نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت اول) 💠 مقدمه ای بر بحث 🖌 علامه مصباح یزدی (ره) در این گفتار، حجاب م
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت دوم)
🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخته شده در داخل کشور بود و حتی شهرت او از مرزها فراتر رفته و در جهان به عنوان یک شخصیت علمی، فلسفی و عرفانی شناخته شده بود.
🔰 با وجود این، آنچه شناخته شده بود، در برابر آنچه میبایست شناخته شود، بسیار اندک بود اصولا شخصیتهای بزرگ تاریخ در زمان حیات خود، چنان که میبایست، شناخته نمیشوند و این به عهده نسلهای آینده است که درباره شخصیت آنها بیندیشند آثار آنها را بررسی کنند و تأثیری را که در جامعه داشتهاند بازشناسند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت دوم) 🔆 مرحوم علامه طباطبایی (ره) در زمان حیات پربرکت خود شخصیتی شناخ
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم)
💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و میبایست پرورش یابد تا میوههای خود را به بار آورد، در جامعه میکارند و پرورش میدهند، ولی این نهال و شجرة طیبه به زمان احتیاج دارد تا میوههایش در دسترس اجتماع قرار گیرد.
✅ کار انسانهایی چون علامه به گونهای است که آثار محسوس و ملموس ندارند و فقط کسانی از اهمیت آن آگاه میشوند که با طبیعت کار آشنا هستند و اسرار و رموز آنها را میدانند، و تا ارزش آن کارها برای عموم مردم شناخته شود، مدتها طول میکشد.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 خصوصیات روحی جوانها در قبل انقلاب (قسمت اول) 💢 جوان یک موجود هزار رنگ و لعاب بود که هر روز یک مد
🔴 خصوصیات روحی جوانها در قبل انقلاب (قسمت دوم)
🔹 جوان خواب میشد تا دربار و اربابانشان به آرامی جیب کشور را خالی کنند. از دین فقط یک واژه پوشالی برای جوان میگذاشتند؛ آن هم به سبک جوجه لوطیهای قدیم که محرم، ریش و سبیلشان را نتراشند و ماه رمضان نجسی نخورند. از جوانی فقط یک چهره عروسکی میماند که کوکش دست ماهوارهها بود.
🔸 لاله زار، دریای شمال، اروند کنار و لب کارون، پاتوق اصلی جوانها میشد و شهرنوها بهترین مرکز جذب آنها.
🔹 دیگر هیچ جوانی را نه در مسجد میشد یافت و نه در فعالیتهای مذهبی و دینی همه فعالیتهای دینی و مذهبی، نوعی کهنه پرستی و ارتجاع نامیده میشد و هرگونه بی دینی و بی بند و باری اخلاقی؛ کلاس شخصیت و پرستیژ.
#پیش_شماره_پنج
#فرهنگ
#جوان
🆔 @farhang_puya
💠 وظیفهمداری مهمترین اصل در برنامهریزی علامه مصباح بود
✍️ محمدحسن جعفری:
💢 یکی از ابعاد مهم بزنامهریزی، تعیین هدف و مقصد برنامه است. مدیران و انسانها برای تعیین هدف معیارهای مختلفی را مدنظر قرار میدهند. برخی صرفا به اهداف دیکته شده از سوی نهادها و مقامات بالاتر بسنده میکنند و در واقع خود هدفگذاری نمیکنند.
❇️ برخی نیز با معیارهایی مانند رشد مادی،بقای سازمان، و حتی رشد علمی یا معنوی هدفگذاری میکنند. حضرت استاد [علامه مصباح] همواره بر وظیفهمداری و تشخیص وظیفه و عمل به آن تاکید میکردند.
🔰 برای بسیاری از مدیران حفظ و بقای سازمان تحت مدیریت یک هدف اصلی و غیرقابل مناقشه و بحث است و اساسا نمیتوانند به این مطلب بیاندیشند که شاید لازم باشد سازمان تحت مدیریت را تعطیل کنند؛ اما استاد مصباح همواره تاکید میکردند که باید دید وظیفه چیست و بارها میفرمودند اگر دیدیم وظیفه نداریم کار را تعطیل میکنیم و بدنبال وظیفه میرویم.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی (بخش اول) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 💢 این جریان سیاسی فکری که به عملگر
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی
(بخش دوم)
1️⃣ کارگزاران تکنوکرات
🔹 پس از آن، گروه دیگری در این جناح فعال شد که به نام حزب اعتدال و توسعه مشهور شد. بدنه این گروه، برخلاف حزب کارگزاران، بیشتر منشعب از راست سنتی میباشد. اعتدالگرایان از نظر اندیشه سیاسی، مشروطهخواه هستند و به نوعی حکومت توسعهگرا و به اصطلاح خود نخبهگرا (!) اعتقاد دارند.
🔸 الگوی سیاسی آنان تا حدود زیادی به الگوی تکنوکراسی نزدیک است که در ان کارآمدی مدیر، از مشروعیت و تعهد او، اهمیت بیشتری دارد. روزنامه توقیف شده «کارگزاران» تریبون اصلی این جریان سیاسی بود و اکنون نیز بار آن را روزنامه «اعتدال و توسعه» به دوش میکشد.
📝 امین بابازاده
#شماره_11
#سیاست
#جریان_شناسی
🆔 @farhang_puya
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت اول)
◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه از فرهنگ در طی چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است داشته باشیم، میزان تولیدات و برنامهریزیهای فرهنگی، جشنوارهها و همایشها و گردهماییها هیچ یک ملاک کار فرهنگی، اثرگذاری و توفیقات در عرصه فرهنگ نخواهد بود!
◾️ کار فرهنگی و موفقیت آن را باید میزان تغییری که توانسته در سبک و روش زندگیِ واقعی مردم یک جامعه ایجاد کند، سنجید و از این دیدگاه مطالعهی روش زندگی کنونی و مسیر حرکت آن با وضعیت مطلوب در تفکر انقلابی و اسلامی ما فاصله زیادی دارد.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
📌 تاثیر شهید بر بازماندگان
❇️ اثری که شهید میتواند در روح دیگران بگذارد، شبیه اثری است که ملائکه بر مؤمنین میگذارند. همچنان که شیاطین هم در وجود دوستانشان تأثیرات منفی دارند. ما در این عالم بسیاری از تأثیر و تأثرات را میشناسیم، با حواس خود درک میکنیم، یا با تجربه میفهمیم و علتهای مادی آنها راهم میتوانیم بشناسیم.
↙️ اما بسیاری از چیزها آثاری دارند که ما رابطه بین آنها را تجربه نکردهایم. فرض کنید کسی که برای اولین بار تصویری را از تلویزیون میبیند، نمیداند چگونه این تصویر ظاهر میشود یا این صدا به گوشش میرسد؛ ولی این تصویر و رابطه بین آن و صاحب تصویر برقرار است.
💠 سلسله ای از تأثیر و تأثراتی هم در جهان وجود دارد که از قبیل آثار مادی نیست. همچنان که ما روح خودمان را درست نمیشناسیم و از رابطه آن با بدنمان بیخبریم تأثیرات فراوانی را که از قبیل تأثیرات روحی، معنوی است، درست درک نمی کنیم و حقیقت آنها را نمیشناسیم؛ هر چند ممکن است آثار آنها را ببینیم.
✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#خون_شهدا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم)
📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی) مانع میشد از آنکه کسانی، آنچنان که میبایست، ایشان را بشناسند و هم اخلاص در کار و دوری گزیدن از تظاهر و خودنمایی موجب میشد که قشرهای وسیعی از جامعه از اهمیت کار وی آگاه نشوند.
🔆 کمالات معنوی و روحی عظیمی را که داشت و درجات بلندی از معرفت و عرفان را که بدان رسیده بود نیز برای دیگران بیان نمیکرد و پنهان نگه میداشت و این باعث میشد که فقط عده اندکی، از درجات کمال و فضیلت او آگاه شوند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول)
⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب بدین گونه بود که جشنهای هنری کاملا مستهجن و مبتذل در هر مناسبتی با بودجه رسمی کشور برگزار میشد و هر ماه از بهترین خوانندگان، نوازندگان و رقاصان و فواحش غرب دعوت میکرد تا در جزیره امن آمریکا برنامه داشته باشند.
🔻 همه سوژههای هنری به ویژه در بخش هنرهای تجسمی با اسطورههای ایران باستان انتخاب میشد؛ از کتیبهها، سنگ نوشتهها و پیکرههای سنگی ایران باستان و آتش پرستان گرفته تا آداب و رسوم خرافی پیش از اسلام، همه و همه اصلی ترین نمادهای فرهنگی ایران تلقی میشد.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه ا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت دوم)
🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی که از اهداف اساسی انقلاب است، بپردازیم و نیز پیش از آنکه بپرسیم اساساً فهم آن سرپرست و مدیر فرهنگی یا آن حزباللهی انقلابی از فرهنگ کدام است؟ و با کدام فهم از فرهنگ است که کار فرهنگی میکند؟
🔻 تا بعد بدانیم کار فرهنگی چرا عموماً نتیجهی دلخواه را به دست نمیدهد لازم است تا قدری از مقدماتی که لازمهی فهم و دانستن ضرورتِ این پرسشهاست بگوییم. چه اینکه به نظر میرسد در برههای هستیم که لازم است یکبار دیگر خود مسئله و پرسش را بازخوانی کنیم و بیش از آنکه معطوف به پاسخ باشیم، مسئله را با دقّتی دوباره تبیین کنیم.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya