◾️ثروت و فقر، ابتلاء الهی
▫️بینش برخی افراد این است که اگر یک وقت وضع مالی آنها خوب بود و در سلامت، رفاه و نعمت بودند میگویند خـدا ما را گرامیداشت اما اگر به بیماری یا به فقر یا مشکلات دیگر مبتلا شدند میگویند خدا ما را اهانت کرد. اینچنین اشخاصی معیار اهانت و اکرام را در ثروت میدانند!
▫️در حالی که خداوند فرمود اینچنین نیست! هم ثروت ابتلاء و امتحان است و هم فقر و نداری، هم سلامت ابتلاء و امتحان است هم بیماری. در هر دو حال ما داریم شخص را امتحان میکنیم. خداوند میفرماید، ما هرگز کسی را اهانت نکردیم بلکه ما
امتحان کردیم.
🎙بیانات آیت الله جوادی آملی
#شماره_43
#اخلاق
#معنویت
🆔 @farhang_puya
◾️تنوع امتحانهای الهی
▫️خداوند کرامتی که به انسان میدهد در مقابل آزمونهای الهی است، خداوند در سوره مبارکه فجر فرمود بعضی مبتلا به سلامتاند، بعضی مبتلا به بیماری؛ برخی خیال میکنند تنها وقتی مریض شدند مبتلایند دیگر نمیدانند آن وقتی هم که سالماند مبتلایند.
▫️فرمود بعضی مبتلا به ثروتاند، مبتلا به جوانیاند، بعضی مبتلا به فقرند، مبتلا به پیریاند، ابتلا یعنی امتحان، فرمود ما به کسی رایگان چیزی نمیدهیم هر چه میدهیم امتحان است و در برابرش مسئولیت است. هر حادثه تلخ یا شیرینی که رخ میدهد آزمون است.
🎙بیانات آیت الله جوادی آملی
#شماره_43
#اخلاق
#معنویت
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مهربانی ( صل الله علیه وآله و سلم) :
خداوند متعال دوست دارد وقتی بندهاش نزد برادران خود میرود، با هیئتی آماده و آراسته برود.
📚میزان الحکمه، جلد۲، ص۲۴۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
پیامبر مهربانی (صل الله علیه وآله و سلم) :
هرکه چشمش به دست مردم باشد، اندوهش دراز و افسوسش پایدار شود.
📚میزان الحکمه ؛ ج۳؛ص۶۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 مؤلفههای کارآمدی نظام اسلامی (قسمت اول)
✅ مؤلفههای کارآمدی نظام اسلامی چند بخش است: بخش اول به مکتب برمی گردد؛ آیا تئوری اسلام که جامع نظامات اسلامی هست، کارآمد است و میتواند اهداف، وظایف، سیاستها و مأموریتهای مربوط به مکتب را محقق کند؟ و آن مأموریتها و اهداف مکتب چیست؟
🖇 به عنوان مثال این که انسان به مرتبه خلیفه الله برسد و برای اینکه حیات طیبه تحقق بیابد و به رشد و شکوفایی مادی و معنوی و در نهایت قرب الى الله برسد، آیا اینها به وسیله نظام اسلامی که ما اجرا میکنیم کارآمد است؟ اینجا بحث کارآمدی مکتبی مطرح است.
🎙 آیت الله کعبی
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
◾️نگاهی به تاریخچه و معنای کلمه قبالا
▫️گفته شد که عرفان یهود، به سه مرحله اصلی مرکابا، قبالا و حسیدی تقسیمبندی میشود. اما در یک اصطلاح خاصتر، عرفان یهودی، به دلیل غلبه و اکثریت یافت آئین قباله، به کل این سه مکتب اطلاق میشود. طبق برخی اقوال، کلمه «قبالا» از ریشه «قبل»، به معنای «دریافت کردن» و «پذیرفتن» است که به معنای دریافت و قبول سنت راز آلود و عرفانی گذشتگان میباشد.
▫️این کلمه در ابتدا برای دلالت بر سنت عرفانی رازورانه یهودی به کار نمیرفت و در ادبیات تلمودی پسینی، قبالا به مفهوم قانون (شریعت) شفاهی به کار میرفته است. در نوشتههای العاذار در نخستین دهه سده سیزدهم، سنت های رازورانه برای اشاره به ایزدان و فرشتگان، مفهوم قبالا را در بر گرفتهاند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۵۹، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️انسان و دستگاه قضا درونش
▫️ِاین شریعت حلال و حرام را مشخص کرده است « الإنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» ذات اقدس اله در درون ما دستگاه قضایی خوبی قرار داده است به نام وجدان و نفس لوامه، شدنی نیست که کسی بخواهد خودش را فریب بدهد ولو اینکه چندین عذر بتراشد و دیگران را قانع کند.
▫️هرکسـی میداند بد کرده است یـا نه، در شـریعت که مشخص است اگر اهل شریعت هم نبود در بسیاری از مسائل، عقل فجور و تقوا را در اثر الهام الهی میفهمد و بد و خوب را تشخیص میدهد لذا اگر خـلاف کرد میفهمد که کیفر است و الا آزمون الهی است.
🎙بیانات آیت الله جوادی آملی
#شماره_43
#اخلاق
#معنویت
🆔 @farhang_puya
💠امام رضا (علیه السلام) :
هرکه از خدا بهشت خواهد بود ولی دربرابر سختیها پایداری نورزد، بیگمان خود را ریشخنده کرده است.
📚بحارالانوار، ج ۷۵، ص۳۵۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر (صل الله علیه وآله و سلم) :
پشیمانی از گناه ،خود، توبه است.
📚تحف العقول؛ ص ۵۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚠️ جریان زرسالار برانداز در تاریخ (قسمت اول)
🔰 جریان زرسالار برانداز، به سرکردگی بنی امیه و به ریاست ابوسفیان و فرزندانش، کسانی بودند که از آغاز بعثت پیامبر(ص) همواره در راستای جلوگیری از گسترش اسلام گام بر میداشتند؛ آنان در مکه سختترین فشارها و شکنجهها و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی را بر رسول اکرم (ص) و یارانش تحمیل کردند.
🔶 این تا جایی بود که پس از رحلت عموی پیامبر(ص) ابوطالب، و ضعیف شدن پشتوانه قبیلگی آن حضرت، کمر به قتل آن بزرگوار بستند، ولی با لطف و عنایت الاهی، رسول خدا(ص) جان سالم به در بردند و به مدینه هجرت کردند.
✍ جواد سلیمانی
#تاریخ
#جریان_شناسی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya