eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امیرالمونین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : خدا را، خدا را، شکایت به نزد کسی مبرید که اندوه شما نزداید و نیازتان بر نیاورد. 📚قسمتی از خطبه 104 نهج‌البلاغه 🆔 @farhang_puya
❗وظایف وزارت علوم در زمینه حجاب 1️⃣آشنا ساختن دانشجویان خصوصا دختران برای توطئه‌ها، زمینه‌ها، روش‌ها نفوذ فرهنگ غرب و تاثیر منفی آن. 2️⃣انتشار فصلنامه علمی پژوهشی در مورد توسعه فرهنگ عفاف و انجام تحقیقات جامع در این زمینه‌. 3️⃣تقدم رعایت کنندگان حجاب و عفاف، در جامعه و حمایت از نخبگان با حجاب و معرفی افراد نمونه محجبه. 4️⃣حمایت از پایان نامه‌های‌ دانشجویی مرتبط با گسترش فرهنگ حجاب و عفاف. 5️⃣برگزاری میز گرد و انجام مناظره در خصوص فلسفه عفاف و حجاب‌. 🆔️ @farhang_puya
🔺️وظایف وزارت کشور در زمینه عفاف و حجاب 1️⃣همکاری با قوه قضائیه جهت اجرای موثر طرح‌های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه. 2️⃣نظارت بر عملکرد و ارتباطات اقلیت‌های دینی از نظر فرهنگ و پوشش آنان و جلوگیری کردن از پوشش‌های نامناسب در اجتماع و تذکر دادن در مورد رعایت قوانین مربوط به حجاب به آنان. 3️⃣توجیه، آموزش و نظارت بر چگونگی پوشش و حجاب اتباع خارجی و الزام آنان به رعایت ضوابط عفاف و حجاب. 4️⃣بررسی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی با هدف افزایش ضریب امنیت اخلاقی جامعه، در شورای اجتماعی و تامین استان‌ها به منظور تقویت فرهنگ عفاف. 🆔️ @farhang_puya
💠 هم‌بازی (آشنای راه، قسمت ۱۱) 🆔 @farhang_puya
❗قوانین پوشش در دانشگاه تگزاس ♦️استفاده از عطر توسط زنان و مردان مجاز است، به شرط آن که بوی ملایم داشته باشد. آرایش‌های غلیظ و نامتعارف مجاز نمی‌باشد‌. عینک‌های آفتابی را در فضای مسقف به شرطی می‌توان استفاده کرد که پزشک آن را تجویز کرده یا برای انجام وار ضرورت داشته باشد. ♦️پوشیدن لباس‌های بدن نما مجاز نیست ‌و لباس‌های بدون آستین باید لباس‌های دیگر پوشیده شود. پوشیدن جوراب الزامی است. جوراب‌های زنانه تزئینی و طرح دار نظیر جوراب توری و ... مجاز نمی‌باشد. ✒مهیا زاهدین‌ باف 🆔️ @farhang_puya
❗وظایف دستگاه قضا در زمینه حجاب و عفاف 1️⃣ قوه قضائیه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های‌تابعه؛ دادسراها و شعبات ویژه‌ای برای برخورد با جرائم مربوط به بدحجابی، منکراتی ‌وباند‌های فساد و فحشا تأسیس نماید. 2️⃣تدوین قوانین لازم و کارآمد در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه. 3️⃣گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره‌‌های آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان بزهکار و مجرم به منظور بازپروری و اصلاح آن‌ها. 🆔️ @farhang_puya
❗وظایف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه عفاف و حجاب 1️⃣ اطلاع رسانی در خصوص شئونات اسلامی و فرهنگی با جزوات و برشور توزیعی در بین گردشگران. 2️⃣ برنامه ریزی‌، نظارت و کنترل فرهنگی پیرامون اعزام گروه‌های گردشگری به خارج از کشور. 3️⃣ ترویج فرهنگ عفاف در حوزه وزارت خانه و ادرات تابعه در سراسر کشور و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلان آن وزارت خانه. 4️⃣ برنامه‌ریزی در خصوص محدودسازی عزیمت گردشگران ایرانی به مراکز و مناطق گردشگری غیر اخلاقی در خارج از کشور. 🆔️ @farhang_puya
❌دل بستن به دنیا ممنوع 💠 حضرت مولانا امام کاظم (علیه‌السلام) : در دنیا، مانند کسی باش که در خانه‌ای ساکن است که مال او نیست و منتظر رفتن است. 📚تحف‌العقول، صفحه ۳۹۸ 🆔 @farhang_puya
enc_16459528285570711557767.mp3
5.62M
💠 نماهنگ| چه تک و تنها چه غریبونه 🎙 حاج محمود کریمی شهادت امام کاظم علیه‌السلام تسلیت باد 🆔 @farhang_puya
💠خمینی ای امام ♦️بخشی از آثار موسیقیایی در دوران انقلاب ۵۷، سرودهایی هستند که به وسیله گروه کُر و اغلب بدون همراهی ساز اجرا شده‌اند. 🔺️این سرودها مفاهیم و مضامین انقلابی را در پیوند با اعتقادات مذهبی و رهبری پیر فرزانه انقلاب، امام خمینی (ره)، مدنظر داشتند. 🔺️(خمینی ای امام) از مشهورترین و شاخص‌ترین این سرود‌هاست که حمید شاهنگیان‌، ساخت و سر پرستی اجرای آن‌ را عهده‌دار بود است. ریتم ساده و اغلب دو ضربی یا چهار ضربی و ملودی‌های ساده و تکرار شونده با پرهیز از پیچیدگی، وجوه موسیقایی این آثار را تشکیل می‌دهند. ♦️اما غیر حرفه‌‌ای بودن مجریان این سرودها، انقلابی بودن، شعاری بودن و مناسبتی شدن، این دسته از آثار دوران انقلاب را متمایز می‌کند. عنوان سرود هم مناسب‌ترین نام برای این طیف از موسیقی‌های آن دوران است. 🔚نزدیکی به بیان محاوره‌ای، نزدیکی به شعارهای مردمی و یادگیری سریع و اجرای نسبتا آسان، دیگر مشخصه‌های این سرودها می‌باشد. ✒سیما درخشان 🆔️ @farhang_puya
💠هنر در بیان شهید بهشتی ♦️شهید بهشتی هنر را در اسلام دارای ارزش و کرامت دانسته و آن را دارای سه گونه می‌داند.‌ 1️⃣گونه اول هنر شهوت‌ پرستی است: «هنر شهوت پرستی که بخش عظیم هنر در دنیا از دیر زمان تا به حال هنر شهوت پرستی است.» 2️⃣ گونه‌دوم از هنر را هنر طاغوتی می‌دانند و می‌گویند: «هنرطاغوتی‌، هنر پادشاهان، گردن فروزان تاریخ، جباران، به خودبالندگان هنر و موسیقی و آهنگ و شعر و قصیده‌ای که هر قدر بیشتر خوانده می‌شود و بیشتر نواخته می‌شود، باد بیشتر به غبغب طاغوت می‌افتد‌. دیده‌اید این صحنه‌ها را، خوانده‌‌اید این شعرها را، چقدر از قصاید شعرای ما خلاصه می‌شود در این! چقدر! 3️⃣ از دیدگاه شهید بهشتی، گونه سوم‌ هنر که اتفاقا گونه مورد تایید اسلام است، عبارات است از: «هنر انسانی، هنر انسانیت، آن هنری که تمام انواع و اقسامش‌ در اسلام نه‌تنها جایز و مباح است که خوب و مطلوب است‌.» 🔚وی پس از ذکر این سه گونه هنر، به موضع‌گیری در این مورد پرداخته و می‌گوید: «با هنر شهوت پرستی پوست کنده می‌گویم مخالفیم‌. با هنر شاهنشاهی و طاغوتی پوست کنده می‌گویم مخالفیم‌. هنر تعالی بخش انسانی و انسانیت‌ساز را صادقانه تقدیر می‌کنیم و تشویق می‌کنیم.» 📜مجموعه دیدگاه های شهید بهشتی در مورد هنر‌. 🆔️ @farhang_puya
💠 حضرت مولانا امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : هرکه دانشش بیشتر از عقل‌اش باشد، آن دانش وبال او گردد. 📚 میزان‌الحکمه، ج۸، صفحه ۱۱۱ 🆔 @farhang_puya
💠هنر باید بتواند جهت بدهد 🔺️هنر باید بتواند به عواطف اجتماعی جهت بدهد‌. آن جهت هم این است که آن تولی و تبری محوری را که شرط اصلی کمال، بلوغ عواطف انسانی و حالات قلبی انسان است و به تعبیر دیگر محور همه ملکات اخلاقی است، در همه جا بسط دهد. 🟩یعنی هنر او هیچ کجا منفصل از آن احساس مرکزی نباشد و قدرت داشته باشد. همه چیز را به آن محور (تولی و تبری مرکزی که همان محبت به خدای متعال و بغض نسبت به اعدای‌ الهی است) برگرداند. 💠 در یک قدم در تجسد، به محبت به اولیای الهی و بیزاری از دشمنان محوری آنها تبدیل می‌شود؛ یعنی هیچ کجا نباید شعر شما فارغ از این دو کلمه یعنی (کلمه حق) و(کلمه باطل) باشد. ایجاد نوعی بسط و گرایش نسبت به حق و تبری نسبت به دشمنان او. 🎙گفتاری از حجت‌الاسلام میر باقری 🆔️ @farhang_puya
💠هنر اسلامی هنر رهایی بخش 🟩در جامعه مدرن و شرایط پست مدرن و ظهور فلسفه‌های الحادی، هنر اسلامی نقشی رهایی بخش دارد. هنر اسلامی باید و می‌تواند در جهان مدرن به زندگی آدمی معنا و هدف ببخشد و پیام آور و الهام بخش نوع دوستی، برابری، عدالت، لطف و رحمت و انس و قرب و حضور حق باشد. ♦️این هنر می‌تواند با مایه‌های عمیق و غنی معنوی‌ای که در اختیار دارد و با پشتوانه مبانی متقن فکری و بنیان‌های استوار اعتقادی از روات انسان غبار آلود سرگشته در تیه حیرانی و روزمرگی و اسیر هوای نفس غفلت زدایی کند و او را از دورن و برون آزاد سازد. 🔵 می‌تواند به درون تیره انسان ظلمت زده در بند روزگار ما، نور رستگاری و فروغ رهایی بتاباند‌ و از او جهل زدایی کند و وی را به ساحت شکوهمند حضور بکشاند؛ حضور در آستان جانان و احساس لطیف پذیرفتگی‌ این رسالت مهم هنر اسلامی در دنیای معاصر است. ✒امیر مفتون 🆔️ @farhang_puya
💠هنر در دیگاه سید شهیدان اهل قلم 🔵 هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است. 🔵 هر یک از این دو _شیدایی حق و قدرت بیان آن_ اگر نقض داشته باشد، اثر هنری خلق نمی‌گردد. اگر حنجره بلبل بیمار باشد، شیدایی او در درونش حبس می‌شود و فرصت تجلی پیدا نمی‌کند، هرچند که شیدایی در درونش وجود دارد. ♦️اما قدرت بیان آن نیست و اگر شیدایی نباشد، از حنجره سالم طلایی برنمی‌آید. اصل شیدایی حق است و قدرت بیان، شرط کافی است. ✒فائزه فلاطونی‌ 🆔️ @farhang_puya
💢 دعوت به غیر زبان 💠 حضرت مولانا امام صادق (علیه‌السلام) : کونوا دعاةً للنَّاس بِغَیرِ ألسنتکم به وسیله‌ای به غیر از زبانتان دعوت کننده مردم باشید. 📚کافی، ج۲، صفحه ۷۸ 🆔 @farhang_puya
📜عفت در کردار وظیفه زنان در بیان قران 💠یکی از وظایف زنان، پرهیز از رفتارهای جلب توجه کننده و غیر عفیفانه‌ است: «هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت‌های پنهان‌شان دانسته شود، (نور/۳۱) و صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و دستنبد و گوشواره به صدا درنیاید‌.» 💠 پس هرگونه راه رفتنی که موجب آشکار شدن زیورهای‌ مخفی زن شود، از نظر اسلام ممنوع است. زنان باید در رعایت عفاف و پرهیز از امور جلب توجه کننده، دقت لازم را بنمایند که استفاده از وسایل زینتی و استعمال عطر، به گونه‌ای نباشد که باعث جلب توجه نامحرم و عامل انحراف فکر‌ها و تباهی دل‌ها گردد. 💠 زنان باید از هرگونه رفتار جلوگرانه‌ و تحریک کننده پرهیز کنند و با تاسی‌ از آیه «تمشی‌ علی استحیاء» ( قصص/۲۵) که شیوه راه رفتن زنان اسلامی را ترسیم می‌کند و با اقتدا کردن به بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) به شیوه آن حضرت عمل نمایند. ✒️حمید طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
📜شعر و شاعران در بیان قرآن کریم 💠شعرا اگر چه در قران کریم مورد مذمت‌ قرار گرفته‌اند، ولی باید دانست که خداوند در کلامی زیبا و کوتاه، شاعران متعهد و مومن را از سازندگان اشعاری که غاوون‌ ( گمراهان‌) پیروان آنها هستند، جدا ساخت: «و الشعرا‌ء یتبعهم‌ الغاوون‌. الم تر انهم‌ فی کل واد یهیمون‌. و ائهم‌ یقولون‌ ما لا یفعلون‌. الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات‌ و ذکرو‌ا‌ الله کثیرا... .» ♦️«شاعران را گمراهان پیروی می‌کنند... مگر آن‌هایی که ایمان آورده و کارهای نیک انجام می‌دهند و خداوند را بسیار یاد می‌کنند.» 🟩این استثنا‌ در آیه مبارکه نشانگر ارزش و اهمیت شاعران با ایمان و دارای عمل صالح می‌باشد. ✒سید ضیاء آل رسول 🆔️ @farhang_puya
💠اندکی در باب فیزیک موسیقی ♦️بحث فیزیک در موسیقی الان بحث نویی است. بحث این نسبت‌ها با انسان و با گوش او، بحث بسیار پیچیده‌ای است که هنوز هم نتوانسته‌اند کار مشخصی را و به‌ویژه ملایمت‌ طبع را ترسیم کنند. 🔺️این بحث بسیار مهم، هم به روانشناسی و هم به فیزیک برمی‌گردد که در آن زمان این‌ها انجام دادند. می‌بینیم که موسیقی از نظر اسلام، از این جهت به یک تکامل رسیده؛ موسیقی نیز در آن زمان رشد کرده است؛ یعنی حافظ خوش الحان، همان قدر که شعر می‌گوید، همان قدر هم خوب قرآن می‌خواند و همان قدر صدای خوبی دارد. نمی‌تواند یک هنرش در اعلا و هنر دیگرش در حضیض باشد. ✒عماالدین‌ هوفر 🆔️ @farhang_puya
💠اگر در خدمت حق نباشد ابزار باطل می‌شود ♦️ موسیقی نیز مثل بقیه مفاهیم دیگر می‌تواند در جامعه کنونی در خدمت جامعه انسانی _ اسلامی، تفکر، انسانیت، سلامت، دفاع، مقاومت جوامع اسلامی و مفاهیم و اعتقادات مذهبی باشد. 💠 موسیقی وسیله‌ای‌ بسیار موثر که اگر در خدمت نباشد، لاجرم در مقابل حق خواهد بود و این‌گونه نیست که موسیقی بی تفاوت باشد و به اصطلاح مانعةالخلو است؛ یعنی یا در خدمت است یا در ظلمت و مرز آن بسیار حساس است که متخصصان می‌توانند تعیین کنند. 🟩لذا اگر موسیقی در جهت اسلام باشد، می‌تواند هم در هنجار جامعه و هم در تعالی آن نقش اساسی داشته باشد و اگر در این جهت نباشد، معمولا در مقابل خواهد بود. 🔚همان گونه که لهو و غنا و ابتذال اعم از موسیقی است و وجودش در هر چیزی باعث حرمت آن است، قرآن هم اگر با غنا خوانده باشد، حرام خواهد بود. ✒عمادالدین هوفر 🆔️ @farhang_puya
🔎 شما تحت نظر خدا هستید 💠 حضرت مولانا محمد جواد (علیه‌السلام) : شهوت‌ها را رها و با هوای نفس مبارزه کن و بدان از خدا پنهان نیستی، پس مواظب باش در چه حالی! 📚 بحارالانوار، ج۷۵، صفحه ۳۵۸ 🆔 @farhang_puya
💠امام صادق و شعر و شاعران ♦️شیخ صدوق از امام صادق (ع) نقل فرمود: «من قال لنا بیت بنی الله له بیتا‌ فی الجنة.» همچنین فرمود: «ما قال فینا قائل بیت شعر حتی یوید‌ بروح القدس.» 🔵 امام صادق( ع) به شیعیان امر می‌فرمود که به فرزندانشان برخی اشعار را تعلیم دهند. در رجال کشّی از امام صادق (ع) نقل شده است: «یا معشر الشیعه عملوا اولادکم‌ شعر العبدی‌ فانه علی دین الله»؛ به فرزندان خود اشعار عبدی را بیاموزید که او بر دین خداست. 🔚 به هر حال رسول خدا و امامان به شعر اهمیت می‌دادند و شاعران را در نشر حماسه حق، هموراه تشجیع و تشویق می‌کردند. ✒️سید ضیاء ال رسول 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) : پایان لذت‌ها، و بر جای ماندن تلخی‌ها را به یاد آورید. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۳۳ 🆔 @farhang_puya
💠پیامبر اکرم و شعر و شاعران ♦️پیامبر (ص) به شعر عنایتی خاص داشت و همواره شاعرانی را که در تأیید و یاری اسلام و جنبه‌های اخلاقی شعر می‌سرودند، مورد لطف و تشویق قرار می‌داد و بدین جهت بود که بسیاری از اصحاب و یاران رسول خدا در قصیده‌ سرایی ضرب‌المثل گشتند. 🟩 در غدیر خم، پس از خطبه‌های رسول خدا، (حسان بن ثابت) نخستین ابیات را در ثبت آن واقعه تاریخی سرود و از محبت‌های رسول خدا برخوردار شد. ♦️ شاعران مشهور دیگری که در واقعه غدیر در زمان اصحاب و تابعین شعر سرودند، عبارتند از: قیس بن سعد بن عباده، محمد بن عبدالله حمیری‌، عبدی کوفی، ابو‌تمام‌ طائی و مانند این ها که اشعارشان را بسیاری از مورخان نقل کرده‌اند. 🔚 پیامبر به یکی از شاعرانی که مدافع اسلام بود، فرمود: «اهج المشرکین فإنَّ روح‌القدس معک ما‌‌ هاجیتهم‌؛ مشرکان را هجو کن؛ تا زمانی که آنها را هجو نمایی، جبرئیل با توست.» ✒سید ضیاء ال رسول 🆔️ @farhang_puya
💠 راهنما (آشنای راه، قسمت ۱۲) 🆔 @farhang_puya