🔆 آزادی اسلامی
💠 بحث آزادی از نظر اسلام و قرآن یکی از بحثهای مهم اسلامی و اجتماعی است و به وظایف حکومت اسلامی مربوط میشود... حکومت اسلامی در قبال جامعه دو وظیفه دارد. یک نوع وظایف مربوط به امور معنوی و نوع دیگر، وظایف مربوط به رفاه مادی است.
⭕️ وظایف معنوی؛ مانند تعلیم و تربیت، تزکیهی جامعه، بهرهبرداری از صدا و سیما در تعمیق فرهنگ اسلامی، سد نفوذ فرهنگ و بیگانه و... است که وظیفهی دولت در رابطه با وظایف معنوی در جامعه، تامین آزادی برای افراد جامعه و زمینههای رهایی انسان از قیود مخرب، مفسد و متوقف کننده و همهی موانع حرکت، رشد و جهش انسانها و مبارزه با آنهاست که همان مبارزه برای آزادی افراد جامعه محسوب میگردد. این یکی از تلاشهای لازم و واجب دولت اسلامی است که یقین نمیشود جمهوری اسلامی باشد و این تلاش نباشد.
🗞 فصلنامهی پژوهشهای اسلامی، شمارهی ۱۴، مقالهی آزادی از نظر اسلام و غرب در دیدگاه آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)
#شماره_41
#معارف
🆔 @farhang_puya
۱۳ مهر ۱۳۹۹
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی
(قسمت اول)
🌐 وضعیت سیاسی
📉 نظام سیاسی ایران در دوران قبل از انقلاباسلامی، نظام سلطنتی و پادشاهی به شکل موروثی بوده و مردم ایران هیچ نقشی در به قدرت رسیدن پادشاه نداشتند. در نظام سلطنتی شاه با هر نوع خصوصیت و ویژگیهایی، از اختیارات کامل برخوردار و فرمان او، دستور خدا تلقی میشد. آخرین رژیم سلطنتی در ایران، رژیم منحوس پهلوی بود. رضا شاه، دیکتاتوری مستبد، خشن، بیرحم و بیگانه پرست بود.
🔖 محمدرضاپهلوی نیز با نظر بیگانگان به قدرت رسید و بسیاری از خصلتهای شیطانی پدر در او وجود داشت. تحقیر مردم ایران از یک طرف و بهادادن به خارجیها از طرف دیگر از خصوصیات محمدرضاپهلوی بود. شاه ایران بر اساس همین نوع نگرش به مردم، در سال ۱۳۵۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی میگوید: «این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان میمانند... .»
📙 فساد دربار، روحالله حسینیان
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت اول) 🌐 وضعیت سیاسی 📉 نظام سیاسی ایران در دوران قبل از
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی
(قسمت دوم)
🔘 سیاست خارجی و دفاعی
🔺 ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، دارای سیاست خارجی و دفاعی مستقلی نبود و به عنوان یک کشور تابع، در قلمرو قدرت بلوک غرب با محوریت آمریکا در نظام دوقطبی حاکم بر روابط بینالملل عمل میکرد. ارتش ایران به خاطر نقشی که آمریکاییها تحت عنوان سیاست دو ستونی برای ایران به عنوان (ژاندارم منطقه خلیج فارس) تعریف کرده بودند، کاملاً تحت کنترل ایالاتمتحده بود. هزاران مستشار نظامی آمریکایی در بخشهای کلیدی ارتش حضور داشتند.
📉 ایران قبل از انقلاب اسلامی در راستای تامین منافع غرب در منطقه، در برابر شوروی سابق ایستادگی میکرد و به همین دلیل، رژیم شاه، متحد استراتژیک رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه بود. تصویب لایحهی کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ در دولت و مجلس سنا و شورای ملی، نشان دهنده اوج وابستگی ایران به آمریکا و نداشتن استقلال بود. شاه در واقع هیچ اعتقادی به استقلال و حاکمیت ملی ایرانیان نداشت و تداوم حضور خود در قدرت را، در گرو وابستگی به آمریکا میدید.
🗃 منبع خبرگزاری تسنیم ویژه نامه دهه فجر ۹/ ۱۱/ ۱۳۹۲
#شماره_37
#سیاست
#وابستگی
🆔 @farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی (قسمت دوم) 🔘 سیاست خارجی و دفاعی 🔺 ایران در دوران قبل از ان
🔎 وضعیت کلی ایران قبل از انقلاب اسلامی
(قسمت سوم)
💠 اوضاع اجتماعی
⭕️ در سال ۱۲۹۰ هجریشمسی یعنی در اوایل نهضتمشروطه، جمعیت کل کشور ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بود و عمدتاً مردم ایران در روستا زندگی میکردند. با سیاستهای غلط و استعماری رژیم پهلوی، روستاها از طریق مهاجرت روستائیان به شهرها به سمت نابودی رفت. طولی نکشید که جمعیت شهرنشین بر روستانشین غلبه کرد به گونهای که در سال ۱۳۵۷، جمعیت شهرنشین ایران به بیش از ۲۰ میلیون رسید.
📉 فقر و محرومیت از دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها بود. به دلیل نبودن امکانات، خدمات بهداشتی و درمانی، راه مناسب، برق و... زندگی برای بسیاری از روستائیان؛ با مشکلات فراوان همراه بود که مرگ و میر بالا یکی از نتایج طبیعی این وضعیت به ویژه در نوزادان و خردسالان بود. درسال ۱۳۵۳ بر اساس آمار رسمی تنها ۳۹ درصد از بچههای روستایی که به سن مدرسه رسیده بودند،امکان استفاده از آموزشهای دولتی را داشتند و این درحالی بود که برای بچههای شهری این آمار به ۹۰ درصد میرسد.
🗃 منبع خبرگزاری تسنیم ویژه نامه دهه فجر ۹/ ۱۱/ ۱۳۹۲
#شماره_37
#جامعه
🆔 @farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
🕹 رسانه اصلیترین عامل فروپاشی جامعه
💢 تردیدی وجود ندارد که آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، جامعه را در مسیر فروپاشی و تزلزل قرار میدهد و علایق ملی و روابط اجتماعی را مختل میکند. در این میان رسانه به عنوان اصلیترین و کارآمدترین ابزار جنگ نرم به ایفای نقش میپردازد.
📲 بیگمان رسانهها در خط مقدم جنگ نرم قرار دارند. امروزه رسانهها به راحتی میتوانند جریانهای اجتماعی را هدایت، نظارت و کنترل کنند و به جریانسازی بپردازند. در حال حاضر هر رسانهای قویتر باشد، در جهتدهی به افکار عمومی مردم نیز موثرتر است. رسانهها در تمام جنگها به مثابه ابزاری برای جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی کشورها مورد استفاده قرار گرفتهاند.
🔻 نویسندگان، خبرنگاران، تولید کنندگان خبری و مطبوعاتی، عکاسان و... سربازان آن بهشمار میروند و سلاح آنها رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، دوربین، قلم و... است. در این میان این ابزارها شاید بتوان گفت ماهواره و شبکههای اجتماعی و اینترنتی بیشترین محدوده تاثیر را دارا هستندو از جایگاه ویژهای در این نبرد برخوردارند.
✂️ برشی از یادداشت حسین مرکزی مقدم
#شماره_29
#هنر
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
‼️ مدرنیته منهای سکولاریسم قرائتی معیوب و بیمار است
⭕️ اساسا خوانش غرب مدرن بدون فهمی از سکولاریسم، و حتی با فهمی که این دو را از هم مستقل میبیند، یا ممکن نیست و یا صواب نیست.به عبارتی، اگر وضعیت مدرنغیر از عقل و غیر از انسان، هیچ مرجع دیگری را برای دخالت در امور جهان شایسته نمیداند لاجرم دین باید خانهنشین شود! و خانهنشینی دین یعنی سکولاریسم. یعنی نمیشود هم مدرنیته را پذیرفت و هم دینداری با قرائت دین اصیل و حقیقی را.
❌ آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که سکولاریسم یک مکتب سیاسی یا یک پیامد از دوران مدرن نیست که کسی بتواند ادعا کند من مدرن هستم اما سکولار نیستم. سکولاریسم تهمتی نیست که به یک طرفدارِ مدرنیته نسبت داده شود بلکه چون اساسا قرائت مدرنیته منهای سکولاریسم قرائتی معیوب و بیمار است، طرفداران و مدافعان آن هم منهای اندیشه سکولار قابل تصور نیستند.
🔰 سکولاریسم یک شیوه زندگی است، نوعی تفکر و جهانبینی است که در ذاتی غرب مدرن تنیده شده و در تک تک امور زندگی جاری میشود. یعنی یک نگاه و تلقی از جهان است که در سیاست، در فرهنگ، در اقتصاد، در علم، در سبکِ زندگی فردی و اجتماعی در همه چیز تاثیر میگذارد.
✂️ برشی از یادداشت الهام عباسی
#شماره_35
#جامعه
#غرب_مدرن
🆔 @farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
📰 روزنامههای اصلاحات؛ علیه مبانی اسلام ناب
🔗در دوره اصلاحات پدیدهای به نام روزنامههای زنجیرهای با بیان کردن مطالبی علیه مبانی اسلام ناب و ایجاد شبهه و اقدام به مسموم کردن جامعه ظهور کرد و هر از گاهی به دلیل استفاده بیش از حد برخی از آنان تعطیل شدند اما با تاسیس روزنامه دیگر با همان مشی افراطی راه خود را ادامه میدادن. در دولت کنونی باز شاهد شبهه افکنیها و دروغ پردازیهایی از همان جنس هستیم که برآنند تا خوانندگان خود را به کج راهی سوق دهند.
✍️ حجت احسان بخش
#شماره_25
#سیاست
✅ به فرهنگ پویا بپیوندید
https://eitaa.com/farhang_puya
۱۴ مهر ۱۳۹۹
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مجموعه کلیپ های #آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا
به زودی...
🏴 @mesbahyazdi_ir
۱۴ مهر ۱۳۹۹
🔚 دَوَران محمد قوچانی
◾️محمد قوچانی نه روزگاری نه چندان دور در دوران دوم خرداد با انتشار مقالاتی در روزنامههای همچون «نشاط» به صورت افراطی از مواضع رفرمیستها در موضوعاتی همچون قتلهای زنجیرهای، کوی دانشگاه و اصلاح قانون مطبوعات دفاع میکرد.
📎 وی این روزها در حالی خود را مدافع رئیس جمهور کنونی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری یک معتدل مینامد که روزگاری سرمقالهها و کتابهایش مختص به تخریب این افراد از جناح راست سنتی بود. او اکنون سر دبیر روزنامه سازندگی است.
🗞او در دورهای که سردبیر روزنامه تازه تاسیس هممیهن شده بود در توضیح اینکه این روزنامه در دوره جدید چه روندی را طی خواهد کرد. در سرمقالهای به عنوان هممیهن نه ارگان دولتی نه ارگان اپوزیسیون مینویسد: «هممیهن نه ارگان دولت است و نه ارگان اپوزیسیون. روزنامه هممیهن خود را یک روزنامه حرفهای معتقد به گفتمان اصلاح+اعتدال میداند.»
✍🏻حجت احسان بخش
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
⭕️ دولت مخفی
‼️در ریاست جمهوری دوره اول آقای روحانی وزیر نیرو ایشان آقای چیتچیان برای بیان گزارش وزارت متبوعش به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفت و به او گزارش داد!
⁉️ این عمل وی با موضعگیریهای بعضی از نمایندگان مجلس و بعضی از نخبگان کشور مواجه شد که واقعا رئیس دولت کیست و نقش هاشمی رفسنجانی در دولت چیست؟
🔰 فعال شدن این شخصیت همراه و همیشگی اصلاحطلبان و سایتشان را نیز میتوان در همین چارچوب تحلیل کرد. سایت آقای هاشمی که در آن زمان بسیار فعال شده بود بعد از پیروزی دکتر حسن روحانی کاربران را با تیتری عجیب شگفت زده کرد:«هاشمی انقلاب را از خوارج پس گرفت.»
🖋حجت احسان بخش
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
❌جمهوری منها انقلاب
⚜ بالاترین شعار اعتدالیون در داخل عمل کردن به قانون است این حرف تا اینجا درست است و مشکلی ندارد اما تفسیر آنها از قانون خیلی مهم است. آنها میگویند:«هرچه مورد قبول اکثریت مردم است؛ قانون میشود.» این حرف برگرفته از اندیشههای لیبرال دموکراسی غرب است و منجر به این میگردد که ارزشهای جامع طبق خواست اکثریت جامعه انتخاب شود.
⬛️ شعار جامعه باز در ادامه مطرح میشود. جامعه باز یعنی جامعهای که در آن به حقوق افراد احترام گذاشته شود؛ لذا هر چیزی مخالف حکم افراد جامعه باشد دیکتاتوری محسوب و خشونت را در پی دارد. با این تفسیر حکم ولیفقیه میشود حاکمیت فرد بر جامعه و این حاکمیت خروج از اعتدال است.
🧕از آنجایی که این جریان در ادامه جریان سازندگی و اصلاحات است و آمده تا برای تحقق جامعه مدنی آخرین تلاشهای خود را به کار بندد. در جامعه این چنینی که در آرمانهای آن حقوق و خواستههای فرد کاملاً باید رعایت شود دیگر مسئلهای مثل حجاب یک ارزش اجتماعی تلقی نمیشود.
⚠️ اعتدالیون میخواهند ذاتیات انقلاب اسلامی را از جمهوری اسلامی سلب کنند تا از جمهوری اسلامی تنها اسم باقی بماند.
📝سید محمد حسینی
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت اول)
🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت را به صورت بادوام، ثابت و مستقر توضیع کند. ما وقتی در ارزششناسی اسلامی میگوییم که ارزش اقتصاد اصیل نیست، منظور این است که این معیشت باید در خدمت عبودیت قرار گیرد. آن وقت با این مفهوم معنویت میشود سه کارکرد نظام اقتصادی که ایجاد ثبات، رشد اقتصادی و توزیع عادلانه است، را انجام داد.
❌ حتی اگر همهی این سه کارکرد باشد؛ ولی در خدمت معنویت قرار نگیرد، به آن تمدن اسلامی صدق نمیکند. شما اگر نگاه کنید میبینید در آیات قران گاهی اوقات اشاره به قارون میشود که ثروت بسیاری داشته...
💠 ولی این ثروت در خدمت معنویت قرار نداشته؛ لذا در رویکرد اسلامی تمدن مادی، خودش ارزش ذاتی ندارد. تمدن مادی ارزش آن، ارزش غیری است. تمدن مادی وقتی ارزش دارد که در خدمت تمدن معنوی قرار گیرد و انسان را به مقام قرب الهی برساند و آن حیات طیبه اتفاق بیفتد.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت اول)
🔸 اربعین دو قسمت دارد:
یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیست و مربوط به گذشته است. زیارت اربعین را از گذشته داشتهایم. چه بسا، زیارت عاشورا و زیارت عرفه در متون اسلامی اهمیت بیشتری هم از آن داشته باشد.
🔰 قسمت دیگر، راهپیمایی است که این نیز از گذشته وجود داشته است. عکسهای تاریخیای موجود است که بزرگان و علما را در میانهی راه نجف تا کربلا درحالی که پیاده میرفتند، نشان میدهد. البته این پیادهروی منحصر در اربعین نبوده است. امری سنتی بوده است که در اربعین پررنگتر شده است.
🔆 اینکه راهپیمایی اربعین بعد از سقوط صدام گسترش مییابد. این امری جدید است و به این صورت، سابقه نداشته است، پیداست که نفحات انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. پیداست که این تأثیرگذاری را در احیاگری آن سنت - به شکلی که فرهنگ، ظهور اجتماعی پیدا کرده است - داشته است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت اول) 🔸 اربعین دو قسمت دارد: یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیس
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت دوم)
🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. اول، ناقصتر بود ولی هر سال که گذشت، کاملتر شد. اربعین به عنوان امری که هنوز احیای سنت است رگههایی از جنبههای جدید را در آن میتوانیم ببینیم. به این نکته باید توجه داشت که تمدن اسلامی ویژگیای دارد که در تمدن غربی نیست.
〽️ بیان شد که تمدنها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت، و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضایل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیتزدایی از عالم بوده است، منتهی راهپیمایی اربعین، قدسی است. نقطهی آخر و مرکزی آن، زیارت امام حسین (علیهالسلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قدسی است.
🔆 ببینید فَرق شهر اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟ همان فرق تمدن اسلامی با تمدن غیر اسلامی است. در شهر اسلامیای مثل مشهد، اولین سوالی که هرکس وقتی میخواهد جایی را اجاره کند میپرسد، این است که آن محل چقدر تا حرم فاصله دارد؟ یعنی مرکز مشهد حرم امام رضا (علیهالسلام) است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت دوم) 🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. ا
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت سوم)
〽️ اما در تهران اینگونه نیست نیست که اگر کسی بخواهد خانه اجاره کند، بپرسد که مثلا تا مصلی چقدر راه است؟ چرا که تهران، شهری اسلامی نیست، مرکزش هم، مکان مقدس نیست. لکن کربلا، نجف، مکه، مدینه و قم شهرهایی هستند که یک قلبِ قدسی در آن شهر زده میشود و همه را با آن میسنجند.
🔘 ممکن است حاشیهها، حاشیههای مدرن باشند - شاید بازارهای مشهد حتی از بازارهای تهران هم مدرنتر باشد - اما یک کانون قدسی در این شهرها دیده میشود. در شهرهای اسلامی، این وجود دارد، در تمدن اسلامی هم همین طور است. ... . ما به ماهیت آن [راهپیمایی اربعین] که مدرن هست یا نیست، کاری نداریم.
🔆 این سبک راهپیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راهپیمایی، قدسی است. خود این قدسیت نشان میدهد که راهپیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تکساحتی غرب قرار میگیرد.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
💠 استاد حاج شیخ حسین انصاریان:
🏴 چه ایام با عظمتی است ایام اربعین، آدم قلبش میشکند که چرا توفیق ندارد در ایام اربعین شرکت کند. ائمۀ ما گفتند اگر نمیتوانی بروی زیارت بایست رو به قبله به ابیعبدالله (ع) سلام بده زائر حساب میشوی.
#معارف
#اربعین
#سخنی_از_بزرگان
🆔 @farhang_puya
۱۵ مهر ۱۳۹۹
۱۵ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی (قسمت اول) 🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت ر
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت دوم)
❌ اتفاقاً راجع به «شاخص توسعهی انسانی» مقالهای نوشتم. الان غرب برای توسعهی انسانی سه شاخص مطرح میکند و میگوید توسعهی انسانی وقتی تحقق پیدا میکند که آدمها عمرشان زیاد باشد، جیبشان پر پول باشد و بدنشان سالم باشد!
💠 به تعبیر دیگر سواد، بهداشت و درآمد را برای توسعهی انسانی مطرح میکنند. من در مقاله بعد معنویت و اخلاق را هم اضافه کردم و گفتم اگر این سه تا باشد و اخلاق و معنویت و هدفگذاری اصلی آن، تحقق پیدا نکند، اصلا توسعهی انسانی حاصل نشده است؛ چون در رویکرد قرآنی آن هدف نهایی، تعالی انسان است، توسعه و پیشرفت نیست.
❇️ در آیات آمده «و تعالوا الی کلمه سواء». تعالوا در این جا به معنی آمدن نیست، بلکه به معنی بالا آمدن است. پیشرفت؛ یعنی ارتقاء؛ یعنی بالا آمدن. ... پس رشد، عدالت، استقرار اقتصادی به عنوان مقدمه است و مطلوب بودن آنها مقید به معنویت میشود.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
۱۶ مهر ۱۳۹۹
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت اول)
🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برای ایرانی و نه برای لبنانیها. در واقع، برای کشور خاصی نیست و جنبهای فراملی دارد. این خود، نشان دهنده یک زیست تمدنی است. در تمدن غرب هم، این را میبینیم. تمدن غرب متعلق به یک ملت نیست، آلمانیها، انگلیسیها، آمریکاییها، فرانسویها و دیگران همه مدعی آن هستند.
🔊 تمدن اسلامی هم، اینگونه است. تمدن اسلامی هم، زیست جغرافیایی محدود ندارد و خیلی وسیع است. این زیست، در راهپیمایی اربعین دیده میشود؛ زبانهای متنوع، نژادهای متعدد و غیره دیده میشود. در تمدنها یک امر مهم دیگری نیز هست.
📚 از آقای کسینجر در کتاب «نظم جهانی»اش خواندم که میگوید: «دلیلی که اسلام میتواند نظم جهانی حاصل از قرار دارد وستفالیا - که نظم اروپایی و غربی تحت تأثیر آن شکل گرفته است - را تحت تأثیر قرار داده و به هم بزند، قضیه دارالسلام و دارالکفر و دارالحرب است که مسلمانها به این قائل هستند».
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۶ مهر ۱۳۹۹
Shab19Safar1399[01].mp3
11.59M
💠 نجوا با حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام)
💠 دلتنگ اربعینیم...
🎙 حاج میثم مطیعی
#مناسبتی
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۶ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت اول) 🔸 راهپیمایی اربعین، راهپیمایی ملی نیست؛ نه برای عراقی هاست، نه برا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت دوم)
🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان میتوانند با این تقسیمبندیها، به همه نسبت برقرار کنند؛ با مؤمنین، به غیر مؤمنین و با کسانی که داخل جامعهی اسلامی زندگی میکنند اما مسلمان نیستند. تکلیف همه را مشخص میکنند. البته این را با صراحت نمیگوید و این برداشت من از متن ایشان است.
🛣 در راهپیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه میکنند. آنجا فضای سکولار نیست و تکلیف همه معلوم است. سبک زندگی مقدس دیده میشود و همه با آن نسبت دارند.
✴️ برادران اهل تسنن و حتی از مذاهب دیگر مثل ارتدوکسها و کاتولیکهای مسیحی هم به این مراسم میآیند و منعی برای ایشان جهت شرکت در این راهپیمایی نیست. این نشان دهندهی آن است که راهپیمایی اربعین میتواند با فرهنگهای دیگر نسبت برقرار کند.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۶ مهر ۱۳۹۹
نشریه فرهنگ پویا
🌐 اربعین، حرکتی جهانی (قسمت دوم) 🔆 تمام حرف کسینجر این است که مسلمانان میتوانند با این تقسیمبندی
🌐 اربعین، حرکتی جهانی
(قسمت سوم)
🔹 پس اصولاً تمدن اسلامی - که یکی از جلوههای امروزش در جامعهی مدرن، راهپیمایی اربعین است، قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. البته با برتری سبک زندگی اسلامی، نظم مؤمنانه و آن کانون قدسی که در آن وجود دارد.
🔸 به نظرم مهمترین بحث راهپیمایی اربعین جلوهای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملا در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد.
🔗 به طوری که برخی از محققین در آمریکا بحث کرده بودند که راهپیمایی اربعین، طرح خاورمیانهی جدید آمریکا را کاملا به هم زد و ملتهای ایران، عراق، لبنان، سوریه و غیره را در یک ترکیب جدید قرار داد. نه تنها این کشورها تجزیه نشدند بلکه وحدتی مؤمنانه را در راهپیمایی اربعین تجربه کردند.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
۱۶ مهر ۱۳۹۹
۱۶ مهر ۱۳۹۹