🌐 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
(قسمت اول)
📺 حضرت آیتالله خامنهای درباره نقش تمدنی پیادهروی اربعین فرمودند: «اگر ظرفیتهای کشورهای اسلامی بر روی هم مجتمع بشود، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت الهی یعنی چه؛ تمدن عظیم اسلامی را به جوامع عالم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیلهی گویایی برای تحقق این هدف باشد»
👈 تاریخ ۲۷/ ۶/ ۱۳۹۸
🔹 در این نشست [جایگاه پیادهروی در سیر تمدن انقلاب اسلامی] دکتر موسی نجفی مبحث خود را با عنوان «ظرفیتسازی تمدنی در مسئله راهپیمایی اربعین» ارائه کرد که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR متن کامل آن را منتشر کرد است. پیش از ورود به بحث لازم است به این شُبهه پاسخ داد که بعضی میگویند: «شما هر چیزی را به هر چیز دیگر نسبت میدهید و میچسبانید. مردم راهپیمایی میکنند، این چه ربطی به تمدن دارد؟ و چگونه میتوان آنها را به هم مرتبط ساخت؟» این در حالی است که اربعین یکی از نمادهای تمدن نوین اسلامی است. برای پاسخ مقدمتا باید به دو سؤال دیگر پاسخ داد: نخست آن که، تمدن چیست؟ دیگر آن که، مراد و منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ در ابتدا باید این دو بحث را حل کنیم.
🔸 وقتی صحبت از تمدن میشود، نزدیکترین واژه به آن، فرهنگ است. این دو با یکدیگر سنخیت و هماهنگی دارند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که «چگونه فرهنگ به تمدن تبدیل میشود؟» باید گفت که اگر راهی در نظر بگیریم، فرهنگ ابتدای آن و تمدن انتهای آن است. در حقیقت تمدن، نمونهی عالی فرهنگی است.
🎙 گفتوگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی
#شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت اول) 📺 حضرت آیتالله خامنهای درباره نقش تمدنی پیادهر
🌐 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
(قسمت دوم)
🔸 شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی و فرهنگ و فرهنگ، جنبه معنوی تمدن تمدن است، این تعبیر شهید مطهری است. اگر بخواهیم جمله ایشان را تفسیر نموده و بسط دهیم، میتوان گفت: وقتی فرهنگ ظهور و جلوهی اجتماعی پیدا میکند، تمدن میشود.
💠 ما در مناسبات اجتماعی هم میتوانیم معنای این کلام را جستوجو کنیم؛ مثلا در فرهنگ خانواده، فرهنگ «مَحرم و نامحرم» داریم که این جلوهی تمدنی خود را در شهرسازی نشان میدهد به گونهای که وقتی ما در خانهسازی و شهرسازی همین فرهنگ را نشان دهیم، خانههای ما به سبک خاصی ساخته میشود یا مثلا یکی از مسائل فرهنگی ما، پاکیزگی و طهارت است، این وقتی در شهرسازی این وقتی در شهرسازی وارد میشود و میخواهد شهر اسلامی بنا بشود، حمام ساخته میشود که محلی برای غسل و پاکی است.
🔻 همان فرهنگ است ولی ظهوری اجتماعی پیدا کرده است. یعنی، همان فرهنگ در روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده میشود. بنابراین وقتی فرهنگ ظهور اجتماعی پیدا میکند، این، تمدن میشود.
🎙 گفتوگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی
#شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین (قسمت دوم) 🔸 شهید مطهری تعبیری دارند که تمدن، جنبه مادی و فر
🌐 ظرفیتسازی تمدنی در راهپیمایی اربعین
(قسمت سوم)
📋 تمدن ویژگیهای زیادی دارد؛ نظم، قانون و غیره. اما، سه ویژگی در تمدن خیلی برجسته است:
1⃣ ساخت ابزار متناسب با آن
🔸 این، بیشتر در میان غربیها ظهور و بروز پیدا کرده و به آن افتخار میکنند. جلوهی آن در غرب، رفاه و ابزار پیشرفته ساختن است. البته در تمدن اسلامی نیز ساخت ابزار وجود داشته است. به عنوان مثال، در اسلام نماز خواندن را داریم. برای خواندن نماز میبایست قبله را تشخیص داد. در قدیم، ابزارهای پیشرفته برای تعیین قبله وجود نداشت؛ بنابراین، اسطرلاب و وسایل نجومی ساخته شد. این، همان ابزار لازم برای این کار بوده است، برای ابزارسازی مثالهای زیادی میتوان برای آن پیدا کرد. اینها ابزارهای ظهور و بروز اجتماعی تمدن است.
2⃣ عقلانیت
🔹 عقلانیت از نظر اسلام داشتن بینش صحیح نسبت به هستی و انسان و داشتن نگرش صحیح نسبت به موضوعات جزعی و نسبتسنجی آنها با هستی و انسان و داشتن انگیزه صحیح برای حرکت در راستای اهداف الهی از خلقت هستی و انسان است. جایی که فرهنگ و تمدن وجود دارد، عقلانیت رشد میکند. بر سر هر موضوعی که به رشد عقلی میرسیم. یکسری مطالب را بهتر درک میکنیم. وقتی رشد عقلی پیدا کنیم، دیگر قانونگریز نمیشویم و رفتارهایمان، رفتارهای متمدنانه میشود. حد و حدود خود را میدانیم. عقلانیت برکات زیادی دارد. جایی که وحشیگری ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران باشد، عقلانیتی نیست تا تمدن اسلامی شکل بگیرد.
🎙 گفتوگو نشریه فرهنگ پویا با موسی نجفی
#شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
🗝اقتصاد به سبک تدبیر و امید
💰رها کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی از رویکردهای خطرناک تیم اقتصادی دولت است به گونهای که میتوان گفت از غریب ترین واژهها در ادبیات اقتصادی دولت مفاهیمی چون حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.
🛢چشم دوختن به ابرقدرتها و امید بستن به خارج از مرزها برای بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش تولید نفت به جای تعقیب سیاست استقلال بودجه از نفت و عدم عزم جدی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در حقیقت به رها کردن تقویت تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف خواهد انجامید.
💸 این فرایند و نیز برنداشتن گامی اساسی در نظارت بر بازارها و عدم جلوگیری از خودسریهای برخی عوامل بازار به بهانه عدم دخالت در سرمایههای مردم، نشان از تلاش برخی برای نهادینه کردن اثر رهاسازی اقتصاد یا همان اصل آدام اسمیت در ایران است.
📝 سید روحالله رضوی
#شماره_25
#اقتصاد
#اقتصاد_نئولیبرال
🆔 @farhang_puya
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حسین یک مکتب است؛ زندهتر میشود
☑️ حسین (ع) هرگز نمیمیرد!
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
📍دین نوین جهانی
🏦 سرمایه داران سوپر میلیاردرهای بانکدار و بیمه گذار و بورس بازهای حرفهای و یهودیان تمام و سرسلسلههای جنبانهای قاچاق انسان، مواد مخدر و فاحشهها و تسهیلاتیهای صهیونیست از وضعیت بیداری انسانها توسط انقلاب اسلامی راضی نبوده و نیستند و ساکت نخواهند نشست.
🥁این بار دیگر نمی توانستند بر طبل بی خدایی، علم گرایی، سکولاریسم، لائیسم، شیطانگرایی بکوبند. بلکه مجبور بودند ضربات انقلاب جهان اسلام را با مشتی از همین جنس پاسخ بگویند و چه چیز مناسبتر از عرفان سازی و فرقه سازی!
🏷 این شد که ادیان جدید و عرفانوارههای جعلی به صورت هفتگی و روزانه در دو دهه اخیر روانی بازارمکاره شدند تا توسط ابر رسانههای مولتی مدیا باز بر گُرده جهانیان چنگ اندازند و آنها را گمراه کنند.
📝 محمد حسین فرج نژاد
#شماره_25
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🎞 دین نوین جهانی و سینما
☑️ دین نوین جهانی شاید یکی از آخرین جمعبندیهای بلوکهای قدرت برای عالمیان باشد فرقهای عرفانی با محوریت امانیست و کابالیسم که رنگ و بوی شرقی و بودایی دارد و البته بینصیب از برخی اشارات مسیحی و صوفیان مسلمان نیز نیست.
🔱 آخرالزمان گرایی و شیطان شناسی این فرقه نیز متورم و حجیم در این واپسین اعصار تاریخ خودنمایی میکند تا انسانهای مختلف از همه جهان را با گرایشات مختلف بتوانند جذب کند. گرچه در مناطق مختلف نیز فرقه سازی و یکسان سازی های خاص همچنان ادامه دارد.
🎬 سینمای هالیوود نیز با آثار شاخصی چون ماتریکس، هری پاتر، ارباب حلقهها، آواتار و... در این مسیر قدم برمیدارد. بیشک در درون دنیای اسلام و سینمای ایران هم ادامه همین تفکر منحط را میتوان دید.
📝 محمد حسین فرج نژاد
#شماره_25
#هنر
🆔 @farhang_puya
🔆یوسف زمان(بخش یکم)
🎙آقای خامنهای در خاطراتشان میگویند:خواب دیدم امام خمینی درگذشته و جنازهشان در خانهای نزدیک خانه پدرم قرار دارد. خود را در میان جمعیت انبوهی که برای تشییع آنجا گرد آمده بودند میدیدم. اندوه و غم قلبم را میفشرد تابوت را از خانه بیرون آوردن روی دوش مردم قرار گرفت و جمعیت حرکت کرد. دیدم در میان گروهی از علمای تشیع کننده پشت تابوت قدم برمیدارم.
🔹گریان و نالان بلند گریه میکردم و از شدت تاثر با دو دست بر پایم میکوبیدم. آنچه ناراحتیم میافزود بیخیالی برخی از روحانیون بود آنان باهم حرف میزدند میخندیدن کاری که در هر تشییع جنازه زشت است چه رسد به تشییع آیت الله خمینی. اثری از غم درگذشت رهبر نهضت در چهره آنان نمیدیدم و چارهای جز صبر و تحمل بر دردی جانکاه در خود نمیدیدم.
📖 مرکز اسناد انقلاب اسلامی،خاطرات سید علی خامنهای، یادمان زندانها و بازداشتگاهها
#شماره_24
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆یوسف زمان(بخش یکم) 🎙آقای خامنهای در خاطراتشان میگویند:خواب دیدم امام خمینی درگذشته و جنازهشان د
🔆یوسف زمان(بخش دوم)
🔰به آخر شهر رسیدیم بیشتر مشایعت کنندگان بازگشتن گروهی اندک اما به تشییع ادامه دادند خود را در میان آن ۳۰-۲۰ نفر دیدم که همچنان تابوت بر دوش حرکت میکردند. به تپهای رسیدیم از آن تعداد ۵-۴ نفر بیشتر باقی نمانده بود تابوت را بر بلندای تپه گذاشتند و پایین تابوت رفتم برای خداحافظی.
💠 اما صورت امام را در آن سمت دیدم. دیدم که آرمیده است. ناگاه برخاست و نشست. چشمان امام زیر پلکهای بسته به حرکت درآمد و با انگشت سبابه دست راست به بالا اشاره کرد وحشت کردم. زیاد.
⬜️ آقای خمینی برخاست و نشست چشمان امام بسته بود انگشت سبابهاش را به پیشانیم رساند و آن را لمس کرد با تعجب و حیرت به این صحنه مینگریستم امام لب گشود و دوبار به زبان فارسی گفت تو یوسف میشوی، تو یوسف میشوی.
📖 مرکز اسناد انقلاب اسلامی،خاطرات سید علی خامنهای،یادمان زندانها و بازداشتگاهها
#شماره_24
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
‼️ دولت سازندگی؛ زمینهسازی بخش اقتصادی نئولیبرال
💢 در دولت موسوی که گروههای بوروکرات و تکنوکرات حضور دارند، در سایه جنگ که تمام نگاهها به جبهه دوخته شده و افکار عمومی به آن سو متمرکز است، این گروه در نظام نفوذ کرده و با حوصله و آرامش، بخش فرهنگی نئولبرال را شکل میدهند. تیم بوروکراتها که در دولت مهندس موسوی بودند و آن زمان ادعاهای خیلی تند چپ هم داشتند، بعد از سال 68 در دولت سازندگی نسخههای اقتصادی نئولیبرالی را ترجمه و اجرا میکنند و بخش اقتصادی جریان نئولیبرالیست در کشور تشکیل میشود.
🔻 بخش فرهنگی و روشنفکری این جریان که در دهه 60 شکل گرفته بود، به کمک آن میآید. این جریان، بخش اقتصادی و سرمایهداری شبهمدرن ایران را که بر اثر انقلاب اسلامی ضربه خورده بود و سرمایهداران آن متواری یا کشته شده بودند، به صورت جدید بازسازی میکند و هسته مرکزی سرمایهگذاری شکل میگیرد.
✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_31
#نفوذ
#اقتصاد
#اقتصاد_نئولیبرال
🆔 @farhang_puya