eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ما مکلف به وظیفه‌ایم (بخش اول) 🔹 ما اساسا اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم که نتیجه در اختیار ما نیست و اراده و فعل ما فقط یکی از علت هاست و نه علت‌ تامه، به کدام سمت سوق پیدا می‌کنیم؟ برخی بزرگان معتقدند وقتی ما کاری را انجام می‌دهیم تصور این است که کار ما علت تامه برای حصول نتیجه است. بعد از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، امام فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». ✍ ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ما مکلف به وظیفه‌ایم (بخش اول) 🔹 ما اساسا اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم که نتیجه در اختیار
⭕️ ما مکلف به وظیفه‌ایم (بخش دوم) 🔸 در حقیقت ما در آن حادثه بــه وظیفه عمل کردیم و خدا هم این نتیجه را عنایت کرد. ما باید می جنگیدیم پس ما مکلف به وظیفه جنگیدن بودیم. اما عمل ما مقید به حصول نتیجه نیست؛ بلکه عمل ما یکی از اسباب و معدات تحصیل آن نتیجه است. ما تکلیف داریم که یکی از هزاران شرط لازم برای تحقق یک پدیده را که همان فعل اختیاری ماست، فراهم کنیم. 🎙 «ما مکلف به وظیفه‌ایم؛ بدین معناست که گمان نکنید شما همه کاره هستید. باید همه جوانب را بسنجید و براساس آنها تصمیم‌گیری کنید. اگر هم نتایجی برای تکالیف بیان شده در حد فهم ما بیان شده است؛ اما ترتب آن نتیجه هم به اراده الهی وابسته است ما باید به یاد داشته باشیم که با خدا چه رابطه‌ای داریم و در هر لحظه او از ما چه می‌خواهد.» ✍ ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 اجرای عدالت واقعی، مرد آسمانی می‌خواهد 🔚 سخنان شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف 🆔 @farhang_puya
💢 آیا هدف انسان‌ها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش اول) 📎 هدفی بالاتر و برتر وجود دارد؛ زیرا خوردن و خوابیدن راحت برای بسیاری از حیوانات نیز میسر است. بسیاری از حیوانات کوچک که ما آنها را خیلی به حساب نمی‌آوریم از لحاظ نظم و انضباط از جهت برقراری عدل و داد خیلی منظم‌تر از انسان‌ها زندگی می‌کنند. 📎 مانند زنبور عسل که در کندو زندگی منظمی دارد. اگر بنا باشد انسان بعد از هزاران سال آمدن انبیاء و بزرگان و به شهادت رسیدن شهیدان و ظهور منجی عالم بشریت زندگی شبیه زنبور عسل داشته باشد، پس تفاوت انسان با حیوان در چیست؟! 🔹 حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) بارها تأکید می‌فرمودند ما انقلاب کردیم برای این که حکومت اسلامی تشکیل شود؛ حکومت‌اسلامی تشکیل می‌شود تا با ظلم و ستم مبارزه کند و حق هر کسی را به صاحب حق برساند. ولی تازه این اول کار است. هدف بالاتر از اینها است. 📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 آیا هدف انسان‌ها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش اول) 📎 هدفی بالاتر و برتر وج
💢 آیا هدف انسان‌ها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش دوم) 🔹 خداوند در سوره نور، آیه شریفه‌ی ۵۵ می‌فرماید: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم في الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بي شَيْئًا». 🔹 ما وعده دادیم به آن کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند و در ایمانشان خدشه‌ای نیست و در رفتارشان نادرستی و ناثواب نیست چنین کسانی پیروز خواهند شد. این چنین انسان‌هایی را ما با رفاه و آسایش متنعم می‌کنیم. تــرس و ناامنی را از آنها بر می‌داریم تا زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشند. اما کار به این جا تمام نمی‌شود... ✍ علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 آیا هدف انسان‌ها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش دوم) 🔹 خداوند در سوره نور، آ
💢 آیا هدف انسان‌ها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش سوم) 🔸 سپس می‌فرماید: «يَعْبُدُونَنِی لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئًا» با فراهم شدن چنین زندگی توام با رفاه و آسایش و تحت لوای عدل و داد برای انسان، «هدف اصلی» دنبال شود. این حقیقت مقدمه‌ای است برای انسان‌ها که بتوانند در چنین جامعه‌ای به «هدف آفرینش» خود برسند، زیرا انسان برای این آفریده نشده که خوب بخورد، خوب بپوشد و راحت زندگی کند؛ بلکه انسان آفریده شده که با رفتار اختیاری خود، لایق مقام «قرب الهی» شود. 📝 علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش اول) 🧷 ۱ - اولین عامل فروپاشی جنبش سربداران، مربوط به بافت سیاسی موجود در بین آنهاست؛ زیرا گرایش و عملکرد سران سربدار از همان آغاز قیام، باعث دودستگی و انشقاق در بین آنها شد و آنان را به دو دسته جناح شیخیان و سربداران تقسیم کرد. این دو جناح اگرچه در بعضی از اصول با هم توافق داشتند، اما سبب تضعیف درونی جنبش می‌شدند. ✍ حمیده طرقی‌اردکانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش اول) 🧷 ۱ - اولین عامل فروپاشی جنبش سربداران، مربوط به بافت
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش دوم) 🧷 ۲- روح ستیزه‌جویی و ترغیب به جهاد در میان سربداران (خصوصا بعد از امیر مسعود) از بین رفت؛ چرا که سربداران به آن اصول و ارزش‌هایی که به خاطر آن دست به قیام زدند، نرسیدند و این باعث دلسردی آنان شد و این قانون است که دولتی که همراهی مردمش را نداشته باشد، محکوم به زوال است. 🔹 ۳- عامل دیگر فروپاشی، مبارزه بر سر قدرت و دعوای خانگی در میان سران سربدار بود که مزید بر علت شده بود. 🔸 بالاخره عامل اصلی زوال و فروپاشی جنبش سربداران، ریشه در روح پرآشوب آن زمان دارد؛ زیرا ملوک طوایف، برای کسب قدرت به جان هم افتاده بودند و هر یک در صحنه سیاست کلنجار می‌رفتند و ضمنا باعث تضعیف یکدیگر شدند تا این که یکی از ستمکاران تاریخ به نام تیمور لنگ، سربرآورد و همۀ این سلسله های محلی را سر به دار کرد. ✍ حمیده طرقی‌اردکانی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن 💢اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن قَتَلوهُ عَطْشاناً 🎤 حجت ‌الاسلام استاد میرزامحمدی 🆔 @farhang_puya
💠 امام رضا علیه السلام: امام، همدمی رفیق و پدری مهربان و برادری همانند است. امام به امت خویش مهر می‌ورزد، همانند مادری که به فرزند خردسال خود، مهربان و نیکوکار است و پناهگاه بندگان خدا در مصیبت‌ها و دشواری های عظیم است. 📚الکافی، جلد۱، صفحه۲۰۰ 🆔 @farhang_puya
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش اول) 🔹 مهم این است که خبرگان، در امری که اهم امور در نظام سیاسی کشور ماست، معتمد و امین مردمند. در واقع مجلس‌ خبرگان مظهر مردم‌سالاری‌دینی است. از یک طرف حضور و انعقاد این مجلس به مردم متکی است؛ از طرف دیگر، اعضای این مجلس کسانی هستند که با معیارهای اسلامی در باب نظام سیاسی اسلام و مسئله حکومت آشنا هستند و از این معیارها تخطی نمی‌کنند. 📝 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش اول) 🔹 مهماین است که خبرگان،
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش دوم) 🔸 خطای بزرگی است اگر ما امروز مردم سالاری با این فلسفه عمیق و اعتنای به حق مردم را با آنچه که در غرب وجود دارد مخلوط کنیم و بیامیزیم و اشتباه کنیم. مردم‌سالاری حقیقی این است و شارع مقدس بر طبق موازین فقهی‌ای که در دست ماست در دوران غیبت امام معصوم این وظیفه یا تکلیف یا حق حکومت و حاکمیت را با صلاحیت‌هایی مقرون کرده است. بدون این صلاحیت‌ها، این حق و این اجازه وجود ندارد؛ چون اصل عدم تسلط انسانی بر انسان دیگر است. 📝 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش دوم) 🔸 خطای بزرگی است اگر ما ا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش سوم) 🔸 آن جایی که انسانی می‌خواهد در امور انسان‌های دیگر تصرف کند، این صلاحیت‌ها حتماً باید وجود داشته باشد. تشخیص این صلاحیت‌ها هم طبق یک رویه عقلایی مورد اعتماد، بر عهده کسانی است که توانایی این کار را دارند؛ و در نظام جمهوری اسلامی، مردم از این طریق انتخاب و بیعت خود را اعلام می‌کنند. ▫️ حضور و انتخاب مردم به وسیله انسان‌هایی که این صلاحیت‌ها را می‌شناسند و توانایی آن را دارند که این را در کسی تشخیص دهند و وظیفه دارند که این را نظارت کنند و وجود و بقای آن را کنترل کنند و بفهمند که چه می‌گذرد؛ این بالاترین وظیفه‌ای است که وجود دارد. بنابراین مجلس خبرگان، یک مجلس بسیار حساس و مهم است. 📝 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا نام قائم را که می خوانیم..می ایستیم؟ 🎙حجة الاسلام پناهیان 🆔 @farhang_puya
💢 نگاه جامع و نظام‌مند به واژه‌های اخلاقی، فقهی و معارفی‌مان، حل مشکلات اجتماعی 🔹 به عنوان مثال در«زهد» معروف است که گویند: «زهد، کم خواستن است نه کم داشتن». همین نگاه منشا یک انقلاب می‌شود کم‌خواستن، یک بحث ارزشی است که با نگاه قرآنی «متاع الدنيا قليل» و این که دنیا با همه ابعاد و هندسه‌اش قلیل است، تناسب دارد. 🔹 اما در حوزه‌ی اجتماعی، نمی‌شود دستور «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» را نادیده گرفت؛ چرا که یکی از مصادیق «قوه» قدرت اقتصادی و توان تولید ثروت است. اساسا ثروتمندی و بهره‌مندی از متاع دنیا یک امر پسندیده است و مذموم نیست. 🔸 منتها کسی که زاهد است می‌تواند در عین زاهد بودن، ثروتمندترین انسان‌های عالم هم باشد. چرا که زهد یک بحث اخلاقی است. این به نوع نگرش برمی‌گردد. 🖇 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام قوامی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | دشمنان به خاطر حضور مردم بوده است که نتوانستند تعرض کنند! 🗣 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
💠 امام علي‌ عليه السلام: هرگاه آواز دهنده‌اي از آسمان آواز داد كه . "همانا حق در ميان خاندان محمّد است"، در آن هنگام نام مهدي بر سر زبان‌هاي مردم مي‌افتد و از جام محبّت او مي‌نوشند و جز نام او بر زبان ندارند. 📚 كنزالعمّال ، ح ۳۹۶۶۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نگاه جامع و نظام‌مند به واژه‌های اخلاقی، فقهی و معارفی‌مان، حل مشکلات اجتماعی 🔹 به عنوان مثال در
📌 تفاوت در نگاه به مسائل؛ دو راهی سعادت و شقاوت (بخش اول) 📎 گاه نگاه انســــان به این ثروتی که «من فضل ربی» است، نگرش قارونی است، آن وقت خروجی اش«خرج على قومه في زینته» می‌شود که باید کلیدهای صندوق‌های جواهر و گنج‌های او را در مقابل چشمان مردم، به تعبیر قرآن، توانان ورزیده و تنومند رژه ببرند و قارون بگوید که این ثروت، ثمره و حاصل علم شخصی من است. 🖇 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام قوامی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 تفاوت در نگاه به مسائل؛ دو راهی سعادت و شقاوت (بخش اول) 📎 گاه نگاه انســــان به این ثروتی که «من
📌 تفاوت در نگاه به مسائل؛ دو راهی سعادت و شقاوت (بخش دوم) 🔸 اما اگر نگرش سلیمانی بود، می‌گوید: آنچه از مال دنیا نزد من است، از فضل و علم الهی است. تفاوتش در این‌جا بروز می‌کند که محصول تولید ثروت قارون، تکاثر، و ثمره تولید ثروت سلیمان، کوثر می‌شود. 🔸 تکاثر و کوثر هر دو از کثرت است؛ منتها اولى كثرت فانی است و دومی کثرت باقی. کثرت‌خواهی باقی و ماندگار، یک کثرت مستمر زاینده و فزاینده است که بعد معنوی دارد؛ همان کوثری که یک سوره قرآن به نام او است، اما کثرت‌خواهی فانی و گذرا، موجب لهو و لعب و سرگرمی های غفلت آفرین می‌شود؛ «الهیکم التکاثر». 🖇 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام قوامی 🆔 @farhang_puya
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ اصلح 🔺️ تبیین علامه مصباح یزدی(قدس سره) درباره پشتوانه عقلی و عقلایی ضرورت ترجیح اصلح در انتخاب ها 🆔 @farhang_puya
⭕️ چطور با سیاست تفرقه افکنی جریان رسانه‌ای دشمن مقابله کنیم؟ (بخش اول) 🔹 در کنار رعایت تقوا، لازمه هماهنگی و وحدت در عین کثرت، با هم سخن گفتن و همدیگر را فهمیدن است نه فقط خطابه ایراد کردن و از خویش گفتن و خود را دیدن و ستودن. می‌توان با هم اختلاف سلیقه و حتی رقابت سالم- تا حدی که به دشمنی نکشد یا دشمن را امیدوار نسازد- داشت، اما در عین سعه صدر و تحمل و مفاهمه و نه انکار و تخطئه و سرزنش، هم در جلوت و از پشت رسانه‌های نامحرم. ✍ محمد ایمانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ چطور با سیاست تفرقه افکنی جریان رسانه‌ای دشمن مقابله کنیم؟ (بخش اول) 🔹 در کنار رعایت تقوا، لازمه
⭕️ چطور با سیاست تفرقه افکنی جریان رسانه‌ای دشمن مقابله کنیم؟ (بخش دوم) 🔸 نمایندگان باید مکانیزم‌هایی طراحی کنند که طی آن بتوانند بی‌حضور نامحرمان و تبلیغات‌چی‌های آنها با هم نه برای خود بگویند و بشنوند و بیاندیشند و فاصله.های ذهنی یا عینی را کم کنند. مکمل این گفت و شنود البته، نفی خودرایی و تکبر و استبداد رأی است که بدون تذلّل و فروتنی و حسن ظن فراهم نمی‌آید. 🔸 در چنین فرآیندی، باید به تدریج به مدل‌ها و برنامه‌ها رسید و نقد سالم را نهادینه کرد. بدون مهندسی نقد و بهادادن به آن باید منتظر سوء تدبیر و تباهی بود که مولای متقیان فرمود: «خودرای هلاک شد و آن که با مردمان مشورت نمود، در عقل های آنان شریک‌گردید». ✍ محمد ایمانی 🆔 @farhang_puya
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن 🔹 آن نصوصی که دارد قرآن، ثقل‌اکبر است: «احد طرفیه بیده سبحانه و تعالی»؛ همین پیام را تفهیم می‌کند. یعنی ما این طناب را آویختیم؛ یک طرف طناب به دست من است، طرف دیگر به دست بشر. بشر موظف است این طرف طناب را بگیرد: «اقرا و ارق»؛ بالابرود. 🔹 او برای این‌که طبیعت‌زده نشود، در لجن طبیعت نماند، در گل و لای طبیعت فرو نرود، بلکه سر فراز برآید؛ باید این طناب آویخته را بگیرد و بالا برود. این طناب به هیچ‌ جا متکی نیست، فقط به سقف الوهیت وابسته است. 📝 آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
💠 امام زمان عجل الله تعالی فرجه: ما را از شیعیان چیزی جدا نمی‌کند. مگر انجام کار‌های ناپسند آنان که خبرش به ما می‌رسد و ما آنها را روا نمی‌دانیم. 📚 بحارالانوار؛ ج۵۳؛ ص۱۷۶ 🆔 @farhang_puya