نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱) 🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲)
👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجرای محاکمه وی به یک مسئله سیاسی همهگیر تبدیل شد. امیل زولا، رمان نویس فرانسوی در ارتباط با همین محاکمه، در سیزدهم ژانویه ۱۸۹۸ نامهی سرگشادهای خطاب به رئیسجمهور وقت نوشت که با عبارت «من متهم میکنم» آغاز میشد.
🔸او در این نامه، ارتش و دادگستری را به اعمال خلاف قانون متهم کرد. این نامه را «کلمانسو» در صفحهی اول روزنامهی خود «Lauvove» به چاپ رسانید؛ در حالی که همان عبارت آغازین نامهی زولا را برای عنوان برگزید.
🏵همان روز انتشار، حدود ۲۰۰ هزار نسخه از این روزنامه به فروش رفت. زولا را به خاطر نوشتن این نامه محاکمه و به یک سال زندان و پرداخت ۳ هزار فرانک فرانسه محکوم کردند.
🔔بلافاصله بیانیهای با امضای حدود ۳۰۰ نفر که در میان آنها نام بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان فرانسه، از جمله آناتول فرانس و مارسل پروست نیز به چشم میخورد، در همان روزنامه به چاپ رسید که این بیانیه نیز محاکمهی افسر یهودی را غیرقانونی اعلام میکرد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲) 👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجر
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۳)
📜این نوشته که در نزد افکار عمومی به «بیانیه روشنفکران» شهرت یافت، ارتش و دادگستری آن زمان فرانسه را ناگزیر به عقبنشینی و تجدید نظر در رأی خود کرد؛ جایگاه ویژهای به روشنفکران فرانسه بخشید و نفوذ آنان را در جامعه و افکار عمومی گسترش داد.
🏷پس از این واقعه بود که آناتول فرانس یکی از نخستین تعریفها را از روشنفکران به دست داد. به عقیده فرانس، روشنفکران، آن گروه از فرهیختگان جامعهاند که بیآنکه تکلیفی سیاسی - برای فعالیتی در محدودهی حرفهی ایشان - به آنها واگذار شده باشد، در اموری نیز دخالت میکنند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟
📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مقداری تأخیر و در سال ۱۶۰۰ با تاسیس «کمپانی هند شرقی»، وارد عرصه استعمارگری در هند شدند؛ اما ورود انگلیسیها کمی هوشیارانهتر بود. آنان از سواحل شرقی هند؛ یعنی منطقهی «بنگال» تحرکات خود را آغاز کردند و تا دهها سال از درگیری نظامی با حکومت مرکزی هند خودداری نمودند.
📍در عوض شبکهای از دلالان هندو را در مدت قریب به یکصد سال سازماندهی کردند و سپس از طریق همین شبکه توانستند در سال ۱۷۵۷ در نبرد موسوم به «پِلاسی» در هندوستان جای پای محکمی باز کنند.
🖍از این زمان به بعد است که شاهد اقدامات گسترده بریتانیاییها در هویتبخشی دینی به هندوان هستیم. انگلیسیها مرکز مطالعاتی مهمی در زمینهی شناخت آیین هندوان تأسیس میکنند که پایهی تحولات بعدی و جهتدهی به معنویتگرایی جدید در دنیا را، حقیقتاً در همین مراکز میتوان جستجو نمود.
🔖از جمله مهمترین آنها میتوان به مرکزی به نام «انجمن آسیایی» اشاره کرد که در ۱۷۸۴ در کلکته بنا میشود. فعالیتهای این مراکز منجر به پیدایش هندوئیسم شد.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚫️قانون جدایی نژادی در ایالات متحده
◻️پس از جنگهای داخلی و علیرغم تصویب اصلاحیههای رفع تبعیض نژادی، وضعیت سیاهپوستان تفاوت چندانی با قبل نکرد. آنها که اکنون بعد از هندیها (سرخپوستان) به عنوان اتباع درجه سوم به حساب میآمدند، ملزم به رعایت قانون جدایی نژادی در مدارس، واگنهای راهآهن، اتوبوسها و حتی دستشوییها! و سایر مکانهای عمومی و خصوصی بودند و این قانون تا نیم قرن ادامه یافت، تا اینکه «رزا پارکز» بانوی جوان سیاهپوست، این رسم دیرینه را شکست.
◼️او اول دسامبر ۱۹۵۵م در شهر مونتگمری ایالات متحده، پس از ورود به یک اتوبوس که مسافر چندانی هم نداشت، روی یکی از صندلیهای قسمت جلوی آن نشست و بعداً هم حاضر نشد جای خود را به یک مرد سفید بدهد. وی با وجود تذکر پیدرپی راننده، به قسمت عقب نرفت. راننده، اتوبوس را متوقف کرد و با تلفن، پلیس را از ماجرا مطلع ساخت.
◽️گرچه در پی انتشار گزارش این ماجرا در روزنامه، سیاهپوستان تا یکسال از سوارشدن به اتوبوسهای عمومی محروم شدند!، اما این اتفاق مقدمهای شد برای لغو قانون جدایی نژادی.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱)
📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای فراوان میکند. آنها در برخورداری از مسئولیتهای دولتی با محدودیت وسیعی مواجهند و حتی در گزینش ادارات، رنگی بودن پوستشان باعث ضعف آنهاست. به طور مثال شمار افسران ارشد سیاهپوست - به ویژه در ردههای بالای ارتش این کشور - بسیار اندک است.
🗞به گزارش آسوشیتد پرس از واشنگتن، سیاهپوستان حدود ۱۷ درصد کل نیروهای نظامی آمریکا را تشکیل میدهند، در حالی که تنها نُه درصد از کل افسران، سیاهپوست هستند. این رقم در بین ژنرالهای ارتش به کمتر از شش درصد میرسد. این امر بر شرایط اقتصادی سیاهان نیز تأثیرگذار بوده، به طوری که براساس آخرین سرشماری، درآمد مالی آنها یک دهم درآمد مالی سفیدپوستان آمریکایی است.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱) 📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۲)
☑️در سال ۲۰۰۶ سازمان اتحادیهی شهری (Urban League) که یکی از سازمانهای معتبر سیاهپوستان ایالات متحده به شمار میآید، در گزارش خود اعلام کرد با در نظر گرفتن شاخصهای اصلی مانند: طول عمر، درآمد، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش؛ سطح متوسط زندگی سیاهپوستان آمریکا، معادل ۷۲ درصد سطح متوسط سفیدپوستان این کشور است.
🔘به طور مشخص ۲۵ درصد جمعیت ۳۷ میلیونی سیاهپوستان زیر خط فقر زندگی میکنند، در صورتی که ۱۰ درصد جمعیت ۲۲۰ میلیونی سفیدپوست زیر خط فقرند. همچنین در آمار رسمی، میزان بیکاری سیاهپوستان، معادل ۱۰ درصد و در مورد سفیدپوستان ۴ درصد تخمین زده شده است.
💥توجه: این گزارش برای سال ۲۰۰۶ میباشد.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
🔰خداپرستی امری فطری است
#پاراکتاب
💠...از ديدگاه اسلام و قرآن، خداپرستى امرى فطرى است، اين فطرى بودن چند معنا دارد؛ يك معنايش اين است كه در نهاد انسان هرچند خودش آگاهانه درك نكندـ گرايشى به سوى خداى متعال هست. اين گرايش ناآگاهانه براى بعضى كاملا به حد آگاهى مىرسد. بعضى بايد با فكر و استدلال به آگاهى برسانند كه آن هم مراتب مختلفى دارد، و در بعضىها هم اين گرايش در اثر شبهات يا در اثر عوامل فرهنگى خاصى از مسير خودش منحرف مىشود.
💠ما نيز در زندگى عادى خودمان يك گرايشهاى فطرى داريم ولى گاهى در اثر برخى عوامل، اين گرايشها از مسير اصلى منحرف مىشود. در ارضاى بعضى از غريزهها نيز اين گرايش فطرى وجود دارد ولى بعضى عوامل اين مسير را دگرگون مىكند. در خوردنىها، آشاميدنىها و نوشيدنىها انسان به طور فطرى از دود غليظ بدبو بدش مىآيد. ابتدائاً بچهها از دود سيگار به سرفه مىافتند و ناراحت مىشوند ولى گاهى عادت و يك سلسله عوامل ديگر باعث مىشود كه انسان نهتنها بدش نمىآيد بلكه به آن علاقمند مىشود و نمىتواند رهايش كند با اينكه فطرتش مخالف اين بود و اصلا از دود بدش مىآمد اما عواملى اين مسير فطرى را عوض كرد. انسان از بوهاى خوب خوشش مىآيد،
💠علاقه به بوى خوش، هواى لطيف، نسيم بهارى و... سر جايش هست اما در اين مورد خاص آن فطرت اوليه منحرف شده است. در مسائل معنوى هم كم و بيش چنين چيزى هست انسان به طور فطرى گرايش به سوى خدا دارد هرچند كه درست نشناسد. مىداند حقيقتى هست كه اين عالم متكى به اوست. گاهى اين گرايش فطرى به طور صحيح در مسير واقعى خودش پيش مىرود و به تكامل مىرسد مثل انبيا، اوليا و پيروانشان و احياناً بعضى از فيلسوفها، حكما، عرفا ولى گاهى از مسيرش منحرف مىشود مثل اعتياد انسان به دود سيگار.
📖سفر به سرزمین هزار آیین، سخنرانى حضرت آيتالله مصباح يزدى«دامعزه» در سفارت ايران در هند
🆔 @farhang_puya
🔖امام خامنهای (حفظه اللّٰه):
📕«من میفهمم که بعضی وقتی میگویند تندروی، جریان حزباللّهی و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جریان مؤمن را، جریان انقلابی را متّهم نکنید به تندروی؛ اینها همان کسانی هستند که با همهی وجود، با همهی اخلاص در میدان حاضرند، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویّت ملّی لازم باشد، مسئلهی جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همینها هستند که به میدان میآیند.
🗓۳۰ دی ۱۳۹۴
#امامین_انقلاب
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
📄علل دینگریزی افراد و جوامع
⚪️در حوزهی فردی:
1⃣عدم علم و تفکر و جهل در این زمینه
2⃣ضعف در باورهای مذهبی
3⃣رواج سبک زندگی غربی و مظاهر آن و تفوق بر جامعهی اسلامی
4⃣ترویج خرافات و کنار گذاشتن عقل دینی
⚪️در حوزهی اجتماعی:
1⃣تهاجم همهجانبهی غرب و تأثیرات آن بر فقهگریزی مردم
2⃣نداشتن ساختار و نهادهای برآمده از فقه
3⃣بیکفایتی برخی از مسئولین جامعهی اسلامی و چهرههای مدعی در دین
📝محمدحسین علیزاده روشن| #شماره_39
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📚نوشیدن قبل از تشنگی
📗ما پیش از آنکه تشنه باشیم، نوشیدهایم و پیش از آنکه به اشتها آمده باشیم و با سؤالها گلاویز شده باشیم، خود را تلنبار کردهایم و پیش از آنکه به معناها دست یافته باشیم، به کلمهها رسیدهایم ...
📕و این است که باد کردهایم و با آنکه زیاد داریم، مریض و بیرمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شدهایم ... اسفناک اینکه، این بیماری و این پرخوری، همهگیر شده و اسفناکتر اینکه این بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد میگردد، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال میآورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بنبست میرساند.
📘اینها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند؛ چون پیش از سؤال، به جوابها رسیدهاند و پیش از عطش، به آب. دوای اینها همان طرح «سؤالهای بنیادی» است که بتواند به تفکرات آنها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند و شیرهکشی نمایند.
📖رشد، علی صفایی حائری، ص ۱۸
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya