🔴جنگهای صلیبی بیانگر خشونت آشکارجامعه فئودالیته اروپابرضد دین اسلام بود،که درپی آن موجبات فراهم شدن ظهور
سرمایه داری در اروپا شد.
@falsafeh_nazari
🔴ارنست رنان،صراحتا اعلام نمود که :
اروپائیان برای رهبری، وچینی ها برای کار در کارگاه برده ها آفریده شده اند،وهرچیزی وضعیت خاصی برایش وجود دارد
این سخن با نظریه سرزمین یاملک مباح همراه گردید،ومنظوراین بود که استعمارمناطقی که درآن ملتهای عقب مانده سکونت دارند،مباح است!!چراکه مردمی غیرمسیحی وخارج از قاره اروپا هستند!!!!
@falsafeh_nazari
🔴 بررسی مفهوم «مدرنیته» modernity
⬅️قسمت اول➡️
⏮واژه (مدرن) که امروز درزبانهای اروپایی نیز رواج دارد ازلفظ لاتینی(modernus)گرفته شده که خودمشتق ازقید(modo)است
که به معنای(این اواخر،به تازگی،اخیرأ)میباشد
مفهوم ( مدرن )تاکنون مراحلی رااز سرگذرانده است
⬅️درخلال قرن پانزدهم مقارن با دوره رنسانس،مدرن درنقطه مقابل (وسطی)قرار داشت،وبامفهوم(باستان)مترادف بود
دراین دوره به فرهنگ یونان باستان به مثابه یک فرهنگ جدیدیاهمواره جدید نگریسته می شد
⬅️در مرحله بعد(درقرن شانزدهم وهفدهم)مدرن از تعهد و التزام به باستانی گری نیزمنقطع می شود،ومفهومی نزدیک به ریشه لغوی(یعنی نوآوری و امروزی بودن)ازآن مراد میگردد
⬅️مرحله بعدی ازدوره روشنگری(قرن هجدهم)به این سواست که مفهوم نوآوری(که بابهترزیستن ملازم انگاشته می شد)درآن تثبیت می شودوصریحأبامفهوم(سنت)«traditon»درتقابل می افتد
مدرن دراین کاربرد،که امروزه نیز مصطلح است،همراه با نگاهی نووجدیدودگرگون به عالم وآدم است،نگاه وشناختی که برخاسته از زیستن در اکنون وگسستن از گذشته است
🔵اما اصطلاح (مدرنیته)اولین بار در آثار ژان ژاک روسو درقرن هجدهم به کار رفت وبعداز وی در آثار بسیاری از نویسندگان آن عصر متداول شد
🔹درسده هیجدهم واژه (مدرنیست)ودرقرن نوزدهم واژه(مدرنیته)به کاررفته است.
🔹(شارل بودلر)شاعرومنتقدادبی فرانسه درسال۱۸۶۳میلادی بانگارش مقاله ای (نقاش شهرمدرن)که درباره آثار(کنستانتین گایز)نقاش هم وطن خودنگاشته بوداصطلاح (مدرن)رادرمحافل ادبی آن روز فرانسه بیش ازپیش رواج داد ودرعین حال معنایی نسبتأدقیق ازاین واژه ارائه می دهد.
🔹زمینه های مطرح شدن این اصطلاح را میتوان درآثار
⬅️(یاکوب بورکهارت)و
⬅️(ژان میشله)مورخان پر آوازه سوئیسی وفرانسوی قرن نوزدهم ونیز در تقسیم بندی
⬅️ (فردریش هگل)ازتاریخ فلسفه جستجوکرد.
🔹برخی پژوهشگران وجامعه شناسان همچون( هاناآرنت) و(آنتونی گیدنز )زمان شکل گیری مدرنیته را قرن هفدهم میدانند.
🔹درحالی که (السیدر مک اینتایر)و(میشل فوکو)آغازمدرنیته راقرن هیجدهم میدانند.
🔹حال آنکه(اسوالد اشپنگلر)و(آرنولد توئین بی)آغاز شکل گیری مدرنیته رادررنسانس جستجو میکنند.
ادامه دارد۰۰۰
#مدرنیته
#مدرنیته_۱_
➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴هایدگر یک ناقد سرسخت مدرنیته است که تمامی مبانی اصلی تفکر روزگار مدرن را به چالش میکشد و هرگونه تجلی مادی، فنی و فکری آن را رد میکند. او از این روزگار به «سرزمین شب» و «زمانه تنگدستی» یاد میکند و خردباوری، علمباوری و حتی پیشرفتهای مادی آن را بیاساس میداند. او بارها نوشت که در دوران کنونی و در دوران سلطه تکنولوژی، هرگونه تأکید زیاده از حد بر دستاوردهای مادی و رفاهی مدرنیته و فراموشی مصیبتهای زندگی مدرن، در جهت سرکوب آزادی انسان است. دوران مدرن اوج فراموشی «هستی» است و اندیشه در آن ماشینی شده است. البته او تمامی تجلی فرهنگی و فکری مدرنیته را مردود نمیدانست؛ ولی به گرایش کلی فرهنگی دوران مدرن که آن را «گرایش رو به زوال» مینامید، اعتراض داشت.
«برگرفته از مقاله: هنر تنهاراه نجات/فرح رامین»
#مارتین_هایدگر
➖➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴در این «زمانه ی تنگدستی» که انسان با بهرهگیری از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی میکند. هنر _ به معنایی کاملاً متفاوت و نامتعارف_ نقش و جایگاه ویژهای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. هنر در معنایی وجودشناختی عبارت است از انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. از نظر او هر هنری در ذات خود «شعر» است. هنر معماری، نقاشی، موسیقی همه به نوعی شعر محسوب میشوند: شاعری، هنر شعر سرودن نیست بلکه آن چیزی است که ذات همه صورِ هنر بدان وابسته است؛ این سخن بدان معنا نیست که همه ی صورِ هنر را بتوان به شعر تحویل برد. از منظر هایدگر، شاعری ذات هنر است؛ اما مرادش از شعر، کلام موزون خیال انگیزی نیست که باعث قبض و بسط روح شود؛ در فلسفه او، شعر وسعتی به اندازه تمام زبان دارد.
#مارتین_هایدگر
➖➖➖➖➖➖
💠کانال🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴این سالها مدام شنیدهایم رسانههای اجتماعی باعث میشوند رفتار افراد در شبکههای اجتماعی بدتر از آن چیزی باشد که در «زندگی واقعی» است. اما اگر ماجرا کاملاً برعکس باشد چه؟ درک تامپسون، نویسندۀ کتاب «شهرتآفرینان»، دقیقاً اینطور فکر میکند. تامپسون میگوید مکالمۀ رودررو روزبهروز کمتر میشود و باید دست از این تفکر برداریم که مکالمۀ رودررو اصیل و رسانههای اجتماعی مصنوعی هستند. امروزه، بیش از رسانههای اجتماعی، مکالمۀ رودررو شخصیتهایمان را تحریف میکند.
➖➖➖➖➖
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴در هر کشور مردم بر سه طبقه اند:آنان که بسیار توانگرند، آنان که بسیار فقیرند و آنان که میان دو گروهند. چون ثابت شد بهترین هر چیز میانه ی آن است، باید پذیرفت که بهترین میزان بهره مندی از دارایی نیز در اندازه نگه داشتن است. زیرا آنکه به اندازه مال می اندوزد، گوش به فرمان خِرَد دارد و حال آن کس که به افراط از زیبایی یا نیرو یا نسب یا دارایی بهره مند باشد و یا بیش از حد فقیر و ناتوان و فرودست باشد، فرمان خرد را به دشواری می پذیرد؛ زیرا پایان کار آن یک، گستاخی و ستمگری و فرجام کار این یک، زبونی و تنگ نظری است و سرچشمه ی همه ی پلیدی ها و نابکاریها یا گستاخی است یا زبونی.
( سیاست/نویسنده : ارسطو )
💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_اول.
⬅️جهانهای چندگانه، یکی از نظریات در علم فیزیک است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی ارائه شد.
⬅️طبق این نظریه، جهان ما، یکی از جهان هایی است که در عالم وجود دارند، به مثال فوق دقت کنید:
⬅️دنیای ما که از ابرخوشه های زیادی تشکیل شده، تمام این ابر خوشه ها تنها یک جهان را تشکیل میدهند و این جهان، مانند یک حباب، میان انبوهی از حباب ها که همگی نیز جهانی برای خود هستند، در عالم پراکنده اند.
💠هر کدام از این جهان ها ،قوانین فیزیکی خاصی دارند که مربوط به جهان خودشان است و در همان حیطه حکم فرما است، نه بیشتر.
⬅️تاکنون چندین نظریه فوق در من باب جهان های چندگانه ارائه شده که عبارت اند از:
۱.جهان های موازی.
۲.جهان های حبابی.
۳.جهان های دختر.
۴.جهان های بی نهایت.
۵.جهان های مختلف(many worlds).
⬅️هر کدام از این جهان ها در قالب، و تعاریف خاصی ارائه شده اند، و از همه جالب تر جهان های موازی(multiverse)است که مُلاحِد علاقه زیادی به آن دارند و رفیق گرمابه مُلاحِد است.
💠دلیل علاقهشان به این نظریه، این است که میخواهند تنظیمات ظریف جهانمان را زیر سوال ببرند و بگویند که جهان ما درست است که تنظیمات بسیار ظریفی دارد، اما تصادفی خلق شده و معمولا از میان میلیارد ها جهان تنها یک جهان است که تنظیمات قابل قبولی دارد و قدرت تشکیل حیات در آن مهیا است.
💠آنها ادعا دارند تمامی آن جهان ها با بیگ بنگ آغاز میشوند، اما انفجار ناموفقی دارند و جهانی عقیم و نابارور میشوند.
💠این نظریه جوری مورد علاقه مُلاحِد قرار گرفت، طوری که استیون هاوکینگ میگوید:
"نظریه جهان های موازی مانند اژدها آتش به جان تنظیمات ظریف عالم میافکند."
♻️ #ادامه_دارد...
#جهانهای_چندگانه.
#جهانهای_موازی.
#تنظیمات_ظریف.
#استیون_هاوکینگ.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴بررسی علل غرب ستیزی در جهان اسلام
⬅️ #قسمت_دوم
@falsafeh_nazari
🔸۳-ارزشهای مادی:
⬅️ اقدامات غرب تنها به :
✖️چپاول ثروتهای ما،
✖️از هم گسیختن اتحاد ما
✖️واز میان بردن آمال و آرزوهایمان محدود نگردیده،
همچنان تلاش داشته و دارد تا مجموعه ای از ارزشهای مادی واهی را که خود بر اساس آن بوجود آمده است، مانند
تروریسم،فرصت طلبی،استعمار،تهاجم
،انحصارطلبی وسلطه جویی، در نهاد ما ایجاد کند. این ارزشها در نحوه رفتار دولتهای استعمارگر نسبت به کشورهای دیگر تاثیر گذاشته، همه چیز با معیار غربی مقایسه می شود.
@falsafeh_nazari
❌مورخین و متفکرین غرب استعمارگر سعی نمودند تا روند تاریخی ناقصی را ارائه و به جهانیان موضوعی واهی و نژادپرستانه را مبنی بر این که
📛فقط جهان غرب تمدن شناس است، و تنها غرب منشاء ارزشهای متمدن مادی و معنوی است و غیر غربیها جوامعی وحشی، عقب مانده و بربر هستند بقبولانند.
⬅️بر اساس این ذهنیت مادی غرب بوده که گروهی از شخصیتهای تمدن غرب موضع گیریهای کینه توزانه ای نسبت به جهان ابراز داشته اند.
📛 هگل در جریان اشغال الجزایر از سوی فرانسه، عنوان می نماید که روح اروپا پیروز گردیده و به عظمت گذشته خود بازگشته است، همچنین مارکس وانگلس استعمار فرانسه در الجزایر را گامی در ارتقای الجزایر از حالت فئودالی به الت سرمایه داری می دانند.
📛اسقف لامانس مستشرق نیز با ارائه تالیفاتی، اسلام، شخصیتهای آن و قرآن مجید را مورد حمله قرار داده، کینه نهفته خود را نسبت به پیام آور انسانیت [پیامبر اسلام] ابراز داشته است.
📛 دیگر مستشرقین نیز همچون مرجلیوت، سعی در تحریف تاریخ مسلمانان نموده اند.
مستشرق دیگری به نام آبری در پایان کتاب «معلقات سبعه » درباره مرجلیوت می نویسد: "سفسطه و شاید تقلب در برخی از ادله ارائه شده از سوی مرجلیوت کاملا مشهود است و به هیچ وجه در شان شخصیتی که بی تردید از بزرگان علمی دوران خود بوده، نیست."
@falsafeh_nazari
در خصوص نگرش استکباری غرب نسبت به مشرق اسلامی،
📛بالفور مساله مافوق بودن بریتانیا و مادون بودن مصر را امری بدیهی و از مسلمات تفکر خود قلمداد نموده، می گوید: "قبل از هر چیز، باید به واقعیتهای موضوع نگریست." ملتهای غرب به دنبال ظهور در تاریخ، نویدهایی را مبنی بر توانایی اداره خویش به منصه ظهور گذاشتند; چرا که از ویژگیهای خاصی برخوردارند، اما با نگاهی به گذشته مردمان مشرق زمین، درمی یابیم که هیچ گونه نشانه ای از اداره خویش نداشته اند. تمامی دورانی که بر مردمان مشرق زمین گذشته (که حقیقتا بسیار با اهمیت بوده است) همراه با سرکشی و سلطه مطلق بوده و کلیه مشارکتهای بزرگ آنان در ایجاد تمدن بشری، در سایه این شیوه از حکومت بوده است; یعنی به دنبال یک شخص کشورگشا، شخص کشورگشای دیگری به میدان آمده و سلطه دیگری بوجود آورده است، اما هیچ گاه ملتی از این امت را سراغ نداریم که در دورانهای سرنوشت ساز، به طور خود جوش سلطه ای را برای خود بوجود آورده باشند. این یک واقعیت است و مساله مافوق یا مادون مطرح نیست.
↙️بالفور همچنین با تکیه بر این باور نژاد پرستانه و استکباری، باور دیگری را مطرح کرده، بدین وسیله، سلطه استعماری انگلیس بر مصر را توجیه می نماید: "آیا بهتر نیست که برای این ملت های بزرگ (که من به عظمت آنها اذعان دارم) این گونه حکومت مطلق را اعمال کنیم." گمان می کنم و تجربه نشان می دهد که در سایه این شیوه آنان حکومتی به مراتب بهتر از حکومتهای گذشته خود خواهند داشت.
@falsafeh_nazari
⬅️این موضوع نه تنها برای آنان، بلکه بی تردید برای تمامی غرب متمدن، سودمند خواهد بود. وجود ما در مصر نه تنها برای مصریها بلکه برای تمامی اروپاییان [مفید] است.
🔄اینها همگی بیانگر مواضعی است که حاکی از میراث دشمنی تاریخی و تمدنی نسبت به اسلام است که مساله ای ریشه ای و مستمر در ذهنیت اروپا و به طور کلی غرب است.
ادامه دارد۰۰۰۰
#غرب_۴_
#بررسی_عوامل_غرب_ستیزی
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari