eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
253 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
نگین نام تو بر خاتم رُسُل نقش است تو وعده‌ی همه خوبان، به مردمان هستی ✅ سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) مبارک باد @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 عبادت بدون ولایت علی (ع) پذیرفته نیست ... 🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مکارم اخلاق ، جلسه ٢٢.mp3
21.35M
📚 | جلسه ۲۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۲ ✅ ، آن چیزی است که در بوده و انگیزه انجام است. 👈 هر نیتی موجب نمی‌شود که عمل دارای جزای الهی بشود. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: موجب جزای الهی است. 👈 یعنی اگر نیت هم داشت کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید نیت به شکل نیکو باشد. 💠 در ما، و ، خلود در بهشت و جهنم دارند. [توبه / ۷۲ و ۶۸] 📌 در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که جاودانه و همیشه بودن در و در پی یک عمل کوتاه است؟ همین سؤال را از امام صادق(ع) پرسیدند، حضرت فرمودند: چون اهل جهنم نیتشان این است که اگر در جاودانه زندگی کنند همیشه گناه کنند و اهل بهشت نیتشان این است که اگر در دنیا جاودانه شوند همیشه خدا را داشته باشند. با نیت است که جاودانگی حاصل می‌شود، هم برای اهل بهشت و هم برای اهل جهنم. 🔅 عمل را به نیت می‌پسندند؛ ولی هر نیتی را هم نمی‌پسندند. نیت باید خالص باشد. ✳️ معاذ ابن جبل می‌گوید: روزی در خدمت پیامبر (ص) بودم. حضرت فرمودند: خداوند بر هر دری از درهای (هفتگانه) آسمان، یک فرشته دربان گمارده است. فرشتگان حافظ که عمل را ثبت می‌کنند و رقیب و عتید نام دارند، کارهای انسان را از صبح تا شب می‌نویسند. سپس آن را به طرف بالا می‌برند، این دربان‌ها می‌گویند بایست. این پرونده را به صورت صاحبش بزن. هر دربان مأمور یک چیز است که اگر مشکلی در پرونده فرد نباشد اجازه ورود به آسمان بعد را پیدا می‌کند. 🔆 ، ، ، ، ، ، ⭕️ این هفت چیزی است که باید از هفت آسمان عبور کند. شش دربان را هم که رد کنیم آخرین آن‌ها نیت است. اگر برای خدا نباشد می‌گوید برگردانید. 🔸 معاذ می‌گوید: به پیامبر (ص) عرض کردم: ما مشکل داریم. این مشکل را چگونه باید حل کنیم؟ ما که نمی‌توانیم تا اینجا بالا برویم. فرمود: در به پیامبرت اقتدا کن. 👈 یعنی اگر بخواهیم در عمل داشته باشیم، باید خدا را باور داشته باشیم. _____________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۶ 🔸 گفتیم در اثبات تداوم رهبری (ع) ۵ دسته روایت وجود دارد. 👈 در اینجا به بعضی از روایات این پنج دسته اشاره می‌کنیم: 💠 ابان‌بن‌تغلب از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: خدا پیش از مخلوقات بوده است، با مخلوقات است و بعد از مخلوقات هم خواهد بود. 💠 سعد اشعری می‌گوید بر امام عسکری (ع) وارد شدم و می‏‌خواستم از جانشین پس از ایشان سؤال کنم. فرمودند: خدای متعال از زمان آدم زمین را خالی از حجت نگذاشته است و تا روز نیز خالی از حجت نخواهد گذاشت، به خاطر اوست که را از اهل زمین دفع می‌‏کند و به خاطر اوست که باران می‏‌فرستد و زمین را بیرون می‌‏آورد. 💠 در کتاب نهج‌البلاغه آمده است: آری خدایا، زمین از کسی که با دلیل و حجت برای خدا کند تهی نمی‌ماند؛ آشکار و مشهور، یا ترسان و پنهان، تا دلایل الهی و بیّناتش باطل نشود. اینان چند نفرند، آنان کجایند؟ به خدا قسم عددشان اندک است، و نزد خداوند از نظر منزلت بسیار بزرگند، خداوند دلایل و بیّناتش را به وجود آنان محافظت می‌‏کند تا به افرادی شبیه خود بسپارند، و بذر آن را در دل‌هایشان کشت کنند. ⭕️ این سوال مطرح است که چرا رخ داد؟ 🔆 نظام خلقت بر اساس طراحی می شود و اجرای این حکمت الهی به خواست مردم است. هیچ‌گاه بر اساس زور نیست. یعنی اگر خدواند می خواست انسان را کند نمی توانست مثل مورچه آن‌ها را بیافریند که فقط حرف گوش دهند؟ 📌 اگر بخواهد یک وجود ارزشی باشد باید و کند. غیبت بر اساس یک حکمت است. بخشی از بحث غیبت این است که ما می‌خواهیم جامعه‌ای پیشه و بر محور عدالت خواهی ایجاد کنیم. این سه عنصر می‌خواهد: 🔸 رهبری که خودش باشد. 🔸 مواضع عدالت را داشته باشد و بداند. 🔸 این است که مردم آن عدالت را بپذیرند. 👈 در دوره امیرالمؤمنین (ع) دو عنصر از این سه وجود داشت ولی جامعه عدالت‌پذیر نبود. 💢 کسانی بودند که در جنگ‌ها در رکاب حضرت بودند اما در در مقابل ایشان ایستادند. ✅ برای اینکه انسان به لایق برسد، مقطعی وجود دارد که اراده کند و آن دوران غیبت است. 💠 امام زین‌العابدین (ع) فرمودند: از روزی که خداوند آدم را آفرید، زمین خالی از حجت نیست که آن حجت ظاهر و مشهود یا غایب و نهان است و تا روز قیامت از حجت خدا خالی نخواهد بود، و اگر چنین نبود خداوند پرستیده نمی‌شد. ✳️ با بررسی این پنج دسته روایات، نگرش ، تداوم در و استمرار است. استمرار می‌تواند به صورت غیب یا آشکار باشد. 💠 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در هر گروه از امت من که پس از من می‏‌آیند، یک نفر از اهل بیت من در میان ایشان خواهد بود که تغییرات منحرفین و یاوه‌‏سرایی‌های گمراهان و تأویل و توجیه‏‌های نادانان را از میان می‌برد. همان ائمه و پیشوایان شما، راهبر و راهنمای شما هستند که با آنها به پیشگاه پروردگار خواهید رفت. پس بنگرید که برای و خویش چه کسی را به رهبری می‌گیرید. ⭕️ کسانی که را انکار می کنند می خواهند را انکار کنند که در ادامه را منکر شوند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۶، @Fares_ir
4_5845912254674897484.mp3
23.72M
📚 | جلسه ۲۳ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۳ 💠 حضرت رسول(ص) فرمودند: ، کارهای نیک انجام می‌دهد و فرشتگان آن را در نامه‌های مهر شده ضبط و به آسمان می برند و به پیشگاه خدای بزرگ عرضه می‌کنند. خداوند می‌فرماید این پرونده‌ها را دور بیندازید زیرا کارهایی را نوشته‌اید که برای من نبوده. در ادامه به فرشتگان ندا می‌کند فلان کار و فلان کار را برایش بنویسید فرشتگان عرض می‌کنند که این شخص این کارها را نکرده است خدا در پاسخ می‌گوید همانا این کار را کرده است. 💠 امام سجاد(ع) فرموده‌اند: برای عرض اعمالم به خدا می‌کنم. 💠 حضرت رسول(ص) فرموده است: هر کاری می‌خواهید بکنید، اما آن که را محک می‌زند، خیلی آگاه و بینا است. 📌 عمل باید داشته باشد. 💠 سوره مؤمنون آیات ۹۹ و ۱۰۰ می‌فرماید: (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه می‌دهند) تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد، می‌گوید: «پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند. 👈 خداوند در این آیه تعیین کرده است که اگر نیت یک نیت جهنمی باشد او را به می‌فرستد. هر چقدر هم می‌خواهد التماس کند. بر نمی‌گردانند. می‌گویند اگر برگردی با این نیتی که تو داری همان کارها را می‌کنی. 💠 سوره هود آیات ۱۱۱ و ۱۱٢ می‌فرماید: و پروردگارت اعمال هر یک را بی‌کم و کاست به آنها خواهد داد؛ او به آنچه عمل می‌کنند آگاه است! پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن. 👈 یعنی پروردگار تو به سختی عمل نگاه نمی‌کند که مثلاً خوانده است یا خوابیده است. نگاه می‌کند که شب به چه نیتی بوده است و خواب به چه نیتی بوده است. 🔆 ابن عباس می‌گوید: هیچ آیه‌ای به اندازه این آیه برای پیامبر مشقت‌آور و سخت‌ نبود. به همین دلیل بود که وقتی مردم به پیامبر می‌گفتند: چرا موهای شما اینقدر زود سفید شد، می‌فرمودند: سوره هود و واقعه مرا پیر کرد. ⭕️ نامه عمل برخی، هفت آسمان را طی می‌کند. به محضر حضرت حق می‌رسد. پیامبر (ص) می‌فرمایند: ملائكه نگهبان، با حالت سرور و شادمانی عمل بنده را بالا می‌‏برند تا اينكه در پيشگاه خداوند ايستاده و به و دعای او گواهی می‌‏دهند ولى خداوند می‌‏فرمايد: هر چند شما نگاهبانان عمل بنده من هستيد، ولى من مراقب اموری كه در او می‌‏گذرد نيز هستم، مقصود وى از انجام اين عمل، من نبودم، من بر او باد! آنگاه ملائكه می‌‏گويند: لعنت تو و لعنت ما بر او باد! 👈 یعنی: این آدم با این عملی که انجام داده است مرا اراده نکرده است. او در عمل ندارد. _____________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۷ ✅ آیت الله صافی گلپایگانی کتابی با عنوان «امامت و مهدویت» دارند. ایشان در بخشی از کتاب می‌نویسند: «علاوه بر آنکه عموم علمای و تاریخ نگاران و صاحبان کتاب‌های تراجم اثنی‌عشری، واقعه ولادت آن حضرت را بر اساس مدارک و مصادر صحیح ثبت و ضبط کرده‌اند و در عصر پدر بزرگوارش و عصر و کبری، صدها اشخاص مورد وثوق و اعتماد را می‌شناسیم که به سعادت دیدار آن ولی اعظم خدا نائل شده و معجزات و خوارق عادات کثیری از آن رهبر جهانیان دیده‌اند. گروه بسیاری از مشاهیر علمای نیز ولادت آن حضرت و شرح و تفصیلات آن را در کتب، ذکر نموده و بعضی به و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربی و فارسی در مدح او سروده‌اند و حتی مدعی شرفیابی به آن حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شده‌اند که ما عین عبارات و کلمات عده‌ای از آنان را در کتاب منتخب الاثر نگاشته‌ایم و با رعایت اختصار در اینجا فقط به ذکر نام آنها قناعت می نمائیم». 👈 سپس نام ۷۷ نفر از عالمان اهل سنت را بیان می‌کنند که به نوعی ولادت امام عصر (ع) را پذیرفته‌اند. 🔸 مخفی بودن ولادت امام عصر (ع) به خاطر حفظ جان مبارکشان است. 🔆 چه اتفاقی باید بیفتد تا حضرت کنند و ما باید چه تغییری کنیم که این اتفاق رخ بدهد. ✳️ ما نسبت به دوره تکلیف داریم. یک بخش از وظایف‌مان نسبت به امام عصر (ع) است. یک بخش نسبت به خودمان و یک بخش نسبت به تکلیف داریم. ما باید در این سه زمینه تلاش کنیم. اگر تلاش کنیم انشاءالله زمینه ظهور شکل می‌گیرد. 🔸 قسمت شخصی آن، است. 🔸 قسمت اجتماعی آن بحث است. در اسلام اجتماعی بحث‌هایی مانند ، ، و... مطرح است. 💢 آنچه باعث شهادت امیرالمؤمنین (ع) شد این بود که جامعه پذیرش حضرت و ظرفیت عدالتشان را نداشت. 📎 ما باید به جایی برسیم که ظرفیت عدالت امام زمان (ع) را داشته باشیم چون آن حضرت می‌آیند تا و قسط را اجرا کنند. اگر ما آن ظرفیت را نداشته باشیم با حضرت جنگ خواهیم کرد. 🖌 ما در دوران کبری خود را نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم همان تکالیف فردی مثل و و... کافی است. ✳️ اولویت الآن، اجتماعی است که تعامل ما با چگونه باید باشد و این زمینه ظهور را فراهم می‌کند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۷، @Fares_ir
4_5854944699747403953.mp3
24.07M
📚 | جلسه ۲۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۴ 💠 پیامبر (ص) به معاذ فرمودند: پرونده هر کسی را از آسمان‌ها به دلیلی بر می‌گردانند ... بعد از آسمان هفتم، عمل به محضر حضرت حق می‌رسد. ملائکه گواهی و می‌دهند که صاحب این پرونده، صاحب است؛ ولی حضرت حق می‌فرماید: این نامه را برگردانید. با عتاب به ملائکه می‌فرماید: هر چند شما نگاهبانان عمل من هستید، ولی من مراقب اموری که در او می‏گذرد نیز هستم، مقصود وی از انجام این عمل، من نبودم، من بر او باد! آنگاه ملائکه می‏گويند: لعنت تو و لعنت ما بر او باد! 🔸 وقتی معاذ این کلمات را شنید کرد. عرض کرد: یا رسول الله! چه کنم که در عملم داشته باشم؟ پیامبر(ص) فرمودند:در به پیغمبرت اقتدا کن. 🔸 معاذ گفت: شما پیامبر خدا هستی و من یک آدم عادی هستم. یقین شما کجا و یقین من کجا؟ 💠 پیامبر(ص) فرمودند: و اگر چه تو در عملت کوتاهی کرده‌ای اما این کارها را انجام بده: 1️⃣ زبانت را از سخن گفتن در مورد برادران دینی و عاملان حفظ کن. 2️⃣ گناهانت را از ناحیه خودت بدان و با نسبت دادن آن به توجیه نکن. 3️⃣ مبادا از طریق زدن به برادران دینی، خودت را موجّه جلوه بدهی. 👈 مثلا بگوید: اگر فلانی پول دارد چون دزد است؛ پس من که ندارم خوب هستم. 4️⃣ با کردن و پایین آوردن برادرانت، خودت را بالا نبر. 5️⃣ عملت را از روی انجام نده. 6️⃣ ذره‌ای از اغراض دنیوی را در وارد نکن. 7️⃣ در نشست و برخاستت با مردم، بدزبان نباش. نباش که مردم تو را منزوی می‌کنند. 8️⃣ اگر در جمع سه نفری هستید دو نفری با هم نکنید که یک نفر از صحبت شما بیرون بماند. 9️⃣ بر مردم بزرگی نکن و فخر نفروش که خیرات از تو قطع می‌شود. 🔟 مردم را سرزنش نکن تا گرفتار گزیدن سگان نشوی. خداوند متعال می‌فرماید: می‌دانی ناشطات چیست؟ ناشطات، سگ‌های هستند که گوشت و استخوان را با هم می‌درند. ✅ امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از خداوند درخواست کردند: و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی کن. 👈 یعنی اخلاص در و عمل. با اخلاص در نیت است که خداوند جزا می‌دهد. 📌 اخلاص به معنای «پیراستن عمل و نیت از همه افزودنی‌ها» است. هر چیزی غیر از خدا را باید زدود. ✅ اخلاص در نیت چند راه‌کار دارد: 🔸 اول: یقین 💠 امیر المؤمنین (ع) می‌فرمایند: علت اخلاص، یقین است. 🔸 دوم: 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: میوه دانشِ مبدأ و ، اخلاص در عمل است. 👈 یعنی کسانی در عمل اخلاص پیدا می‌کنند که خدا و معاد را باور داشته باشند. 🔸 سوم: قطع نظر و از غیر خدا 💠 امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند: ریشه اخلاص و زیربنای اخلاص، ناامید شدن از آن چیزی است که در اختیار مردم است. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_i\
4_5861579556636330674.mp3
26.13M
📚 | جلسه ۲۵ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۵ ✅ جلسه قبل ۳ راه از راه‌کارهای رسیدن به را مطرح می‌کردیم. 🔸 راه‌کار چهارم: کم کردن آرزوها 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: آرزوهایت را کم کن تا عملت خالص شود. 💠 و در حدیث دیگری می‌فرمایند: نزدیک شدن به خداوند سبحان به خاطر اخلاص در مقام است. 💠 حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: کسی که خالصِ عبادتش را به سوی خداوند بفرستد خداوند هم بهترین امدادها را به سوی او می‌فرستد. 🔆 برای انسان‌های خالص است. امیرالمؤمنین (ع) به کمیل فرمودند: مهم نیست که بخوانی و بگیری و بدهی، بلکه مهم این است که آن نماز با پاک و خداپسندانه و راستین انجام شود. 📌 اگر کسی اخلاص داشته باشد مربی او خدا می‌شود. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: حق بزرگ خدا بر تو این است که او را بپرستی و شریک برای او نیاوری. وقتی چنین کاری را به سبب اخلاص انجام دادی و همه را دور کردی، خداوند بر خودش می‌کند که و تو را اداره کند. قبولی اعمال بر اساس اخلاص است. [مائده / ۲۷] ✅ یکی از خصوصیات ، اخلاص است. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: متقین (انسان‌های باتقوا) اعمالشان را برای خدا خالص می‌کنند. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۵ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۸ ✅ مخفی بودن ولادت امام زمان (ع) امر بدیع و جدیدی نیست که فقط در مورد ایشان رخ داده باشد بلکه در مورد برخی از انبیاء گذشته هم اتفاق افتاده است. مانند: ابراهیم (ع)، موسی (ع) 🖌 آیت الله صافی کتابی در «منتخب الأثر» می‌نویسند: «راز مخفی نگه داشتن ولادت مهدی (عج) این بود: خلفاء ، از طریق روایاتی که پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) نقل شده بود، می‌دانستند دوازدهمین امام، همان مهدی است که زمین را پر از وداد می‌کند و دژهای گمراهی و فساد را در هم می‌کوبد. دولت جباران را سرنگون می‌سازد و طاغوت را به قتل می‌رساند و خود، امیر مشرق و مغرب جهان می‌شود. چون این امر را می‌دانستند، در صدد برآمدند تا این را خاموش کنند و او را به قتل رسانند. از این رو، جاسوسان و مراقبانی چند گماشتند؛ حتی قابله‌هایی را مأمور کردند تا داخل منزل امام عسکری (ع) را زیر نظر بگیرند. لیکن خداوند، در هر حال، نور را پاینده خواهد داشت. این بود که خدا به اراده خویش، دوران بارداری مادر او را پنهان ساخت. مورخان گفته‌اند: معتمد عباسی به قابله‌ها امر کرده بود تا وقت و بی وقت، سرزده، وارد خانه شوند {به ویژه خانه امام حسن عسکری(ع)} و در درون خانه بگردند و تفتیش کنند و از حال همسر او باخبر گردند و گزارش دهند. اما آنان از هیچ چیز آگاه نگشتند. خداوند در باره حضرت مهدی (عج)، همان کار را کرد که در باره موسی (ع) کرد؛ چنان که دشمنان حضرت مهدی (عج) نیز، همان روش فرعونی و سیاست فرعونی را دنبال کردند.» ⭕️ مخالفین ولادت امام زمان (ع) نمی‌توانند به اختفای ولادت ایشان متعرض شوند و شرایط مادر ایشان را در زمان بارداری مستمسک قرار دهند. ✅ دومین دلیلی که مخالفین ذکر می‌کنند حضرت است. مسلماً این اشکال بیهوده‌ای است چون تا به حال رخ داده و هم از نظر مبانی عقلی و علمی منعی برای طول عمر وجود ندارد. 💠 سوره نساء آیه ۱۵۷ و ۱۵۸ می‌فرماید: «و به سبب گفتارِ [سراسر ] شان که ما عیسی بن مریم فرستاده خدا را کشتیم. در صورتی که او را نکشتند و به دار نیاویختند، بلکه بر آنان مُشتبه شد [به این خاطر شخصی را به گمان اینکه عیسی است به دار آویختند و کشتند]؛ و کسانی که درباره او اختلاف کردند، نسبت به وضع و حال او در هستند، و جز پیروی از و ، هیچ آگاهی و علمی به آن ندارند، و یقیناً او را نکشتند. بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است.» 👈 بنابراین جناب عیسی (ع) اکنون زنده هستند و بیش از ۲۰۰۰ سال از عمر مبارکشان می‌گذرد. هیچ کس اینجا را اشکال نمی‌کند. 📌 نمونه دیگر در مورد دشمن خدا است و در سوره حجر آیات ۳۷ تا ۳۹ آمده است. از زمان آدم تا کنون که ده هزار سال گذشته است و در این مدت زندگی می کند. 👈 اکثر مفسرین می‌گویند مراد از «یومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» در آیات بالا، امام زمان (عج) است. 🔸 حضرت خضر (ع) نیز به حسب روایات مؤید این مطلب است که بیش از ۲ هزار سال عمر دارند و هنوز هم زنده‌اند. 🔸 قرآن دوران رسالت حضرت نوح را ۹۵۰ سال بیان می‌کند. عمرش را در روایات ۲۵۰۰ سال نقل کرده‌اند. 💢 حضرت عزرائیل (ع) بعد از ۲۵۰۰ سال که به محضر حضرت نوح رسید و از او سؤال کرد که زندگی‌ات را چگونه دیدی؟ پاسخ داد: مثل یک خانه‌ای است که از یک درب وارد شدم و از درب دیگر خارج می‌شوم. 🔆 بنا بر آنچه گفته شد، در به طول عمر اشاره شده و انکار نشدنی است. 📚 : 📖 کتاب «امکان طول عمر تا بی‌نهایت برگرفته از قرآن و حدیث» که در آن، کسانی که طول عمر پیدا کرده‌اند را ذکر کرده است. 📖 کتاب «دادگستر جهان» از آیت الله امینی است که از صفحه ۱۷۳ تا ۲۰۰ به تحقیقات علمی درباره طول عمر اشاره دارد. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۸، @Fares_ir
🔴 زندگی نامه آیت الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی (ره) مرحوم آيت الله سيدمحمدرضا علوی تهرانی (ره) در اسفند ماه ١٣۰٥ هجری شمسی در خاندانی روحانی از اهل علم و تقوی دیده به جهان گشود. آباء و اجداد ايشان، از علماء و روحانيين نامدار عصر خويش بودند. ایشان تحصيلات رايج آن روزگار را از سن ۵ سالگی شروع نمودند. همزمان با تحصیلات حوزوی خود، موفق به اخذ مدرك كارشناسی در رشته حقوق از دانشگاه تهران شدند. مقطع سطح دروس حوزوی را نزد علماء بزرگ تهران حضرات آيات عظام: شاه آبادی، شعرانی، محمد تقی آملی، احمد آشتيانی، مهدی آشتيانی، سيدكاظم عصار و فاضل تونی گذرانده و دروس ادبيات، منطق، اصول، فقه، هيأت، فلسفه وعرفان را نزد آن بزرگان فرا گرفتند. سپس براي تكميل تحصيلات حوزوی خود ، به شهر مقدس قم مشرف شدند. در آنجا نيز از درس اساتيد و مراجع عاليقدر همچون آيات عظام: بروجردی، حجت، محقق داماد، امام خمينی، گلپايگانی و علامه طباطبايی بهره مند شده و به تكميل مبانی فقه و اصول وفلسفه و تفسير وعرفان پرداختند و به درجه اجتهاد نائل آمدند و اجازاتی از مراجع وقت در اجتهاد اخذ نمودند. درسال ١٣۴٥ هجری شمسی با ارتحال پدرشان، به تهران عزيمت نموده و به ترويج معارف الهی و نيز تدريس سطح و خارج علوم حوزوی در مدرسه سپهسالار قدیم واقع در بازارچه مروی و اقامه نماز جماعت در مسجد علوی در چهارراه سیروس پرداختند. درسال ١٣٥١ شمسی به امر مرجع عالیقدر تهران، آیت الله العظمی سیداحمد خوانساری، به مسجد حضرت امير (ع) آمدند و به تبليغ و تدريس و اقامه جماعت پرداختند. در همان سال نيز در مجاورت مسجد، مكتب حضرت امير (ع) را بنا نهادند. ایشان در حدود ۲۴ سال به فعاليت در مسجد حضرت امير (ع) پرداختند و همواره در نشر معارف اهل بيت همت گماردند. سرانجام در صبح روز چهارشنبه ۲٣ آبان ماه ١٣۷۵ شمسی برابر با اول ماه رجب و روز ولادت حضرت امام باقر (ع) دعوت حق را لبيك گفته و به سرای باقی شتافتند. پیکر ایشان پس از اقامه نماز توسط مرجع عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی، با حضور گسترده عموم مردم از مسجد حضرت امیر (ع) بسوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تشییع و در جوار ضریح ایشان به خاک سپرده شد. ____ 📚 انتشار بمناسبت ۲٣ آبان، مصادف با ۲۴ سالگرد رحلت ایشان @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📖 اهل بیت (ع) مظهر اسماء الله هستند ... 🗓 ماه مبارک رمضان سال ١٣۷۲ 🎤 مرحوم آیت الله سیدمحمدرضا علوى تهرانى (ره) 📌 مسجد حضرت امیر (ع) 📚 انتشار بمناسبت ۲٣ آبان مصادف با ۲۴ سالگرد رحلت ایشان @Fares_ir
4_5881720835835693895.mp3
25.64M
📚 | جلسه ۲۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۶ 💠 امام صادق (ع) فرمودند: ، خانه خدا است. 👈 قلب باید او را درک کند. هر گاه قلب خانه خدا شد، هم اتفاق می‌افتد. 🔸 خداوند در نهاد هیچ انسانی، دو قلب قرار نداده است. خداوند یا در آن هست یا نیست. بنابراین اول باید قلب را درست کرد. اینجا است که بحث و مطرح می‌شود. ⭕️ آنچه در محافل مذهبی ما می‌گذرد، تربیت دینی نیست؛ بلکه است. قبل از تعلیم باید تربیت دینی داشته باشیم. 👈 برای این باید ظرفیت‌های خودش را بشناسد. بداند خدا چه چیزهایی مانند: ، ، ، به او داده است. ما بلد نیستیم فکرمان را تعالی ببخشیم. 🔆 هیچ تغییری در اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه گرایش انسان و خواسته‌های او تغییر پیدا کند. گرایش انسان هم هیچ‌گاه تغییر پیدا نمی‌کند مگر اینکه انسان یعنی او تغییر پیدا کرده باشد. 💢 در به واسطه قلب است. اگر اخلاص حاصل شد قرب به خدا حاصل می‌شود. آن‌وقت است که آیه 16سوره قاف (ما به او از رگ قلبش نزدیک‌تریم!) را با تمام وجود درک می‌کنیم. 💠 سوره مائده آیه ۲۷ می‌فرماید: خدا، تنها از پرهیزگاران می‌پذیرد. 👈 اخلاص، خصیصه است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) در ۱۱۰ ویژگی از اهل تقوا را بیان می‌کنند. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: در سایه کم نیست. آنچه که پذیرفته شده است چگونه کم باشد؟ ⭕️ ما مدام اصرار می‌کنیم و تکرار می‌کنیم که ما، نمازخوان است. نمازخوان بودن کفایت نمی‌کند، جامعه ما باید جامعه با تقوا باشد. 💠 امیرالمؤمنین (ع) در تعریف تقوا می‌فرمایند: اگر عملت را بر یک سینی قرار دهند و روی آن هیچ پوششی قرار ندهند و بین همه بچرخانند، چیزی در آن میان نباشد که شرمنده‌اش نباشی. 💠 و نیز ‌فرموده‌اند: برای اهل تقوا سه علامت وجود دارد: 🔸 عمل خالصانه 🔸‌ کوتاهی آرزوها 🔸‌ از فرصت‌ها استفاده کردن 👈 فرصت ما در دایره است. عمر ما، سرمایه ما است. _________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
📸 ✅ زمان تربیت کودک @Fares_ir
🔴 / بخش اول 🌺 بمناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ✅ حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان حسنی و از راویان است که در روز پنج‌شنبه ۴ ربیع‌الثانی سال ۱۷۳ ق، در زمان حکومت هارون‌الرشید، در مدینه متولد شد. 🔸 نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. نجاشی از عالمان شیعی می‌گوید: پس از رحلت وی به هنگام غسل، رقعه‌ای در لباسش یافت شد که نسب وی در آن بدین صورت نوشته بود: من ابوالقاسم فرزند عبدالله، فرزند علی، فرزند حسن، فرزند زید، فرزند امام حسن‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) هستم. 👈 شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. ✅ مصاحبت با ائمه (ع) حضرت عبدالعظیم (ع) محضر امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده و خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشته و حضرت روش وی را تأیید نمودند. 🔹درباره برخورد حضرت عبدالعظیم (ع) با امامان نقل شده که او با کمال ادب و و نهایت و وارد مجلس امام جواد (ع) یا امام هادی (ع) می‌شد و آن بزرگواران نیز او را در صدر جلسه و در کنار خویش هم‌نشین کرده و از احوال او سؤال می‌کردند که این برخورد موجب و دیگران می‌شد. ✅ زندگی در دوران سرکوب دوران زندگی حضرت عبدالعظیم (ع) مصادف با شرایط خفقان و شیعیان از سوی بنی‌عباس بود و همچون پدرانش سال‌ها تحت تعقیب بود. ایشان گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا می‌زیست روش را در پیش گرفته و و مرام خود را پنهان می‌داشت، ولی با این حال مورد متوکل عباسی و معتز عباسی بود. ✅ به ری بنابر گزارش‌های تاریخی، حضرت عبدالعظیم (ع) در زمان معتز عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی (ع) از سامرا به ری که از پایگاه‌های مهم عباسیان بود، هجرت کرد. برخی هم نقل کرده‌اند به قصد مزار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة‌بن‌‌‌‌‌موسی‌بن‌جعفر (ع) توقف کرد و در آن‌جا مخفی شد. 🖌 نجاشی به نقل از خالد برقی ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند که حضرت عبدالعظیم (ع) در حال فرار از سلطان، به ری آمد و در سرداب خانه مردی از شیعیان در محله «سکة الموالی» ساکن شد. او در همان سرداب به می‌پرداخت، روز را می‌گرفت و شب را به عبادت می‌گذراند. وی مخفیانه از منزل بیرون می‌آمد و به زیارت قبری می‌رفت که می‌گفت: این قبر مردی از فرزندان موسی‌بن‌جعفر(ع) است. پیوسته در آن سرداب بود و خبر ورود او به شیعیان یکی پس از دیگری می‌رسید تا اکثر شیعیان با وی آشنا شدند. 📌 درگذشت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ق در زمان امام هادی (ع) رخ داد. ✅ مدفن و ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) محدث نوری می‌گوید: فردی از شیعیان، رسول اکرم (ص) را در عالم رؤیا زیارت می‌کند که به او می‌فرمایند فردا یکی از اولاد من کنار درخت سیب در باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب رازی تشییع و دفن خواهد شد. وی برای خرید آن مکان به صاحب باغ مراجعه می‌کند در حالی که صاحب آن باغ نیز همان خواب را دیده بود و آن باغ را وقف حضرت عبدالعظیم (ع) و دیگر شیعیان کرد که در آن دفن شوند. 💠 شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل می‌کند که فردی از اهالی ری بر امام هادی (ع) وارد شد و گفت: به زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) مشرف شدم. امام (ع) فرمودند: ثواب زیارت قبر عبدالعظیم که نزد شماست مانند کسی است که قبر حسین‌بن‌علی(ع) را در زیارت کرده است. _________________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین ⚡️بخش اول 📕متن کامل در وبسایت بنیاد: 👇 http://www.fares.ir/post/1190 @Fares_ir
🔴 / بخش دوم 🌺 بمناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ✅ مقصود از برابرى زيارت حضرت عبد العظيم (ع) با زيارت حضرت سيد الشهداء (ع)‌ 🔆 با توجه به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین (ع)، بی‌تردید مقصود امام هادی (ع) این نیست که از فضائل زیارت امام حسین (ع) بکاهند یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم (ع) مبالغه نمایند. بلکه برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با امام حسین (ع) مقید به فضای سیاسی ویژه‌ای است که پیروان (ع) درآن مقطع تاریخی در آن زندگی می‌کردند. در زمانی که اختناق شدیدی جهان را فراگرفته بود و در دوران زمامداری افرادی مانند متوکل، مُعتز و معتمد عباسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را سپری می‌کرد ، در چنین شرایطی، امام هادی (ع) به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم را با زیارت امام حسین (ع) برابر دانسته‌اند. به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) برای افرادی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین (ع) در آن شرایط را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شعبه‌ای از حرم سیدالشهدا (ع) است چرا که حکومت وقت به دنبال حضرت عبدالعظیم (ع) بوده و مرتبطین با ایشان را که از شیعیان بودند نیز تحت تعقیب قرار می‌داد و خطرات جانی برایشان درپی داشت. 👈 این برابری با زیارت سیدالشهداء (ع) فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند حضرت عبدالعظیم (ع) نزد اهل بیت (ع) و عظمت معنوی ایشان است. ✅ فضائل و مقامات علامه حلی در شرح حال حضرت عبدالعظیم (ع)، او را عالمی معرفی می‌کند. محدث نوری نیز درباره فضائل او نقل می‌کند که وی مردی با ، پارسا، معروف به ، در گفتار، عالم به امور ، قائل به و و دارای احادیث بسیار بود. 📎 تقوا پیشگی و درستکاری حضرت عبدالعظیم (ع) باعث بلندی جایگاه و مقام وی نزد ائمه اطهار (ع) بود. ✅ حضرت عبدالعظیم (ع) در بیان امام معصوم (ع) امام هادی (ع) در سفری که حضرت عبدالعظیم (ع) به سامرا داشت، او را تصدیق و این‌گونه خطاب می‌کنند: یا اباالقاسم، تو به حق ولی ما هستی ... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کرده‌ای ... خداوند تو را با گفتار ثابت در و تثبیت کند. 👈 این گفتگو میان امام (ع) و حضرت عبدالعظیم (ع) به مشهور است که آیت الله صافی گلپایگانی این حدیث را در قالب کتابی مستقل به نام «شرح حدیث عرض دین» شرح کرده‌اند. ✅ مقام علمی ابو حماد رازی می‌گوید: در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل و پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمودند: چنانچه در امور دینی در [تشخیص] حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان. ✅ روایات حضرت عبدالعظیم (ع) 📚 در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از ۱۰۰ روایت از حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آمده است و شیخ صدوق، مجموعه روایات ایشان را با عنوان «جامع اخبار عبدالعظیم» گردآوری کرده است. شمار احادیثی که ایشان بی‌واسطه از امامان (ع) نقل می‌کند، ۲ روایت از امام رضا (ع)، ۲۶ روایت از امام جواد (ع) و ۹ روایت از امام هادی (ع) است و شمار روایات باواسطه هم به ۶۵ حدیث می‌رسد. 📌 از حضرت عبدالعظیم (ع) کتاب‌هایی که در دست است «خُطَب امیرالمؤمنین» و «الیوم و اللیلة» که اعمالی است که بنابر اخبار ائمه اطهار (ع) با اذکار خاصه روایت شده است و هر مکلفی می‌تواند در تمام روز و شب از و به جا آورد. ✅ ارادت همگان به حضرت عبدالعظیم (ع) از دیر باز مدفن ایشان مورد توجه شیعیان و علماء و بزرگان شیعه از همه نقاط جهان اسلام و حتی پادشاهان و حاکمان بوده و هست به طوری که دفن شدن در جوار ایشان از مباهات افراد به حساب می‌آید. 👈 بزرگان متعددی از علمای شیعه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مدفون هستند از جمله: شیخ ابوالفتوح رازی، ملاعلی کنی، آیت الله شاه‌آبادی، آیت الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی و ... _________ واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بخش دوم متن کامل در وبسایت بنیاد: http://www.fares.ir/post/1190 @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۹ ✅ یکی از موضوعات مهم پیرامون امام عصر (عج) بحث تبارشناسی ایشان است. 🔸 تبار ایشان از طریق پدر به پیامبر اسلام (ص) بر می‌گردد. 💠 پیامبر (ص) فرمودند: مهدی پسر من است نامش نام من، کنیه‌اش کنیه من و شبیه‌ترین مردم به من از جهت خَلق و خُلق است. 🔆 سلمان فارسی می‌گوید: روزی حسین (ع) در دامن رسول اکرم (ص) نشسته بود و حضرت او را می‌بوسیدند و می‌فرمودند: تو بزرگی و پدرِ بزرگان هستی،‌ تو امامی و پسر و پدر امامان، تو حجت خدایی و پسر خدای و پدر حجت‌های خدای، و آن حجت‌های خداوند ۹ نفرند که از نسل تو هستند و نهمین آنان قائم آل محمد است. 🔹 انتساب امام عصر (ع) را به پیامبر و سیدالشهدا (ع) را بیان کردیم. روایت دیگر نیز ایشان را به حضرت امیر (ع) و حضرت فاطمه (س) منتسب کرده است و نیز روایاتی داریم که حضرت را به ترتیب از نسل امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) و دیگر ائمه مطرح و معرفی می‌کند. 🔸 ضرورت‌ها و اهمیت‌های از آیه ۱۴۴ سوره آل‌عمران برمی‌آید و خط بطلان بر دورانی به نام کشیده می‌شود. ⭕️ این جاهلیت اختصاص به سرزمین حجاز ندارد و ما از چه شاخصه‌هایی باید بفهمیم که بعد از پیامبر (ص) به جاهلیت ورود پیدا نکرده‌ایم؟ 👈 شاخصه‌ای که بدانیم بعد از پیامبر (ص) به دوران جاهلیت بازنگشته‌ایم بحث از است. 💠 پیامبر (ص) فرموده‌اند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرده است. ✳️ شناخت اسمی امام که تبارشناسی ایشان است لازم بوده و شناخت وصفی که در زیارات غدیریه و آمده است نیز است. 📌 شناخت اسمی یا تبارشناسی برای دفع اشکال است. 📚 در بعضی کتب امام زمان (ع) را از فرزندان امام حسن (ع) می‌دانند که قول ضعیفی است چرا که ما روایاتی متواتر داریم که ایشان از صلب امام حسین(ع) هستند. 📚 در برخی از مصادر غیر اصیل اهل سنت، از پیامبر (ص) نقل می‌کنند که امام زمان (ع) را منسوب به عباس عموی پیامبر می‌کند. و حال آنکه اگر امام زمان (ع) از بنی‌عباس بود چرا آنان این همه امام کشی کردند؟ 🔆 تبارشناسی اینجا به درد ما می‌خورد و اثبات می‌کند که بنی‌عباس این احادیث را جعل کرده‌اند تا مسیر امامت را منحرف کنند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۹، @Fares_ir