◾️اسطوره و محبوبیت آن در نزد یهودیت
▫️اسطوره معانی متعددی دارد و کلمهای مشترک بین چند معنا و اصطلاح است. اصطلاحی که ما در اینجا به کار گرفتهایم، به معنای دقیق ذیل میباشد: «موتیفهای فرهنگی_رسانهای و بن مایهها و داستانهای نیمه تاریخی و نیمه افسانهای همراه با مطالب کذب
و تخیلی که تأویل پذیر، الگوپرداز و راهبر حرکت امروزی گروه یا گروههایی واقع شدهاند.»
▫️صهیونیستها از تأثیر اسطوره پردازی و الگودهی اساطیر نیز به خوبی آگاه بوده و اسطورههای صهیونیستی را بیش از گذشته خصوصا از طریق رسانه، سینما و تلویزیون، رواج دادهاند؛ اسطورههایی همچون: یهود به مثابه نژاد برتر و قوم برگزیده الهی، بازگشت نوزاد همه یهودیان جهان به نسل حضرت یعقوب و اسحاق (عليهم السلام)، سیادت یهودیان، خلوص نژاد یهودیان،
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۴ و ۵۵، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
آفت شجاعت، فرو گذاشتن دور اندیشی است.
📚عیون الحکم، ص ۱۸۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
انالله واناالیه راجعون
ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم.
برنامه تشییع و مراسمات متعاقبا اعلان خواهد شد.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
11.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیکر آیت الله ناصری در اصفهان به خاک سپرده می شود
🔹 فرزند ارشد آیت الله ناصری اعلام کرد: پیکر این عالم وارسته، روز یکشنبه در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده میشود.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️غرب و معنویتهای نو ظهور (قسمت اول) ▫️غربیان با تکیه بر مبانی سکولاریستی و اومانیستی به دنبال پاس
◾️غرب و معنویتهای نوظهور (قسمت دوم)
▫️بر اساس این تلقی از معنویت است که حتی شیطانپرستی و جنگیری هم در زمرهی آئینهای معنوی شمرده میشود. برخی از نویسندگان داخلی نیز چنین ادعا کردهاند که « زندگی معنوی لزوما به معنای تعلق به یکی از ادیان نهادینه و تاریخی نیست، بلکه به معنای داشتن نگرشی به عالم و آدم است که به انسان آرامش، شادی و امید بدهد.»
▫️در این تعریف میان معنویت و دیانت تلازمی نیست، نیاز بشر جدید به این نوع معنویت از آنجا ناشی شده است که زندگی و دوران جدید، مشکلات روحی، رنجها و اضطرابهای روانی شدیدی برای او پدید آورده است.
#شماره_40
#اخلاق
#معنویت
🆔 @farhang_puya
◾️آیین گنوسی در یهودیت
▫️زیست بوم یهودیان از نظر جغرافیایی، در منطقه «
لولای سه قاره» آسیا و آفریقا و اروپا بوده است و لذا تأثیر پذیری آنها از تمدن مصری، هلنی، رومی و ایرانی، لامحاله بوده است.
▫️اندیشههای گنوسی، از قرن سوم پیش از میلاد که یهودیان با فرهنگی هلنیستی آشنا شدند، در میان آنها رواج یافت و تفکرات گنوسی در اندیشههای معنوی علمای دوره تلمودی تداوم یافت و سپس در قرون پنج تا دهم میلادی در عرفان مركبه مؤثر افتاد و بعدها در عرفان قبالا و حسیدی نیز با تغییراتی مؤثر واقع شد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۷، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
کسی که ارزش خود را بشناسد، خویشتن را با امور فناپذیر خوار نگرداند.
📚 غررالحکم، حدیث ۸۶۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️شر و بدی در مواجهه با انسان
▫️بیشک هر انسانی در طول عمر خویش با اموری مواجه میشود که آنها را شر و بدی میداند و احیانا برایش رنج آورند. در چنین مواجههای چه بسا این سؤال مطرح میشود که چرا چنین اموری واقع میشوند و چرا چنین رنجهایی وجود دارند؟ چرا چنین امر ناخوشایندی برای من واقع شده است؟
▫️اصل اول در پاسخ به این سؤال این است که شر چیست و رنج کدام است؟ عمدتا چنین گفته میشود که رنج احساسی از ناراحتی است که در اثر فقدان امری به انسان دست میدهد و شر نقص موجود در
عالم ماده و دنیاست که آدمی در مقایسهی امور با
یکدیگر آن را مییابد و از آن آزرده خاطر میگردد.
✍ علیرضا کرمانی
#شماره_40
#معارف
#کلام
🆔 @farhang_puya
◾️دسته بندی عرفان های یهودی
▫️ عرفان یهودی را در یک دسته بندی کلی، به ترتیب تاریخی به سه مرحله اصلی مرکابا (مِرکَبه یا مرکاوا یا عرفان عرشی) قبالا (قباله/ کابالا با عرفان زوهری) و حسیدی (حسیدیم)دسته بندی میکنند.
▫️ پیش از اطلاق نام قبالا برای عرفان یهودی در قرن چهاردهم، سنتهای رازوَرانه ضعیف و پنهانی «گنوسی» و «مرکابایی/مرکاوایی» در میان یهودیان، به صورت محدودی وجود داشته است و سنت عرفان حسیدی متقدم، نیز در کنار این جریانات، در میان یهودیان بوده است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۸، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) :
صدقهای که خدا آنرا دوست دارد عبارت است از:اصلاح میان مردم هرگاه رابطهشان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه ازهم دور شدند.
📚میزان الحکمه، ج۱، ص۲۲۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya