eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مشکل ما در تمدن اسلامی این است که دچار یک تناقض نمایی هستیم 🔷 ما امروز جریان غرب سکولار را قبول کردیم و می‌خواهيم اکثر آن را تولید دینی کنیم، اما نمی‌توانیم‌ و نتیجه این می‌شود که همیشه تولیدات ما شبیه تولیدات آنها است و بعد می‌گوییم چرا تمدن دینی ایجاد نمی شود؟ چرا مردم دیندار نمی‌شوند؟ چرا دنبال خدا نمی روند؟! این تناقض نمای ما است. ما باید یک نگاه مثبت و علمی به گذشته خود بکنیم. ✍️ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
📝|موقع درس نگاهشان به سقف بود...! علامه طباطبایی در مسجد سلماسی که نزدیک منزلشان بود تفسیر می‌فرمودند، با دوستان به آنجا رفتم. دیدم عده‌ای نشسته بودند که ایشان تشریف آوردند و تقریبا وسط جمع نشستند. چون تُن صدایشان ضعیف بود، خیلی آرام درس را شروع کردند و طلبه‌ها همه سکوت کرده بودند؛ کان علی رئوسهم الطیر. از حالات ایشان این بود که هنگام درس گفتن، نگاهشان را به صورت طلاب نمی‌انداختند و به بالا نگاه می‌کردند. وقتی انسان از دور نگاه می‌کرد، خیال می‌کرد که چیزی روی سقف نوشته شده و ایشان دارند از رویش می‌خوانند. بعدا متوجه شدیم که این کار برای آن بوده که توجهات قلبی‌شان محفوظ باشد. چون بیشتر چیزی که آدم را مشغول می‌کند، وقتی است که در چشم طرف مقابل نگاه می‌کند و آن وقت منفعل می‌شود. 📚 ذوالشهادتین امام، محمد حسن روزی طلب، صفحه۴۴ 🆔 @farhang_puya
⭕️ پیشوای متعصب‌ها و سرسلسله متکبران کیست؟ 🔘 وقتی امر به سجده بر آدم صادر شد، فرشتگان همگی سجده کردند مگر ابلیس که به جهت خلقت آدم از خاک و تعصب به اصل خود که از آتش است، فخر فروخت و نافرمانی کرد. 🔘 باری راه از بیراهه هویداست و آن که راه خودبرتربینی را انتخاب کرد، بر کرسی درس ابلیس تلمذ کرده است. چرا که شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصب‌ها و سرسلسله متکبران است؛ همان که اساس عصبیت را بنا نهاد و در لباس کبریایی و عظمت با خدا در افتاد، لباس بزرگی بر تن کرد و پوشش تواضع و فروتنی را از تن در آورد. ✍️ حسین فلاح‌زاده ابرقویی 🆔 @farhang_puya
📌 «انفِرُوا خَفَافَا وَ ثِقَالًا وَ جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ»؛ همگی به سوی میدان جهاد حرکت کنید؛ سبکبار باشید یا سنگین بار و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد نمایید؛ این برای شما بهتر است اگر بدانید. جهاد فرهنگی جهاد امروز است. 🔖 تهیه و تنظیم: علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
♻️ سختی‌های نمایان کردن چهره نفاق 🔹 متأسفانه فاصله گرفتن فکری و حتی عملی برخی از یاران و انقلابیون معمم پس از امام راحل تا آنجا پیش رفت و می‌رود که سخنان و رفتارهای آنان درست همان سخنان و رفتارهای گروهک‌های چپ را در اذهان تداعی کرد و می‌کند که امروز می‌توان از آنها به افراد دو چهره‌ای یاد کرد که نفاق گام اول را در یادها زنده می‌کند. 🔸 با این تفاوت که اگر نفاق گام اول غیر معمم بود و از قرآن و نهج البلاغه می‌گفت؛ اینان برخی با عمامه و در عین سخن گفتن از انقلاب، امام و رهبری به گونه‌ای رفتار می‌کنند که عملا آنها را می‌توان در صف مقابل امام، رهبری و مردم تحلیل کرد. شناساندن این نفاق گام دوم به لحاظ ابعاد شخصیتی، مصادیق آن و پیشینه‌ی انقلابی داشتن برخی از آنان به‌مراتب سخت‌تر از نفاق گام اول و شناساندن چهره‌ی دوم آنان به جامعه است. ✍️ حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
📌 انقلاب اسلامی ایران معیارها را عوض کرد شهید چمران: 🔹 این انقلاب همه‌ی موازین قوا را در منطقه زیر و رو کرد. در همه‌ی کشورهای مسلمان و به‌خصوص در کشورهای ظلم‌زده‌ی خاورمیانه تأثیر عجیبی به جای گذاشت. اسرائیل بزرگترین پایگاه ارتجاع در منطقه به لرزه درآمد و معیارها عوض شد. 🔶 انقلاب مردم مسلمان ایران در مقابل دو ایدئولوژی بزرگ که در شرق و غرب عالم خود را به جهانیان می‌نمایاندند، راهی بزرگ و خطی جدید عرضه کرد و آن ایدئولوژی اسلامی بود. 🎙 مصطفی چمران 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📝#عکس_نگاشت|موقع درس نگاهشان به سقف بود...! علامه طباطبایی در مسجد سلماسی که نزدیک منزلشان بود تفسی
📝|اولین بار او را کنار حوض مدرسه حجتیه دیدم یادم می‌آید اولین بار که مرحوم علامه طباطبایی را دیدم، همان سالی بود که به قم آمده بودم. روزی در مدرسه حجتیه مهمان یکی از دوستان یزدی بودم. آن زمان مدرسه حجتیه در حال ساخت بود؛ طبقه اول ساخته شده بود، ولی هنوز تکمیل نشده بود. مرحوم طباطبایی کنار حوض مدرسه یک ساعت آفتابی ساخته بودند، که از روی آن می‌شد ساعت را تشخیص داد. علامه برای دیدن این ساعت آمده بودند و ما اولین بار بود که ایشان را زیارت می‌کردیم. آن زمان ظاهری خیلی عادی و اگر بخواهم صریح‌تر عرض کنم، دهاتی‌وار داشتند و هنوز لباسی که در تبریز می‌پوشیدند در تنشان بود. عمامه‌ای خیلی کوچک داشتند و چهره‌شان هم بسیار لاغر بود. من ابتدا تعجب کردم چنین آخوندی که به‌نظر می‌آید دهاتی است، از این کارها سر در می‌آورد و می‌تواند چنین کارهایی بکند و مورد اعتماد باشد. 📚 ذوالشهادتین امام، محمدحسن روزی‌طلب، صفحه۴۳ 🆔 @farhang_puya
♻️ تمام تلاش پیامبر برای تشکیل امت واحد، به وسیله واقعه سقیفه ناتمام ماند 🔹 تمام تلاش پیامبر مبنی بر تشکیل امت واحده با اقدامی که در واقعه ی سقیفه ی بنی ساعده رخ داد ناتمام ماند و به این ترتیب کارگردانان این واقعهی تاسف بار گام در راهی نهادند که امت اسلامی را تا سالیان سال و تا قیام قیامت در اختلاف، انشقاق و حیرانی قرار می داد. 🔸 سالها پیش از این، پیامبر عظیم الشان اسلام بارها و بارها بر ولایت امامت و خلافت علی پس از خود تاکید فرموده بودند. در جریان انذار عشیره به صراحت تصریح فرمود كه: ..ثم قال إن هذا أخي و وصیتی و خلیفتى فيكم فاسمعوا له وأطيعوا... سپس فرمود همانا این برادر وصی و خلیفه ی من در میان شماست پس به او گوش فرا دهید و اطاعت کنید. بعدها در جریان غزوه ی تبوک و در حدیث معروف به منزلت خطاب به امام علی تاکید فرمود که: «ما ترضی أن تكون منى بمنزلة هارون من موسى الا انه ليس بعدی نبی انه لا ينبغي ان اذهب الا و أنت خلیفتی؛ جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است، غیر آن که تو پیغمبر نیستی یعنی سزاوار نیست که من بروم مگر آن که تو جانشین من باشی. 🔹حدیث غدیر نه اولین اعلام پیامبر مبنی بر جانشینی و خلافت علی بود، بلکه برای آخرین بود که بر این مسئله تاکید می فرمود: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه... هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست. ✍️ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
🔆 حکومتهای الهی بهترین و شیواترین وسیله برای تأمین دخالت مردم در اداره امور هستند. 🔷 مقام معظم رهبری میفرمایند: «وقتی ما می گوییم حکومت اسلام یک حکومت مردمی معنای این حرف این نیست که حکومت اسلامی حکومت خدا نیست. در اسلام حکومت الله با حاکمیت مردم در سرنوشت خود منافاتی ندارد. 🔶 حکومت مردم به معنای حکومت مردم، آن چنان که در دموکراسی های غربی بیان شده نیست. حکومت مردم به همان اندازه ای است که بر طبق فرمان خدا برای مردم اجازه و امکان تصمیم گیری و اقدام داده شده است 🔶 لذا قرآن می فرماید: «و نريد أن نمن على الذين استضعفوا في الأرض ونجعلهم ائمة... يعنی حکومت [از آن] مستضعفان است و این منافاتی ندارد که حکومت مستضعفان به معنای حکومت خدا و در چارچوب احکام الهی باشد.» 🔖 تهیه و تنظیم: عاطفه خرمی 🆔 @farhang_puya
♻️ توهم بهبود وضعیت در توافق با آمریکا 🔹 از جمله موضوعاتی که دستگاه رسانه ای غرب و دنباله ی داخلی آنها سعی دارند به جامعه ی ایرانی تلقیق کنند، تصویری بهشت گونه ای حاصل از رابطه ی اقتصادی با آمریکاست و چنین وانمود میشود که از این ارتباط می تواند برطرف کننده ی بسیاری از معضلات و مشکلات اساسی اقتصادی ایران باشد. 🔸 در حالی که آنچه در زمینه ی رابطه با آمریکا در ایران مورد بحث قرار گرفته اغلب با نگرشی سیاسی همراه بوده است و به جرات می توان گفت، بسیاری از آنها فاقد پشتوانه علمی مستدلی هستند. از طرف دیگر این رابطه در اشکال و ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... نمود پیدا می کند. با آن که یکی از ابعاد مهم رابطه رویکرد اقتصادی آن است؛ ولی تمام جوانب بحث در آن خلاصه نمی شود و لازم است با رویکرد های دیگر نیز به این بحث توجه شود. ✍️ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
📸 ‏تصویری از وضعیت حجاب در کنسرت دیروز سالار عقیلی/ سالن وزارت کشور ▪️ متأسفانه تیم مدیریت فرهنگی دولت، بنا به هر دلیلی نظیر دافعه قوانین نظارتی و کاهش محبوبیت دولت میان افراد بدحجاب، صرفا روی امر تبلیغ، آن هم با معیار و تراز خودشان پافشاری می‌کنند تا امر نظارت را کم‌رنگ و گاهی از بین ببرند. ✍️ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📝#عکس_نگاشت|اولین بار او را کنار حوض مدرسه حجتیه دیدم یادم می‌آید اولین بار که مرحوم علامه طباطبایی
📝| مرارت‌هایی که او در حوزه کشید یکی از طلبه‌های دیگر یزدی با اینکه بعد از ما آمده بود، به جهاتی به او حجره داده بودند. هم حجره او به منزل منتقل شده بود و نا از وضع ما اطلاع پیدا کرده بود و شنیده بود ما مریض شده‌ و پادرد و کمردرد گرفته‌ایم یک روز آمده بود بدون اطلاع ما، اثاثمان را برداشته بود به حجره خودش برده بود. واقعاً برما منت گذاشت و از آن به بعد، دیگر حجره‌دار شدیم. حجره که به اصطلاح آبرومند بود و می‌شد توی آن زندگی کرد. آن آقا خودش بود ما دو نفر را نیز به حجره‌اش برد. با اینکه حجره دونفره بود و دو تخت بیشتر نداشت، سه نفری در آن زندگی می‌کردیم. بعدها یک میهمان دیگر نیز آمد و چهار نفر شدیم. 📚ذوالشهادتین امام، محمد حسن روزی‌طلب، صفحه۲۹ 🆔 @farhang_puya