نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۶) 👈شرقزدگی غربی در امثال شوپنهاور و برخی سینماگران آلمانی، آمریکایی و سپس
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷)
🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی - مصری که در مکتب قبالای زوهری در قرن سیزدهم نزج گرفت و با زاویهی دید اسحاق لوریا به اندیشههای اسلامستیزانه آلوده شد و سپس در قرن بیستم با اندیشههای دوران پساتجدد افرادی چون فیلیپ برگ و حسیدیان جدید، توانست طیف از هنرمندان، سینماگران، اهالی رسانه را در هالیوود، روس، آمریکاییها و اروپاییان شرقی را تحت تأثیر خود قرار دهد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۷) 🔮جادوگرایی، کابالیسم یهودی، مسیحگرایی و شیطانشناسی خاص یهودی - هلنی -
🛸ریشههای تفکر فرامدرن (۸)
☑️ادیان التقاطی که از ترکیب صوفیسم و مسیحیت و هندوئیسم یا یهودیت و بودیسم (جوبوها) یا مسیحیت تناسخباور شرقزده یا یهودیت شرقگرای تناسخی با رنگ اساطیر آنگلوساکسونی یا سایر ترکیبات شبهدینی و عرفانزده پدید آمده و هر کدام در عرصه رسانه، یارانی را برای خود مهیا کردهاند.
🔘برخی از این التقاطها به طور طبیعی در اثر تعامل و التقاط فرهنگ شرقی و غربی اتفاق افتادهاند؛ مانند پدید آمدن سنتگرایی «رنهگنون» و برخی را سرویسهای امنیتی خصوصاً انگلیسی - هندی و اخیراً آمریکایی که ید طولایی در باب فرقهسازی دارند، به وجود آورده یا تقویت و تثبیت کردهاند؛ که بهاییت، قادیانیگری، اسلام رحمانی، یورو اسلام، تئوسوفیسم، عرفان حلقه، وهابیت نوتکفیری، اخباریگری انگلیسی و احمدالحسن را میتوان نام برد.
✍محمدحسین فرجنژاد| #شماره_40
#استکبار_ستیزی
#تفکر_فرامدرن
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش اول)
۱- با وجود داشتن نظرات شخصی نسبت به بنیصدر در اوایل روی کار آمدن، چون شاهد اقبال مردمی نسبت به وی بودند، سکوت کردند.
۲- با وجود اختلاف سلیقه با بنیصدر و اعتمادی که به یاران نزدیک خویش - همچون سران حزب جمهوری اسلامی - داشتند، همواره در اختلافات فیمابین بنیصدر و مخالفانش، سعی میکردند تا ضمن رعایت عدالت، از جایگاه رهبری انقلاب و نظام به عنوان وزنهای تعادلبخش برای حل مشکلات بهره گیرند.
۳- با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که کیان انقلاب و نظام را تهدید میکرد، سفارش و توصیهی ایشان، پرهیز طرفین از گسترش تعارضات داخلی بود و حتی برای تقویت بنیصدر در پرداختن به مسئله جنگ، فرماندهی کل قوا را که از اختیارات خود بود، به وی تفویض میکنند.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📕رویه امام(ره) در برخورد با موضوع بنیصدر و بحران سال ۱۳۶۰
(بخش دوم)
۴- حفظ حرمت و جایگاه نهادهای سیاسی برای امام یک اصل بود و لذا با وجود اینکه بنیصدر میکوشید تا از جایگاه ریاست جمهوری در جهت مقاصد خویش سوء استفاده نماید، مادامی که مصلحت نظام اقتضا میکرد، امام با تضعیف نهاد ریاست جمهوری از سوی هر کس و نهادی مخالفت میورزیدند.
۵- احترام به قانون اساسی و قوانین عادی و توصیه دیگران به رعایت این نکته، یکی دیگر از مشخصههای سیره سیاسی امام در برخورد با بنیصدر بود. چه آنگاه که بنیصدر برای عوامفریبی، فرزند ایشان مرحوم سید احمد را برای تصدی پست نخست وزیری پیشنهاد میکند و چه زمانی که طرفین تعارضات داخلی (بنیصدر و نیروهای خط امام) خواستار دخالت ایشان در حلّ اختلافات خویش میشوند، ایشان با صراحت، همگان را به طاعت از قانون فراخوانده و خود نیز فراتر از قانون عمل نمیکنند، مگر آنجا که مصلحت نظام ایجاب مینمود.
۶- برخورد انسانی امام با بنیصدر حتّی آن زمان که برای وی و همگان مسجل شده بود که بنیصدر به جبههی ضد انقلاب پیوسته است، نیز بسیار قابل توجه است. امام بعد از مخفی شدن بنیصدر و قبل از فرارش به فرانسه، طی پیام رادیو - تلویزیونی از وی میخواهند که در کشور بماند و به عنوان یک شهروند به فعالیتهای علمی بپردازد که متأسفانه این نصیحت مشفقانه و پدرانه امام، از جانب بنیصدر نادیده گرفته شد و وی کاملاً به دامان ضد انقلاب پیوست.
📝هادی مازندرانی| #شماره_17
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
📚اصناف دینداری (قسمت اول)
🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف سه گانهی دینداری میکند که سالیان قبل آن را به عنوان یکی از مبانی و اصول روشنفکری دینی و یک «ضرورت دین شناسانه واصلاح گرایانه» معرفی کرده بود: دینداری معیشت اندیش (به تعبیر پیشینشان دینداری مصلحت اندیش/ دینداری غایت اندیش)، دینداری معرفت اندیش و دینداری تجربت اندیش.
۱- از نگاه ایشان دینداری معیشت اندیش ویژگیهایی مثل عاطفی بودن (در مقابل استدلالی بودن)، تقلیدی بودن، جزمی بودن، آدابی و مناسکی بودن، هویتی بودن، شریعتی و فقهی بودن و امثال آن دارد؛ تلقی دیندار معیشتاندیش از خدا این است که او را به عنوان مولا و خودش را به عنوان عبد میداند؛ پیامبر را کسی میداند که باید از امر و نهی او پیروی کرد؛ این نوع دینداری را منبع ذخار خرافات میداند.
📎پیروان این نوع دینداری را عوام و سکاندار آن را روحانیان میداند که نه تنها عوام زدهاند که خود هم عوامند، هم اهل خرافهاند، هم یاوهسرا و یاوهگو هستند؛ طبیعتا نتیجهی تعلیم و تربیت آنان نیز چیزی جز پرورش مشتی خرافهپرست؛ یاوهگو و یاوهدوست نخواهد بود.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت اول) 🔖دکترسروش در مصاحبهی خود با سایت زیتون چندین و چند نوبت اشاره به اصناف
📚اصناف دینداری (قسمت دوم)
۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به منابع مختلف معرفت توجه دارد؛ کلامی است؛ اعتقادی به روحانیت ندارد؛ فردی است، سیال است و متغیر؛ خدا را یک راز سربه مهر تلقی میکند که باید با واکاوی های عقلانی کوشید از آن رازگشایی کرد؛ پیامبر را مثل معلمی میداند که درسی به شاگردان میدهد که البته شاگردان باید دربارهی آن تامل کنند و حتی ممکن است سخنان او را نقد کنند، نپذیرند و رد کنند. این نوع دینداری را مربوط به متکلمان و فیلسوفان میداند. که البته قلیلی از مجموعهی دینداران را در طول تاریخ تشکیل داده است.
📎دینداری تجریتاندیش؛ عشقی، کشفی و شهودی؛ کثرتگرا و پلورال؛ تجربی و فردی است؛ یعنی سخن از دین، تجربه، محبوب، اخلاق من و... میگوید. خدا را یک ناز و معشوق محتشم میداند و نه مولا یا رازی سربه مهر؛ خدا در این تلقی کسی نیست که برای دیگران دینی ارسال کند یا به تعبیر ایشان خدای این دین هم «خداییست که راز و نازست، موضوع تأملات حکیمانه، معشوق مطاع محتشم است، ما را به عاشقی دعوت میکند تا ما را به مرتبهی معشوقی برساند، خدایی که ظالم و تبعیضگر نیست، ابزار قدرت و ثروت به نام دین به دست ما نمیدهد.»؛ پیامبر را به عنوان الگویی موفق از تجربهی دینی میداند و نه کسی که باید از امر و نهی او پیروی کرد و یا او را در جایگاه معلمی نشاند. این نوع دینداری را مربوط به عارفانی مثل مولوی و امثال او میداند. و خودش را مروج این نوع دینداری معرفی میکند.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
‼️خواب براندازی و شورش از راه كرونا
🚫جریان غربگرا کرونا را فرصتی برای شورشهای خیابانی و براندازی نظام اسلامی میداند و از این که امام خامنهای سال را به عنوان «جهش تولید» اعلام کردهاند برآشفته شده، طی یاداشتی با عنوان «راه میان بر؟» نوشتهاند:
«در دورهای که قیمت هر بشکه نفت به حدود بیست دلار کاهش یافته و شبح مرگ با ویروس کرونا در جهان پرسه میزند و شورشهای اجتماعی - معیشتی در تقدیر کشورهای عقب مانده است و تحریمها صورت خشن خود را به رخ کشیدهاند، سخن گفتن از گامهای بلند و جهشهای بزرگ، دورنمایی مطلوب تصویر نمیکند؛ زیرا راه توسعهی پایدار همچنان از آهستگی و پیوستگی میگذرد.» (حجاریان، سعید، سایت مشرق 99/1/16)
🔻البته این افراد پیش از این نیز به هر مناسبتی از درگذشت یک خوانندهی جوان تا جریان سیل ابتدای شال 98 چنین آرزوهایی در دل پروراندهاند. البته قابل پیش بینی بود که “فرماندهان فتنهی اقتصادی” با امید بستن به تعطیلی کسب و کار مردم در قرنطنیه و سوار شدن بر سیاهنماییهای اقتصادی؛ دوباره نوید اغتشاشات خیابانی و تکرار آبان 98 را بدهند. ولی تجربهی چهل سالهی انقلاب اسلامی نشان میدهد که انقلاب بسیار قویتر از آن است که در برابر این توفانها بلرزد.
✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💡مشارکت نکردن اکثریت مردم فرانسه در انتخابات اخیر، از ترس کرونا
🖊جواد گلی
👁🗨(به نقل از یورونیوز فارسی): «یکشنبهی گذشته با وجود آن که دولت فرانسه تدابیر ویژه ای برای رعایت بهداشت رأی دهندگان به کار گرفته بود، بیش از 55.36 درصد مردم از بیم کرونا پای صندوق رأی حاضر نشدند که این یک رکورد تاریخی در این کشور محسوب میشود.»
◾️همین رخداد(مشارکت پایین مردم در انتخابات) در انتخابات اخیر مجلس ایران اتفاق افتاد؛ ولی این اتفاق در ایران از جانب آمریکا، اروپا و نفوذیهای داخلی به رویگردانی مردم ایران از نظام اسلامی و عدم مقبولیت نظام تفسیر شده؛ اما اگر این مشارکت اندک در انتخابات فرانسه باشد فقط به علت ترس از کرونا تفسیر میشود نه مخالفت با نظام لیبرال سرمایهداری سکولار!
🔊این نوعی از خباثت غرب استعماری و غربزدگان دنبالهروی آنها در ایران است. این سیاست یک بام و دو هوای غربپرستان در ایام کرونایی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و نظام لیبرال سرمایهداری غربی است.
#شماره_43
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش اول)
⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان میکنند که علم یک روش شناخت بینظیر، قطعی و به دور از تعصبات است و همچنین قدرت نفیِ و اثبات هرچیزی حتی صحت دین را نیز دارد، لکن این خوشبینی های بیش از حد در میان متخصصان به شدت مورد نکوهش قرار می گیرد.
👁🗨آدوین آرتور برت در کتاب مبادی مابعدالطبیعی علم نوین چنین مینویسد: «علوم تجربی نوین... مولود غریبی از تجربهگرایی، فلسفهبافی، خرافهاندیشی و خوابگردی عالماناند و اعاظم و نوابغی چون گالیله، کپلر، دکارت، نیوتون و بویل که شهسواران میدان دانشهای نوین بودهاند، همیشه و همه جا دل در گرو تجربه و ریاضیات نداشتهاند، و علیٰ رغم اظهارات صریح و اکیدشان، فرمانبردار اندیشههای متافیزیکی و انگیزههای غیرعقلانی بودهاند که در نهان بر آنان فرمان میرانده ند.
◻️ ... متعلمان عصر جدید ... گمان میبرند که تنها پشتوانه دستاورد علم جدید، صحت و اتقان تجربی آنها، و تنها انگیزه عالمان در بحث و تحقیق، کشف حقیقت بوده است. گمان میبرند که علم جدید فارغ از جهان بینی است و... دانشمندان همواره با وقوف کامل بر مقدمات نظری و با اعمال آگاهانه روش مضبوط علمی، به تحقیق در طبیعت دست میبرند و بدون تعصب و پروا، و به فتوای بیرحم تجربه و ریاضیات، هر رای سست و اندیشه خرافی را به تیغ طرد و ابطال میسپرند... این افسانه خیال پرورانه علم است، که جز وهم علم ناشناسان نیست. (آرتور برت، مبانی مابعدالطبیعی علم نوین، ص 10)
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟ (بخش اول) ⚪️علم در میان توده مردم ارج زیادی یافته و برخی گمان م
🔘آیا علم میتواند به مصاف دین برود؟
(بخش دوم)
📝یورگن هابرماس فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی و دیگران در مکتب فرانکفورت معتقدند که گرایشات ائیدئولوژیکی و مقبولات فکری و سیاسی در تمام پژوهشهای علمی دخیلاند. توماس کوهن (1922 - 1966) فیلسوف و فیزیکدان آمریکایی، علم را انباشته از نظریه و نظریهها را انباشته از پارادایم میداند که خود پارادیمها نیز از فرهنگ و ارزشها انباشته شدهاند، بنابراین چنین نیست که اندیشمندان صرفا بر مشاهده و آزمایش صرف تکیه داشته باشد بلکه ارزش داوری و تعصبات دانشمند نیز فرایند تحقیق دخیل است.
🖇همچنین پل فایرابند (1924 - 1994) فیلسوف علم آلمانی، معتقد است که در فرایند تحقیق علمی هر امری میتواند دخیل باشد و همچنین میگوید اساسا دلیلی بر برتری علم جدید بر علم ارسطوئی و حتی سحر وجود ندارد.
📰بنابراین چنین خوشبینیهای بیاساس نسبت به علم است که منشأ این توهم میشود که علم میتواند به مصاف دین برود و هر آنچه از دین انتظار میرود، برآورده کند، در حالی که این ذهنیت در میان متخصصان و علم شناسان جایی ندارد. البته ذکر این نکته بدین معنا نیست که علم یک سره بیفایده و بیاعتبار است، چراکه علم در قلمرو خود ارزشمند است، لکن مقصود از بیان این نکته این است که گمان نشود شناخت علمی شناختی منحصر به فرد و عاری از هرگونه خطا و اشتباه است که توان نفی و اثبات یقینی هرچیزی را داشته باشد.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت دوم) ۲- دینداری معرفتاندیش، دلیلی (یعنی منطق دارد)، تحقیقی؛ انتخابی است؛ به
📚اصناف دینداری (قسمت سوم)
🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و حقوق دینی و اعتقاداتی مثل تقدس اماکن مکه، مسجدالنبی، مسجد الحرام و حرمهای امامان و امثال آن، اعتقاد به توسل و زیارت، اعتقاد به عذاب و عقاب دشمنان و مخالفان اسلام و ولایت، تلاش در جهت توسعهی مساجد و معابد (دست کم برخی از آنها که مورد اقبال عمومی قرار میگیرند؛ مثل مسجد جمکران)، اعتقاد به استجابت دعا و حتی اعتقاد به نقش آفرینی خدا در امور زندگی ما را همگی مربوط به دینداری معیشت اندیش یا همان دینداری عوامانه میداند.
🌄همهی اینها را از اموری میداند که هیچ سابقهای در اسلام ندارند و بعدها مردم فریبان و عوام فریبانی به نام روحانیان در دین افزودهاند. اما در دینداری معرفتاندیش و یا تجربتاندیش، چنین اموری هیچ جایگاهی ندارد. دینداری تجربت اندیش را نوعی از دینداری میدانند «که ما را به تفکر در جهان، انسان، آغاز و انجام و به تجربههای عمیق خودشناسانهی روحی میخواند.» دیانت مورد قبول ایشان دیانتی است که «میتواند به آرامش آدمیان، معنی بخشی به زندگی ایشان، به فروکوفتن تکبر و نخوت ذاتی شان، خدماتی بکند.»
⚡️فرق خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش با خدای دینداری معیشت اندیش عوام این است که «آن خدای دین معیشت اندیش که خلأهای زندگیشان را پر میکرد، هراتفاقی که میافتاد میگفتند، خداوند کرده است. میگفت خدا به من یک دختر داده، خدا جان من را حفظ کرده.» اما خدای دینداری تجربتاندیش آقای سروش «به هر دردی نمیخورد. به درد تنهاییهای روح میخورد. به درد عاشقی میخورد. به درد پرستش و ستایش میخورد و همهی ما عمیقا به این نقشها احتیاج داریم.»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت سوم) 🕋ایشان در مجموع اعتقاد به احکام و مناسک دینی و به طور کلی شریعت، فقه و ح
📚اصناف دینداری (قسمت چهارم)
❗️نقد و بررسی❗️
📌دربارهی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی را که از ایشان نقل کردم جای بحث و گفتگو و تحلیل دارد؛ مثلا:
۱- این که اعتقاد به تقدس برخی از مکانها را از ویژگیهای دین عوام و اهل خرافه میدانند، قاعدتا مستلزم آن است که خود قرآن را خرافی بدانند مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس مسجد الاقصی میگوید: «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا إنه هو السمیع البصیر» (اسراء، ۱)
📍مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس وادی طور میگوید: «إنی أنا ربک فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی» (طه، ۱۲) «اذ ناداه ربه بالواد المقدس طوی» (النازعات، ۱۶) مگر این قرآن نیست که سخن از تقدس و برکت زمان های خاص میگوید: «انا انزلناه فی لیله القدر و ما ادراک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت چهارم) ❗️نقد و بررسی❗️ 📌دربارهی این سخنان، سخن فراوان است. تک تک موضوعاتی
📚اصناف دینداری (قسمت پنجم)
۲- یا این که تعمیر و توسعهی مساجد را مربوط به دین عوامانه و خرافی میدانند؛ خوب، مگر این قرآن نیست که میفرماید: «إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلاه و اتی الزکاه و لم یخش الا الله فعسی اولئک ان یکونوا من المهتدین» (توبه، ۱۸)
📎مگر این قرآن نیست که مساجد را مربوط و متعلق به خودش میداند و قداستی بینظیر به آنها میدهد: «و أن مساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» (الجن، ۱۸)
۳- یا دربارهی اعتقاد به تاثیر دعا. خوب مگر این نص و صریح قرآن نیست که میفرماید: «و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون» (بقره، ۱۸۶) «و قال ربکم ادعونی استجب لکم» (غافر، ۶۰) حال چطور دعا و اعتقاد به استجابت دعا را از ویژگیهای دینداری عوامانه میدانید.
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔆طلاب خواهر، فرشتگان جهادگر
🔔بانوان طلبه هم از نخستین گروههایی بودند که پا در این میدان گذاشتند و با ایجاد شبکهی بانوان جهادگر کار را در پشت جبههی بهداشت و سلامت آغاز کردند و هر خانه را کارگاهی برای تولید ماسک و لباس های بیمارستانی کردند. برخی از خانمها خانهشان را قرارگاه کردند تا افزون بر تولید ماسک و لباس، اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی و ضروری برای خانوادههای بی بضاعت تهیه، بسته بندی و توزیع کنند.
📣عدهای دیگر داوطلب حضور در بیمارستانها و غسالخانهها شدند، بیماران کرونایی که در بیمارستانها در حال مبارزه با این ویروس منحوس بودند علاوه بر دارو نیاز به روحیهی مضاعف هم داشتند، طلاب خواهر چادر غیرت بر کمر بسته و راهی بیمارستانها شدند تا هم کمکی باشند برای کادر درمان و هم مشاور و سنگ صبور بیماران و هم به سؤالات شرعی آنها پاسخ گویند و البته مادرانه و خواهرانه به هموطنان خود خدمت کنند.
📒در همان روزهای نخست شیوع کرونا بیش از پانصد طلبه.ی جامعه الزهرا برای فعالیتهای جهادی اعلام آمادگی کردند. پس از هماهنگی با ارگانهای مختلف استانی، طلاب خواهر داوطلب بر اساس اقتضا و شرایط در چهار گروه جهادی ساماندهی شدند که فعالیت این گروهها در راستای تجهیز و تغسیل اموات، همراهی با بیماران و کمک به کادر درمانی در بیمارستان ها، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید ماسک و لباس بیمارستانی و بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی بود.
✂️برشی از یادداشت کمیل محسنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
📰سیاست یک بام و دو هوای غربگرایان
🖊جواد گلی
🗞(نقل از یورونیوز فارسی: خبرگزاری اتحادیه ی اروپا): «پس از آن که سازمان جهانی بهداشت، ایتالیا را در خط مقدم همهگیری ویروس کرونا در جهان قرار داد جهش چشمگیر بیماری کوید-19 در دیگر کشورهای اروپایی سبب شده است تا برخی از کارشناسان و رسانههای بینالمللی از اروپا به عنوان کانون جدید انتشار کرونا نام ببرند.»
🔚ای تاریخ شهادت بده که اروپا کانون انتشار کرونا شد؛ اما هیچ یک از غربگرایان نه به نظام لیبرال سرمایهداری غربی حمله کرد و نه سکولاریسم را زیر سؤال برد و نه غرب را به جهت کانون شیوع کرونا شدن، سرزنش کرد.
🔦اما وقتی که قم کانون انتشار کرونا معرفی شد از مقدسات و احکام دینی گرفته تا نظام جمهوری اسلامی و روحانیت و حوزههای علمیه همگی مورد هجمهی تبلیغات رسانهای صهیونیست بینالملل و نفوذیهای داخلی آنها قرار گرفت و عامل شیوع و مقابله با کرونا معرفی شدند.
#شماره_43
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌙بروز روحیهی جهادی مردم ایران در بحرانها
🌟هرچنـد شـیوع بیمـاری کرونـا در کشـور آسـیبهایی بـه اقتصاد کشـور وارد کـرده اسـت؛ امـا ایـن تهدیـد را میتـوان بـه فرصت تبدیـل کرد و آن را در خدمـت تحقـق شـعار سـال؛ یعنی جهش تولید قـرار داد. از آن جا کـه شـوک کرونـا بـه اقتصاد ایـران بعـد از شـوک بازگشـت تحریمهای اقتصـادی بـا خـروج آمریکا از برجام هم زمان شـد؛ این شـوک نتوانسـت اقتصـاد ایـران را بـا مخاطـرات جـدی روبـرو کنـد؛ چـرا که پیـش از آن بسـیاری از آثـار شـوک قبلـی تخلیلـه شـده بـود و اقتصـاد کشـور خـود را آمـادهی تقویـت درونزایی اقتصاد کشور میکرد.
✨در این راستا، کاهش قیمت نفت بعد از شیوع کرونا، پدیدهی جدیدی برای اقتصاد ایران نبود؛ چرا که پیش از آن درآمد نفتی کشـور به دلیل بازگشت تحریمها به شدت کاهش یافته بود. همین امر زمینه را برای تمرکز بر فروش فرآورده های نفتی، افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و همچنین استفاده از شیوه های تهاتری در مبادلات بین المللی فراهم کرده بود. البته شیوع بیماری کرونا باعث کاهش درآمدهای صادراتی کشور شد، اثری که به نظـر نمیرسد چندان به طول بینجامد.
💫بروز شوک بیماری کرونا به اقتصاد کشور برای ما درسهای زیادی را نیز داشت. ما متوجه شدیم که با استفاده از رویکرد جهادی و بسیج نیروها می توان بر بسیاری از تنگناهها غلبه کرد. نمونه ی بارز آن حضور بی سابقهی جهادی مردم و تولید کنندگان کشور به حوزهی تولید اقلام بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا بود.
⚡️برخی تولید کنندگان خطوط تولید خود را عوض کرده و به تولید مواد شوینده و بهداشتی اختصاص دادند. مشاغل خانگی در حوزهی سلامت جان گرفت و مردان و زنان اقدام به تولید ماسک و لباسهای حفاظتی در منازل خود کردند. بروز این مشکل، روحیهی همدردی و مواسات مردم را نیز تقویت کرد.
🌈مردم فوج فوج به یاری هموطنان خود پیوستند؛ طـلاب به صورت جهادی وارد بیمارستانها و مراکز درمانی شدند تا به کادر درمانی کشور کمک کنند؛ آنان حتی این خطر را پذیرفتند که برای غسل دادن بیماران کرونایی در آرامستانها حضور پیدا کنند.
✂️برشی از یادداشت محمد جواد توکلی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📚اصناف دینداری (قسمت پنجم) ۲- یا این که تعمیر و توسعهی مساجد را مربوط به دین عوامانه و خرافی مید
📚اصناف دینداری (قسمت ششم)
۴- مگر این قرآن نیست که میگوید: «فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما اذ رمیت و لکن الله رمی و لیبلی المؤمنین منه بلاء حسنا إن الله سمیع علیم (انفال، 17)» حال چطور میگوید در دینداری عوامانه و خرافی است که خدا را همهکاره میدانند و میگویند خدا این دختر را به من داد و خدا این برکت را به من داد؛ اما در دینداری معرفت اندیش و تجربتاندیش از این سخنان خبری نیست. اگر چنین است که این دینداریها، در حقیقت بیدینیاند و نه دینداری.
۵- یا مگر قرآن پر از اصطلاحات و مفاهیمی نیست که خداوند را به عنوان مولا و ما را به عنوان عبد یاد میکند؟ پس قاعدتا شما اسلام و قرآن را منبع ذخار خرافات میدانید و دین مربوط به عوام؟
📎«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(بقره، 257) قاعدتا طبق این تلقی، رهبر، رییس و سکاندار دین خرافی و تجربتاندیش را باید پیامبر و علی بدانید. مگر این علی نیست که در آن مناجات مشهور از خدا با عنوان مولای یاد میکند و میگوید: «مَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَىمَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَىمَوْلاَیَ یَا مَوْلاَیَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلاَّ الْمَوْلَى.»
📝نقد سخنان کرونایی سروش توسط احمد حسین شریفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔸🔸طاعت خود را ز چشم مردمان پوشیده دار
🔸🔸چشم اگر داری که از لطف نهانی برخوری
🔹🔹جهد کن پیش از طلوع صبح چشمی باز کن
🔹🔹تا ز فیض سر به مهر آسمانی برخوری
رهبر انقلاب: بعد از حافظ، هیچ غزلسرایی به عظمت صائب نیامده است. بعد از رودکی، هیچ شاعری به تعداد صائب شعر نگفته است؛ دویست هزار بیت شعر دارد. البته شاعرِ حسابی که بشود روی شعرش ایستاد و از شعرش دفاع کرد، مورد نظر است، والّا شاعران جفنگگو هرچه بخواهید، میگویند. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
«۱۰ تیر، روز بزرگداشت صائب تبریزی»
#صائب_تبریزی
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🏳آرزوی حاکم شدن علم بر دین را به گور ببرید...
🎲رویای جایگزینی علم به جای دین که امثال آگوست کنت، جیمز فریزر و ادوارد تایلر و دیگران در خیال خام خود میپروراندند، دیرزمانی است که به فراموشی سپرده شده است و این تصورات مربوط به دورهای از تاریخ تفکر غربی بوده که خوشبینیهای زیادی به توانانی انسان و در پی آن علم وجود داشت، ولی به تدریج روشن شده که علم نمی تواند پاسخ گوی تمام مشکلات انسان باشد.
🎯از این رو روشن میشود که همیشه دین برای جامعه لازم است و به همین دلیل است که آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور انگلیسی در انتقاد از برخی اندیشمندان که فرایند عمومی جهان را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین میدیدند، میگوید جهان به سمت دینی شدن پیش میرود.
🎰پیتر ال برگر نیز از مشهورترین جامعه شناسان آمریکایی میگوید جهان امروز به شدت دینی است و میل به دین همیشه در انسان وجود دارد و معتقد است کسانی که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غافلاند، مرتکب خطای بزرگی شدهاند.
✂️برشی از یادداشت جواد قلیپور در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#معارف
🆔 @farhang_puya
💉طب در تمدن اسلامی
👈آن زمانی که دنیای اسلام در اوج شکوه و عظمت علمی به سر میبرد و کشورهای اسلامی پر بود از کتابخانههای بزرگ، بیمارستانهای پیشرفته و دانشمندان مجرب، کشورهای اروپایی در قرون وسطی و در جهالت و خرافات به سر میبردند.
☝️مردم اروپا در قرون وسطی میگفتند روش پیشگیری از بیماریهای مسری این است که لباس ترسناک بپوشیم و بیماری را بترسانیم! در همین ایام علم طب در دنیای اسلام به حدی از اهمیت رسیده بود که علم الابدان را در ردیف علم الادیان میدانستند. (اشاره به حدیث مشهور نبوی: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان»)
👇جندی شاپور که شهر پزشکی مهم ایران قبل از اسلام است دارای یک بیمارستان و یک دانشکدهی پزشکی است. جریان علم پزشکی در ایران همچنان ادامه داشت تا با رهنمونهای دین اسلام وارد مرحلهی جدیدی از حیات خود شد. پس از مدت کوتاهی شهرهای اصلی جهان اسلام؛ مانند بغداد مرکز تولید و ترویج پزشکی روز دنیا شد.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ
(بخش اول)
⭕️جنگ جهانی اول تلخترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در طول تاریخ معاصر است. ایران اگرچه در این جنگ بیطرف بود؛ اما بیشترین صدمات را از نیروهای نظامی خارجی درگیر جنگ دریافت کرد. بزرگترین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل کشی حدود چهل درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود.
❌ایران که در این جنگ بیطرف بود، متحمل بزرگترین خسارات شد. محمدقلی مجد، نویسنده کتاب «قحطی بزرگ»، معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران را نیروهای انگلیسی جمعآوری کردند، به همین دلیل بین بیست وپنج تاچهل درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و بیماریهای ناشی از آن کشته شدند.
💢اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی که مردم آن را «زکام فرنگی» نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. اما در این میان و در زمانی که حکومت، مردم را در قحطی و بیماری رها کرده بود، علما و روحانیون در شهرهای مختلف به داد مردم رسیدند.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش اول) ⭕️جنگ جهانی اول تلخترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ
(بخش دوم)
♨️در شرایطی که دولت مضمحل و وابستهی ایران در برابر یکهتازی بیگانگان و به یغما بردن غلات کشور سکوت اختیار کرده بود، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی در شمال ایران ملجا و پناهگاه بسیاری از ایرانیان بود. منابع تاریخی از مهاجرت بسیاری از سایر استانها به جغرافیای حکومت میرزا خبر دادهاند.
🚫میرزاکوچک که قیام خود را با چهارده اسلحه آغاز کرده بود، همزمان با این شرایط توانست نه تنها دایرهی حاکمیت خود را از وضعیت فاجعهبار کشور در امان نگه دارد بلکه به مردم سایر استانهای ایران نیز کمک کرد تا جایی که جنگلیها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران در نظر گرفته بودند. جنگلیها دویست خروار برنج برای مردم نیازمند و قحطی زدهی تهران فرستادند و تعهد کردند ماهیانه ده هزار تومان به کمیسیون اعانهای که در رشت تشکیل میشد به نفع درماندگان و قحطیزدگان بپردازند.
✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_43
#تاریخی
🆔 @farhang_puya