هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند
📋 دوشنبه 1401/10/5 ساعت 19
🗂 موضوع: کاملترین الگو
💡 سخنران: حجتالاسلام دکتر سیداحمد فقیهی
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
❓چرا حضرت زهرا س الگو زیست اجتماعی مناسبی هست؟
❓حضرت زهرا س نسبت به مواضع امام در جامعه چه برخوردی داشتند؟
❓در نظام جمهوری اسلامی رفراندوم با چه شرایطی و چه زمانی؟
❓دفاع از رهبر و امام جامعه تا کجا و با چه هزینهای؟
❓امام معصوم وظیفه ما در جامعه چیست؟
📡 رسانه شوید
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @difqom
▪️زُهد و مردمداری میرزای شیرازی
◽میرزای شیرازی، رهبر نهضت تنباکو که استعمار انگلستان و استبداد قاجاریه را در معرض تهدید قرار داد، فقیهی فروتن و در استفاده از لباس و خوراک، زاهد و قانع بود. او برای امرار معاش خود و خانواده، از استفاده املاک موروثی خرج میکرد و جز در موارد اضطراری از اموالی که برایش میآوردند، مصرف نمینمود؛ بلکه تمامی آنها را بین طلاب و فقرا تقسيم میکرد و مقداری نیز صرف امور خیریه و احداث و عمران بناهای عام المنفعه و مانند آن میکرد.
◽حوالههایی که برای کمک رسانیدن به نیازمندان مینوشت، در کاغذی که از کف دست تجاوز نمیکرد، با خط زیبایی درج مینمود و آن را مُهر میکرد و جای خالی برای اضافه کردن چیزی باقی نمیگذاشت. در جواب میفرمود: «مصرف کاغذ بیشتر از این اسراف است، بهعلاوه کسی نمیتواند در آن چیزی اضافه کند.»
◽میرزای شیرازی در هر شهر وکلایی داشت که فهرست اسامی فقیران آن دیار را برایش فرستاده و میزان کمک به آنها را معین میکرد. این فقرا غیر از کسانی بودند که هر ماه و سال وظیفه و مقرری دریافت میکردند.
✍غلامرضا گلی زواره
#شماره_26و27
#تاریخی
🆔️@farhang_puya
▪️عبودیت و عدالت؛ رمز بقای نظام اسلامی از نگاه امامین انقلاب
◽امام خمینی در طول حیات نورانی خود همواره بر تحقق این دو اصل {عبودیت و عدالت} کوشیدند و مسئولان و مدیران را از دور شدن از اصل عبودیت و عدالت بر حذر داشتند و نه تنها این دو اصل را شاخص اصلی کارآمدی نظام بلکه ضامن بقای آن برمیشمردند و نادیده گرفتن آن را نوعی بازگشت به جاهلیت نظام پهلوی میخواندند.
🔚مسئلهای که رهبر معظم انقلاب حفظه الله در طول سی سال زعامت دینی و سیاسی خود همواره بر آن تاکید داشته و چون امام خمینی عدم تحقق این دو اصل را مساوی با ارتجاع و دور شدن از اهداف اصلی انقلاب خواندهاند تا جایی که ایشان نسبت به ارتجاع واقعی هشدار دادند و فرمودند: «ارتجاع وقتی اتفاق می افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابی سابق سرکارند اما خط را عوض کردهاند، راه را عوض کردهاند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرکار! برای این کار که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدف والایی را درنظر گرفتن و به سوی آن حرکت کردن. اگر این هدفها را فراموش کردیم دیگر انقلاب نیست.»
✍حسن ابراهیم زاده
#شماره_37
#امامینانقلاب
🆔️@farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین (علی بن ابی طالب علیه السلام) :
شنیدن گوش با غفلت دل، سودی نمیبخشد.
📚 غررالحکم، حدیث ۵۶۱۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب (قسمت اول)
◽قبل از پیروزی انقلاب، این تفکر {فمینیسم} در کشور مورد استقبال قرار گرفته بود، اما بعد از پیروزی انقلاب، این استقبال به دورههای مختلفی تقسیم میشود؛ در دههی اول انقلاب که این تفکر اصلا نمی.تواند جایگاهی در جامعه باز کند؛ چرا که اندیشههای حضرت امام و اسلام بسیار زیاد در روح جامعه جاری است و همه تنها به دنبال اسلام هستند و به دنبال هیچ تفکر دیگری نمیروند.
🔚اما متأسفانه در بعد از دهه دوم انقلاب، شما نشریات و کتبی را میبینید و البته شاهد غفلتهایی در وزارت ارشاد و در نشر و به نمایش گذاشتن فیلمهایی هستید که در این ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب به وفور دیده میشود، نه فقط در مسئله زن؛ بلکه در دیگر مسائل هم.
🎙مصاحبه با سرکار خانم نیره قوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
#شماره_18
#فرهنگ
🆔️@farhang_puya
💠 حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) :
نیکی به پدر و مادر واجب است، هرچند مشرک باشند؛ ولی در راه معصیت آفریدگار اطاعتی از آن دو نیست.
📚 بحارالانوار، ج۷۱، صفحه۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
Mehdi Rasouli - Yekami Harf Bezan.mp3
3.67M
💠 پاشو اینجوری منو نده عذاب
🎙 کربلایی حاج مهدی رسولی
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند:
خداوند با خشم تو به خشم میآید و با خشنودی تو خشنود میشود.
📚کنزالعمال، ج۱۳، ص۶۷۴، حدیث۳۷۷۲۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ارزش چادر حضرت زهرا سلام الله علیها از تمام کهکشانها بالاتر است
🎙 بخشی از سخنان علامه مصباح به همراه مداحی کربلایی محمدحسین پویانفر
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) :
سه چیز از دنیای شما محبوب من است:
1⃣ تلاوت قرآن
2⃣ نگاه کردن به چهرهی رسول خدا صل الله علیه و آله
3⃣ و انفاق در راه خدا
📚نهجالحیاة، صفحه۲۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️تعریف علوم دینی
◽علوم دینی علومی است که به پشتوانه معارف اسلامی از جمله قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام تنظیم میشود و ساختارش را از آنجا میگیرد. در عین حال با برخورداری از این ساختار و محتوای دینی، یک نگرش دینی بر آن حاکم میشود و دلیلش این است که میخواهیم از آن دسته علومی که احیاناً ما به صرف مراجعه به یک روایت یا آیه میخواهیم رنگ دینی به آن بدهیم، متمایزش کنیم.
◽بعضی از دانشگاهیها در روانشناسی و در فلسفه تربیت، اجمالاً همان مطالب غربی را با حفظ ساختار و محتوای غربیاش آوردهاند و هرزگاهی هم که به ذهنشان رسیده این جاها را قرآن و روایات تایید میکند، مؤیّدی از روایات آوردهاند و اسم آن را روانشناسی اسلامی یا فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی گذاشتهاند. این نمیتواند اسلامی باشد؛ بلکه نگرش حاکم بر کتاب و علم کاملا عوض و نگرش، اسلامی بشود. حتی در بسیاری از موارد شیوهها اسلامی بشود، محتوا که جای خود دارد.
🎙مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روز بهانی
#شماره_19
#علومانسانی
🆔️@farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب (قسمت اول) ◽قبل از پیروزی انقلاب، این تفکر {فمینیسم} در کشور مورد ا
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب(قسمت دوم)
◽در این بین افرادی هم هستند که به شدت دنبالهرو فرهنگ غرب هستند، چرا که آنها آزادی را با تعاریف و تعابیر غربی ترجمه میکنند. مثلا در بحث حجاب، چون آنها حجاب را محدودیت میدانند، پس شروع میکنند به مقابله با حجاب و به این ترتیب شبهاتی وارد میکنند .
🔚 و از آنجا که جرئت ندارند در کشور اسلامی به طور کامل اسلام را نهی کنند، آمدهاند آن تفکرات غربی را بومی کرده و یک پسوند اسلامی را هم به آن اضافه میکنند تا بدین ترتیب توجیهی برای فعالیتهایشان هم داشته باشند، غافل از اینکه مبانی اسلام در کل با تفکرات اومانیسم و لیبرالیسم و... غرب به هیچ عنوان همخوانی نداشته و ندارد.
🎙مصاحبه با سرکار خانم نیره قوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
#شماره_18
#فرهنگ
🆔️ @farhang_puya
💠حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) :
❌هرکس به تو بیاحترامی کرد، خودت را در مرتبه او قرار مده.
📚 میزانالحکمة، ج۱۰، ص۱۶۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️رویکرد به جوانان
◽ آیتالله صدوقی که در ۴۵ سالگی به یزد بازگشت، نسبت به جوانان رویکرد مثبتی داشت، بهگونهای که در اندک زمانی پس از ورود، مسجد حظیره برخوردار از نمازهای جماعت با صفهای مملو از جوانان شد. گاهی جوانان در ایام امتحانات برای درس خواندن به مسجد میآمدند و به اقتضای شور جوانی، سر و صدا میکردند و این بر برخی نمازگزاران گران آمد.
◽از این رونامهای به آیتالله صدوقی نوشتند که: «مسجد، خانه خداست نه جای بیادبی، فکری به حال این جوانها بکنید که به مسجد نیایند.» آیتالله صدوقی به شدت از این طرز فکر ناراحت شدند و گفتند: «بگذارید جوانها با مسجد انس بگیرند و آشنا شوند. مسجد که فقط برای کهنسالان و بازنشستگان نیست. اینها امید کشورند. روزی میآید که اینها چرخ عظیم اجتماع را به حرکت در میآورند.«
◽طولی نکشید که الفت او با جوانان بیشتر شد و سه شنبه شب.ها جلساتی با حضور ۵۰ تا ۶۰ جوان درباره مسائل دینی و اجتماعی شکل گرفت. طبق گزارشهای ساواک معمولا مبارزان اطراف وی از جوانان بودند.
✍حجت الاسلام محسن مومنی
#شماره_26و27
#انقلاباسلامی
🆔️@farhang_puya
▪️ضرورت نگاه انقلابی در فقه
◽بیگمان، برای بروز آرمانهای فطری بشر، بایستی در همه جنبهها بهویژه در حوزه فقه و فقاهت، نگاهی انقلابی داشت؛ چه اینکه بدون داشتن این نگاه، فقیه نمیتواند سراغ مسائل حکومتی بر زمین مانده برود. از این نگاه به فقه حداکثری تعبیر میشود که بایستی از حداکثر فقه شیعه در جهت حل و فصل مشکلات جهان اسلام و حتی غیر اسلام مدد گرفت.
🔚همچنان که امام خمینی در همان منشور روحانیت فرمودند : «از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است، واقعا مدیر و مدبّر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.»
✍محمدحسین علیجانزادهروشن
#شماره_37
#حوزهعلمیه
🆔️ @farhang_puya
▪️قرض و نگرانی از پاسخ گویی در قیامت
◽زندگی مرحوم محدث قمی به لحاظ استفاده از امکانات رفاهی و خوراکیها، از حد زندگی یک طلبه عادی هم پایینتر بود. لباس قبای کرباس او بسیار تمیز بود و زمستان و تابستان را با آن میگذرانید. هیچگاه در فکر لباس و تجملات نبود. فرش خانهاش گلیم بود. از سهم امام استفاده نمیکرد و میگفت اهلیت ندارم از آن استفاده کنم.
◽از نظر خوراکی و تناول غذا هم بسیار با ملاحظه و با احتیاط بود. به تنگی نفس و اختلالهای ریوی مبتلا بود و باید از بعضی غذاها پرهیز میکرد ولی به این محدودیتها اهمیتی نمیداد و از هر غذا، مقداری که تهیهاش برایش میسر بود، استفاده میکرد. دونفری که در بمبئی ساکن بودند، میگویند هر ماه حاضرند مبلغی به ایشان تقدیم کنند تا در رفاه باشند. حاج شیخ عباس از پذیرفتن این پول خودداری میکند.
◽فرزند به پدر میگوید: «من هم دیگر از کسبه بازار برای مخارج روزانه قرض نمیکنم!» محدث قمی میگوید: «همین مقدار هم که الان برای گذران زندگی هزینه میکنم، نمیدانم فردای قیامت جواب امام زمان(ع) و خدا را چگونه بدهم:
نظر آنان که نکردند بدین مشتی خاک
الحق انصاف توان داد که صاحب نظرند
✍غلامرضا گلی زواره
#شماره_26و27
#تاریخی
🆔️@farhang_puya
▪️اسلام و مسئله جهانی شدن در دیدگاه علامه مصباح
◽برای پاسخ به این سوال که آیا اسلام با این تفکر جهانی شدن، که امروز در دنیا ترویج میشود، موافق است یا مخالف و اگر مخالف است، از نظر اسلام، با دیگران چگونه باید برخورد و رفتار کرد، باید ابتدا انسان را بشناسیم.
🔚چون در همه مباحثی که مربوط به انسان است، چه در زمینه فردی، چه در زمینه خانوادگی، چه در زمینه اجتماعی و چه در زمینه بینالمللی و جهانی، اگر بخواهیم نظر اسلام را بفهمیم، باید ابتدا ببینیم انسان چه موجودی است، برای چه آفریده شده و کجا میخواهد برود؛ یعنی انسان را بشناسیم و هدف از وجود او و فلسفه وجود او را بدانیم.
🎙گفت و گو با حضرت علامه مصباح یزدی
#شماره_36
#علامهمصباح
🆔️@farhang_puya
▪️مصرف نکردن از وجوهات برای فرزند غیر طلبه
◽️مرحوم آیتالله حاج آقا حسین طباطبایی قمی علاوه بر مقام علمی و قرار گرفتن در خط مقدم مبارزه با رژیم رضاخان و بخصوص کشف حجاب، در زهد و تقوا نیز از طلایهداران این عرصه به شمار میرفت. وی در استفاده از اموال عمومی و وجوهات دقت ویژهای داشت و در مصرف کردن سهم امام برای طلاب هم کنترلهای ویژهای بذول مینمود.
◽️یک بار که متوجه شد یکی از فرزندانش بهطور رسمی و منظم و مداوم جزو طلبههای علوم دینی نیست، خطاب به وی فرمود: «من نمیتوانم مبالغی از وجوه شرعی در اختیار شما بگذارم، بنابراین باید مشغول کسب و کار شوی و از این راه مخارج خود را تأمین کنی»؛ فرزند هم اطاعت کرد.
✍️غلامرضا گلی زواره
#شماره_26و27
#تاریخی
🆔@farhang_puya
▪️عفت و پاکدامنی زنان در ادبیات کهن فارسی
◽در اشعار کهن وقتی زن با درخواست مردان برای کامیابی مواجه میشود، با پختگی و تدبیر خود را نجات داده و دامن خویش را از آلودگی میرهاند. گردآفرید، نماد زن ایرانی است که با خردمندی، تمام اسیران ایرانی را آزاد کرده و سهراب را لایق عشق خویش نمیداند.
◽در الهینامه عطار نیز زبیده وقتی با درخواست عشق مردی صوفی مواجه میشود، ابتدا با کیسهای زر سعی میکند او را از سر برهاند و پس از بازگشت مرد، دستور میدهد که کیسه زر را از او گرفته و سیلیهای فراوان به او بزنند و او از مرد صوفی میپرسد: «وقتی معنای عشق را نمیداند، چرا ادعای عاشقی میکند؟» زبیده نماد زنی خردمند است که تفاوت عشق حقیقی و مجازی را به خوبی تشخیص میدهد.
✍معصومه اسماعیلی
#شماره_11
#فرهنگ
🆔️@farhang_puya
💠 حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) :
آنکه مالک خشم خود نباشد، مالک عقل خود نیست.
📚تحفالعقول، صفحه ۳۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✅ نگاهی به زندگی و زمانه عمار انقلاب(۱)
🔶 محمدتقی مصباح یزدی یازدهم بهمن سال ۱۳۱۳ شمسی و همانطور که پشت قرآن پدرش ضبط شده بود هفدهم ربیع الاول سال ۱۳۵۳ قمری در یزد چشم به جهان گشود. وی که از پدر و مادری مسلمان و متدین متولد شده بود از همان ابتدا به تشیع و مظاهر اسلامی علاقمند بوده و در حدود ده یازده سالگی به تشویق مرحوم آقا شیخ احمد آخوندی درس طلبگی و علوم انسانی را پس از پایان ششم ابتدایی آغاز کرد.
🔶 ایشان به تشویق مدیران و معلمان مبنی بر ادامه دادن تحصیلات آکادمیک در مدرسه التفاتی نداشته و به سبب علاقهای که به علوم دینی داشتند، پس از پایان تحصیلات ابتدایی و امتحانات، در تابستان ۱۳۲۶ به تحصیل در حوزه مشغول شده و تمام هموغم خود را معطوف به معارف دینی و اسلامی کردند. تصمیمی که خود میتوانست مشکلات و سختیهای عدیدهای را به زندگی ایشان وارد آورده و عملا از لحاظ اقتصادی در مضیقهای جدی قرار بگیرند، اما علاقهی قلبی و مأنوس بودن با معارف اسلامی توانست سختی و تلخیهای قابلپیشبینی را چونان عسل شیرین کرده و مسیر را هموار نماید.
👈 ادامه مطلب
#علامه_مصباح
🆔@farhang_puya
💠 حضرت امام محمد جواد (علیه السلام) :
❌در هیچکاری قبل از آنکه وقتش برسد، عجله نکنید که پیمان میشوید!
📚 العقولالمهمة، صفحه۲۷۴ و ۲۷۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️لزوم آشنایی با مسائل سیاسی
◽ما اگر بخواهیم کلاه سرمان نرود، باید در کنار درس خواندنمان، آگاهیهای سیاسیمان بالا برود. به تعبیر مقام معظم رهبری، دانشجو، اعمّ از طلبه و دانشگاهی، باید تحلیل سیاسی داشته باشد، بفهمد اوضاع چه خبر است، اطلاعاتی داشته باشد که بتواند درک کند و الحمدلله این درک به برکت رهنمودهای حضرت امام در کشور ما خیلی خوب پیشرفت کرده ولی کافی نیست.
◽ما کنار آموزش هایمان، باید برنامهای برای این کار داشته باشیم؛ بهصورت صحیح و بهصورت معتدل، نه این که طلبه برود مطالعه سیاسی کند، ولی درسش را فراموش کند یا عبادتش را فراموش کند.
🎙بیانات علامه مصباح در جمع طلاب مدرسه انوار الرسول، ۱۳۸۲/۲/۲۵
#شماره_26و27
#علامهمصباح
🆔️@farhang_puya
▪️خطر عمامه به سرهای منحرف
◽اگر ما مبانی اعتقادیمان را تقویت نکنیم، جواب شبههها را درست یاد نگیریم، اول ایمان خودمان را میبازیم، بعد ممکن است خداینکرده، بزرگترین ضربه و لطمه را به اسلام و جامعه اسلامی بزنیم؛ خونهای شهدا را به باد بدهیم؛ مخصوصا که عمامه همسرمان باشد.
◽دشمنان خدا میخواهند یک عمامه به سری باشد که بتواند از آنها حمایت کند، افکار آنها را پخش کند، یک اسم آیتالله هم برای او درست میکنند؛ احیانا ممکن است یک وقت، یک چندی هم به او پول هم بدهند تا شهریهای هم بدهد، یک تقسیمی هم بکند. این سابقه دارد تازگی ندارد.
🎙سخنرانی علامه مصباح در جمع طلاب شهرستان بناب، ۱۳۸۰/۱۱/۱۵
#شماره_26و27
#علامهمصباح
🆔️@farhang_puya
▪️غرور و تکبر روحانینماها
◽متاسفانه بعضی کسانی که در سلک روحانی و در این لباس هستند، رفتارشان با غیرروحانی آنچنان است که خودشان را یک سر و گردن بالاتر میبینند و خود را عالم و دیگران را جاهل میدانند و فکر میکنند اینها پَست هستند و صلاحیت سؤال ندارند و خودشان خیلی مغرور و متکبر هستند. البته خیلی کم است ولی پیدا میشود.
◽یکی کافی است که وقتی با یک جوان اینطور برخورد شود، سایر جوانان را برهاند و بگویند آخوندها مغرور هستند. باید سعی کنیم برخورد متواضعانه داشته باشیم... باید با مهربانی و صمیمیت برخورد کنیم. برخورد متواضعانه، من تجربه بسیار مثبتی از این کار دارم.
🎙بیانات علامه مصباح در جمع طلاب مدرسه امام خمینی، ۱۳۷۸/۳/۲۷
#شماره26و27
#علامهمصباح
🆔️@farhang_puya