💠 ویژگیهای عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت یازدهم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیهالسلام) :
اگر درهای آسمانها و زمینها بر بندهای بسته شود آنگاه او تقوا را پیش گیرد، خداوند راه نجاتی برایش میگشاید.
📚 نهجالبلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت اول)
▫️احاطه علمی و آگاهی کامل مبلغ بر محتوای پیام خویش مستلزم شناخت عمیق منبعی است که پیام از آن استخراج میشود. تنها در این صورت میتوان مطمئن بود که استخراج پیام از منبع مورد نظر بهدرستی صورت میگیرد و پیام دهنده در فهم آنچه آن منبع، قصد انتقالش را به مخاطب دارد به بیراهه نرفته و اصالت پیام را مخدوش نکرده است.
▫️ این موضوع در تبلیغات دینی اهمیت فراوانی دارد؛ چون فهم پیام از منابع دینی مستلزم وجود تخصصهای ویژهای در فرد است که گستره وسیعی از علوم لغت، صرف، نحو، بلاغت، فقه، اصول فقه، علوم قرآنی، رجال، درایه، تاریخ و مانند آن در بر میگیرد.
✍ حجتالاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهمالسلام با استکبار (قسمت اول)
▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان معصوم، جلوههای سیاسی-مبارزاتی دعا و ندبه را نشان میدهد؛ حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر (ص) مکرر کنار مزار شهدای احد بهویژه قبر حضرت حمزه سیدالشهدا حاضر میشد و در آنجا از فراق پدر بسیار میگریست.
🔚از برخورد حکومت با این واقعه و اصرار بر پایان دادن به عزاداریهای ایشان معلوم میشود که گریه حضرت زهرا(س) فقط جنبه عاطفی نداشت بلکه نوعی اعتراض سیاسی از راه انقلاب عاطفی ضد ستمگران بود؛ زیرا گریه عاطفی محض، خطر متوجه دستگاه جور نمیساخت تا از امام علی(ع) بخواهند گریهها و عزاداریهای فاطمه(س) را کنترل کند.
✍زهرا ملکزاده
#شماره_34
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول)
▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری است. لذا نمیتوان جریان روشنفکری دینی را در اندیشه غرب مورد تایید قرار داد؛ چراکه اصولا روشنفکران غرب، با دیانت درافتادند. ولتر در نوشتهها و نامههایش از تکرار این شعار خسته نمیشد که: «این موجود ننگین را سرکوب کنید.»
▫️مکتب دایرة المعارف فرانسه هم که در روشنگری افکار، جایگاه رفیعی دارد، علنا با دین مبارزه میکند؛ دین را سد راه پیشرفت دانسته، از بنیاد نهاد اخلاق حقیقی و نظام اجتماعی و سیاسی عادلانه ناتوان میشمارد.
✍علی اکبر عالمیان
#شماره_3
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت هشتم) ▫️ بعد از اینکه چندسالی به تحصیل مشغول بودم، بار دیگر مرحوم آقاشیخ
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم)
▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بودند؛ مرحوم آقای «سیدمحسن حکیم»، مرحوم آقای «سیدمحمود شاهرودی»، مرحوم آقای «سیدعبدالهادی شیرازی»، مرحوم آقای «سیدابراهیم اصطهباناتی»، که به «میرزاآقا» معروف بودند. اینها در درجه اول بودند. بعد مثلا جناب آقای «خوئی» بودند که اینها مرتبه بعد تلقی میشدند.
▫️جو آنجا طوری بود که علاقهمندان به هریک از این بزرگواران، با یکدیگر نوعی رقابت داشتند. البته خود آن بزرگواران از اینگونه توهمات، منزه بودند، ولی بین طرفدارانشان این طور بود که مثلاً هر کدام جزو یک گروه تلقی میشدند. هریک از آن فضلا،حتی فضلای جوان، در یک طیف قرار میگرفتند و جزو اصحاب یک بیت تلقی میشدند. کمتر کسی بود که به جایی انتساب نداشته باشد و به همه احترام بگذارد.
📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۹ و ۲۰، محمد حسن روزیطلب
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 ویژگیهای عالم ربانی از منظر قرآن (قسمت دوازدهم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیهالسلام) :
❌پاداش آنکه تو را شادمان کرد آن نیست که اندوهگینش سازی.
📚 نهجالبلاغه، قسمتی از نامه ۳۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار میکنند
📋 برنامه دوشنبه 1401/8/30 ساعت 19
🗂 موضوع: هیجان دوره نوجوانی و راهکارهای کنترل
💡 سخنران: حجتالاسلام دکتر رضا مهکام؛
و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🚚 رسانه شوید
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهمالسلام با استکبار (قسمت اول) ▫️ تأمل در سیره سیاسی پیشوایان مع
◾️ عزاداری؛ شیوه مبارزاتی ائمه علیهمالسلام با استکبار (قسمت دوم)
▫️ در مجموع، گریه و عزاداری در سیره سیاسی و مبارزاتی پیشوایان معصوم از جایگاه بلندی برخوردار است؛ زیرا ایشان بهمنظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره مبارزات امام حسین(ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت و یارانش، سنت گریه و عزاداری را برای طول تاریخ اسلام پایهریزی کردند و از این طریق راه مبارزه با حاکمان ستمگر و غاصب را برای همیشه احیا کردند.
▫️ امام صادق(ع) فرمود: « امام سجاد(ع) چهل سال برای مصائب پدرش گریست. روزها روزه میگرفت و هنگام افطار و مشاهده غذا اشک میریخت و میفرمود: (( فرزند رسول خدا(ص) را گرسنه و تشنه به قتل رساندند.))» ایشان با بهرهبرداری عاطفی و سیاسی از نهضت امام حسین(ع) همواره عواطف مردم را برمیانگیخت و مبارزات شهدای کربلا را در خاطرهها زنده میکرد. قطرات اشک آن حضرت هنگام نوشیدن آب یا مشاهده ذبح گوسفند و... جلوهای از یک تدبیر سیاسی-مبارزاتی با ستم و ستمگران است تا نسل جدید، عظمت حادثه را لمس کند و این واقعه بهدست فراموشی سپرده نشود.
✍زهرا ملکزاده
#شماره_34
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بود
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم)
▫️ این موضوع را بسیار زجر میداد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمداللّٰه در قم به این شدت وجود ندارد. این موضوع یکی از چیزهایی بود که از همان زمان ذهنم را درگیر کرده بود و مرا رنج میداد؛ اینکه باید فکری کرد و چارهای اندیشید که اینگونه رقابتها یا بدبینیها بین طرفداران بزرگان و مراجع و علما به وجود نیاید و بیشتر صمیمیت، همکاری و همدلی برقرار شود.
▫️ از اول ورود طلبگی، بهرغم اینکه خیلی خوب درس میخواندم، از وضع کتابهای درسی و کیفیت تدریس و برنامههای درسی بسیار رنج میبردم. تا آنجا که برایم میسّر بود هر کتابی که میخواندم، کتابهای مشابهش را میدیدم و حواشی را مطالعه میکردم؛ مثلاً همان زمان که معالم میخواندم، حاشیه معروف مرحوم «حاج محمدتقی» را که کتاب حجیم و بسیار بزرگی است و مطالب بسیار سنگینی دارد، مطالعه میکردم. منظورم این بود که از درس خواندن چیزی کم نمیگذاشتم، ولی این برنامه و کتابهای درسی و سبک تدریس و مانند آن را بسیار نارسا مییافتم.
📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزیطلب
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت سوم) ▫️ ابوسعید حکومت خراسان را به امیرعلی بن قوشچی سپرد تابه
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت چهارم)
▫️ همزمان با حکومت ابوسعید، در شرایطی که مردم ایران زیر سم ستوران ایلخانان و حکام فراوان ابوسعید لگدمال میشدند و در همان حال که همه مدعیان مذهب حاکم یا مهر سکوت بر لبهای خویش نهاده بودند و یا در کنار ایلخانان و امرای او به توجیه جنایات و نامردمیها از موضع شرع میپرداختند، مردی از عاشقان علی (ع) قدم در خراسان نهاد و چون همه مردان مردمی تاریخ، در ظلمت آن شرایط تاریخی، زمینهساز نهضتی بزرگ گردید.
▫️مورخان که همواره نام «مردان نامی» تاریخ را ثبت کردهاند، نه سرگذشت «مردان مردمی» را، بالطبع از زندگی این «شیعه علوی» که شیخ خلیفه نام داشت، اطلاعات زیادی را ثبت نکردهاند.
✍حمیدهطرقی اردکانی
#شماره_15
#تاریخی
🆔 @farhang_puya