eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 خالی کردن صحنه 🔸 استاد مصباح یزدی، درباره آسیب‌های جبهه خودی، «خالی کردن صحنه» را بزرگترین و جبران ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم می‌داند و در مورد این پدیده چنین می نویسد: 🔹 «بزرگ‌ترین و جبران‌ناپذیرترین اشتباه و خطای مردم این است که وقتی مرحله پیروزی نظامی و سیاسی انقلاب فرا رسید، کار را به فرجام رسیده تلقی کنند؛ چنین بپندارند که انقلاب به همه اهداف مقاصد خود دست یافته است و یا خود به خود و به وسیله زمامداران و متصدیان نظام انقلابی تحقق خواهد یافت. 🔸 اگر مردم وظیفه خود را پایان یافته بینگارند، و برای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب با دستگاه حاکم انقلابی همدلی و همکاری نکنند، نه فقط انقلاب از دستیابی به اهداف خود محروم خواهد شد بلکه زمینه قدرت یافتن فرصت طلبان عوام فریبان منافقان و خائنان مهیا خواهد گشت.» 📔جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، ص ۳۸۰ 🔖 گردآوری و تنظیم: مرضیه سادات موسوی 🆔 @farhang_puya
✍ امام رضا(ع) فرمودند «الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ ، وَالأَخُ الشَّقيقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ» 🔹امام، همدم و رفيق است و پدر مهربان، و برادرِ همسان است، و مادر نيكوكار به فرزند كوچكش. 📚 الکافی، جلد۱، صفحه ۲۰۰ 🆔 @farhang_puya
💢 انحطاط فرهنگی تمدن‌ها، جدی‌ترین خطر 🔹 انحطاط فرهنگی و اخلاقی، یکی از چالش‌هایی است که تمدن‌ها و جوامع بشری را با خطر جدی مواجه ساخته است. این مهم به ویژه در ایامی که جامعه عصر پیامبر (ص) در آتش پایبند نبودن به فرهنگ و اخلاق می‌سوخت، بیش از پیش، بر چالش زا بودن این نوع انحطاط صحه می‌گذاشت. 🔸 بر همین اساس بود که خداوند متعال، جامعه عصر جاهلیت عرب را بر لبه پرتگاه حفره‌ای از آتش می‌داند که اسلام، موجب نجات آنان شد «وَكَنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها...»، و شما [اعراب جاهلی] بر لبه پرتگاهی از آتش بودید، پس ما شما را از آن برگرفتیم. 🔹 از دیدگاه قرآن، جامعه آن روز، جامعه‌ای منحط از لحاظ فرهنگی و اخلاقی بود؛ جامعه‌ای که از فقر فرهنگی و فکری و اخلاقی رنج می‌برد و مسائلی از قبیل وئاد (زنده به گور کردن دختران) را افتخار خود می‌شمرد. این نوع انحطاط البته همواره جوامع بشریت به ویژه جامعه اسلامی را مورد آسیب قرار می‌دهد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 پرداختن به عیاشی، یکی از نمادهای انحطاط فرهنگی 🔸 یکی از نمادهای عینی انحطاط فرهنگی در جوامع بشری، پرداختن به عیاشی و خوشگذرانی و تمایل به تجمل‌خواهی است. خداوند در قرآن گروه خوشگذران غوطه‌ور شده در تجملات و فساد را با عنوان «مترفین» نام می‌برد و سرانجام آنان را هلاکت انحطاط و سقوط می‌داند: 📌 «وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا ...» چه بسیار شده که ما اهل دیاری را که به هوسرانی و خوشگذرانی پرداختند، هلاک کردیم. 🔸 به تعبیر قرآن، تمام مظاهر انحطاط فرهنگی جوامع در شخص «مترف» متبلور است؛ مظاهری از قبیل فسق و فساد، ظلم و جرم و عیاشی شخص عیاش و «مترف» به علت گرفتار شدن به مفاسدی از قبیل تن‌پروری و غوطه‌ور شدن در فساد، جامعه را نیز مانند خود گرفتار و آلوده خواهد کرد و این مسأله موجب انحطاط و سقوط جامعه خواهد شد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 هنر کشف الشهودی است با واسطه تخیل 🔹 كشف الشهود و الهام با پرواز تخیل هنرمند ملازم است. در اندیشه شهید آوینی هنر کشف الشهودی است با واسطه تخیل. اما آنچه هست این است که تخيل سوار بر هر مرکبی که باشد لاجرم مرکوب، تخیلش را به آن سمت می‌برد؛ یا عالم معنا و یا هبوط به اسفل درکات. 🔸 این تخیل به وسعت مرتبه استکمالی روح هنرمند است و این هنرمند اگر بینگارد با بال‌های خفاش‌گونه شیاطین می‌تواند خود را به آن آسمان و حقیقت ازلی برساند، باید بداند که فرشتگان حافظ وحی، او را به شهاب ثاقب می رانند.اگر هنر حقیقی باشد و تخیل، نه آن تخیل شیطان‌گونه، هنری است که انسان را یاد آن بهشت حقیقی می‌اندازد. 🔹 این یاد لاجرم او را یاد غربت و دور ماندگی از اصل خویش [می‌اندازد]، غربتی که در فراق از دار‌القرار محقق گشته و هنرمند در این غربت‌زدگی با خلق هنرش در پی وصول به آن قربت است. از همین روی است که همه با آن هنر (چه در کلام و لحن و چه در نقش و...) مأنوس می‌شوند. ✍ زهرا مروستی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁦♨️⁩ اخطاری که امام خمینی چند دهه قبل به کشورهای ساکت در برابر اسرائیل داد: نوبت شما هم می‌رسد! 🆔 @farhang_puya
📌 شکل‌گیری بستر تفکر در غرب 🔸ناهمخوانی وحی محرف مسیحی با مباحث عقلی و فلسفی، سنت ضد خرد کلیسای کاتولیک را بر آن داشت تا بگوید: «مردمان اروپا راهی جز ایمان صرف ندارند و هرگونه کنجکاوی، پرسش و تعقل ممنوع است.» 🔸 سازمان‌های مخوف تفتیش عقاید به شدت مراقب بودند هیچ گونه آراء و عقایدی از نقاط دیگری به ویژه عالم اسلام، تمدن و فرهنگ، معرفت و علم شرق و خاورمیانه به اروپا راه نیابد. 🔹در این گیرودار یکی از حساس‌ترین نقطه‌های برخورد اسلام و غرب؛ یعنی جنگ‌های صلیبی رخ داد که اروپاییان ضمن آن ناخواسته متوجه پیشرفت و گستردگی علوم و فنون مسلمانان شدند. 🔹 تأکید اسلام بر علم و دانش و جایگاه عظیم دانش و دانشمند در سنت اسلامی، بها دادن به اندیشه و عقل و گوهر دانستن آن و بالاخره مطرح کردن خرد در کنار دین، از همان ابتدا توجه صاحبان اندیشه را در اروپا جلب کرد. ✍ محمد لطیفی 🆔 @farhang_puya
📌 اسلام‌ستیزی، همزاد سینمای غرب متولد شد 🔹 صهیونیست‌ها مسلما به نفع خود نمی‌دیدند که رقیب قدرتمند فکری‌شان، یعنی اسلام در جهان به رشد سریع خویش ادامه دهد و بنابراین اسلام ستیزی از ابتدا همزاد سینمای غرب متولد شد. 🔸 اسلام ستیزی‌ای که در قالب زامبی‌نمایی از مسلمانان و شیطان‌شناسی همسو با اسلام‌شناسی مستشرقان غربزده از سال‌ها قبل در هالیوود با آثاری چون «جن گیر» آغاز شده بود و هنوز هم در قابل فیلم‌های بسیار زیادی همچون «یونایتد۹۳»، «سی دقیقه پس از نیمه شب» ادامه دارد. ✍ محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿❤️°• 🔹 گزافه نیست که "من لا رفیق له" گویم, حسینِ فاطمه باشد، رفیق لازم نیست... 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: مَلعونٌ مَلعونٌ مَن ألقى كَلَّهُ عَلى النّاسِ! 🖌 ملعون(از رحمت خدا به دور) است، ملعون! کسی که بارِ(امور زندگی) خود را بر دوش مردم بیفکند! 📚 الکافی، جلد۴، صفحه۱۲ 🆔 @farhang_puya
💢 پیوند صهیونیسم با بهاییت 🔹 نبض اقتصادی اسراییل بر مدار نیم دایره‌ای حیفا هنگامی به تپش در آمد که این بندر مرکز بازار جهانی برای مستعمرات صهیونیستی در سال ١٩٤٨م شد. 🔸 مجموع کشتی‌هایی که در سال ۱۹۵۱ وارد بندر حیفا شدند به ۱۱۶۸ کشتی رسید؛ در حالی که آن سال فقط ۱۳۷۰ کشتی وارد بنادر اسراییل شده بودند. حيفا مهم ترین مرکز استراتژیک اقتصادی و نظامی و معبد آن بزرگترین مشرق الاذکار بهاییان با جاذبه‌های توریستی است. 🔚 آیا این همان معنای پیوستگی آینده بهائیت و صهیونیسم نیست که روحیه ماکسول (همسر شوقی افندی) نیز به آن اذعان داشته: «من ترجیح می‌دهم جوان‌ترین ادیان (بهائیت) از تازه‌ترین کشورهای جهان (اسراییل) گسترش یابد و در حقیقت باید گفت آینده ما (بهائیت و اسراییل) چون حلقه‌های زنجیر به هم پیوست است.» ✍ معصومه زارعی 🆔 @farhang_puya
📌 «موضع‌گیری محتاطانه با کم‌ترین تنش‌زایی» 🔹 پیغمبر تا قبل از اینکه اعلام نبوت کند، حتی مشرکین هم او را می نامیدند. اما به محض اقدام به تبلیغ، عده‌ای کردند و عده‌ای . قطعا حرکتی که هم خودی‌ها را راضی نگهدارد و هم دشمنان را به تنش و کینه واندارد، است؛ اگر حرکت حق باشد، قطعا دشمنی برخی را ایجاد می‌کنند؛ مگر اینکه حرکت، آخر اش تمام شود... 🔹 با این حال، آیا تفسیر این آقا از حرکت ائمه، درست است؟ قطعا اینچنین حرف‌ها به کام کسانی تمام می‌شود که سکوت در مقابل دشمن را به سیلی خوردن در راه دین ترجیح می‌دهند. 🆔 @farhang_puya
💢 تکلیف‌محوری، محور تمام افعال اولیای خدا 🔹 انبیا و اوصیای الهی در طول تاریخ پرچمداران نگاه تکلیف‌محور بوده‌اند و در این میان نام امیرالمؤمنین علی(ع) از درخشندگی خاصی برخوردار است. 🔸رفتار و گفتار و منش ایشان به طور کامل حکایت از این روحیه دارد و اگر این نکته لحاظ نشود رفتارها و گفته‌های ایشان قابل توجیه و پذیرش نیست و عقل منفعت طلب از قبول آن پرهیز می‌کند. برای عقل معاش‌اندیش، نوع نگاه حضرت علی به حکومت و سیاست قابل تحلیل نیست. ✍ محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya
🖇 تبادل 🖇
💚 آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم 💎 صدها مطلب و فیلم آموزش ترجمه قرآن در کانال قرآنی نورالهدی 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4020961412C580d2f7763
📌 تفاوت تعریف انقلاب اسلامی و جوامع غربی از انسان 🔹یکی از راه‌های شناسایی تفاوت‌ها در مباحث انسانی، بررسی مختصات و جایگاه انسان در نگرش و بینش مدنظر است. قدرت و غلبه تکنولوژی و فرهنگ غربی از یکسو و ابتکارات و خلاقیت‌های کم نظیر و مستمر در انقلاب اسلامی از سوی دیگر؛ این پرسش را مطرح می سازد که جایگاه انسان در انقلاب اسلامی و فرهنگ غربی چگونه تعریف و شناسایی شده‌اند؟ 🔹تأمل در ادبیات تحلیلی این موضوعات و همچنین واقعیت‌های محیط بر روندهای کنونی جوامع، آشکار می‌سازد که انسان در انقلاب اسلامی، به طور مشخص انسانی اصول گراست. 🔹 تحول ناشی از انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که شاخصه‌ها و جهت‌گیری انسان را به سوی اصول‌گرایی و معناگرایی در تعیین و پیمودن مسیر زندگی فردی و جمعی سوق می‌دهد. این در حالی است که در نگرش مادی حاکم بر علوم جدید، امکان چنین تحولی در انسان به حداقل می‌رسد. ✍ محمد رحیم عیوضی 🆔 @farhang_puya
📌 تهاجم فرهنگی 🎙رهبر انقلاب: 🔸 تهاجم فرهنگی دشمن به صورتی است که شما ناگهان در مدرسه‌های ما، خیابان‌های ما، جبهه‌های ما، حوزه‌های علمیه مدارس و دانشگاه‌ها، نشانه‌های آن را خواهید دید. مسأله تهاجم فرهنگی که بنده بارها از آن اسم آورده‌ام و حقیقتاً و قلباً و روحاً به آن حساس هستم. 🔹تهاجم فرهنگی، دو شاخه اساسی و مهم دارد: جایگزین کردن فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ بومی؛ ادامه همان کاری که در دوران پهلوی به صورت آزاد انجام می‌گرفت. 🔹 و دوم حمله به جمهوری اسلامی و ارزش‌های جمهوری اسلامی و ارزش های ملت ایران که از طرف فرهنگی با نوشتن و تهیه فیلم و نمایش نامه‌ها و تنظیم کتاب‌ها و فصل نامه‌ها و با هدایت بیگانه امروز در کشور انجام می‌گیرد. 🆔 @farhang_puya
📌 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) 🖇 نشریه فرهنگ پویا: گاهی به نظر می‌رسد اگر انسان با زبان خودش دعا کند و با خدا حرف بزند حال بهتری دارد. آیا بهتر است با زبان خودمانی دعا کنیم یا از دعاهای وارد شده بخوانیم؟ 🖇 علامه مصباح یزدی(ره): بستگی دارد که چقدر در حال دعا کننده مؤثر است. گاهی با زبان خودش هم که دعا می‌خواند چندان توجهی ندارد و صرفا لقلقه زبان است در این صورت اگر از دعاهای مأثور بخواند دست کم ثواب تأسی را می‌برد اگر ممکن است بین هر دو کند، یعنی با خواندن دعای مأثور حال توجه هم باشد، در این صورت هم بهتر است دعای مأثور را بخواند. 🔹 اما اگر امکانش نیست و وقتی با زبان خودش دعا می‌کند، در حالش اثر دارد و موجب توجه بیشتر و شوق عبادت یا ترک گناه است؛ اما اگر دعای مأثور را بخواند صرفاً همان تأسی است، قطعاً دعای همراه با توجه اولویت دارد. 🆔 @farhang_puya
✍ پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: 🖌 «إنَّ اللّهَ يُحِبُّ مِن عَبدِهِ إذا خَرجَ إلى إخْوانِهِ أنْ يَتَهيّأَ لَهُم و يَتَجَمّلَ» خداوند متعال دوست دارد وقتى بنده‌اش نزد برادران خود مى‌رود با هيئتى آماده و آراسته برود. 📚 ميزان الحكمه؛ جلد۲؛ صفحه ۲۴۸ 🆔 @farhang_puya
📌 اینها هستند که مردم را نسبت به دین بدبین می‌کنند 🔸بعضی از مقدس مآبان و مدعیان تبلیغ دین به نام دین با همه چیز به جنگ می‌خیزند؛ شعارشان این است اگر می‌خواهی دین داشته باشی، پشت پا بزن به همه چیز؛ گرد مال و ثروت نگرد و ترک حیثیت و مقام کن، زن و فرزند را رها کن. 🔹 از علم بگریز که حجاب اکبر است و مایه گمراهی است. شاد مباش و شادی نکن. از خلق بگریز و به انزوا پناه ببر و امثال اینها. بنابراین اگر کسی بخواهد به غریزه دینی خود پاسخ مثبت بدهد باید با همه چیز در حال جنگ باشد. 🔸 بدیهی است وقتی که مفهوم زهد، ترک وسائل معاش و ترک موقعیت اجتماعی و انزوا و اعراض از انسان‌های دیگر باشد و منزّه‌ترین افراد کسی باشد که در همه عمر مجرد زیسته است؛ وقتی که علم دشمن دین معرفی شود و علما و دانشمندان به نام دین در آتش افکنده شوند، مسلما و قطعا مردم به دین بدبین خواهند شد. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج۳، ص۴۰۶ 🏷 تهیه و گردآوری: حسین کارگر 🆔 @farhang_puya
📌 در جامعه نظام‌های ارزشی از جنس هدف و نظام‌های تکلیفی جامعه، از جنس وسیله‌اند 🔸تکالیف و الزامات اجتماعی در هر جامعه از نظام ارزشی و به تبع و در ذیل آن، از نظام حقوقی آن سرچشمه می‌گیرد. که خود یک بخش از نظام ارزشی جامعه است. توضیح این که هر جامعه‌ای ارزش‌هایی دارد و آنها را چنان معتبر می‌داند که نظام‌های مختلف را در راستای دستیابی به آنها بسیج می کند. 🔹 نظام های اجتماعی از جمله نظام حقوقی، چاره‌ای ندارند جز این که با کلیت نظام ارزشی جامعه هماهنگ بوده و تأمین‌کننده نظام اهداف کل و نظام ارزشی باشند. البته امکان دارد یک نظام ارزشی به گونه‌ای متاثر از مکاتب و نظریات وارداتی باشد که خود را بر نظام ارزشی تحمیل نموده‌اند. 🔹 به عنوان مثال ممکن است نظام حقوقی یک جامعه متاثر از اندیشه‌های سکولاریستی به ارزش‌های مذهبی جامعه بی‌اعتنا باشد و اینکه یک نظام حقوقی تا چه حد، تاب چشم پوشی از ارزش‌ها را در تدوین مقررات دارد ناشی از مکتب و نظریه حقوقی است که پشتوانه نظری آن نظام حقوقی را تامین نموده است. ✍ محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تفاوت بنیادین تبلیغ اسلامی با پروپاگاندای غربی 🎙امام خامنه‌ای حفظه الله 🆔 @farhang_puya
📌 «اصول‌گرایی» فراتر از مرزهای سیاسی 🔹 اصول‌گرایی در فرهنگ اسلامی نه یک نحله و مشی سیاسی، بلکه مشی در رفتار و دیدگاه فرد مسلمان، در همه حوزه‌های مسئولیت، اعم از وظایف فردی، اجتماعی و سیاسی اوست. 🔸تأکید و حساسیت مقام معظم رهبری در تبیین شاخصه‌های این واژه در فرهنگ اصیل اسلامی و خارج دانستن آن از حوزه بسته مرزبندی‌های سیاسی و نیز تصریح و تأکید ایشان بر ضرورت نوزایی در این عرصه و نشر آن به دور از انحراف‌ها در میان ملت‌ها و اندیشمندان جهان اسلام؛ حاکی از اهمیت و عمق اثرگذاری [ آن است ] 🔸[ میزان اثرگذاری] این آموزه‌ها در برابر هجوم عناد آلود نظام سلطه غرب علیه جنبش‌های اسلامی آزادی‌خواه و نظام‌های سیاسی مستقل است که مفهومی فراتر از گردونه تعاریف نظام‌های سیاسی داخلی در حوزه یک کشور به شمار می‌رود. ✍ آرش خلیل خانه 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🖌 «إنَّ التَّفَكُّرَ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ» تفكّر مايه زندگانى دل بيناست 📚 الكافی، جلد۲، صفحه ۵۹۹ 🆔 @farhang_puya