💢 در هنر، رابطه بین فرم و محتوا یک رابطه معنایی است
🔹 هنر این نیست که ما بیاییم یک محتوا را انتخاب کنیم و هر فرمی را که برایش ریختیم اشکالی نداشته باشد. اصلا این گونه نیست. خود فرم در هنر و خود قالب معنی دارد، در مبانی هنرهای تجسمی، مثلا کادرها، هر کدام مفهوم و تأثیر خاصی دارند.
🔸 اصولا نسبت بین فرم و قالب و محتوا یک نسبت منطقی و یک نسبت معنایی است. اصولا زیباییشناسی در هنر بخشی از همین تناسبات است. نمیتوان در موسیقی یک شعر خوب را روی موسیقی قرار داد بلکه برعکس این است. چون موسیقی تأثیرش تأثیر عقلی نیست و تأثیر حسی است. یعنی شما وقتی میشنوید قبل از آنکه تعقل بکنید بر شما تأثیر میگذارد.
🔹 بنابراین باید دید خود موسیقی چه مفهومی دارد. این نسبتها چه تاثیری دارند. در واقع این امر به حکمت هنر اسلامی و زیباییشناسی موسیقی ایرانی بر میگردد و در اینجاست که رابطه بین حکمت هنر اسلامی و موسیقی و
زیباییشناسی با مبانی فقهی به هم گره میخورد.
✍ عمادالدین هوفر
#هنر
#شماره۱۹
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا شخصیت حاج قاسم برای دشمنان ایران انقدر مغضوب است؟
🆔 @farhang_puya
⭕️ موسیقی اسلامی
🔹 در صدر اسلام یعنی در قرن دوم به بعد علمای اسلامی بحثهای مفصل و مستوفی انجام دادند و الحق آثار گرانبهایی تا قرن نهم خلق کردند. متأسفانه از آن به بعد این امر کمرنگ شده، به حدی که اکنون مردم نه این افراد و نه آثارشان را میشناسند و حتی شناختی از آنچه در گذشته داشتیم یعنی از قرن سوم نیز ندارند.
🔸 در این دوره افرادی مثل ابراهیم زلزل و اسحاق موصلی، بحثهای بنیادی را شروع کرده و میگویند جامعهای که تفکر توحیدی و اسلامی بر آن حاکم است بالطبع باید همه موضوعات آن منطبق با این تفکر باشد. اسحاق موصلی به صراحت بیان میکند که ما دو نوع موسیقی داریم: یک نوع موسیقی
یونانی است و نوع دیگر موسیقی دربار است.
🔹 وی میگوید: به دلیل اینکه تفکر یونانی، تفکر مادی است و برای نیازهای مادی جامعه مناسب است، بنابراین موسیقی یونانی نمیتواند منطبق با تفکر جامعه اسلامی باشد. این
نوع نگاه، هوشمندی بسیاری میخواهد. موسیقی درباری هم از آن رو که برای بهرهگیری از مفاسد و ابتذال و شهوت و چیزهای دیگر بوده، نمیتواند موسیقی جامعه اسلامی را تشکیل دهد. این سخن متعلق به قرن دوم و سوم است.
🔹 از همان ابتدا نوشتن علائم و به اصطلاح آوانگاریها را برای ثبت موسیقی و وضع موسیقی انجام دادند که بعدها توسط افرادی مثل فارابی، صفی الدین ارموی، عبدالقادر مراغی، قطبالدین شیرازی، بوعلی سینا و غیره به تدریج کامل تر شد و افرادی مثل خواجه نصیرالدین طوسی و حتی خیام، رسالههایی در باب موسیقی نوشتند و بحثهای بسیار اساسی را منطبق با تفکر مطرح کردند.
✍ عمادالدین هوفر
#هنر_اسلامی
#شماره۱۹
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿°• ویژه شب زیارتی امام حسین (ع)
💠 یه بغل خاطره دارم از حرم ...
🎙 حاج مهدی رسولی
🆔 @farhang_puya
✍امام على عليه السلام:
هرگاه دوستى بِرويَد، همکارى و پشتیبانی از یکدیگر واجب مىگردد.
📚غررالحكم حدیث ۴۱۳۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🖇 چگونگی نقد پیشرفتهای تکنولوژی
🔹 جهانی شدن نه تنها به شاخصه عصر ما تبدیل شده، بلکه به نظر میرسد که در سرنوشت ما نیز نقشی تعیین کننده دارد. بی تردید پیشرفت تکنولوژی و ظهور تجارت پیشرفته، پیوند میان جوامع مختلف جهان را افزایش داده و امکان انتقال سریع مردم و اطلاعات را فراهم آورده است.
🔸 این مقوله در زمان ما مفهوم خاصی پیدا کرده که تا خاستگاه آن و ماهیت نظامهای فکری و فلسفی و اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مدعیان آن شناخته نشود، نمیتوان درباره آن موضع درستی اتخاذ نمود و چنین شناختی مستلزم آن است که اولا با مفهوم و واژه این پدیده و همین طور با غرب و نظامهای حاکم بر آن به خصوص نظام سرمایهداری به خوبی آشنا شویم و چنین شناختی میسر نمیشود مگر آن که نظامهای فکری و فلسفی خاصی که زمینهساز مقوله جهانی شدن هستند را مورد مطالعه قرار دهیم.
✍ علی مهتابی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
📌 مفهوم جهانیسازی
🔹 على رغم متداول بودن اصطلاح جهانیشدن یا جهانیسازی، هنوز تعریف جامعی از آن ارائه نشده است؛ چرا که اولا به طور دقیق زوایا و ابعاد جهانیشدن حتی برای آنانی که در فرآیند جهانیشدن قرار دارند ملموس و روشن نیست، ثانیا اصطلاح جهانی شدن مفهوم جدیدی است و عمری کمتر از دو دهه دارد؛ بنابراین هنوز تحقق نیافته و همچنان دستخوش تحول است.
🔹 با این وصف، کوششهایی برای ارائه تعاریفی از جهانی شدن،
هر چند ناقص، مبهم و مشکوک صورت گرفته است. از جمله: جهانی شدن پدیده ای چند بعدی است و از این رو، اقتصاد، ،سیاست، فرهنگ و.... را دربر میگیرد و با تحقق آن، مرزهای ملی از بین رفته و یا کمرنگ میشود و کشورها نقش گذشته خود را از دست میدهند و به جای قوانین داخلی، قوانین بین المللی بر
کشورها حاکم میشود.
✍ علی مهتابی
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شما نمیدونید امام زمان عجل الله فرجه چه قدر ماهارو دوست داره ...
#امام_زمان
#حاجآقامجتبیتهرانی
🆔 @farhang_puya
⭕️ مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) پیرامون موضوع #مهدویت
📌 نشریه فرهنگ پویا: آیا بعد از ظهور حضرت [مهدی (عج)] جامعه از جهت معرفت شناخت، به حدی رسیده است تا به راحتی آموزههای دینی را از حضرت بپذیرند؟
🔺 علامه مصباح یزدی (ره): ما تصور میکنیم حضرت بقیه الله (عج) وقتی تشریف میآورند، در ظرف چند ساعت همه مشکلات حل شده و دنیا گلستان میگردد و ایشان با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. وقتی این را فضيل بن یسار از حضرت میشنود، تعجب میکند و به حضرت میگوید: یا بن رسول الله این دیگر چه مسألهای است؟ در ادامه حضرت میفرماید: «علت این که حضرت ولی عصر (عج) بیشتر از زمان حضرت رسول(ص) رنج میبرد، این است که پیغمبر اکرم(ص) وقتی مبعوث شد، بر مردمی که سنگ و چوب میتراشیدند و میپرستیدند، مبعوث شد.»
🔸 با چنین مردمی بحث کردن و قانع کردن
آنها به این که بت، خدا و قابل پرستش نیست کار مشکلی نبود، زیرا هر عاقلی میفهمد سنگی که خودش آن را تراشیده این خدا نمیشود. حتی می توانستند امتحان کنند و از او یک چیزی بخواهند وقتی نمیتوانست انجام دهد، باطل بودن آنها مشخص میشد. پیغمبر (ص) هر مشکلی داشت با مردم دنیاپرستی بود که منافعشان را در خطر میدیدند. و گرنه از نظر فکری مشکلی نداشت. اثبات حقانیت خود و بطلان مذهب آنها راحت بود.
🔹اما وقتی امام دوازدهم ظهور میفرماید، با مردمی مواجه میشوند که همه خودشان را عالم میدانند و قرآن را به رأی خودشان تفسیر میکنند و می گویند:«قرائت ما از قرآن این است آن چه شما میگویید از قرآن نیست!»
#مهدویت
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
💢 هیچکس در دستگاه الهی مغبون نمیشود
🎙 رهبر معظم انقلاب:
🔹 هر یک از این مصائب الهی که برای انسان پیش میآید، در کنار خود اجر بزرگ و عایدی هم دارد. قضیه یک طرفه نیست؛ انسان در مقابل دشواری و محنت از خدای متعال عوض میگیرد و هیچ کس در دستگاه الهی مغبون نمیشود. آن کسی که فرزندش شهید شده است با آن کسی که فرزندش در خانه کنار او با راحتی زندگی میکند پیش خدا یکسان نیستند.
🔻 آن کسی که در راه خدا، سلامت خود یا سلامت عزیزش را از دست داده است، پیش آن که این رنج را ندارد، یکسان نیستند. آن کسی که عزیزش از او دور است و خبری از او ندارد، با دیگران یکسان نیست. بر روی همهی تلاشها و فعالیتهایی که یک انسان یا یک جامعه انجام میدهد اجر الهی هست؛ «و هم فيها لايبخسون».
▫️ در دستگاه خدا هیچکس دچار غبن و بخس نمیشود؛ این را بدانید. این یک امتحان الهی است و امیدواریم که خدای متعال هم کمک بفرماید.
#شماره۴۳
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 هیچکس در دستگاه الهی مغبون نمیشود 🎙 رهبر معظم انقلاب: 🔹 هر یک از این مصائب الهی که برای انسان
🖇 امتحان یعنی عبور از وادی محنت
🎙 رهبر معظم انقلاب:
🔸 این ایثار و این گذشت یک نماد است برای مؤمنانی که میخواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند؛ بدون گذشت، امکان ندارد. همهی امتحانهایی که ما میشویم در واقع نقطهی اصلیاش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید.
📍 گاهی گذشت از جان است، از مال است؛ گاهی گذشت از یک حرفی است که کسی زده است، میخواهد با اصرار و لجاجت پای آن حرف بایستد؛ گاهی گذشت از عزیزان است، فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند، عبور از این محنت امتحان است.
🔹اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد؛ اگر نتوانست - نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد، نتوانست بر هوای نفس غالب بیاید و عبور کند - میماند؛ امتحان این است.
#شماره۴۳
🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین علیه السلام:
مؤمن، آينه مؤمن است؛ زيرا به فكر اوست و نيازش را برطرف مىسازد و حالش را نكو مىگردانَد.
📚تحفه العقول صفحه۱۷۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♨️ تحلیل فیلم «دختر تنها در شب به خانه میرود» و «تلقین»
⚠️ وقتی در دالان زمان گیر میکنی و نمیتوانی تشخیص بدهی که الان خوابی یا بیدار، حالا که اینجا ایستادهای واقعیت است یا خیال، کمی گیجکننده میشود و اندک اندک کل زندگیت را خیال فرض میکنی، این همان چیزی است که فیلم «تلقين» محصول سال ۲۰۱۰ به کارگردانی «کریستوفر نولان» به ما میگوید.
⁉️ یا اینکه در فیلم «دختر تنها در شب به خانه میرود» فضای فیلم شهر، اشباحی را با نام شهر بد نشان میدهد مه مکانی که نماد مرگ و تنهایی است، مردم شهر از وجود یک خون آشام که
در کمین آنهاست بیخبرند. این فرد خون آشام یک دختر چادری ایرانی است که پدرش حسین مردی دائم الخمر بوده و به همین دلیل دختر دچار
مشکل میشود.
✍ علی اصغر سیاحت هویدا
#سینما
#شماره۳۰
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عکس یادگاری با تانک درحال سوختن رژیم صهیونیستی!
🔸فلسطینیان با تانک اسرائیلی که صبح امروز مورد هدف راکتهای مقاومت قرار گرفت عکس یادگاری گرفتند.
🔹 عملیات طوفان الاقصی از صبح امروز موجب غافلگیری اسراییل شده است. این عملیات تا کنون چندین کشته و زخمی از صهیونیستها بر جا گذاشته است و از سوی دیگر تعدادی از آنها اسیر شدهاند. همچنین برخی از ادوات و خودروهای رژیم اشغالگر به غنیمت گرفته شده است.
🆔 @farhang_puya
32.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مردم فلسطین به ما چه ربطی دارند؟
🔺بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) در مورد نقش امام خمینی (رحمه الله علیه) در اهتمام به سایر مسلمانان و انسان های جهان در موضوع فلسطین ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
🆔 @farhang_puya
⁉️ عامل تهدید همیشه در خاور میانه؛ این یک سنت هالیوودی است
🔹 فیلم «جنگجهانی زد» ساختهی «مارک فورستر» محصول سال ۲۰۱۳ یکی از دهها فیلمی است که بحران انسان معاصر را در قالبی تخیلی به تصویر میکشد؛ بنا به سنت هالیوودی، عامل تهدید، باز هم در خاورمیانه
است.
🔹 علیرغم تلاش همگانی برای نجات از ویروسی که انسانها را تبدیل به زامبی میکند، تنها عامل نجات، هوش درایت و فداکاری
یک مامور سابق تجسس سازمان ملل یعنی «گری لین» با بازی «برد
پیت» است.
✍ غلامحسین بجلی
#سینما
#شماره۲۰
🆔 @farhang_puya
📌 جوانان کشورهای مستقل، خوراک هالیوود
▫️ تقریبا تمام آثاری که در هالیوود ساخته میشود، طیف نوجوان و جوان را دربر دارد که اصطلاحا به آنها «تین ایجری» گفته میشود.
▫️ از قبیل فیلمهای «کمپانی دیزنی» و یا مجموعه فیلمهای «امریکن پای» در خدمت به تصویرکشیدن زندگی شاد و آزاد و لاقیدانهی جوان غربی است. یک نوع زندگی بدون دغدغهی پول و تحصیل و ازدواج و حتی سیاست و مسائل دیگر که به شدت فریبنده و سرخوشانه است.
▪️ این تصویری است که امریکا تلاش میکند با تحریک غرایز و با تفکری مادیانگار و سکولار، از خودش در اذهان ملتهای معتقد و مستقل و خصوصا شرقی به جای بگذارد. تبلیغات دهان پرکن رسانهها و فیلمهای غربی، زمانی کامل میشود که تعمدا کشورهای مسلمان را نقطه مقابل تمدن و آزادی و دموکراسی و پیشرفت به تصویر میکشند.
✍ غلامحسین بجلی
#سینما
#شماره۲۰
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مهم ترین اقدام علیه اسرائیل در ایران و منطقه
🖇 مهمترین کاری که ما برای دفاع از فلسطین میتوانیم انجام دهیم چیست؟
#قدس
#فلسطین
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است.
📢 من قاطعانه میگویم: حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.
👈 تحرّکوا باسم الله إلى الأمام و اعلموا أنّه «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»
🏷 #طوفان_الأقصى
💻 Farsi.Khamenei.ir
✍ امام رضا علیهالسلام:
🔻 كار شايسته و كوشش در پرستش و عبادت را تنها به اعتماد و پشتگرمىِ محبّت آل محمّد صلیالله عليه و آله رها نكنيد.
📚فقهالرضا عليهالسلام، ص۳۳۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
♻️ انعطاف، اصل کار در فضای مجازی
🔹 روش انبیا انفعال نبود بلکه انعطاف در روش و عمل بود و سیره تمام انبیا(ع) این بود که میگفتند ما مأمور شدهایم با مردم به اندازه ظرفیت و شعورشان سخن بگوییم؛ یعنی باید بشناسیم که محکمات و متشابهات مخاطب کدام است و ببینیم سوال عملی و نظری او چیست و خود را دقیقا جای او بگذاریم.
🔸 کسی که وارد عرصه رسانه و گفت وگوی فکری میشود باید بتواند خود را در جای مخاطب قرار دهد و بتواند با او همزاد پنداری کند و بعد بداند علت مخالفت او یا دفاع او در چیست.
👤 استاد رحیم پور ازغدی
#جامعه
#فضای_مجازی
#شماره۲۹
🆔 @farhang_puy
🏷 طرحی به ظاهر اصلاحکننده اما با باطنی خونخوار
🧾 روز هجدهم ژوئن سال ١٩٤٣، کنگره آمریکا لایحه قانون «ساماندهی سرخپوستان» را به تصویب رساند و نام اداره امور سرخپوستان را برای سازمان وابسته به وزارت کشور برگزید. این اداره نقش مجری سیاستهای دولت آمریکا را در درون جامعههای سرخپوستی اجرا میکند.
💰منابع آب، جنگلها، مناطق طبیعی حفاظت شده و حیوانات وحشی، در مناطق کنونی سرخپوست نشین زیر نظر این سازمان اداره میشود. بندهای به ظاهر سرخ این قانون نوعی حکومت خودگردانی را بر سرخ پوستان بخشیده است.
🔦 اما در اصل قانونی سفید است که به اجرای طرح فرهنگزدایی و هموار کردن زمینه استعمار فرهنگی و اقتصادی سرخپوستان از درون کمک کرده است.
✍ فائزه اسکندری
#استعمار
#شماره۱۰
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژهبرنامه جریانشناسی گروهها و فرق برگزار میکند
🌹 گفتگویی بهائیت
📋 دوشنبه 1402/7/17 از ساعت 17:00
🗂 موضوع:
🔴 نقش انگلیس در تأسیس و تثبیت بهائیت در ایران قسمت دوم
💡 کارشناس: حجتالاسلام دکترسیدعلی حسنی؛
عضو کانون طلوع و هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
📢 همچنین میتوانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشیهای تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید.
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom