eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
923 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول) 💢 گاه اتفاق می‌افتد که انتخاب، جنبه الهی به خود می‌گیرد و خدایی می‌شود؛ یعنی خواست فرد، گروه یا ملت با خواست خدا منطبق می‌گردد. 🔻 نویت این نوع حادثه‌ها -به ویژه انتخاب ملی- دیر دیر می‌رسد و گاه یک هزاره به طول می‌انجامد؛ اما وقتی روی می‌دهد، مبدا می‌شود، جریان می‌سازد، پیرو و همراه می‌یابد، مکتب و روش می‌شود و می‌ماند. ☑️ این انتخاب‌ها به دليل منطبق شدن با خواستی مطلق، همیشه بزرگ هستند و بزرگ می‌مانند و با گذر زمان کوچک نمی‌شوند و از ابهت آن‌ها کاسته نمی‌‌شود. 🖌 علی الله اکبری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دهه‌ی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دهه‌ی
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش دوم) 💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در احیاء تفکر و اندیشه اسلامی و با مقابله با ایدئولوژی‌های الحادی و التقاطی از درخشش بسیار ویژه‌ای برخوردار است. استاد آیت‌الله مصباح یزدی در مقاله خویش در یادنامه‌ی استاد خود، علامه طباطبایی می‌فرمایند: 🔻 باید ایشان (علامه طباطبایی) را بزرگترین افتخار حوزه علمیه‌قم، بلکه بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در این عصر برشمرد که در احیاء تفکر اسلامی صحیح و مبارزه با انحرافات و بدعت‌ها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت. 🔺 ایشان هم‌چنین، با توجه به پیوند نهضت فکری علامه با نهضت امام راحل، شخصیت‌های تربیت یافته‌ی مکتب علامه را از جمله گردانندگان چرخ انقلاب اسلامی دانسته و می‌نویسند: «همین بس که امروز اغلب رجال علمی و سیاسی و روحانی کشور که چرخ عظیم اسلامی را به گردش درآورده‌اند از شاگردان بی‌واسطه یا با واسطه ایشان هستند...» ✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔆 هرکجا دستتان رسید نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید. 🆔 @farhang_puya
🔰 مختصر وضعیت دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها قبل از بهار انقلاب ♻️ در دانشگاه‌ها تنها چیزی که در آن دیده نمی‌شد رشد و پیشرفت بود. استادها و متخصصان، با نظارت اساتید خارجی، فنون و علوم را به صورت کاملا کنترل شده به دانشجویان آموزش می‌دادند. 🔺 تمامی نخبه‌ها در درجه اول جذب کشورهای بزرگ غربی می‌شدند. اصالت تجربه و حس، اصل قرار می‎گرفت و هرگونه اصالت دادن به سنن پیشین و آداب و عقاید دینی، ارتجاع نامیده می‌شد. ⚠️ همه اساتید مؤمن و انقلابی نیز در زندان به سر می‌بردند و هرگونه اعتراضی از سوی آنان، جاسوسی برای مرتجعین تلقی می‌شد؛ کلیه مدارک تحصیلی آنان باطل و در صورت ادامه اعتراضات به اداره ساواک تحویل داده می‌شدند. 🆔 @farhang_puya
MonajatBaKhoda[04].mp3
17.15M
💠 گریه عبد گنهکار تماشا دارد ... در بساط غمتان مدعی‌ام اما حیف غافل از ناله و اشک سحرم آقاجان پر و بالم شده زخمی، به زمین افتادم کمکی کن که به سویت بپرم آقاجان 🎙 حاج میثم مطیعی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول) 💢 گاه اتفاق می‌افتد که انتخاب، جنبه الهی به خود می‌گیرد و خدایی م
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت دوم) ↩️ به بیانی دیگر، زمان با تمام مزایا و مفاسد خود، با انتخاب‌های اخیر نسبت ماهوی ندارد، بدین‌گونه که اگر زمانه بد آمد، این انتخاب‌ها بد شوند و اگر موفق آمد خوب جلوه کنند. 📌 نسبت زمان -به مفهوم بستری که در آن حرکت می‌کنیم و دائمأ حالات گوناگونی در آن به وجود می‌آید- با این انتخاب‌ها عرضی است، نه ماهوی. 🖌 علی الله اکبری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول) ⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب ب
⭕️ بوته خار خشک هنر و ادبیات در ایران (قسمت آخر) 🔘 در زمان قبل از انقلاب تمام تلاش بر آن بود که با فارسی اسلامی مقابله شود و کلیه کلمات پر بار عربی که در فارسی بار اخلاقی، مذهبی و عرفانی داشت حذف شود. با این کار که ۷۰ درصد زبان فارسی از بین می‌رفت، دیگر به رسم‌الخط فارسی نیاز نبود. 🔚 چرا که مردم به لاتین می‌نوشتند و به فارسی می‌خواندند. دانش آموختگان مدارس با استفاده از این رسم‌الخط دیگر توان خواندن هیچ متن ادبی و نظم عرفانی و تاریخی را نداشتند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم) 📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (هم‌زمانی)
🔰 زمینه‌ساز گمنام انقلاب (قسمت پنجم) ❎ مطمئنا بسیاری از اسرار معنوی این مرد بزرگ هنوز برای خواص هم ناشناخته مانده است چه رسد به عوام. 🔘 نکته مهم این است که بعد برجسته علامه طباطبایی بعد فرهنگی بود و ویژگی کارهای فرهنگی این است که آثارش به زودی در جامعه منعکس نمی‌شود، مدت‌ها باید بگذرد تا این اثرها به تدریج و با چندین واسطه به عینیت برسد و آثار عینی آنها شناخته شود. 🔰 آن وقت است که از مؤثر اصلی آن پی‌گیری می‌کنند و متوجه می‌شوند که چه کسی بود که اینچنین طرحی نو درانداخت. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت دوم) 🌐 پیش از آن‌که به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت سوم) ⚠️ شهید آوینی در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» معتقد است، فرهنگ نزد ما به معنای فرهنگ اسلام است؛ یعنی آن روح و حقیقت واحد و ثابتی که در مجموعه‌ی نظام اعتقادی اسلام وجود دارد. اما متاسفانه امروز ما از فرهنگ همان معنا را اختیار کرده‌ایم که در غرب معمول است¹. 🔹 اما معنا، جایگاه و کارکرد فرهنگ نزد غرب مدرن و رویکردهای معاصر و پست مدرن چیست؟ اگر فرهنگ را مانند مجموعه‌ای از نشانه‌ها، گزاره‌ها، هنجارها و ارزش‌ها در نظر بگیریم در تفکر غرب مدرن این مجموعه در خدمت شئون اساسی حیاتِ مدرن یعنی قدرت و اقتصاد قرار دارد 🔸 از این‌رو فرهنگ امری ثابت و در نسبت با حقیقت الهی نیست بلکه شأنی متغیر و پویا دارد که بیش از هرچیز در خدمت بازآفرینی اهداف اقتصادی و قدرت در میانِ سطح وسیعی از مردم است. 🗄 الهام عباسی، مرتضی آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب، آوینی، مرتضی، نشر ساقی، ۱۳۸۱ 🆔 @farhang_puya
⁉️ ما را چه شده است که هدف‌هایمان را از یاد برده‌ایم (قسمت اول) ❓ ما را چه شده است که سینه‌هایمان دیگر بوی صمیمیت معانقه‌های بی‌ریا با لباس پینه زده بر تنها را نمی‌دهد؟ ما را چه شده است که شعارهای مترقی (می‌دانم پس هستم) و (توسعه برمبنای دانایی) و صد شعار پررنگ و لعاب دیگر، جای (کارگر و برزگر قهرمان! کار شما سرمایه را می‌سازد) را گرفته است؟ 💤 چه شده است که دیگر از آن‌ها که در تاریکی شب همراه ما می‌دویدند تا به دست سربازان شاه نیفتند یادی نمی‌کنیم؟ ما را چه شده است؟ آیا زنان بیوه‌مان سرمایه‌دار شده‌اند که از آنان بیزار شده‌ایم یا کارگرهایمان به پله آخر نردبان توسعه رسیده‌اند که آن‌ها را نمی‌بینیم؟ 🖌 هادی ذاکری 🆔 @farhang_puya
💠 در جریان انقلاب اسلامی اگر حوزه و روحانیت و در راس آن امام خمینی در عرصه حًور نداشتند انقلاب به بیراهه می‌رفت. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ ما را چه شده است که هدف‌هایمان را از یاد برده‌ایم (قسمت اول) ❓ ما را چه شده است که سینه‌هایمان
⁉️ ما را چه شده است که هدف‌هایمان را از یاد برده‌ایم (قسمت دوم) ❇️ بگذار پلک‌ها را بتکانیم و دوباره به دیوارهای ساده خشت و گلی شهرمان که شعارهای‌مان را با عقیده بر آن نوشتیم نگاه کنیم و ببینیم به دنبال چه بودیم؟ پس نگاهی به خود بیندازیم و ببینیم چه شدیم. ببینیم که ما مانده‌ایم و شعارهایی نگاشته بر دیوارهایی که فرو می‌ریزند. 💢 ما مانده‌ایم و عهدی که برادرانمان با خون خود آن را نوشتند و ما باید با خون خود آن را امضا کنیم. ما و فریادهای علی (ع) که بر دوشمان سنگینی می‌کند. ما و قد خميده مادران شهیدی که قلبشان را جایی جا گذاشته‌اند. ما و امامی که روح خدا بود. ما و آرمان رهایی مستضعفان از چنگال مستکبران، ما و تلاش برای عدالت و برابری و مساوات. 🖌 هادی ذاکری 🆔 @farhang_puya