نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم)
📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی) مانع میشد از آنکه کسانی، آنچنان که میبایست، ایشان را بشناسند و هم اخلاص در کار و دوری گزیدن از تظاهر و خودنمایی موجب میشد که قشرهای وسیعی از جامعه از اهمیت کار وی آگاه نشوند.
🔆 کمالات معنوی و روحی عظیمی را که داشت و درجات بلندی از معرفت و عرفان را که بدان رسیده بود نیز برای دیگران بیان نمیکرد و پنهان نگه میداشت و این باعث میشد که فقط عده اندکی، از درجات کمال و فضیلت او آگاه شوند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول)
⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب بدین گونه بود که جشنهای هنری کاملا مستهجن و مبتذل در هر مناسبتی با بودجه رسمی کشور برگزار میشد و هر ماه از بهترین خوانندگان، نوازندگان و رقاصان و فواحش غرب دعوت میکرد تا در جزیره امن آمریکا برنامه داشته باشند.
🔻 همه سوژههای هنری به ویژه در بخش هنرهای تجسمی با اسطورههای ایران باستان انتخاب میشد؛ از کتیبهها، سنگ نوشتهها و پیکرههای سنگی ایران باستان و آتش پرستان گرفته تا آداب و رسوم خرافی پیش از اسلام، همه و همه اصلی ترین نمادهای فرهنگی ایران تلقی میشد.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه ا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت دوم)
🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی که از اهداف اساسی انقلاب است، بپردازیم و نیز پیش از آنکه بپرسیم اساساً فهم آن سرپرست و مدیر فرهنگی یا آن حزباللهی انقلابی از فرهنگ کدام است؟ و با کدام فهم از فرهنگ است که کار فرهنگی میکند؟
🔻 تا بعد بدانیم کار فرهنگی چرا عموماً نتیجهی دلخواه را به دست نمیدهد لازم است تا قدری از مقدماتی که لازمهی فهم و دانستن ضرورتِ این پرسشهاست بگوییم. چه اینکه به نظر میرسد در برههای هستیم که لازم است یکبار دیگر خود مسئله و پرسش را بازخوانی کنیم و بیش از آنکه معطوف به پاسخ باشیم، مسئله را با دقّتی دوباره تبیین کنیم.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول)
💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی میشود؛ یعنی خواست فرد، گروه یا ملت با خواست خدا منطبق میگردد.
🔻 نویت این نوع حادثهها -به ویژه انتخاب ملی- دیر دیر میرسد و گاه یک هزاره به طول میانجامد؛ اما وقتی روی میدهد، مبدا میشود، جریان میسازد، پیرو و همراه مییابد، مکتب و روش میشود و میماند.
☑️ این انتخابها به دليل منطبق شدن با خواستی مطلق، همیشه بزرگ هستند و بزرگ میمانند و با گذر زمان کوچک نمیشوند و از ابهت آنها کاسته نمیشود.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دههی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دههی
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش دوم)
💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در احیاء تفکر و اندیشه اسلامی و با مقابله با ایدئولوژیهای الحادی و التقاطی از درخشش بسیار ویژهای برخوردار است. استاد آیتالله مصباح یزدی در مقاله خویش در یادنامهی استاد خود، علامه طباطبایی میفرمایند:
🔻 باید ایشان (علامه طباطبایی) را بزرگترین افتخار حوزه علمیهقم، بلکه بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در این عصر برشمرد که در احیاء تفکر اسلامی صحیح و مبارزه با انحرافات و بدعتها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوقالعادهای داشت.
🔺 ایشان همچنین، با توجه به پیوند نهضت فکری علامه با نهضت امام راحل، شخصیتهای تربیت یافتهی مکتب علامه را از جمله گردانندگان چرخ انقلاب اسلامی دانسته و مینویسند: «همین بس که امروز اغلب رجال علمی و سیاسی و روحانی کشور که چرخ عظیم اسلامی را به گردش درآوردهاند از شاگردان بیواسطه یا با واسطه ایشان هستند...»
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 هرکجا دستتان رسید نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔰 مختصر وضعیت دانشگاهها قبل از بهار انقلاب
♻️ در دانشگاهها تنها چیزی که در آن دیده نمیشد رشد و پیشرفت بود. استادها و متخصصان، با نظارت اساتید خارجی، فنون و علوم را به صورت کاملا کنترل شده به دانشجویان آموزش میدادند.
🔺 تمامی نخبهها در درجه اول جذب کشورهای بزرگ غربی میشدند. اصالت تجربه و حس، اصل قرار میگرفت و هرگونه اصالت دادن به سنن پیشین و آداب و عقاید دینی، ارتجاع نامیده میشد.
⚠️ همه اساتید مؤمن و انقلابی نیز در زندان به سر میبردند و هرگونه اعتراضی از سوی آنان، جاسوسی برای مرتجعین تلقی میشد؛ کلیه مدارک تحصیلی آنان باطل و در صورت ادامه اعتراضات به اداره ساواک تحویل داده میشدند.
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
MonajatBaKhoda[04].mp3
17.15M
💠 گریه عبد گنهکار تماشا دارد ...
در بساط غمتان مدعیام اما حیف
غافل از ناله و اشک سحرم آقاجان
پر و بالم شده زخمی، به زمین افتادم
کمکی کن که به سویت بپرم آقاجان
🎙 حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#مناجات
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول) 💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی م
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت دوم)
↩️ به بیانی دیگر، زمان با تمام مزایا و مفاسد خود، با انتخابهای اخیر نسبت ماهوی ندارد، بدینگونه که اگر زمانه بد آمد، این انتخابها بد شوند و اگر موفق آمد خوب جلوه کنند.
📌 نسبت زمان -به مفهوم بستری که در آن حرکت میکنیم و دائمأ حالات گوناگونی در آن به وجود میآید- با این انتخابها عرضی است، نه ماهوی.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول) ⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب ب
⭕️ بوته خار خشک هنر و ادبیات در ایران (قسمت آخر)
🔘 در زمان قبل از انقلاب تمام تلاش بر آن بود که با فارسی اسلامی مقابله شود و کلیه کلمات پر بار عربی که در فارسی بار اخلاقی، مذهبی و عرفانی داشت حذف شود. با این کار که ۷۰ درصد زبان فارسی از بین میرفت، دیگر به رسمالخط فارسی نیاز نبود.
🔚 چرا که مردم به لاتین مینوشتند و به فارسی میخواندند. دانش آموختگان مدارس با استفاده از این رسمالخط دیگر توان خواندن هیچ متن ادبی و نظم عرفانی و تاریخی را نداشتند.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم) 📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی)
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت پنجم)
❎ مطمئنا بسیاری از اسرار معنوی این مرد بزرگ هنوز برای خواص هم ناشناخته مانده است چه رسد به عوام.
🔘 نکته مهم این است که بعد برجسته علامه طباطبایی بعد فرهنگی بود و ویژگی کارهای فرهنگی این است که آثارش به زودی در جامعه منعکس نمیشود، مدتها باید بگذرد تا این اثرها به تدریج و با چندین واسطه به عینیت برسد و آثار عینی آنها شناخته شود.
🔰 آن وقت است که از مؤثر اصلی آن پیگیری میکنند و متوجه میشوند که چه کسی بود که اینچنین طرحی نو درانداخت.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya