eitaa logo
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
15.3هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
70 فایل
👈مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد با موضوعات: دشمن شناسی - جنگ رسانه‌ای - جنگ شناختی - نقد فیلم و انیمیشن مدیر کانال: @admin_eeita معاونت آموزش: @Amoozesh_resaneh فروش کتاب: @tabib_14 شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/farajnejad
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️پایانی بر داستان اسپینوزا ▫️ رساله اخیرالذکر که در ۱۶۷۰ م. با نام مستعار به چاپ رسید، با مخالفت شدید [علمای یهود و سپس مسیحیان] روبرو شد و به زودی پی بردند که مؤلف واقعی آن کیست. بنابراین با آثار و مقالات خود، اسپینوزا را مورد حمله و اتهام قرار دادند. در نتیجه او به صلاح خود دید که اثر دیگری منتشر ننماید و این نشان می‌دهد که فضای هلند در سده هفدهم میلادی، آن‌چنان که شایع است بردبار و شکیبا هم نبوده است و محدودیت‌هایی حتی برای اسپینوزای یهودی وجود داشته است. ▫️ وی در باقی‌مانده عمرش کتاب «اخلاق» را کامل کرد و بر روی اثری به نام «رساله‌ای در باب سیاست» کار کرد که موفق و تکمیل آن شد و پس از مرگش به چاپ رسید. اسپینوزا در سال ۱۶۶۴ م. به دهکده کوچکی در نزدیکی لاهه و در سال ۱۶۷۰ م. به شهر لاهه رفت و تا پایان عمر در این شهر اقامت گزید. او در ۲۱ فوریه ۱۶۷۷ م، در حالی که چهل‌ و چهار سال بیش نداشت، بر اثر بیماری سل، در لاهه دار فانی را وداع گفت. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۳۶ و ۱۳۷، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
◾️پایانی بر داستان اسپینوزا ▫️ رساله اخیرالذکر که در ۱۶۷۰ م. با نام مستعار به چاپ رسید، با مخالفت
◾️اسپینوزا چگونه تعلیم دید؟ ▫️«بندیکتوس دو اسپینوزا» در ۲۴ نوامبر ۱۶۳۲ م. در آمستردام هلند، دیده به جهان گشود. خانواده او از یهودیان سفارادی (اسپانیایی- پرتغالی) بودند که به‌دلیل تعقیب و آزار کاتولیک‌های اسپانیا، ابتدا به پرتغال و سپس به هلند مهاجرت کردند. در اوایل قرن هفدهم، هلند مأمن یهودیان شده بود. ◽️خانواده وی مارانو بودند؛ ولی زمانی که به هلند آمدند، یهودیت خود را آشکار کرده بودند، تا حدی که پدر اسپینوزا او را به مدرسه یهودی سپرد تا با آموزش در حوزه تئولوژی یهودی، خاخام شود. ▫️ اسپینوزا در شش سالگی مادر و در بیست‌ودو سالگی پدر خود را از دست داد. دوران کودکی و نوجوانی را در رفاه و آسایش و با آداب و سنن یهودی گذراند. ◽️او در مدرسه عبرانی آمستردام، تحت تعلیم و تربیت استادان بزرگ و نامداری چون منسح بن اسرائیل، مدرس نامدار کابالای یهودی و سائول مورتریا، دانشمند تلمودشناس عصر، به‌تحصیل زبان عبری و دروس دینی پرداخت و تا آن حد پیشرفت کرد که در همان سنین جوانی به خوبی با تمام نکات و رموز کتب معتبر دینی یهود و زبان عبری آشنا شد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۳۱ و ۱۳۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
چه زمانی یک تمدن ساخته می‌شود .mp3
2.87M
🎙|چه زمانی یک تمدن ساخته می‌شود؟ 👤استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
◾️اسپینوزا چگونه تعلیم دید؟ ▫️«بندیکتوس دو اسپینوزا» در ۲۴ نوامبر ۱۶۳۲ م. در آمستردام هلند، دیده به
◾️اساتید موثر بر تفکر اسپینوزا ▫️وی به خوبی با عرفان و فقه یهودی و تلمود و تورات و زوهر آشنا شد و در تاریخ یهودیت و اندیشمندان آن به تأمل پرداخت. در این‌که اسپینوزا از یهودیانی چون «موسی‌بن میمون» و «حسیدای کرکاس» و «یوسف آلبا» و «جوردانو برونو» تأثیر گرفت، شکی نیست، اما این تأثیرپذیری متفاوت است. ▫️«کرکاس» که حدود دو قرن بعد از «ابن میمون» در بارسلونا پدید شد، نقدهای جدی به اندیشه‌های «ابن میمون» وارد کرد و «یوسف آلبو» شاگردش، راه وی را ادامه داد و افرادی چون «جوردانو برونو» و «پیکودلا میراندولا» و «اسپینوزا» را تحت تأثیر جدی خود قرار داد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۳۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
سینمای غرب چیست؟.mp3
1.39M
🎙| سینمای غرب چیست؟ 👤 استاد محمد حسین فرج نژاد 🗓 12 مهر 1397 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔰 سخن شهید آوینی پیرامون حقیقت 💠 شهید آوینی: «حقیقت، ساده‌ترین و فطری‌ترین سخنی است كه بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌شود، نه پیچیده‌ترین آن‌ها. حقیقت ساده‌ترین است و از فرط همین سادگی است كه ممتنع جلوه می‌كند. 💠این سخن را قیاس كنید با این حكم فلسفی كه نور، روشن‌ترین چیزی است كه وجود دارد و از فرط همین روشنی است كه به مشاهده در نمی‌آید، چرا كه نور، اشیاء دیگر را روشن می‌كند و خود از فرط هنر ظهور، پنهان می‌شود. 💠 چشم سر نیز به حکم معمول آنچه را نور ظاهر کرده است می‌بیند نه خود نور را که ظهور همه اشیای دیگر در وجود اوست.» این سخن از کتاب آیینه جادو برداشته شده است. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، دوره دین و سینما 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
📸دومین جلسه از کلاس آموزش مقدماتی تدوین (نرم افزار پریمیر) سه شنبه هفته گذشته با تدریس آقای مهدی شهیدی برگزار شد. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
⚠️ تحریف رویکرد حکومت ایران نسبت به یهودیان کشور 🔸 یک بخشی از داستان فیلم تهران، روابط مسلمانان ایرانی و یهودی‌ها است. در پایان این فیلم، تمامی خانواده‌های اسرائیلی بدلیل جاسوسی یکی از فامیل‌هایشان اعدام می‌شوند؛ در صورتی که تنها باری که یک یهودی علنی و رسانه‌ای اعدام شد، حبیب‌الله القانیان بود. 🔸حبیب‌الله القانیان، در اوایل انقلاب رئیس انجمن کلیمیان و در واقع، رئیس یهودی‌های ایران بود. این فرد دارایی‌های زیادی داشته و یکی از آن‌ها ساختمان پلاسکو بود. در بعضی منابع ذکر شده که هفت یا هشت نفر دیگر هم اعدام شده‌اند اما تنها آمار رسمی یک نفر هست و آن هم در اوایل انقلاب محاکمه و اعدام می‌شود. 🔸 اما تصویری که فیلم در ذهن مخاطب می‌گذارد این است که ایرانی‌ها و مسلمانان نسبت به یهودی‌ها - به خصوص آن‌ها که وابستگی به اسرائیل دارند - کاملاً جدی هستند و برخوردهای خصمانه تا حد اعدام انجام می‌دهند. 📎 استاد علیرضا سلطانشاهی، نشست «نقدی بر سریال اسرائیلی تهران» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
⁉️ چرا در سینما زنان منجی شرق شده‌اند؟! 🔺 چرا منجی شرق باید یک زن باشد؟ نظر غرب این است که روی این کره خاکی، فقط یک جهان اجتماعی وجود دارد و آن همان چیزی است که من می‌گویم، آن مدرنیته است، نظام سرمایه‌داری است. در این قطار توسعه همه باید پیرو من باشند. هرکس پیرو من نباشد پیشرفته و توسعه‌یافته نیست. 🔻 چه منجی‌ای بهتر از زنان؟ چه کسی بهتر از زنان از پس این مسئولیت برمی‌آید؟ همانطور که رضاخان هم فهمیده بود این نکته را و برای اینکه ظاهر را غربی کند، اول دستور داد که حجاب برداشته بشود. می‌گفتند اگر حجاب برداشته شود، کشور توسعه میابد. 🔺 پس این تبدیل شدن زن به زنانگی ظاهری و وادادگی از سنت‌های اصیلی که مخالف لیبرالیسم است را آسان می‌سازد و به جهان اجتماعی غرب کمک می‌کند. 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نقد و بررسی فیلم دختران آفتاب (بخش سوم) 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
◾️اساتید موثر بر تفکر اسپینوزا ▫️وی به خوبی با عرفان و فقه یهودی و تلمود و تورات و زوهر آشنا شد و
◾️تفکرات انحرافی اسپینوزا چه بود؟ ▫️در برخی اندیشه‌ها، اسپینوزا متأثر از اندیشه‌های کابالیست‌ها بود. مثلا حلول‌گرایی و ماده گرایی و ریاضیات‌گرایی و تاریخ‌گرایی؛ گرچه در برخی اندیشه‌ها مانند انسان‌وارگی خدا مخالف آن‌ها بود و در جایی، خرافه‌گرایی برخی قبالائیان را به نقد کشید. اساساً فرهنگ یهودی، خصوصاً کابالا، متأثر از هلنیسم و میترائیسم و روم گرایی و مصر گرایی، در طول تاریخ با نگاه این‌جهانی و زمینی به جهان و انسان‌ و خدا همراه شد. ▫️ دکتر دینانی در این‌باره می‌نویسد: «طرز تفکر تاریخ‌گرایی و همه چیز را در قالب زمان و مکان دیدن، بی‌سابقه نبوده است و شماری از اندیشمندان را در سراسر جهان به خود مشغول داشته است. این طرز تفکر در میان اندیشمندان یهودی بیشتر به چشم می‌خورد؛ زیرا کسانی که وعده‌های الهی و بشارت‌های او را فقط در این جهان جست‌وجو می‌کنند و در جریان امور مادی و پدیده‌های عنصری به انتظار آن می‌نشینند، ناچار به تاریخ روی می‌آورند و همه چیز را در قالب زمان و مکان می‌بینند. ◽️بی‌جهت نبوده است که اصل بنیادی وحدت وجود، در فلسفه اسپینوزا به وحدت بُعد باز می‌گردد و جامعه ارزشی و بی‌طبقه توحیدی نیز در فلسفه ماتریالیسم دیالکتیک کارل مارکس یهودی مطرح می‌گردد. البته هیچ‌یک از این دو فیلسوف به دیانت یهودی و شرایط آیینی آن، وفادار نبودند ولی نتوانسته بودند به‌طور کلی از آثار بشارت‌های تورات که در روزگار کودکی با آن‌ها آشنا شده بودند، فاصله بگیرند.» 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۳۲ و ۱۳۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🎬 منجی و شیطان در فیلم دختران آفتاب - بخش اول ◾️ غرب همیشه یک چهره وحشی را از شرق نشان می‌دهد. چرا؟ برای اینکه می‌خواهد هویت خودش را بسازد؛ و هویت مستلزم یک دیگری است. یعنی غرب یک دیگری می‌سازد که شرقی‌ها، انسان‌های وحشی و توسعه‌نیافته هستند، و ما برعکس این‌ها مدرن و توسعه‌یافته هستیم. ◾️ پس منجی‌های شرقی، منجی‌‌های بین‌المللی نیستند (منظور از منجی در مفهوم عام یعنی نجات‌دهنده یک عده از بحران‌ها). زمانی که همه‌ی جهان در خطر است منجی آنگلوساکسون است؛ یک فرد با ویژگی‌های آمریکایی و از نژاد آمریکایی می‌تواند منجی جهان باشد. ◾️ اما اگر حادثه در شرق افتاد و شرقی‌ها درگیر آن شدند، این‌ها لیاقت منجی آمریکایی را ندارند و یک فرد از خودشان با این تفاوت که باید تحت تربیت اروپا و غرب باشد منجی این‌ها می‌شود. در این فیلم فردی که در کشور فرانسه رشته حقوق خوانده، به کمک این‌ها می‌آید و منجی این فیلم می‌شود. 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
🎬 منجی و شیطان در فیلم دختران آفتاب - بخش اول ◾️ غرب همیشه یک چهره وحشی را از شرق نشان می‌دهد. چرا؟
🎬 منجی و شیطان در فیلم دختران آفتاب - بخش دوم ◾️ در فیلم دختران آفتاب، بررسی کردیم که منجی که بود و چه ویژگی‌هایی داشت. حالا شیطان در این فیلم چه کسی است؟ آیا شیطان در این فیلم همان داعش تروریستی است که ما می‌شناسیم و آمریکا ساخته؟ خیر. ◾️ در این فیلم اسلام شیعی داعش نشان داده می‌شود. به چه دلیل این را می‌گوییم؟ یک کد در این فیلم وجود دارد که یک بخشی از فیلم زمان حمله کردن، یک شمشیر ذوالفقار در فیلم وجود داشت و این یک المانی است که با هدف گذاشته شده. ◾️ می‌بینیم که در این فیلم داعش را به اسلام شیعه الصاق می‌کند. داعشی که ساخته آمریکا و غرب است که شیعه‌ها را نابود کند، در این فیلم این‌طور بازنمایی و تحریف شده نمایش داده می‌شود. 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ |استفاده ابزاری غرب از زنان 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
💭 ضعف سینمای اسرائیل ❗️ ما خیلی شنیدیم که هالیوود دست یهودی‌ها و صهیونیست‌ها است و به این دلیل فکر می‌کنیم سریال‌های اسرائیلی از استانداردهایی که در هالیوود وجود دارد برخوردار است؛ اما اینطور نیست. ❗️ما از مرور سینمای اسرائیل به این نتیجه رسیدیم که سینمای اسرائیل برخلاف تصور با سینمای هالیوود از نظر جذابیت‌ها، هنرپیشه‌ها، محتواها، تکنیک‌ها و... بسیار متفاوت است. ❗️ سینمای اسرائیل از حیث بازیگر بسیار ضعیف است؛ حتی از بازیگران عربی هم ضعیف‌تر هست. از حیث کارگردانی و تکنیک و محتوا هم چنین حالتی دارد. ❗️ اسرائیل به هیچ عنوان سینمای جذاب، قابل دفاع و تأثیر‌گذاری نداشته و ندارد. شاید تنها مخاطب اسرائیلی داشته باشد و مخاطب جهانی ندارد. 📎 استاد علیرضا سلطانشاهی، نشست «نقدی بر سریال اسرائیلی تهران» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🎥 توضیحاتی پیرامون سینمای آینده ساز 🔷 سینمای آینده‌ساز، سینمایی است که از آینده خبر می‌دهد؛ یعنی اگر نشانه‌ها را در آن فیلم‌ها دنبال کنید، می‌توانید به یک پیش‌بینی اجمالی از آینده برسید. همانگونه که قبل از شیوع کرونا فیلم‌های زیادی دیدیم که نشان می‌داد در آینده یک ویروسی در جهان منتشر خواهد شد. حتی در بعضی فیلم‌ها با ریزترین جزئیات نمایش داده شد. 🔶 سینمای آینده‌ساز، سینمایی است که می‌خواهد ذهن مخاطب را برای یکسری اتفاقاتی که قرار است در آینده بی‌افتد آماده کند. سیر عظیم فیلم‌هایی که عرب‌ها را وحشی، تروریست و افرادی نشان می‌داد که باید جلو آن‌ها گرفته بشود و الان امروز برج دوقلو را خراب کردند، فردا خانه‌های ما را خراب می‌کنند، باعث شد تا ذهن مردم آماده شود که حتی در حین جام جهانی، جهان پذیرش جنگ به عراق را داشته باشند. 📎 دکتر حفیظه مهدیان، نشست «تحلیل فیلم دختران آفتاب، روایتی سینمایی از دختران تجزیه‌ طلب کرد» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |توضیحاتی پیرامون سطح «تکنیک» در سطوح چهارگانه مدیریت 📎 مهندس فاطمه کریمی دردشتی، نشست «نافرمانی مدنی زنان در شبکه‌های اجتماعی» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
💬 پشت پرده‌ی فتنه‌ها ◽️ در اکثر فیلم‌های آنارشیستی این صحنه و سناریو وجود دارد که پشت سر رهبران جنبش‌ها، ورای لیدرهای جنبش‌‌ها، جریان‌ها، افراد یا نظام حاکم و قدرتمندی وجود دارد که دیده نمی‌شوند و این مردم و لیدرها را به عنوان عروسک‌های بازی خود قرار داده و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند. ◽️ برای مثال در فتنه سال ۷۸ یا همان کوی دانشگاه تهران شما می‌دانید مدیریت اصلی فتنه را چه ارگانی برعهده داشتند؟ وزارت کشور! یک حاکمیتی که مخالفت‌های جدی با رهبری داشتند. ◽️می‌خواستند فشار بیاورند به ایشان، یک جریان فتنه ایجاد کردند، مورد حمایت غرب قرار گرفتند و نمایندگان مجلس به سنای آمریکا نامه نوشتند که ایران را تحریم کنید. جریانی از حاکمیت پشت سر فتنه قرار گرفتند تا رهبری تحت فشار قرار بگیرند و مجوز رابطه با آمریکا را بدهند. 📎 استاد سعید ارجمند‌فر، نشست «آنارشیسم اجتماعی در رسانه» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔘 تفکر هزاره‌گرایی و بروز عینی آن ☑️همیشه فیلم‌های آخرالزمانی وجود داشته‌اند؛ اما در یک مقطعی، تعداد این فیلم‌ها بسیار زیاد شده است. از اواخر قرن بیستم تا دهه اول قرن بیست و یکم به وفور فیلم‌های آخرالزمانی در هالیوود ساخته می‌شد. ☑️در یک مقطع حدود ده ساله بیش از ۱۵۰ فیلم قدرتمند و شاخص آخرالزمانی در هالیوود تولید شد. سوال پیش می‌آید که چرا در این دوره به این اندازه فیلم‌های آخرالزمانی ساخته شده است؟ ☑️یکی از دلایلی که در این مقطع فیلم‌های آخرالزمانی زیادی ساخته شد، به تفکر هزاره‌گرایی مسیحیان صهیونیست بازمی‌گردد. مسیحیان صهیونیست و اشراف یهود معتقدند که در هر هزاره، ظهور منجی آخرالزمان و جنگ آخرالزمانی رخ می‌دهد. ☑️در سال‌های نزدیک 1000 میلادی هم این اعتقاد را داشتند و به همین دلیل جنگ‌های صلیبی را راه انداختند. یکی از محورهای اصلی تفکر هزاره‌گرایی مسیحیان صهیونیست این است که جنگ آخرالزمان در منطقه فلسطین اشغالی اتفاق می‌افتد و مسیحیان برای اینکه زمینه ظهور حضرت مسیح در هزاره‌ها را فراهم کنند‌‌ باید منطقه بیت‌المقدس را در اختیار داشته باشند. 📎 استاد آرش فهیم، دوره دین و سینما 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🎞 دور شدن واقعیت از سینما 📜 در تاریخ، رسانه‌ها هرچه جلوتر می‌روند، واقعیت‌ها کمتر می‌شود. پنچاه، شصت سال پیش و قبل‌تر از آن هر فیلمی ساخته می‌شد یک چهارچوبی مانند یک معلم بر سر فیلم‌ها و فیلم‌سازان بود و به آن‌ها تأکید می‌کرد که باید مطابق با واقعیت صحبت کنند. 📜 اما بعد از آن گفتند که ما تا به حال هرچه ساخته‌ایم باور کرده‌اند؛ بی‌خیال واقعیت، هرچه می‌خواهیم بسازیم. چون در دوره‌ی وانموده و «hyperreality» هستیم. دوره‌ای که بسیار جادوگری رواج دارد، مردم هم که کتاب نمی‌خوانند و تاریخ نمی‌بینند. 📜 اگر هم مراجعه کنند در وبلاگ و پیچ خود دو نکته می‌نویسند اما ما هم فروش خود را کرده‌ایم و هم تأثیر گذاشته‌ایم. جریان اصلی سینما ایجاب می‌کند تاریخ به چه نحوی روایت بشود. همانگونه روایت می‌کند. 📎 استاد محمد حسنی، نشست «شورش‌های آخرالزمانی غرب و ایران اکنون همراه با بررسی فیلم جوکر» 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
☑️ نگاه همه‌جانبه در نقد فیلم 🔘 فیلم تهران از لحاظ هدف، یک فیلم رئال و قابل تأمل است، گرچه از لحاظ پرداخت و نمایش خوب عمل نکرده و ضعف دارد. یک زمانی دو فرد عزیزی در تلویزیون می‌خواستند پیرامون این سریال صحبت کنند که اول صحبت گفتند چه فیلم ساده و مزخرفی است. از اینطور تعاریف ذکر کردند و بحث را جمع کرده و در مورد یک فیلم دیگری که در مورد اسرائیل ساخته شده بود به گفت‌وگو پرداختند. 🔶 اینطور برخوردها نباید معیار سنجش ما قرار بگیرد. همین اثر اگر ۱۰۰ واحد هزینه و تلاش برداشته و تنها به اندازه ۱ واحد تأثیرگذاری داشته باشد باید به آن توجه داشت و هدف از ساخت این سریال را مورد بررسی قرار داد. 🔷 این فیلم در نگاه ما طوری جلوه می‌کند که چیز خاصی ندارد؛ اما یک مخاطب دیگر با عقبه‌ی دیگری که دارد ممکن است از این فیلم تأثیر بپذیرد و ما به این دلیل باید نگاه همه‌جانبه به این فیلم‌ و فیلم‌های دیگر داشته باشیم. 📎 استاد علیرضا سلطان‌شاهی، نشست «نقدی بر سریال اسرائیلی تهران» عکس_نوشت 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
◾️تفکرات انحرافی اسپینوزا چه بود؟ ▫️در برخی اندیشه‌ها، اسپینوزا متأثر از اندیشه‌های کابالیست‌ها بود
◾️جریان کابالا در تفکرات اندیشمندان معروف ◽️ البته باید به تأثیر جدی آموزه‌های کابالا در میان این اندیشمندان اروپایی پس از قرن سیزدهم و دوران رنسانس توجه بیشتری شود. چرا که فردی مانند اسپینوزا، گرچه از فقه و کلام و فلسفه رسمی یهودی فاصله گرفت، ولی متأثر از استاد کابالیست خود «منسح بن اسرائیل» و قبالای یهودی بود. ◽️ دکتر دینانی در همین رابطه می‌نویسد: « آثار آموزه‌های کابالا در منظومه فکری فیلسوفان معروف اروپایی، لایب نیتس و حتی اسپینوزا نیز دیده می‌شود. البته اصول آموزه‌های کابالایی در فضای فکری این فیلسوفان جنبه فلسفی پیدا کرده و به گونه دیگری مطرح گشته است. ◽️دکتر دینانی در همین‌جا اشاره می‌کند که همین‌طور «فرانسیس بیکن» در کتاب آتلانتیس نو که دین آرمانی مردمان را قبالا می‌پندارد و «هنری مور» در کتاب «اشراقات کابالایی» و «پیکودلا میراندولا» و «توماس ناش» و «کافکا» و «فروید» نیز به شدت متأثر از آیین کابالا می‌باشند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۳۳ و ۱۳۴، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad