eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت دوم) ▫️به دلیل سرشت خاص دین اسلام که بر تنش دراماتیک میان
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت سوم) ▫️ ارتباط معنویت اسلامی با هنر اسلامی را همچنین باید در نحوه شکل‌گیری ذهن و روح مسلمانان، از جمله هنرمندان یا صنعت‌گران، توسط مناسک و شعائر مذهبی اسلام پیدا کرد. ▫️نماز که اوقات روز و شب را تقسیم می‌کند و به طور منظم مانع از سلطه خفقان‌آور خیال پروری و روح می‌شود، ارجاع مکرّر قرآن به حقایق مربوط به آخرت و معاد و ناپایداری جهان، تکرار مستمر آیات قرآنی که روح مسلمانان را در قالب مجموعه‌ای منظم از دیدگاه‌های روحانی دوباره شکل می‌دهد، تاکید بر عظمت و جلال پروردگار که مانع از آن می‌شود تا هر نوع اومانیسم در آن مجال بروز بیابد و عوامل متعدد دیگری که با نبوغ خاص اسلام مرتبط می‌شوند و ذهن و روح مسلمانان را شکل داده و می‌دهد، از آن جمله‌اند. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مصادیق مستکبر در قرآن (قسمت دوم) 2⃣ فرعون: مصداق دوم، فرعون است. او نیز ادعای خدایی کرد و استکبا
◾️ مصادیق مستکبر در قرآن (قسمت سوم) 3⃣ نمرود: نام نمرود در قرآن به کار نرفته است. او یکی از پادشاهان جبار بابل بود که در دوران حضرت ابراهیم(ع) می‌زیست. تنها در یک آیه از او یاد شده است: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ...(سوره بقره، آیه ۲۵۸)»؛ آیا ندیدی (و آگاهی نداری از) کسی [نمرود] که با ابراهیم درباره پروردگارش محاجه و گفت‌وگو کرد؟ زیرا خداوند به او حکومت داده بود (و بر اثر کمی ظرفیت، از باده غرور سرمست شده بود.) بنابر روایت‌ها و تفسیرها، این شخص «نمرود بن کنعان» نام داشت. 4⃣قارون: یکی دیگر از مصادیق مستکبران در قرآن، قارون است: «وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ ۖ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانُوا سَابِقِينَ(سوره عنکبوت، آیه ۳۰)»؛ و «قارون» و «فرعون» و «هامان» را نیز هلاک کردیم؛ موسی با دلایل روشن به سراغشان آمد اما آنان در زمین برتری‌جویی کردند ولی نتوانستند بر خدا پیشی گیرند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت دهم) ▫️ آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر این آیه می‌گوید: «تعبیر
◾️ ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت یازدهم) 3⃣1⃣ سخنگوی قیامت: یکی از مهم‌ترین اوصاف عالمان ربانی از دیدگاه قرآن، مقام سخنگویی در روز قیامت است. آیه ۲۷ سوره نحل آمده است: «مَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُخْزِيهِمْ وَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ ۚ قَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَى الْكَافِرِينَ(سوره نحل، آیه ۲۷)»؛ سپس روز قیامت آنان را رسوا می‌کند و می‌گوید: کجایند آن شریکان من که درباره آن‌ها [با پیامبران] مخالفت می‌کردند؟ کسانی که به آنان علم داده شده است می‌گویند: در حقیقت، امروز رسوایی و خواری بر کافران است. 🔚 کتاب تفسیر نمونه در تبیین این آیه آمده است: از این آیه روشن می‌شود که سخنگویان در قیامت، عالمان و دانشمندان خواهند بود؛ زیرا در آن محضر بزرگ باید سخن گفت که خلافی در آن نباشد و این از کسی جز عالمان با ایمان ساخته نیست که مصداق اتم و اکمل آن امامان معصوم اند. (ج۱۱، ص۲۰۴) ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت سوم) ▫️ ارتباط معنویت اسلامی با هنر اسلامی را همچنین باید
◾️ هنرهای اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت چهارم) ▫️ معنویت اسلامی با تعلیم و تربیت انسان در قالب «انسان مسلمان» که در آن واحد بنده خدا و جانشین اوست، از طریق تلقین برخی دیدگاه‌ها و حذف برخی دیگر در ذهن و روح مردان و زنان مسلمان که این هنرها را آفریده‌اند، به‌طور مستقیم بر هنر اسلامی اثر نهاد است. ▫️ اگر مسلمان سنتی، مجسمه‌های غول پیکر «میکل آنژ» را خرد کننده و کلیساهای به سبک «روکوکو» را خفقان‌آور می‌یابد، به واسطه همین تسلیم در برابر پروردگار و ترس از تعظیم نفس در مقابل حضور الهی است که معنویت اسلامی در روح و ذهن او برانگیخته است. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوم) ▫️ شنیده‌ام زمانی که مرحوم والده‌ام مرا باردار بودند، شاید نزدیک به
◾️مردی از تبار نور (قسمت سوم) ▫️ من هم از همان زمان تحت تاثیر تشویق‌ها و ترغیب‌های ایشان، این علاقه در درونم شکل گرفت و آن سابقه ذهنی خانواده‌ام دوباره زنده شد که انتظار داشتند من عالم دینی بشوم. البته من تحصیلاتم را تا پایان ششم ابتدایی ادامه دادم و بعد بلافاصله مشغول درس طلبگی شدم. ▫️ در آن زمان اصولاً به روحانی و عالم دینی در هر سطح و هر جایگاهی با دیده تحقیر نگاه می‌شد و تبلیغات زمان رضاخان (لعنة‌الله‌علیه) جز افراد اندکی، عموم مردم را به روحانیت بدبین کرده بود. در حقیقت از اسلام جز نامی برای نسل جوان و معاصر باقی نمانده بود. در آن زمان تنها برخی پیرمرد و پیرزن‌ها به روحانیت علاقه مذهبی ارثی داشتند وگرنه جوان‌هایی که روی کار می‌آمدند، اصلاً به دین توجهی نداشتند؛ به‌خصوص به روحانیت بسیار بدبین بودند و به دیده حقارت نگاه می‌کردند. 📚 ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۶، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) : هر که در جستجوی دانش باشد، بهشت در جستجوی اوست. 📚 منتخب میزان، صفحه ۳۹۸ 🆔 @farhang_puya
◾️ مصادیق مستکبر در قرآن (قسمت چهارم) 5⃣ معاندان دیگر: آنچه تاکنون بیان شد، نام مستکبرانی بود که به صورت خاص در قرآن ذکرشان به میان آمده است. برخی دیگر از مستکبران را نیز خداوند با عنوان عام ذکر می‌کند که می‌توان آنان را این‌گونه معرفی کرد: ▫️الف) بنی اسرائیل: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ(سوره بقره، آیه ۸۷)»؛ ما به موسی کتاب (تورات) دادیم و بعد از او، پیامبرانی پشت سرهم فرستادیم و به عیسی بن مریم دلایل روشن دادیم و او را به وسیله روح‌القدس تایید کردیم. آیا چنین نیست که هر زمان، پیامبری چیزی برخلاف هوای نفس شما آورد، در برابر او تکبر کردید (و از ایمان آوردن به او خودداری نمودید)؛ پس عده‌ای را تکذیب کرده و جمعی را به قتل رسانید. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ هنرهای اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت چهارم) ▫️ معنویت اسلامی با تعلیم و تربیت انسان در قالب
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت پنجم) ▫️ مسئله این نیست که هنرمندان نمی‌توانند آثار هنری عظیم خلق کنند، کما اینکه در سالیان اخیر چنین کرده و توانایی خود را به خوبی به نمایش گذاشته‌اند؛ بلکه این است که هیچ مسلمانی مادام که نقش و اثر معنویت بر روح او قوی باشد، دست به چنین کاری نمی‌زند. فقط آنچه از «احد» شرف صدور می‌یابد، نمی‌تواند به سوی آن هدایت کند. ▫️ اگر طبیعت بکر محمل یاد خدا یا ذکر است، از آن روست که خالق آن «صانع الهی» بوده است، چنان‌که یکی از اسماء پروردگار همانا «صانع» به معنای سازنده یا صنعت‌گر است. به همین ترتیب اگر هنر اسلامی می‌تواند محمل ذکر «احد» قرار گیرد، به این دلیل است که گرچه خالق آن انسان است اما از نوعی الهام فرافردی و «حکمت» ناشی می‌شود که به «او» باز می‌گردد. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت پنجم) ▫️ مسئله این نیست که هنرمندان نمی‌توانند آثار هنری ع
◾️ هنر اسلامی و رابطه آن با معنویت (قسمت ششم) ▫️ اگر خوش قریحه‌ترین مسلمانان با شنیدن شعر فارسی یا عربی یا گوش فرا دادن به نوای تلاوت قرآن یا مشاهده یک قطعه خوشنویسی عربی می‌توانند جذبه‌ای معنوی پیدا کنند و به وجد آیند، به این سبب است که بین این هنرهای مختلف و معنویت اسلامی، پیوندی درونی وجود دارد. ▫️ کوتاه سخن، هنر سنتی اسلامی، مخلوق الهامی بوده است که در نهایت از «برکت» محمدی(ص) سرچشمه گرفته و به مدد حکمتی پدید آمده که در بواطن قرآن کریم نهفته است. برای آن.که بتوانیم اهمیت هنر اسلامی را به تمامی درک کنیم، باید آگاه باشیم که این هنر جنبه‌ای از دین اسلام و تمثّل حقائق الهی در ساحت مادی است تا انسان را بر بال‌های زیبایی و شکوه رهایی‌بخش خود بنشاند و به جایگاه اصلی او که همان قرب الهی است، برساند. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت یازدهم) 3⃣1⃣ سخنگوی قیامت: یکی از مهم‌ترین اوصاف عالمان ربانی
◾️ ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت دوازدهم) 4⃣1⃣ دارای مقام ویژه در عالم برزخ: آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مبارکه روم به حقیقتی دیگر از ویژگی‌ها و نشانه‌های عالمان ربانی اشاره می‌کنند: «وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَيْرَ سَاعَةٍ ۚ كَذَٰلِكَ كَانُوا يُؤْفَكُونَ*وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَىٰ يَوْمِ الْبَعْثِ ۖ فَهَٰذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَٰكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ». 🔚و روزی که رستاخیز برپا شود، مجرمان سوگند یاد می‌کنند که جز ساعتی [بیش] درنگ نکرده‌اند؛ [در دنیا هم] این‌گونه به دروغ کشانیده می‌شدند. و کسانی که دانش و ایمان یافته‌اند، می‌گویند: « قطعا شما [به موجب آن‌چه] در کتاب خدا [است] تا روز رستاخیز مانده‌اید و این، روز رستاخیز است ولی شما خودتان نمی‌دانستید. ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت دوازدهم) 4⃣1⃣ دارای مقام ویژه در عالم برزخ: آیات ۵۵ و ۵۶ سوره
◾️ ویژگی‌های عالم از منظر قرآن (قسمت سیزدهم) ▫️آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در تفسیر این دو آیه نیز می‌گوید: « مجرمان و گناهکاران نادان همان‌گونه که در دنیا از درک حقیقت عاجز بودند، در قیامت هم محرومند و سوگند یاد می‌کنند که فقط ساعتی در عالم برزخ توقف داشتند. 🔚 اما اهل علم و ایمان نه‌تنها در دنیا، در برزخ نیز حیات آگاهانه‌ای دارند و حقایق را درک می‌کنند. مقدم داشتن علم و ایمان به خاطر آن است که علم پایه ایمان است.¹ 📚¹: تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۴۸۵ ✍ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مصادیق مستکبر در قرآن (قسمت چهارم) 5⃣ معاندان دیگر: آنچه تاکنون بیان شد، نام مستکبرانی بود که به
◾️ مصادیق مستکبر در قرآن (قسمت پنجم) ▫️ب) قوم عاد: «فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً ۖ أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ(سوره فصلت، آیه ۱۵)»؛ اما قوم عاد به‌ناحق در زمین تکبر ورزیدند و گفتند: «چه کسی از ما نیرومندتر است؟!» آیا نمی‌دانستند خداوندی که آنان را آفریده از آن‌ها قوی‌تر است؟ و (به خاطر این پندار) پیوسته آیات ما را انکار می‌کردند. ▫️ج) قوم ثمود: «قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ*قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ»؛ اشراف متکبر قوم او، به مستضعفان ای که ایمان آورده بودند، گفتند: «آیا (به‌راستی) شما یقین دارید که صالح از طرف پروردگارش فرستاده شده است؟» آن‌ها گفتند: «ما به آن‌چه او بدان ماموریت یافته، ایمان آورده‌ایم.» متکبران گفتند: « (ولی) ما به آن‌چه شما به آن ایمان آورده‌اید، کافریم!» 🆔 @farhang_puya