eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
940 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ برای رفع مشکلات باید اول نگاه‌مان به درون باشد! 🔶 در مقابل این ضعف‌هایی که ممکن است در ساختارها پیدا شود، ما باید راهبرد مشخصی داشته باشیم. یک اصل راهبردی حاکم بر همه این موارد می‌تواند اصل استقلال باشد؛ یعنی ما برای حفاظت از همه این ساختارها و مقابله با همه این تهدیدها باید نگاه درونی داشته باشیم و به عناصر خود تکیه کنیم و به بیرون اتکا نداشته باشیم. این ادعای ماست. 🔷 اما چرا برای حفاظت از نظام، نباید نگاه بیرونی داشته باشیم؟ چه اشکالی دارد که ما برای تقویت نظام خودمان سراغ دیگران هم برویم و با آن‌ها هم دست دوستی بدهیم؟ تا کی باید با دنیا قهر باشیم؟ چه سودی از این قضیه می‌بریم؟ مگر در تنهایی و انزوا می‌شود به جایی رسید؟ 📆 برگرفته از سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح، ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ 🆔 @farhang_puya
✅ رابطه مردم مسلمان با ملت‌های غیرموحد (قسمت اول) 🔳 قرآن کریم کیفیت رابطه بین مسلمانان و سایر افرادی که اصلا پپرو هیچ یک از مكاتب الاهی نیستند را این‌گونه تبیین می‌کند: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» 🔘 مشرکین و كافران دو گروه بودند؛ عده‌ای اهل توطئه بوده و سعی می‌کردند مسلمانان را بکشند یا تبعیدشان کنند یا زندانی کنند و یا اموالشان را مصادره و غارت کنند و گروه دیگر، کاری با مسلمانان نداشتند. 🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ رابطه مردم مسلمان با ملت‌های غیرموحد (قسمت اول) 🔳 قرآن کریم کیفیت رابطه بین مسلمانان و سایر افرا
✅ رابطه مردم مسلمان با ملت‌های غیرموحد (قسمت دوم) 🔶 اگر کافری از گروه دوم (آن گروهی که کاری با مسلمانان ندارند)، مورد لطف مسلمانان قرار بگیرد، نه تنها بد نیست، بلکه این کار، محبوب خداوند است. 🔚 خداوند نمی‌فرماید با کافران زندگی مسالمت آمیز نداشته باشید و یا نسبت به آن‌ها قسط و عدل را اعمال نکنید، بلکه می‌فرماید: ستم پذیر نباشید. اگر گروهی به شما ستم نکردند اگر چه مسلمان نیستند و کافرند شما نیز زندگی مسالمت آمیز همراه با قسط و عدل را با آنها برقرار کنید. 🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
◾️توضیحاتی درباره مکتب حسیدیسم و گرایش جدید آن ▫️این مکتب، سومین مرحله از سیر عرفان یهودی است که پس از عرفان مرکابا و قبالا در آلمان قرن هیجده و نوزده رشد کرد. البته قبلا در قرن دوم قبل از میلاد نیز عنوان حسیدی به گروه‌هایی از یهودیان پرشور و پرهیزگار و شورشی به نام «حشمونی» نیز اطلاق می‌شد؛ همچنین در توصیف جنبش کوتاه عرفانی که در قرن دوازده میلادی ( ۱۲۵۰-۱۱۵۰م.) در آلمان باعث اعتلای یهودی گری شد، نیز اصطلاح «حسیدی» استعمال شده بود. ▫️ در حسیدیسم جدید، که در لهستان و سپس اکراین و روسیه (حوزه اسلاو) در قرن هجدهم پدید آمد و در قرن نوزدهم گسترش پیدا کرد، نام «اسرائیل بن الیعاذار» معروف به «بَعل شِم طوو بِشت» به‌عنوان موسس آن مطرح است که با تصحیح برخی انحرافات مهم مکتب شبتای‌زوی، توانست نظر توده‌های یهودی را نیز به خود جلب کند در حوالی ۱۸۱۵ تبدیل به گرایش عمده یهودیان شرق اروپا شد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۶۱ و ۶۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی 🆔 @farhang_puya
💠امام صادق (علیه السلام) : کسی که با یک بار قسم دروغ بخورد، باخدا به مبارزه و جنگ برخاسته است. 📚محاسن برقی، ص۱۱۹، حدیث ۱۳۱ 🆔 @farhang_puya
💠 دهه پنجم انقلاب و واکنش دشمن 🆔 @farhang_puya
🚫 شماره‌های رند اسمی پیامدی جز تجمل‌گرایی ندارند ⚜️ تلفن همراه، روزهای اول حضورش در ایران کالایی لوکس بود که فقط در دست به اصطلاح بچه پولدارها دیده می‌شد، اما امروزه نه تنها خود موبایل دیگر کالایی لوکس محسوب نمی‌شود بلکه با اندک هزینه‌ای می‌توان دو سیم کارت تهیه کرد. ❎ رقابت اکنون نه در مدل تلفن که در شماره‌های تلفن همراه به چشم می‌خورد. قیمت‌های نجومی در شماره‌های رند عددی کم کم جای خود را به شماره‌های رند اسمی داده است. 📞 حروفی که سال‌ها روی شماره‌گیر تلفن نقش بسته بود، اکنون می‌توان از آن در شماره‌گیری استفاده کرد. شماره تلفنی که به جای عدد با حروف بیان می‌شود مانند «حسینی۰۹۱۲». جالب این‌جاست که این شماره‌ها با قیمت‌هایی بالای ۵۰ میلیون تومان منحصر به فرد هستند؛ یعنی از حدود ۵۰۰۰۰۰ حسینی در ایران این شماره می‌تواند فقط متعلق به یک نفر باشد. هدف از متحمل شدن این‌چنین هزینه سرسام‌آوری، جز تجمل‌گرایی چه می‌تواند باشد؟ ✍️فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
⭕️ فضای مجازی؛ مُجاز یا غیرمُجاز 🔰 باید با معیار قرار دادن قواعد شرعی که فقها آن‌ها را از متن دین استخراج کرده‌اند، همه سود و زیان موجود یا ممکن در استفاده از این فضا را ملاحظه کرد. 🔸 طبعا ملاک سود و زیان، تأثیر آن در سعادت و شقاوت افراد و کل جامعه است و صد البته نه منافع اقتصادی شرکت مخابرات یا منافع سیاسی یک گروه برای جلب آرا در انتخابات و مانند این‌ها! 🔚 فضای مجازی قابلیت استفاده سودمند و زیان‌بار را دارد و امکان استفاده زیان‌بار از آن موجب ممنوعیت استفاده از آن به طور کلی نیست. روشن است که کوتاهی هر یک از افراد یا نهادهای رسمی و غیر رسمی در انجام وظایف خود، مجوز دست برداشتن دیگران از انجام وظایف خود در حد توان نیست و با فرض مقصر بودن برخی، از دیگران رفع تکلیف نمی‌شود. ✍️ حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
◾️ در قبال فضای مجازی همه مسئولیم ⚠️ هر فردی موظف است با تشخیص وظیفه خویش، استفاده خود را از این فضا کنترل و مهار کند. افزون بر آن، هر یک از افراد خانواده و به ویژه والدین نیز درباره چگونگی استفاده افراد دیگر خانواده مسئولیت دارد. ✅ هر یک از افراد جامعه و نیز نهادهای فرهنگی، دینی، اقتصادی و امنیتی، به تناسب امکانات و معلومات خود در آگاه کردن دیگران، تعیین حد مجاز، و کمک به مسئولان برای کنترل این فضا مسئول است. 🚫 حکومت با در دست داشتن بیشترین امکانات، موظف است با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های کارشناسی فقهی و علمی، و استفاده از امکانات سرمایه‌گذاری و اجرایی در جهت نظارت و کنترل این فضا و ایجاد فضای مجازی امن تلاش کند. یکی از راه‌های تأمین این فضای امن، ایجاد اینترنت ملی است که مقام معظم رهبری بر ایجاد آن تاکید دارند. ✍️ حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
🔸 برخی ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن تلقی کرده‌اند (قسمت اول) 🔻  برخی از نظریه‌پردازان عرصه فضای مجازی و رسانه ورود نیروهای انقلابی در این فضا را ناممکن و لغو تلقی کرده‌اند. 📜 استدلال آن‌ها عمدتا این است که رسانه مدرن متعلق به جهان مدرن است و امر قدسی در پیچیدگی‌های جهان مدرن، قابل دوام نیست. اصلا عرصه مدرن، عرصه مفاهیم قدسی نیست. 📱 ادعای آن‌ها این بود که هیچ روزنه روشنی برای مداخله در روند و مضمون فضای رسانه‌ای جدید و مواجهه با این نظم سیاسی و اقتصادی جهان وجود ندارد و ممکن نیست کسانی با گفتارهای قدسی و انقلابی، یعنی هم در جهت براندازی نظم حاکم بر جهان و هم با نیروی معنوی دینی برای ساختارشکنی نظرم سکولار که حاکم بر سیاست و اقتصاد در جهان بود، وارد میدان شوند.   🗃 گردآوری: ریحانه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
🔸 چگونه دولت فضای مجازی را کنترل کند 🌐 استفاده‌کنندگان فضای مجازی متفاوت‌اند و حکم یکسانی ندارند. استفاده از بخش‌هایی از فضای مجازی به طور کلی و استفاده از برخی بخش‌ها برای عده‌ای از افراد مجاز نیست. برای نمونه، استفاده از اخبار و تحلیل‌های گمراه‌کننده، مطالبی که موجب فساد عقیده و اخلاق می‌شود مجاز نیست، مگر استفاده از آن بخش‌هایی که نیاز به مقابله دارد برای کسانی که توان مقابله دارند و می‌توانند خود را در برابر آسیب‌های آن حفظ کنند؛ چنان‌که فقها درباره خرید و فروش کتب گمراه‌کننده چنین فتوایی دارند. 🔍 فضای مجازی نیازمند نظارت است. تشکیل هیأت عالی نظارت بر فضای مجازی با فرمان مقام معظم رهبری در همین راستا صورت گرفته، که امید است وظایف خود را با جدیت دنبال کند. ✍️ حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya