نشریه فرهنگ پویا
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سل
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۹)
📘مبارزه با فساد
🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمهی حرام بگریزند و از خداوند در اینباره کمک بخواهند و دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همهجانبهای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
📘محرومیّتزُدایی
🔹عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
📝محسن مؤمنی| #شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت امام صادق علیه السلام را به همه شیعیان و شاگردان مکتب جعفری تسلیت عرض میکنیم.
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱)
۱- فهم صحیح و درک درست و جامع از مفاهیم ارزشی داشته و به دور از افراط و تفریط، مفاهیم ارزشی دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی نمایند.
۲- سهل گیری در انتقال مفاهیم ارزشی و عدم تحمیل تکالیف خارج از وسع و توان، به ویژه در مراحل اولیه که نیاز به جاذبههای ویژه است.
۳- تقویت انگیزههای معنوی: دینخواهی و احساس انگیزه و عطش برای پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی به نحوی که اگر احساس نیاز و عطش از درون بجوشد، چون تشنهای خود به دنبال آب خواهد رفت.
۴- به کارگیری روشهای تبلیغی صحیح، جذاب و منطقی در ایجاد گرایش و انگیزههای مثبت به سوی ارزشها: مخاطبشناسی و ارائه مفاهیم ارزشی مناسب با توانایی و ظرفیت روحی علمی آنان (کَلّم الناس علی قَدْر عقولهم) و همچنین شفافیت و سادگی در انتقال مفاهیم ارزشی.
۵- تکیه بر استدلال و روشهای اقناعی: انتقال پیامهای ارزشی باید مبتنی بر آگاهسازی همراه با استدلال و تحلیل باشد تا موجب اقناع و پذیرش درونی و ایجاد کانون جذب در خانه دل مخاطب شود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱) ۱- فهم صحیح و درک درست و جام
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲)
۶- تکیه بر زیباییها با بهرهمندی از هنر. حکیمی میگوید: «اگر ما یوسفهای دینی و مفاهیم ارزشی را به مردم و مخاطبان بنمایانیم، هزاران زلیخای سینه چاک را مشتری دین و ارزشها خواهیم ساخت.»
۷- توجه به کرامت، عزّت نفس و ارزندهسازی شخصیت مخاطبان: حرمتگذاری و احترام به شخصیت و کرامت انسانی؛ از مهمترین عوامل مؤثر در تربیت به شمار میآید. عزّت نفس موجب اعتماد و خودباوری و شکوفایی و خلاقیت خواهد شد. چنانچه حضرت امیر(ع) فرمودند: یادآوری زیاد نقاط مثبت و خوب در رفتار افراد، باعث تحریک و پویایی اشخاص شجاع و برانگیختن افراد دلسرد و مسامحهکار به سوی رفتار مثبت خواهد شد.
۸- امیدبخشی، مثبتگرایی، اعتمادسازی: ایجاد امید و نشاط، به جای یأس آفرینی، القای توان و اعتماد به جای تلقین عجز، ناتوانی و ضعف و نگرش مثبت به آیندهای روشن و تعالیبخش و سعادتمند، موجب تحرک و پویایی، اعتماد به نفس و افزایش روحیه استقامت و پایداری در راه هدف شده و زمینههای مناسبی را برای پذیرش مفاهیم ارزشی برای او فراهم میسازد. حسن ظنّ و اعتماد به جوانان؛ باعث دلگرمی و برقراری ارتباط صمیمی میشود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲) ۶- تکیه بر زیباییها با بهره
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳)
۹- معرفی الگوهای عینی و رفتاری در جامعه: معرفی الگوهای ارزشی شایسته که بیانگر عینی و ملموس انطباق با رفتارهای عملی الگوهاست، از عوامل مهم گرایش به ارزشها میباشد. قرآن کریم در اهمیت نقشه الگویی راهبران دینی میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه.»
۱۰- پاسداری از هویت اصیل جامعه در مواجهه با فرهنگ بیگانه: اقوام و مللی که از وحدت و انسجام فرهنگی قوی برخوردارند، کمتر در معرض تغییر و تحریف قرار میگیرند.
۱۱- نظام آموزشی کیفی و کارآمد: بذر اعتقاد به مفاهیم ارزشی در فطرت هر انسانی به طور بالقوه وجود دارد. نظام آموزشی کارآمد میتواند با شیوههای صحیح، این استعدادهای بالقوه را به فعلیت رسانده و در این زمینه برنامهریزی نماید.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۴)
۱۲- مسئولان و دولتمردان باورشان شود که مدیون خون شهدا هستند.
۱۳- برای مسئولان تبیین شود که امنیت امروز جامعه، مرهون فداکاریها، رشادتها، خون دادنها و از جان گذشتگی شهدای دیروز است.
۱۴- تهیه زندگینامه و شرح عملیات مربوط به شهدا.
۱۵- مصاحبه با خانواده شهدا و ثبت و ضبط ویژگیهای اخلاقی و دینی شهیدان.
۱۶- بسط و گسترش اهداف انقلاب و نهضت عاشورا؛ نظیر عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و ارزش نهادن به جایگاه مردم.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️بگویش که در جنگ مردن به نام
◾️به از زنده، دشمن بدو شاد کام
✔️فروع دین محلی است که بستر شهادتطلبی در آن قرار میگیرد و دین اسلام یکی از انگیزههای جهاد را شهادت قرار میدهد. تاریخ گذشته ما سرشار از مردان و زنانی است که حتی قبل از اسلام، با تقویت این روحیه، دل به دریای فرامین الهی میزدند.
✖️اسلام از شهادتطلبی ابراهیم سخن میگوید که از آتش افروزی دشمن ترسید و آتش بر او گلستان شد. از شهادتطلبی اسماعیل در برابر فرمان خدا و شهادتطلبی موسی و زکریا و یحیی، از شهادتطلبی و ایثار اصحاب کهف و دیگر آزادمردان تاریخ و زنانی چون سمیّه که سنگ داغ را برای عقیده تحمّل نمودند.
✂️برشی از یادداشت فاطمه حیدری در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔰چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
✅رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است.
📗همرزمان حسین علیهالسلام
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🔘 شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد
⬅️ علاقمندان #فایل شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمتها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخهی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید.
🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانیستیزی
✨همان طور كه از گفتهی مرحوم ميرزاي شيرازی بر ميآيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست.
⚡️بنابراين، روحانيستيزي نيز جلوهاي ديگر از ستيزهجوييهاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، ميدانيم كه آنچه ميگويند تو را سخت غمگين ميكند. در واقع آنان تو را تكذيب نميكنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار ميكنند.
📙عبرتهای خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟ 📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مق
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل وجود نداشت؟
📙حجت الاسلام حسین عرب: خیر. تا پیش از آن سنتهای پراکندهای که به آن «سنتنه درمه» میگفتند، در میان هندوان رواج داشت. «سنتنه درمه» همان سنت باستانی هندوان است. در آن زمان به هیچ عنوان سخن از دین هندوئیسم نبود. این حرف بنده نیست، «هانس کونگ»، الهیدان معروف غربی، در کتاب «ساحتهای معنوی ادیان جهان» صراحتاً میگوید: «ما غربیها بودیم که هندوئیسم را ابداع کردیم.» سامان دادن به این سنتهای پراکنده در قالب آئینی منسجم که کم کم با عنوان هندوئیسم شهرت یافت، اقدامی کاملاً هوشیارانه بوده است.
📔نتیجهی عملی فعالیت مراکز مطالعاتی استعماری؛ چون «انجمن آسیایی» را در اوایل قرن نوزدهم و با به راه افتادن نهضتهای اصلاح دینی در هندوئیسم میتوانید ببینید. از این جریان با عنوان «رنسانس هندویی» و «هندوئیسم مدرن» یاد میکنند که نقطهی آغاز آن در تأسیس فرقهای به نام «برهموساماج» در ۱۸۲۸ شکل میگیرد. «رام موهان روی»، بنیانگذار این فرقه از خاندانهایی است که ارتباط وثیقی با استعمارگران بریتانیایی داشتند و از این طریق به ثروتهای بادآوردهای دست پیدا کردند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya