🏢 اسلامی شدن دانشگاه به اینها نیست
📿 کیفیت اسلامی شدن دانشگاه به این نیست که در هر دانشکدهای نمازخانه باشد، یا شبهای چهارشنبه دعای توسل و شبهای جمعه، دعای کمیل، یا کلاسها از هم جدا! همه اینها لازم است، ولی اینها زیر مجموعه اسلامی شدن دانشگاه است.
📚 وقتی دانشگاه، اسلامی میشود که متون درسیاش اسلامی باشد و معنای اسلامی بودن متون درسی هم این نیست که چند واحد معارف اسلامی تدریس بشود، یا اول کتاب «بسم الله» باشد، آخر کتاب، دعا به ولی عصر! هیچ کدام از اینها عنصر محوری اسلامی شدن دانشگاه نیست. همه اینها لازم است، ولی هیچ کدام کافی نیست.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📍 چگونگی اسلامی شدن متون درسی دانشگاهها
🔳 متون دانشگاهی وقتی اسلامی است که محتوا، براهین و شواهد آن از متون اسلامی برگرفته و تدوین بشود و این دانشهای افقی به عمودی تبدیل گردد. در زمینشناسی، دریاشناسی یا آسمانشناسی به این بسنده نشود که فلان حادثه در فلان عصر چنین بوده است، اکنون چنین است و پیشبینی میشود که چنان بشود!
☑️ اما چه کسی انجام داد و چرا انجام داد، اصلا در متون درسی دانشگاه نیست. زمین را چه کسی آفرید، برای چه آفرید؛ دریا و آبزیان با چه هدفی آفریده شد؛ اختران سپهر را چه کسی خلق کرد و به چه هدفی؟ گیاهان روی زمین و معادن دل زمین را چه کسی آفرید و برای چه؟
🔆 این دو بال «هو الاول و الاخر» که سیر افقی نیست، بلکه سیر عمودی علوم است، اصلا در فضای دانشگاه مطرح نیست! وقتی در متن درسی سخن از خدا نباشد، آن نماز خانه ای که در کنار کلاس درس ساخته شد، کارایی ندارد.
🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی
#معارف
#شماره_14
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول)
◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن دانشگاه از حوزه، این است که علوم دانشگاهی از ابتدا بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نگشته، درحالی که علوم
حوزوی مبنی بر تفکر و ایدئولوژی اسلامی است.
◾️ این نگرش، مبنای معرفت شناسی برخی از غربیان را ناخوداگاه میپذیرد که علم، هویتی آمیخته با تمام شئون عالم دارد و نمیتوان آن را از خاستگاهش جدا کرد.
🔸 هیچ علمی را نمیتوان یافت که از ریزش خصلتهای عالمان خود در مقام نظریه و آزمون و واقع نمایی مصون باشد و چون علوم دانشگاهی همه تحت سیطره ایدئولوژی الحادی غرب رشد کرده و بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نشده، از علوم حوزوی که آیینه علوم اسلامیاند، تباعد کامل دارد.
✍ علی اکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
💠امام باقر (علیه السلام) :
صدقه، هفتاد بلا از بلایای دنیوی و مردم بد و دلخراش را دفع میکند. صدقه دهنده هرگز به مرگ دلخراش نمیمیرد.
📚 میزان الحکمة، ج ۶، ص ۲۲۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول) ◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت دوم)
↩️ به نظر این دیدگاه، همین خصوصیت ایدئولوژیک علم است که موجب جدایی حوزه و دانشگاه بوده و هست.
🔻همچنان که در غرب دانشگاهها از کلیسا جدا شد و تاکنون هر روز بر روند و شدت جدایی خود افزوده، در کشور ما نیز دانشگاه در بنیان از حوزه جدا شده و با حفظ ایدئولوژی الحادی، هر روز بر فاصلهاش افزوده میشود. بنابراین، راه وحدت را باید در وحدت ایدئولوژیک این دو نهاد جست.
🔷 باید هر دو نهاد، اسلام را مبنای نگرش و جهت گیری اصلی در تمام رشته های علمی و دینی قرار دهند و واقع نمایی علوم بشری را از این ناحیه محک بزنند تا پس از دست یافتن به علوم اسلامی در تمامی زمینه ها، وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود.
✍ علی اکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول)
🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، وحدت حوزه و دانشگاه را بر بنیانی نظری استوار میکند. از این دیدگاه، بنیاد نظری وحدت در واقع همان استراتژی واحد حوزه و دانشگاه در تجدید تمدن عظیم اسلامی است.
🔹 تمدنی که با تکیه بر نقاط مثبت دوران شکوفایی مسلمین، از نقایصی که موجب ضعف این تمدن شد پرهیز نماید و با بهرهگیری از تجارب به دست آمده، ارکانی نوین برای خود پیریزی کند.
✅ وحدت استراتژیک حوزه و دانشگاه، بر فهم درست واقعیتها ترسیم اهداف مشترک و همچنین راهبردها و روشهای هماهنگ متوقف است. وحدت در هدف، غایت و آرمان -همانگونه که گفته شد- بر پایه استراتژی واحد یعنی تجدید تمدن عظیم اسلامی استوار است و برای این منظور باید دو مؤلفه «اسلام» و «انقلاب اسلامی ایران» مدنظر قرار گیرد که به آنها میپردازیم.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
◾️تعریف صهیونیسم و بررسی ریشه آن
▫️کلمه صهیونیسم از ریشه «
صهيون» گرفته شده است. «صهیون»
نام کوه پر افتاب و خشکی است در جنوب غرب بیت المقدس (
اورشلیم)
. گاهی منظور از آن، تمام شهر است و گاهی مناطق مرفه نشین و دارالولایه بیت المقدس را گویند. در محل آن اختلاف است و برخی «
اکرا» و بعضی «
موریا» و گروهی «
اوفل»
را صهیون دانستهاند.
▫️صهیونیسم، نام جنبشی سیاسی است که با حمایت خاندان زرسالار یهودی چون روچیلد و با ریاست اجرایی تئودور هرتصل (هرتزل) در اروپا (
المان و اتریش و سوئیس) در اواخر قرن نوزدهم، بنیان نهاده شد و هدف خود را تشکیل دولت یهودی در یکی از نقاط دنیا قرار داد تا بتواند قدرت سیاسی و اقتصادی یهودیان را متمرکز کند و به مطامع مادی بیشتری برسد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۳، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puys
💠پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) :
هرگاه تنها شدی، خدا را بسیار یاد کن.
📚جامع الاخبار، ص۵۱۲، حدیث ۱۴۳۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت اول) 🔷 رویکرد «وحدت راهبردی»، و
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت دوم)
1⃣ اسلام: اسلام در پی نیل انسانها به سعادتمندي است و حوزه و دانشگاه نیز بر همین اصل وحدت نظر دارند.
📌 اگر آرمان دانشگاه را توانایی در تولید علم و نظریه به منظور مشارکت هرچه بیشتر در رساندن انسان به سعادت بدانیم و همچنین برای حوزه نیز آرمان سعادت دنیوی و اخروی را اصلی ترین و غایی ترین آرمان آن بدانیم، آنگاه میتوان گفت که حوزه و دانشگاه به نحوی وحدت دارند. هر دو در نهایت به سعادت و تکامل انسان میاندیشند که همان آرمان اصلی «اسلام» است.
2⃣ انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی بر جوهره درکی عمیق از اسلام استوار گردیده است و درحالی که دکترین خود را بر اساس حاکمیت ولایت فقیه قرار داد، این ولایت را مدتها قبل از پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، در جریان مبارزه محقق ساخت.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت دوم) 1⃣ اسلام: اسلام در پی نیل ا
🔰 صحیحترین معنای «وحدت حوزه و دانشگاه» وحدت در هدف و راهبرد (قسمت سوم)
↙️ دانشگاهیان و حوزویان نقش مؤثری در پیروزی این انقلاب داشتهاند. همکاری و وحدت نظری و عملی آنان در جریان مبارزات، محصول ایدهای بود که آنان را به آن سمت رهنمون ساخته و متحد میکرد. این ایده عبارت بود از «تلاش برای پیروزی و اعتلای مردم ایران و حاکمیت اسلام در این مملکت).
🖇 پس از پیروزی انقلاب نیز وحدت در آرمانهای بلند انقلاب در دستور کار این دو نهاد قرار گرفت. حوزه و دانشگاه در پی اعتلای معنوی و فرهنگی جامعه ایران و همچنین پیشرفت مادی آن هستند، همان آرمانی که انقلاب اسلامی بر رسیدن به آن تأکید دارد. از این رو میتوان معنای درست از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در راهبرد، استراتژی، هدف، غایت و آرمان دانست، همانگونه که بزرگان ما بر آن تأکید فراوان دارند.
✍ علیاکبر عالمیان
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_14
🆔 @farhang_puya