eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
945 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📚هدف انسان از فتنه‌گري 📗فتنه‌گري آدمي، به يک معنا به يکي از دو چيز بازمي‌گردد: اول منفعت‌طلبي؛ و دوم انتقام‌جويي. انسان فتنه‌گر يا درپي نفعي است، که جز با فتنه درباره‌ی ديگران حاصل نمي‌شود؛ يعني ديگران را در گرفتاري مي‌اندازد تا خود نفعي ببرد. همان مثل معروف که مي‌گويد آب را گل‌آلود مي‌کنند تا از آن ماهي بگيرند. آب که گل‌آلود مي‌شود، کساني صدمه مي‌بينند، اما او مي‌خواهد ماهي بگيرد؛ بنابراين به ديگران ضرر مي‌زند و اسباب زحمت آن‌ها را فراهم مي‌کند، تا به مقصد خويش برسد. نمونه‌هاي روشن اين‌نوع فتنه‌گري، کارهاي استعمارگران است. 📕آنان در نقشه‌هايي که براي کشورهاي ديگر مي‌کشند، درپي تسلط بر منابع ديگران هستند؛ اسباب زحمت آن‌ها شده، اختلاف مي‌آفرينند؛ آن‌ها را به جان هم مي‌اندازند و مشکلاتي پديد مي‌آورند تا بتوانند ماهيِ خود را بگيرند. برخي ديگر به‌واسطه‌ی کينه‌هايي که از ديگران به دل دارند، درپي انتقام‌ برمي‌آيند و اگر مثلاً در جايي شکست خورده و از دست ديگري رنجيده باشند، براي انتقام‌گيري فتنه‌ بر پا مي‌کنند. گاهي انگيزه‌هاي ديگري نيز هست که به‌گونه‌اي به منفعت‌طلبي يا انتقام‌جويي برمي‌گردد؛ مثل حسد بردن به ديگران. کسي که به ديگري حسد مي‌ورزد، بي‌جهت درپي ضرر زدن به او برمي‌آيد. 📘ديگر به فکر اين نيست که وقتي طرف ضرر کند، چه نفعي به او مي‌رسد؟ اگر شخص مورد حسد مريض يا مبتلي به مصيبتي شود، دل حسود خنک مي‌شود. پس او ضرر ديگران را مي‌خواهد تا اندکي لذت برده، دلش خنک شود. بنابراين همه‌ی انگيزه‌هاي فتنه‌گري آدمي به منفعت‌طلبي يا ضرر زدن به ديگران برمي‌گردد. يکي را بالاصاله و ديگري را بالتبع مي‌خواهد. اين‌ها انگيزه‌هاي انسان‌ها در فتنه‌گري‌ است، ولي هيچ‌کدام از اين‌ها، نه با وسوسه‌ی شيطان ناسازگار است، و نه با نسبت دادن فتنه به خداوند منافات دارد. همه‌ی کارهايي که با انگيزه‌هاي خاص خودشان انجام مي‌گيرند در يک نظام کلي قرار مي‌گيرند تا هدف کلي الهي تحقق يابد و همگان به‌وسيله‌ی يکديگر آزمايش شوند: وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً؛(1) و برخي را وسيله‌ی آزمايش برخي ديگر قرار داديم؛ لِّيَبْلُوَ بَعْضَکم بِبَعْضٍ؛(2) تا برخي را به‌وسيله‌ی برخي ديگر آزمايش ‌کنيم. 📙بايد اين تقابل‌ها، تعامل‌ها، تأثيروتأثرها و درپي آن‌ها مشکلات، دشواري‌ها و گرفتاري‌ها پديد آيند تا زمينه‌هاي امتحان فراهم گردند. کل اين عالم، از آغاز که انسان متولد مي‌شود تا پايان، مشمول اين قاعده است. خوش به حال آنان که بفهمند حقيقت اين عالم چيست و اينجا جاي دل بستن نيست. برگه‌ی امتحاني که به انسان مي‌دهند، اگر بسيار شکيل و با کاغذ خوب باشد، و حتي قلم خوبي براي نگارش به آزمون‌شونده دهند، ابزار و اسباب امتحان است و زمان به‌سرعت پايان مي‌پذيرد. امتحان زندگي، هفتاد يا هشتاد سال طول مي‌کشد، ولي ماهيت آن امتحان است. آنچه مهم است، اوضاع پس از امتحان است که عمري ابدي خواهد بود. 📓درنتيجه، اين امتحان بسيار سرنوشت‌ساز است؛ زيرا قبولي در آن مساوي با بي‌نهايت رحمت؛ و مردودي در آن مساوي با بي‌نهايت عذاب خداوند است: اعْلَمُوا أنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکمْ وَتَکاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ... وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ.(3) خوشي و ناخوشي‌هاي ابد، آنجاست. اينجا همه‌ی چيزها وسايل آزمايش‌اند. اگر سر جلسه‌ی امتحان، آب خنک يا آب‌ميوه‌اي مي‌دهند، براي اين است که شما فرصت يابيد و بتوانيد امتحان دهيد؛ وگرنه اين جلسه‌ی امتحاني است که سالياني طول مي‌کشد و درمقابلِ عمر بي‌نهايت، چيزي نيست. ‌1. فرقان (25)، 20. ‌2. محمد (47)، 4. ‌3. حديد (57)، 20: بدانيد كه زندگي دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و وسيله‌ی فخرفروشي بر يكديگر و فزوني در مال و اولاد است... و در آخرت، عذاب سخت و [يا] آمرزشي ازجانب خدا. 📚آیت الله مصباح یزدی، طوفان فتنه و کشتی بصیرت، فصل دوم: عوامل، انگیزه‌ها و اهداف فتنه 🆔 @farhang_puya
🏚احساس ضعف در برابر دشمن 🌅شهید هاشمی‌نژاد: دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر می‌کند و به همین دلیل است که سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سل
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۹) 📘مبارزه با فساد 🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد. 📘محرومیّت‌زُدایی 🔹عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً می‌گویم آن‌چه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت امام صادق علیه السلام را به همه شیعیان و شاگردان مکتب جعفری تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱) ۱- فهم صحیح و درک درست و جامع از مفاهیم ارزشی داشته و به دور از افراط و تفریط، مفاهیم ارزشی دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی نمایند. ۲- سهل گیری در انتقال مفاهیم ارزشی و عدم تحمیل تکالیف خارج از وسع و توان، به ویژه در مراحل اولیه که نیاز به جاذبه‌های ویژه است. ۳- تقویت انگیزه‌های معنوی: دین‌خواهی و احساس انگیزه و عطش برای پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی به نحوی که اگر احساس نیاز و عطش از درون بجوشد، چون تشنه‌ای خود به دنبال آب خواهد رفت. ۴- به کارگیری روش‌های تبلیغی صحیح، جذاب و منطقی در ایجاد گرایش و انگیزه‌های مثبت به سوی ارزش‌ها: مخاطب‌شناسی و ارائه مفاهیم ارزشی مناسب با توانایی و ظرفیت روحی علمی آنان (کَلّم الناس علی قَدْر عقولهم) و همچنین شفافیت و سادگی در انتقال مفاهیم ارزشی. ۵- تکیه بر استدلال و روش‌های اقناعی: انتقال پیام‌های ارزشی باید مبتنی بر آگاه‌سازی همراه با استدلال و تحلیل باشد تا موجب اقناع و پذیرش درونی و ایجاد کانون جذب در خانه دل مخاطب شود. ✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱) ۱- فهم صحیح و درک درست و جام
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲) ۶- تکیه بر زیبایی‌ها با بهره‌مندی از هنر. حکیمی می‌گوید: «اگر ما یوسف‌های دینی و مفاهیم ارزشی را به مردم و مخاطبان بنمایانیم، هزاران زلیخای سینه چاک را مشتری دین و ارزش‌ها خواهیم ساخت.» ۷- توجه به کرامت، عزّت نفس و ارزنده‌سازی شخصیت مخاطبان: حرمت‌گذاری و احترام به شخصیت و کرامت انسانی؛ از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تربیت به شمار می‌آید. عزّت نفس موجب اعتماد و خودباوری و شکوفایی و خلاقیت خواهد شد. چنانچه حضرت امیر(ع) فرمودند: یادآوری زیاد نقاط مثبت و خوب در رفتار افراد، باعث تحریک و پویایی اشخاص شجاع و برانگیختن افراد دلسرد و مسامحه‌کار به سوی رفتار مثبت خواهد شد. ۸- امیدبخشی، مثبت‌گرایی، اعتمادسازی: ایجاد امید و نشاط، به جای یأس آفرینی، القای توان و اعتماد به جای تلقین عجز، ناتوانی و ضعف و نگرش مثبت به آینده‌ای روشن و تعالی‌بخش و سعادتمند، موجب تحرک و پویایی، اعتماد به نفس و افزایش روحیه استقامت و پایداری در راه هدف شده و زمینه‌های مناسبی را برای پذیرش مفاهیم ارزشی برای او فراهم می‌سازد. حسن ظنّ و اعتماد به جوانان؛ باعث دلگرمی و برقراری ارتباط صمیمی می‌شود. ✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲) ۶- تکیه بر زیبایی‌ها با بهره
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتاری در جامعه: معرفی الگوهای ارزشی شایسته که بیانگر عینی و ملموس انطباق با رفتارهای عملی الگوهاست، از عوامل مهم گرایش به ارزش‌ها می‌باشد. قرآن کریم در اهمیت نقشه الگویی راهبران دینی می‌فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه.» ۱۰- پاسداری از هویت اصیل جامعه در مواجهه با فرهنگ بیگانه: اقوام و مللی که از وحدت و انسجام فرهنگی قوی برخوردارند، کمتر در معرض تغییر و تحریف قرار می‌گیرند. ۱۱- نظام آموزشی کیفی و کارآمد: بذر اعتقاد به مفاهیم ارزشی در فطرت هر انسانی به طور بالقوه وجود دارد. نظام آموزشی کارآمد می‌تواند با شیوه‌های صحیح، این استعدادهای بالقوه را به فعلیت رسانده و در این زمینه برنامه‌ریزی نماید. ✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتا
📌وظیفه‌ی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۴) ۱۲- مسئولان و دولت‌مردان باورشان شود که مدیون خون شهدا هستند. ۱۳- برای مسئولان تبیین شود که امنیت امروز جامعه، مرهون فداکاری‌ها، رشادت‌ها، خون دادن‌ها و از جان گذشتگی شهدای دیروز است. ۱۴- تهیه زندگی‌نامه و شرح عملیات مربوط به شهدا. ۱۵- مصاحبه با خانواده شهدا و ثبت و ضبط ویژگی‌های اخلاقی و دینی شهیدان. ۱۶- بسط و گسترش اهداف انقلاب و نهضت عاشورا؛ نظیر عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و ارزش نهادن به جایگاه مردم. ✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
◾️بگویش که در جنگ مردن به نام ◾️به از زنده، دشمن بدو شاد کام ✔️فروع دین محلی است که بستر شهادت‌طلبی در آن قرار می‌گیرد و دین اسلام یکی از انگیزه‌های جهاد را شهادت قرار می‌دهد. تاریخ گذشته ما سرشار از مردان و زنانی است که حتی قبل از اسلام، با تقویت این روحیه، دل به دریای فرامین الهی می‌زدند. ✖️اسلام از شهادت‌طلبی ابراهیم سخن می‌گوید که از آتش افروزی دشمن ترسید و آتش بر او گلستان شد. از شهادت‌طلبی اسماعیل در برابر فرمان خدا و شهادت‌طلبی موسی و زکریا و یحیی، از شهادت‌طلبی و ایثار اصحاب کهف و دیگر آزادمردان تاریخ و زنانی چون سمیّه که سنگ داغ را برای عقیده تحمّل نمودند. ✂️برشی از یادداشت فاطمه حیدری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔰چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق ✅رهبر انقلاب: غالباً تصوّر می‌شود که امام صادق علیه‌السّلام بر روى یک منبر مى‌نشست و چهار هزار نفر جمع می‌شدند. اما این‌جورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیده‌اند. این‌جور نبود که خلفا‌ اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است. 📗همرزمان حسین علیه‌السلام 🆔 @farhang_puya
🔘 شماره 43 نشریه منتشر شد ⬅️ علاقمندان شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمت‌ها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخه‌ی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید. 🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانی‌ستیزی ✨همان طور كه از گفته‌ی مرحوم ميرزاي شيرازی بر مي‌آيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست. ⚡️بنابراين، روحاني‌ستيزي نيز جلوه‌اي ديگر از ستيزه‌جويي‌هاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، مي‌دانيم كه آنچه مي‌گويند تو را سخت غمگين مي‌كند. در واقع آنان تو را تكذيب نمي‌كنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار مي‌كنند. 📙عبرت‌های خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya