💠 وظیفهمداری مهمترین اصل در برنامهریزی علامه مصباح بود
✍️ محمدحسن جعفری:
💢 یکی از ابعاد مهم بزنامهریزی، تعیین هدف و مقصد برنامه است. مدیران و انسانها برای تعیین هدف معیارهای مختلفی را مدنظر قرار میدهند. برخی صرفا به اهداف دیکته شده از سوی نهادها و مقامات بالاتر بسنده میکنند و در واقع خود هدفگذاری نمیکنند.
❇️ برخی نیز با معیارهایی مانند رشد مادی،بقای سازمان، و حتی رشد علمی یا معنوی هدفگذاری میکنند. حضرت استاد [علامه مصباح] همواره بر وظیفهمداری و تشخیص وظیفه و عمل به آن تاکید میکردند.
🔰 برای بسیاری از مدیران حفظ و بقای سازمان تحت مدیریت یک هدف اصلی و غیرقابل مناقشه و بحث است و اساسا نمیتوانند به این مطلب بیاندیشند که شاید لازم باشد سازمان تحت مدیریت را تعطیل کنند؛ اما استاد مصباح همواره تاکید میکردند که باید دید وظیفه چیست و بارها میفرمودند اگر دیدیم وظیفه نداریم کار را تعطیل میکنیم و بدنبال وظیفه میرویم.
#علامه_مصباح
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی (بخش اول) 1️⃣ کارگزاران تکنوکرات 💢 این جریان سیاسی فکری که به عملگر
♨️ تبارشناسی تریبونهای سیاسی
(بخش دوم)
1️⃣ کارگزاران تکنوکرات
🔹 پس از آن، گروه دیگری در این جناح فعال شد که به نام حزب اعتدال و توسعه مشهور شد. بدنه این گروه، برخلاف حزب کارگزاران، بیشتر منشعب از راست سنتی میباشد. اعتدالگرایان از نظر اندیشه سیاسی، مشروطهخواه هستند و به نوعی حکومت توسعهگرا و به اصطلاح خود نخبهگرا (!) اعتقاد دارند.
🔸 الگوی سیاسی آنان تا حدود زیادی به الگوی تکنوکراسی نزدیک است که در ان کارآمدی مدیر، از مشروعیت و تعهد او، اهمیت بیشتری دارد. روزنامه توقیف شده «کارگزاران» تریبون اصلی این جریان سیاسی بود و اکنون نیز بار آن را روزنامه «اعتدال و توسعه» به دوش میکشد.
📝 امین بابازاده
#شماره_11
#سیاست
#جریان_شناسی
🆔 @farhang_puya
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت اول)
◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه از فرهنگ در طی چهل سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است داشته باشیم، میزان تولیدات و برنامهریزیهای فرهنگی، جشنوارهها و همایشها و گردهماییها هیچ یک ملاک کار فرهنگی، اثرگذاری و توفیقات در عرصه فرهنگ نخواهد بود!
◾️ کار فرهنگی و موفقیت آن را باید میزان تغییری که توانسته در سبک و روش زندگیِ واقعی مردم یک جامعه ایجاد کند، سنجید و از این دیدگاه مطالعهی روش زندگی کنونی و مسیر حرکت آن با وضعیت مطلوب در تفکر انقلابی و اسلامی ما فاصله زیادی دارد.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
📌 تاثیر شهید بر بازماندگان
❇️ اثری که شهید میتواند در روح دیگران بگذارد، شبیه اثری است که ملائکه بر مؤمنین میگذارند. همچنان که شیاطین هم در وجود دوستانشان تأثیرات منفی دارند. ما در این عالم بسیاری از تأثیر و تأثرات را میشناسیم، با حواس خود درک میکنیم، یا با تجربه میفهمیم و علتهای مادی آنها راهم میتوانیم بشناسیم.
↙️ اما بسیاری از چیزها آثاری دارند که ما رابطه بین آنها را تجربه نکردهایم. فرض کنید کسی که برای اولین بار تصویری را از تلویزیون میبیند، نمیداند چگونه این تصویر ظاهر میشود یا این صدا به گوشش میرسد؛ ولی این تصویر و رابطه بین آن و صاحب تصویر برقرار است.
💠 سلسله ای از تأثیر و تأثراتی هم در جهان وجود دارد که از قبیل آثار مادی نیست. همچنان که ما روح خودمان را درست نمیشناسیم و از رابطه آن با بدنمان بیخبریم تأثیرات فراوانی را که از قبیل تأثیرات روحی، معنوی است، درست درک نمی کنیم و حقیقت آنها را نمیشناسیم؛ هر چند ممکن است آثار آنها را ببینیم.
✂️ برشی از یادداشت علیرضا دهشیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#خون_شهدا
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت سوم) 💠 رجال الهی، حیات خود را همچون نهالی که در زمین غرس میشود و
🔰 زمینهساز گمنام انقلاب (قسمت چهارم)
📌 مرحوم علامه به دلایلی گمنام ماند؛ هم حجاب معاصرت (همزمانی) مانع میشد از آنکه کسانی، آنچنان که میبایست، ایشان را بشناسند و هم اخلاص در کار و دوری گزیدن از تظاهر و خودنمایی موجب میشد که قشرهای وسیعی از جامعه از اهمیت کار وی آگاه نشوند.
🔆 کمالات معنوی و روحی عظیمی را که داشت و درجات بلندی از معرفت و عرفان را که بدان رسیده بود نیز برای دیگران بیان نمیکرد و پنهان نگه میداشت و این باعث میشد که فقط عده اندکی، از درجات کمال و فضیلت او آگاه شوند.
#پیش_شماره_5
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 بوته خار خشک هنر و ادبیات در قبل از انقلاب (قسمت اول)
⚠️ وضعیت هنر و ادبیات ایران در قبل انقلاب بدین گونه بود که جشنهای هنری کاملا مستهجن و مبتذل در هر مناسبتی با بودجه رسمی کشور برگزار میشد و هر ماه از بهترین خوانندگان، نوازندگان و رقاصان و فواحش غرب دعوت میکرد تا در جزیره امن آمریکا برنامه داشته باشند.
🔻 همه سوژههای هنری به ویژه در بخش هنرهای تجسمی با اسطورههای ایران باستان انتخاب میشد؛ از کتیبهها، سنگ نوشتهها و پیکرههای سنگی ایران باستان و آتش پرستان گرفته تا آداب و رسوم خرافی پیش از اسلام، همه و همه اصلی ترین نمادهای فرهنگی ایران تلقی میشد.
#پیش_شماره_پنج
#هنر
#ابتذال
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟ (قسمت اول) ◾️ اگر بخواهیم ارزیابی و برآیندی واقعگرایانه ا
💡 در مقام فرهنگ کجائیم و کجا باید باشیم؟
(قسمت دوم)
🌐 پیش از آنکه به پرسش از وضعیت فرهنگی کنونی و مقایسه آن با فرهنگ اسلامی که از اهداف اساسی انقلاب است، بپردازیم و نیز پیش از آنکه بپرسیم اساساً فهم آن سرپرست و مدیر فرهنگی یا آن حزباللهی انقلابی از فرهنگ کدام است؟ و با کدام فهم از فرهنگ است که کار فرهنگی میکند؟
🔻 تا بعد بدانیم کار فرهنگی چرا عموماً نتیجهی دلخواه را به دست نمیدهد لازم است تا قدری از مقدماتی که لازمهی فهم و دانستن ضرورتِ این پرسشهاست بگوییم. چه اینکه به نظر میرسد در برههای هستیم که لازم است یکبار دیگر خود مسئله و پرسش را بازخوانی کنیم و بیش از آنکه معطوف به پاسخ باشیم، مسئله را با دقّتی دوباره تبیین کنیم.
✍ الهام عباسی
#شماره_37
#فرهنگ
#زوال_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
✅ انقلاب، انتخابی الهی (قسمت اول)
💢 گاه اتفاق میافتد که انتخاب، جنبه الهی به خود میگیرد و خدایی میشود؛ یعنی خواست فرد، گروه یا ملت با خواست خدا منطبق میگردد.
🔻 نویت این نوع حادثهها -به ویژه انتخاب ملی- دیر دیر میرسد و گاه یک هزاره به طول میانجامد؛ اما وقتی روی میدهد، مبدا میشود، جریان میسازد، پیرو و همراه مییابد، مکتب و روش میشود و میماند.
☑️ این انتخابها به دليل منطبق شدن با خواستی مطلق، همیشه بزرگ هستند و بزرگ میمانند و با گذر زمان کوچک نمیشوند و از ابهت آنها کاسته نمیشود.
🖌 علی الله اکبری
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش اول) 🔹 در تاریخ کشور، دو دههی پنجاه و شصت قرن جاری را باید دههی
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش دوم)
💢 در این میان حرکت علمی و فرهنگی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در احیاء تفکر و اندیشه اسلامی و با مقابله با ایدئولوژیهای الحادی و التقاطی از درخشش بسیار ویژهای برخوردار است. استاد آیتالله مصباح یزدی در مقاله خویش در یادنامهی استاد خود، علامه طباطبایی میفرمایند:
🔻 باید ایشان (علامه طباطبایی) را بزرگترین افتخار حوزه علمیهقم، بلکه بزرگترین شخصیت علمی جهان اسلام در این عصر برشمرد که در احیاء تفکر اسلامی صحیح و مبارزه با انحرافات و بدعتها و شناساندن اسلام راستین تاثیر فوقالعادهای داشت.
🔺 ایشان همچنین، با توجه به پیوند نهضت فکری علامه با نهضت امام راحل، شخصیتهای تربیت یافتهی مکتب علامه را از جمله گردانندگان چرخ انقلاب اسلامی دانسته و مینویسند: «همین بس که امروز اغلب رجال علمی و سیاسی و روحانی کشور که چرخ عظیم اسلامی را به گردش درآوردهاند از شاگردان بیواسطه یا با واسطه ایشان هستند...»
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔆 هرکجا دستتان رسید نام و یاد شهیدان را باید زنده نگه دارید.
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔰 مختصر وضعیت دانشگاهها قبل از بهار انقلاب
♻️ در دانشگاهها تنها چیزی که در آن دیده نمیشد رشد و پیشرفت بود. استادها و متخصصان، با نظارت اساتید خارجی، فنون و علوم را به صورت کاملا کنترل شده به دانشجویان آموزش میدادند.
🔺 تمامی نخبهها در درجه اول جذب کشورهای بزرگ غربی میشدند. اصالت تجربه و حس، اصل قرار میگرفت و هرگونه اصالت دادن به سنن پیشین و آداب و عقاید دینی، ارتجاع نامیده میشد.
⚠️ همه اساتید مؤمن و انقلابی نیز در زندان به سر میبردند و هرگونه اعتراضی از سوی آنان، جاسوسی برای مرتجعین تلقی میشد؛ کلیه مدارک تحصیلی آنان باطل و در صورت ادامه اعتراضات به اداره ساواک تحویل داده میشدند.
#پیش_شماره_پنج
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya