالها فرد فوت شده نمی تواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند.
به امید اینکه بتوانیم به درک این شعر برسیم:
دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ...
بگذار و بگذرببین و دل مبند
چشم بینداز و دل مباز
که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت...
نگذاریم گوشهایمان گواه چیزی باشد که چشمهایمان ندیده، نگذاریم زبانمان چیزی را بگوید که قلبمان باور نکرده...
"صادقانه زندگی کنیم"
ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم، ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم وباید به جایگاه خود برگردیم ...
به یاددرگذشتگان:
اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ سورت الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.
#بازخوانی
✍ حارث بن حوط، با دیدن سوابق طلحه و زبیر و انتساب عایشه به بیت پیامبر، به سختی دچار تردید شد، #امام_علی (ع) برای روشنابخشی به او کلامی گفت که #جرج_جرداق آن را در مرزهای وحی ارزیابی کرد:
💠 حارث! تو کوتاه بینانه نگریستی نه عمیق و زیرکانه، و سرگردان ماندی.
1⃣ تو نه #حق را شناختهای تا بدانی #اهل_حق چه کسانیاند؛
2⃣ و نه #باطل را شناخته ای، تا بدانی پیروان آن چه مردمانند.
📖 «یاحارث! إنّک نظرت تحتک و لم تنظر فوقک فحِرتَ! إنّک لم تعرف الحق فتعرف مَن أتاه، و لم تعرف الباطل فتعرف من أتاه».
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۶۲.
#معیار_و_عیار_انتخاب
#تقدم_حق_شناسی_بر_شناخت_اهل_حق