eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چراغ قرمز اخلاق در فضای مجازی! ♨️ رقم شصت میلیون و چهارصد هزار برای سایت‌های مستهجن آمار قابل‌توجهی است که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت، چرا که بخش قابل‌توجهی از آن به سایت‌های غیراخلاقی ایرانی اختصاص‌یافته. 📛 سه میلیون و پانصد بار دانلود یک کلیپ مستهجن از یک سایت غیراخلاقی فارسی‌زبان آمار سایت گوگل که نشان‌دهنده بالا بودن میزان گرایش کاربران به سایت‌های غیراخلاقی است؛ نشانگر روشن‌شدن در فضای مجازی برای کاربران ایرانی است. ❌ فضایی که عموماً از طریق کشورهای غربی مسموم شده و میراث آن نیز به کشور ما رسیده‌ است. 🆔 @farhang_puya
🔆 معنویت یک گمشده انسانی ✅ معنویت یک گمشده‌ی انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی‌شناسد. واژه‌ معنویت و مشتقات آن گرچه در منابع اصیل اسلامی به کار نرفته است ولی در ادبیات مسلمانان، هم در زبان عربی و هم در زبان فارسی رواج یافته است. 🔰 آن‌گونه که کاربرد این واژه نشان داده، این واژه با ریشه لغوی «معنا» در ارتباط است. کما این‌که ریشه لغوی معنویت همین امر را تایید می‌کند. معنا به موقعیت اشاره دارد که دست‌کم شامل دو لایه باشد: 🔘 یکی ظاهر که حکایت‌گر است و دیگری باطن که محکی است. ✍ حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
❇️ اسلام چشم‌اندازی جامع از هستی ✳️ همه نظریات دانشمندان با وجود تفاوت‌ها در دو نکته با یکدیگر اشتراک دارد: معنا چیزی است که در باطن یک بیان یا عمل نهفته است را باید کشف گردد و دیگر آن که معنا به نوعی با نظام اعتقادی و اهداف یک عمل خاص ارتباط دارد. 🔰 اسلام چشم‌اندازی جامع از هستی ارائه می‌کند. رابطه‌ی ظاهر جهان با باطن آن، رابطه معنایی است به گونه‌ای که جهان آشکار، جلوه‌ای از باطن جهان و حاکی از معنایی است که در باطن آن مخفی شده است. ✍ حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
❌ بن‌بست ایدئولوژیک 🆔 @farhang_puya
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 | اگر کسی این حالت را پیدا کرد، نمی‌شود خدا حفظش نکند! 🔻 قسمت چهاردهم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 👈 العاقِلُ مَن صَدَّقَ أقوالَهُ أفعالُهُ ✔️ عاقل كسى است كه رفتار او گفتارش را تصديق كند. 📙 غررالحكم، حدیث ١٣٩٠ 🆔 @farhang_puya
❓فرهنگ غرب؟ 🖌 حسن ابراهیم‌زاده: 💢 موج سواری، شعارزدگی، شبهه افکنی، اتهام‌زنی و... میراث فرهنگی غرب است. که در فرهنگ سیاسی، اجتماعی ما رخنه کرده است و در زمان انتخابات بیش از هر مقطع دیگری فرصت اندیشیدن را از بخشی از جامعه ما سلب می‌کند. 🔰 گذشت زمان و اندکی تأمل و دقت در رفتارها و گفتارها به خوبی حقیقت واژه‌ها و شعارها را از جنس بدلی آن جدا می‌سازد. 🆔 @farhang_puya
🔶 علت پذیرش زعامت حوزه از طرف آیت‌الله بروجردی ⚠️ یکی از عواملی که موجب تشویق آیت‌الله بروجردی به حضور در قم و پذیرش زعامت حوزه شد، دفاع از حوزه و روحانیت در برابر هجمه دشمنان بود. ☑️ علما و مدرسان حوزه علمیه در دعوت آیت‌الله، نزد وی استدلال می‌کردند که اگر مرجعیت عامه را بپذیرد، اختلافات موجود خاتمه پیدا می‌کند و سدی در مقابل هجمه‌ها به حوزه، روحانیت و فرهنگ شیعه ایجاد می‌گردد. آیت‌الله بروجردی نیز این استدلال را پذیرفت. 🔏 وی مهم‌ترین وظیفه خود را حفظ حوزه می‌دانست و معتقد بود: «با بودن آب فراوان است که ماهی بزرگ پرورش می‌یابد و آب خرد ماهی کوچک پرورش می‌دهد.» از این رو در جهت بالندگی حوزه نامنسجم آن دوران، اصلی‌ترین وظیفه خود را حفظ و صیانت از حوزه می‌دانست. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
⭕️ تثبیت روحانیت مهم‌ترین وظیفه آیت‌الله بروجردی 🔰 ایشان حفظ و صیانت حوزه‌ها را مهم‌ترین وظیفه خود دانسته و معتقد بود: «من پیرم و هفتاد و پنج سال از عمرم می‌رود و با این ریش سفید نمی‌توانم ببینم حوزه‌ای را که رضاخان از بین برد، من هم شاهد از بین رفتن ثانی آن بشوم.» 📉 این تدبیر نشان می‌دهد که وی در وهله اول بهترین راه مبارزه با رژیم را ساختن حوزه‌ای قوی و منسجم می‌دانست. در واقع در پی آن بود تا ابتدا روحانیت تثبیت شود و بعد، کارهای دیگر صورت پذیرد. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📊 اقتصاد اعتدالی ⭕️ موضوع اعتدال در مباحث اقتصادی دارای ظرافت خاصی است. پیشینه اعتدال به مباحث اخلاقی ارسطو باز می‌گردد. در رویکرد فضیلت‌گرایی، اعتدال را به عنوان حد وسط میان برخی از فضیلتشهای رفتاری مطرح کرد و افراط و تفریط در یک گروه را ناشایست و حد وسط را مثبت دانست. 🔻 این موضوع بعدا توسط ارسطو و دیگران در فضای اقتصاد سیاسی هم مطرح شد اما آن چیزی که در ادبیات اقتصادی مطرح شده متفاوت است. در اقتصاد، اعتدال در قالب عدالت اقتصادی مطرح شده و یکی از بحث‌های پردامنه در اقتصاد و اقتصاد سیاسی یا فلسفه سیاسی است. ✍ دکتر محمدجواد توکلی 🆔 @farhang_puya
🔻 اعتدال اقتصادی در نظام سرمایه‌داری 🖌 دکتر محمدجواد توکلی: 💰 به نظر می‌رسد که در نظام سرمایه‌داری بحث اعتدال در رفتار اقتصادی توجیه ندارد. چون بر اساس مبانی فلسفیِ نظام اقتصاد سرمایه‌داری، این نظام اقتصادی بر مبنای لیبرالیستی فردگرایانه و انسان‌محور بنا شده است. ❇️ در این رویکرد سیستم در خدمت فرد است تا رفاه، مطلوبیت و سود او را حداکثر نماید و در مباحث اقتصادی گفته می‌شود هر فردی به دنبال حداکثر لذت و سود خود می‌باشد. برای حل مشکل عدالت در این مکتب، فردی مثل آدام اسمیت نظریه دست نامرئی را مطرح می‌کند. 🔰 وی می‌گوید اگر هر فردی به دنبال منافع خود باشد، یک دست نامرئی منافع جمعی را تامین می‌کند. 🆔 @farhang_puya
🔥 چراغ قرمز اخلاق 🆔 @farhang_puya