#حدیث_روز
#حدیث_انتخاب
✍️ از #امام_صادق (ع) روایت شده:
💠 براى من فرقى نمى كند كه به #خائن امانت بسپارم، يا به كسى كه از امانت مراقبت و نگهدارى نمى كند (#ضایع_کننده).
📖 «ما اُبالي ائْتَمَنْتُ خائنا أو مُضَيّعا».
📚 منتخب میزان الحکمة، ص۶۴-۶۵.
پ.ن: یعنی سپردن #امانت به کسی که از آن نگهداری نمی کند با سپردن آن به خائن تفاوتی نخواهد داشت.
#تعهد_یا_تخصص/ #دوگانه_های_غلط/ #دوگانه_تعهد_یا_تخصص/
#معیار_انتخاب/
#هم_تعهد_هم_تخصص
#حدیث_روز
#حدیث_انتخاب
✍️ از #امام_علی (ع) روایت شده:
💠 چهار چيز نشانه به سر آمدن #دولت_ها است:
1️⃣ فرو گذاشتن اصول؛
2️⃣ چسبيدن به فروع؛
3️⃣ مقدّم داشتن فرومايگان؛
4️⃣ عقب زدن مردمان با فضيلت و لايق.
📖 «يُستدَلُّ على إدبارِ الدُّوَلِ بأربَعٍ : تَضييعِ الاُصولِ ، و التمسُّكِ بالفروعِ و تَقديمِ الأراذلِ ، و تأخيرِ الأفاضِلِ».
📚 غرر الحکم، ج ۱، ص ۸۰۰.
پ.ن: تا انتخاب خود ما مردم، شایسته نباشد، رفتارها و عملکردها و انتخاب هایِ منتخبین ما شایسته نخواهد شد.
#معیار_انتخاب
#عوامل_سقوط_دولت_ها
#بازنشر
#حدیث_روز
#حدیث_انتخاب
✍ از #رسول_خدا (ص) روایت شده:
💠 #ايمان_مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه:
1⃣... #باطل را [حتّى] از دوستش نمى پذيرد.
2⃣ و #حق را [حتّى] از دشمنش انکار نمى كند.
📖 «لا يُكمِلُ المُؤمِنُ ايمانَهُ حَتّى....:... لا يَقبَلُ الباطِلَ مِن صَديقِهِ وَ لا يَرُدُّ الحَقَّ مِن عَدُوِّهِ...».
📚 التمحیص، ص 75؛ بحارالأنوار، ج 64، ص 311.
#معیار_انتخاب
#انتخاب
#حق_و_باطل
#حق_پذیری
#باطل_گریزی
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
از3جهت نمازقضاتابع نماادا است.MP3
4.11M
حجت الاسلام
غفاري
م از۳جهت نمازقضاتابع نماز ادا است
ج ۱۰۵۶
https://eitaa.com/eslam20
#تقویم_شیعه
📅 امروز یکشنبه
☀️ 13 خرداد 1403 شمسی
🌙 24 ذی القعده 1445 قمری
❄️ 02 ژوئن 2024 میلادی
☀️ #شمسی
➕ سخنراني تاريخي عصر عاشوراي امام خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم (1342 ش)
➕ عمليات كوچك نصر 2 در منطقه عملياتي ميمك توسط ارتش (1366 ش)
🌙 #قمری
➕ حركت امام رضا(ع) از مدينه به خراسان محل حكومت مامون عباسی(200 ق)
➕ رحلت فقيه بزرگ "ملامحمد شريف مازندراني" معروف به "شريف العلماء" (1246ق)
➕ درگذشت "محمد حسن اصفهاني" معروف به "صفي عليشاه" (1316ق)
❄️ #میلادی
➕ آغاز عمليات "روباه صحرا" توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م)
➕ روز ملي "انگلستان"
—----------
🇮🇷 كانال
https://eitaa.com/eslam20
♻️ سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی (ره)(۱۳۴۲ش)
✍ عصر عاشوراي سال 1383 ق، برابر با سيزدهم خرداد 1342 ش، حضرت امام خميني(ره) با حضور در مدرسه فيضيه، طي سخنان كوبنده اي، ضمن انتقاد شديد از رژيم پهلوي و اربابان آمريكايي و اسرائيلي شاه، پرده از جنايات طاغوت برداشتند.
✅ امام در بخش از سخنرانی خود فرمودند: تأثرات ما زیاد است لکن این چیزی که برای این ملت دارد پیش می آید، این چیزی که در شُرف تکوین است، از آن تأثرمان زیاد است؛ ما متأسفیم، خیلی متأسفیم از وضع ایران، از وضع این مملکت خراب، ... از همه اینها متأسفیم. (صحیفه امام، ج1، ص 248-243)
✅ به دنبال این سخنراني افشاگرانه، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخيمان رژيم ستمشاهي به خانه امام در قم يورش برده و ایشان را دستگير و دور از چشم مردم به زنداني در تهران منتقل كردند.
✅ هنوز چند ساعتي از اين حادثه نگذشته بود كه فرياد مردم معترض و انقلابي، عليه حكومت ديكتاتوري شاه بلند شد و خواستار آزادی امام و برقراري حكومت اسلامي شدند. در مقابل، گلوله هاي برخاسته از خشم و كينه حكومت ننگين شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابي بپاخاسته را در اين روز نشانه رفت و با به خاك و خون كشيدن آنان، قيام خونبار و جاويد پانزدهم خرداد 42 شكل گرفت.
https://eitaa.com/eslam20
💠 حركت امام رضا(ع) از مدينه به خراسان محل حكومت مامون عباسی(200 ق)
✍ مأمون، هفتمين خليفه ي عباسي پس از پيروزي بر برادرش امين و استيلاي كامل بر كشور پهناور اسلامي، تصميم گرفت امام رضا(ع) را از مدينه به مرو مقر حكومت خود منتقل كند و با آن حضرت به ظاهر طرح دوستي و محبت بريزد و ضمن استفاده از موقعيت علمي و اجتماعي امام(ع)، كارهاي او را تحت نظارت كامل قرار دهد.
✅ آوردن امام(ع) از مدينه به مرو، هر چند در ظاهر به صورت دعوت بود، اما ماهيت واقعي آن، جز ايجاد محدوديت هر چه بيشتر براي امام، چيز ديگري نبود. از اين جهت امام(ع) براي تفهيم ماهيت اين دعوت، هيچ يك از اعضاي خاندان خويش را همراه خود نبرد تا از اين طريق به مسلمانان بفهماند اين سفر، نوعي تبعيد است نه سفري مقرون به رضايت.
✅ ولي مامون براي خنثي كردن هدف امام(ع)، دستور داد گروهي از رجال و اشراف از جمله والي مدينه، ملازم ركاب امام باشند و حتي مسير سفر امام نيز معين گشت. آن حضرت در 10 شوال سال 201 قمري وارد مرو شد.
https://eitaa.com/eslam20
💠راه علاج #سوءظن(۱۲)
✍ موراد زیر می تواند کمک شایانی به علاج سوء ظن بکند:
۱- شناخت مضرات و مفاسد سوءظن.
۲- بی اعتنایی به گمان بد و ترتیب اثر ندادن به آن.
🌷 پيامبر اسلام صلّی اللّه عليه و آله و سلّم فرمود:
إِذَا ظَنَنتَ فَلاَ تُحَقِّقْ؛(۱)
هرگاه گمان بد بردی آن را دنبال مكن.
۳- تا زمانی كه انسان از كسی كردار و رفتار بدی نديده است نبايد به او بدبين شود، زيرا شنيدن يا حدس و گمان، معيار خوبی و بدی اشخاص نيست و بسياری از مطالبی كه انسان می شنود بی پايه و بی دليل است.
🌹امام باقر عليه السّلام فرمود:
از اميرالمؤمنين علي(ع) سؤال شد كه فاصله بين حق و باطل چه اندازه است؟ فرمود: چهار انگشت. آن گاه امیر مومنان علی(ع) دست خود را بر گوش و دو چشم خويش گذاشت و فرمود: آن چه چشمهايت ببيند حق است و آن چه گوشت شنيده بيشترش نادرست و باطل است.
🌸 سُئِلَ أَميِرُ المُؤْمَنيِِنَ عليه السّلام كَمْ بَيْنَ الحَقِّ وَ البَاطِلِ؟ فَقَالَ أَربَعُ أَصَابِعَ وَ وَضَعَ أَميِرُ المُؤمِنيِنَ عليه السّلام يَدَهُ عَلَی أُذُنِهِ وَعَيْنَيْهِ، فَقَالَ: مَا رَأَتْهُ عَيْناكَ فَهُوَ الحَقّ وَ مَا سَمِعَتْهُ اُذُناكَ فَأَكْثَرُهُ بَاطِلٌ؛ (۲)
(۱) بحارالانوار، ج55، ص320.
(۲)بحارالانوار، ج72، ص196.
https://eitaa.com/eslam20
💠 برادران خود را با این دو صفت امتحان کنید
🌷امـام صـادق عليهالسلام:
برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد وگرنه از آنان دورى كنيد، دورى كنيد، دورى كنيد:
۱ـ مراقبت بر نماز اول وقت.
۲ـ نيكى به برادران چه در سختى و تنگدستى، چه در هنگام آسايش و گشايش.
🌹إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ.
📚 وسائل الشيعه، ج ۸، ص ۵۰۳
https://eitaa.com/eslam20
🔥اثر لقمه حرام در بدبختی و هلاکت انسان !
✍️ مرحوم ملا احمد نراقی رحمه الله در كتاب «معراج السعادة» مال حرام را از بزرگترین عوامل هلاكت انسان و مهمترین موانع رسیدن به سعادت [دنیوی و اُخروی] معرفی میكند و میفرماید:
🔹 «بیشتر كسانی كه به هلاكت رسیدهاند، به سبب خوردن مال حرام بوده و اكثر مردمی كه از فیوضات و سعادات محروم ماندهاند، به واسطه آن است...
🔸كسی كه تأمل كند، میداند كه خوردن حرام، اعظم حجابی است؛ كه بندگان را از وصول به درجه ابرار [باز داشته] و قویترین مانعی است برای اتصال به عالم انوار.»
🔹ایشان در ادامه میفرماید: «آری، دلی كه از لقمه حرام روییده شده باشد كجا و قابلیت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم به هم رسیده باشد، با مرتبه رفیعه ی انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو لمعات عالم نور، به دلی تابد كه بخار غذای حرام، آن را تاریك كرده؟ و كی پاكیزگی و صفا از برای نفس حاصل میشود كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟»
📗 معراج السعاده، ملا احمد نراقی، انتشارات هجرت، قم، نهم، ۱۳۸۲ ش، ص ۴۲۸.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
اصل وفرع درفقه.MP3
2.97M
حجت الاسلام
غفاري
م اصل وفرع درفقه
ج ۱۰۵۷
https://eitaa.com/eslam20