نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت اول) 📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت دوم)
2⃣ مردم محوری
🔻 همچنان که پیشتر به آن اشاره شد، یکی از اهداف حکومت امام علی (علیه السلام) اصل «تربیت» است. در تربیت، انسان، محور اساسی است؛ بنابراین در حکومتهای الهی؛ مانند حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) مردم نقش اساسی را ایفا میکنند و حکومت، ابزاری برای رشد و تعالی مردم است.
🔸 حضرت (علیه السلام) در فرازهای مختلف از بیانات گهربار خود بر اصل «مردممحوری» تاکید مینمایند. ایشان کارگزاران حکومتی را خزانهداران مردم دانسته و آن را به انصاف با مردم و جلب رضایت آنان فرا میخوانند. ایشان حقوق بین حکومت و مردم را از بزرگترین حقوق الهی دانسته و کارگزاران را به رعایت حقوق بردم امر میکنند.
🔹 ایشان همچنین در نامهای خطاب به کارگزاران زکات و صدقات (وجوهات شرعی) زمان سفارش آنان به تقوای الهی و رعایت حقوق و حال مردم، اعتماد به مردم و تلاش برای جلب اعتماد آنان را شرطی اساسی در انجام ماموریتهایشان به شمار میآورند.
🗃 منابع: نامههای ۱، ۳۱، ۵۴، ۵۱، ۵۳، خطبه ۲۰۷، نامه ۲۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت دوم) 2⃣ مردم محوری 🔻 همچنان که
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت سوم)
2⃣ مردممحوری
✳️ امام علی (علیه السلام) ضمن تاکید بر مسائلی از قبیل: اطلاع رسانی شفاف به مردم و تامین رفاه عمومی آنان بر لزوم دستیابی به لوازم مردم محوری توسط حاکمان؛ مانند: هماهنگی معیشتی با مردم، جایگاه مردمی و ضداشرافی، گذشت و مدارا با مردم تأکید مینمایند.
🔸 ایشان کارگزاران را به پیوند هر چه بیشتر با مردان فرا میخوانند و بر رعایت حقوق عامهی مردم از قبیل: حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی مردم تاکید مینمایند و در عین حال حتی با رعایت حقوق دشمنان و اقلیتها را ضروری میشمارند.
🔹 نکته قابل توجه آنکه حضرت بر مقبولیت مردمی حکومت خویش اشاره کرده و آن را شرط لازم برای مشروعیتبخشی سیاسی حکومت میدانند. «من قصد مردم نکردم تا اینکه مردم قصد من کردند (و به سویم آمدند) و برای بیعت، دست به سوی آنان دراز نکردم تا اینکه ایشان دست دراز کردند و با من بیعت کردند.
🗃 منابع: نهجالبلاغه نامه ۶۷، ۶۹، خطبه ۲۰۰ و نامه ۴۵ (خطاب به عثمانبن حنیف انصاری) نامه ۴۵، نامه ۵۳ و خطبه ۴۴، نامه ۶۷، ۵۳، خطبه ۴۰، ۳۴، ۲۲۳، ۱۰۴، خطبه ۱۱۷ و نامههای ۱۴ و ۲۹، ۴۹ خطبه۲۷، نامههای ۵۱، ۵۳، ۱۹. نامه ۵۴
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 روحانیت مردمی
🔺 روحانیت در کشور ما متکی به مردم است و هیچ وابستگی به قدرتها نبوده است. امروز هم روحانیون به هیچ قدرتی وابسته نیستند. مردم همیشه قداستی برای روحانیت قائل بودند و به حمدالله امروز هم قائلاند. مردم روحانیت را مجموعه پاک و سالم و قابل اعتماد میدانند.
🔻 میبینیم دشمن از تجربههای خود در این زمینه استفاده میکند و میفهمد که باید روحانیت را در چشم مردم از حیثیت و اعتبار انداخت. همه تلاششان این است. تبلیغات می کنند، دروغ میگویند، اگر مسئله کوچکی را در جایی پیدا کند چندین برابر بزرگ میکنند برای اینکه روحانیت را از چشم مردم بیندازند. خوبیها و گذشت و فداکاری آنان را نمیگویند، علم و دانش روحانیت را انکار میکنند و تقوای آنها را منکر میشوند.
📆 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۱/۱۱/۱۸
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💢 فقیه سیاسی
❇️ کوشش آقایان در تهذیب نفس، در تحکیم مبادی اسلام در تحکیم فقه اسلام، این فقه غنی. در عالم مثل فقه شما چیزی نیست این فقه غنی را بسطش دهید. در عین حالی که فقیه هستید جناح سیاست را رها نکنید. تفکر کنید در امور وارد بشوید، در امور دخالت کنید. من فقیهم و دیگر کاری ندارم به چیزی نمیشود. شما فقیه هستید ولی باید در امور دخالت کنید در مقدرات مردم دخالت کنید. شما پاسداران اسلام هستید باید پاسداری کنید.
📖 صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۹۰
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت سوم) 2⃣ مردممحوری ✳️ امام علی (
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت چهارم)
3⃣ عدالتمحوری
🕌 در بحث اهداف حکومت بیان گردید که از محوریترین اصول در دیدگاه امام علی (ع) تحقق عدالت در همه ابعاد آن است. حضرت (ع) بر اساس اصل حقمداری و در راه اجرای عدالت، هیچ ملاحظهای جز انجام وظیفه و کسب رضای الهی در نظر نداشتند. با ذکر چند نمونه از نمودهای این اصل که در دوران حکومت ایشان، ادعای فوق ثابت خواهد شد:
1⃣ در مورد زمینهای واگذار شده در زمان قبل از خلافت حضرت علی (ع) که به افرادی بخشیده شده بود، ایشان با شدت سوگند یاد کردند که اگر آنها را بیابم به بیت المال بازخواهم گرداند حتی اگر مهریه زنان قرار گرفته باشند.
2⃣ سخنرانی حضرت، پس از فرو نشاندن شورش نهروان در سال (۳۸ هجری) که در کوفه ایراد شد و در آن به سابقهی خود اشاره میکنند که در هیچ جا درباره حق، کوتاه نیامدهاند.
3⃣ هنگامی که به علت رعایت مساوات در تقسیم بیت المال، مورد انتقاد قرار گرفتن و به ایشان گفتند که مردم به دنیا دل بستهاند، معاویه با هدایا و پولهای فراوان، آنان را جذب میکند، شما هم از اموال عمومی به اشراف عرب و بزرگان قریش ببخش و از تقسیم مساوی بیتالمال دست بردارد تا به تو گرایش پیدا کنند، امام (ع) اظهار داشتند که اگر این اموال از خودم بود، آنها را به طور مساوی در میان مردم تقسیم میکردم، چه رسد که جزو اموال خداست.
🗃 منابع: نهجالبلاغه، خطبه ۱۵، خطبه ۳۷، خطبه ۱۲۶
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 جامعهای بدون تبعیض
🚫 حضرت (علیه السلام) با توجه اساسی به اجرای اصل به رفع تبعیض در حدتوان خویش پرداختند؛ زیرا به خوبی میدانستند آنچه بیش از هر چیز، بنیانهای اعتقاد و باورهای مردم را به حکومت و به ویژه حکومت دینی متزلزل میکند، وجود تبعیض در ساختار حکومتی و به دنبال آن در جامعه است. وقتی که در تقسیم مسئولیتها به جای شایستهسالاری، رابطه سالاری حاکم شود و در تقسیم منابع و ثروتها و حتی خدمات، بزرگان مانع رسیدن این امکانات به عوام و تؤده مردم شوند، باوری برای مردم جامعه به حکومت باقی نمیماند.
🔻 امام (علیه السلام) وارث حکومتی بودند که این پدیده زشت را آنقدر در جامعه رواج داده بود که همه به ستوه آمده بودند و همان مردمی که باعث ۲۵ سال انزوای سیاسی حضرت (علیه السلام) شده بودند برای بیعت با ایشان هجوم آورده و از آن امام رفع تبعیضها و برچیده شدن بساط ظلم و اجرای عدالت را طلب کردند؛ بنابراین در موارد بسیاری حضرت (علیه السلام) شیوه و مرام خود را مبارزه با هرگونه تبعیض دانسته و به کارگزاران حکومتی خود توصیه میفرمایند تا در رفع تبعیض و اجرای عدالت، نهایت سعی خویش را به کار گیرند.
📔 نهجالبلاغه، خطبههای ۳۷، ۲۱۵
#شماره_37
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚠️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت
🌐 مشروعیت همهی ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کاراییها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود.
‼️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. این که ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس جمهور، نمایندهی مجلس و برای وزیر شرایطی قائل شدهایم با این شرایط گفتهایم این وظیفه را میتواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیتِ بر عهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا میکند؛ یعنی این حکم ولایت، با همهی شعب و شاخههایی که از آن منشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص.
🔘 تا وقتی که این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیه مسئولان در بخشهای مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد. ما باید به دنبال کارآمدی باشیم.
☑️ باید هر یک از کسانی که متصدی این مسئولیتها از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را که بر عهدهی آنهاست به قدر معمول انجام دهند. انتظار معجزه و کار خارقالعاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایستی انتظارِ تلاش موفق را که در آن نشانههای توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.
🎙 بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در دیدار مجلس خبرگان رهبری ۳۱/ ۶/ ۱۳۸۳
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 معنویت اسلام پشتیبان ملتها و دولتهای اسلامی
🎙 اگر همه ملتها و دولتهای اسلامی اغراض شخصیه را کنار بگذارند و همه با هم به اسلام رو بیاورند و تحت لوای «لا اله الا الله» باشند، قدرت اول را در دنیا احراز میکنند؛ برای این که معنویت اسلام کمک آنهاست و خدای تبارک و تعالی پشتیبان. و ما با این قدرت ایمان، که همه اقشار ملت ما با هم فریاد اسلام را زدند، پیروز شدیم نه با عدد و عُده ما هیچ نداشتیم و آنها همه سلاحها را [داشتند] لکن ما مسلح به سلاح ایمان بودیم و ملت ما آرزوی شهادت میکردند.
🔆 مثل اصحاب رسولالله در صدر اسلام، همانها که با عده کم امپراتوریهای بزرگ را شکست دادند، ما هم با یک عده کم و با نداشتن سازوبرگ جنگی یک امپراتوری ۲۵۰۰ ساله جبار را - با پشتیبانی ابرقدرتها از او شکستیم و شکست دادیم و این سد بزرگ را از پیش پای ملت خود برداشتیم. و البته مشکلات زیادی برای ما به جا گذاشتند؛ نقیصههای زیادی، خرابیهای زیادی، به جای خود گذاشتند؛ و ما وارث این خرابیها هستیم لکن با قدرت ایمان و پشتیبانی اسلام مشکلات را حل خواهیم کرد.
📆 بیانات امام خمینی (ره) ۲/ ۵/ ۱۳۵۸
#شماره_40
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیهالسلام:
🔸 در آسمان دو فرشته است که موکل بندگانند
🔻 اگر کسی تواضع کند، بلندش میکنند (و مقامش را بالا میبرند) و اگر تکبر کند پائینش میآورند (و در نزد مردم پست میکنند).
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚔ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست
(قسمت اول)
📑 به لحاظ ایدئولوژیک غرب ضد توحید است. حالا در روانشناسی، در جامعه شناسی، در اقتصاد، در هر چیزی کارآمدی نظام درسته ایدئولوژیک خودش را نشان میدهد نه در سطح استراتژیک چون در سطح استراتژیک که خیلی از این مصادیق میتواند در حکومت غیر دینی هم شکل بگیرد.
🖇 دعوای ما این است تلاش اصلی که دشمن میکند توسط دولت آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای احمدینژاد، الان آقای روحانی این است که دعوا را توسط روسای دولتها بیاورند در سطح استراتژیک اما تلاش حضرت آقا این بوده که بازی را در سطح ایدئولوژیک نگه دارد.
☑️ اینها بحثهای کارآمدی نظام در سطح ایدئولوژیک است که خود شما میدانید کجاها ما اگر کوتاه بیاییم سر قضیه مثلاً ربا که اساس بانک بر ربوی بودن آن است، آنگاه ناکارآمدی ما مشخص میشود. ما ۱۴۰ زیر نظام در جمهوری اسلامی داریم یکی از آنها نظام مالی است که ربوی است.
🎙 سخنرانی حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مومنی
#شماره_37
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ پاسخ پرسشهایی پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اسلامی (قسمت اول) ⭕️ علاج تهاجم به ناکارآمدی ن
⁉️ پاسخ پرسشهایی پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اسلامی
(قسمت دوم)
⭕️ آیا ناکارآمدی یک بخشی از نظام به معنای ناکارآمدی کل نظام نیست؟
1️⃣ پاسخ اول: «اگر خدای نکرده در بخشهای مختلف - چه اقتصادی و چه غیر اقتصادی - یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بیانصافی است؛ نظام کارآمد است؛ بخشهای مختلف باید بتوانند خودشان را پا بهپای نظام پیش ببرند.»
2️⃣ پاسخ دوم: «بنده بارها به مسئولین مختلف کشور، در جاهای مختلف، عرض کردهام: «مردم فلان شهر یا فلان روستای دور افتاده ی کشور، نظام را در چهرهی همان بخشدار یا رئیس پاسگاه نیروی انتظامی یا آن مسئول مربوطه مشاهده میکنند. برای آنان رئیسجمهور و وزیر و رئیس و معاون و همه، همین است که با آن مواجه است. اگر او سالم باشد، امین باشد، مردم دار و دلسوز باشد، نشان این است که کل تشکیلات دولت اینگونه است. و اگر خدای ناکرده قدم را کج بردارد، مقایسه میکند و نمیشود جلوی مقایسهاش را گرفت.
🗃 منابع: بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۶
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست (قسمت اول) 📑 به لحاظ ایدئولوژیک غرب ضد توحید است. حالا در روا
⚔️ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست
(قسمت دوم)
🚫 زیرنظام دوم دانشگاه است که اساس آن تثلیث است. زیرنظام سوم تعلیم و تربیت است که اساس آن تربیت پیاژهای و فرویدی است. نظام ما یک دوره طولانی آزمون و خطا جلو رفته تا مشخص شود بانک آن ربوی است، سیستمدانشگاه آن تثلیثی است، نظام کشاورزی آن این است، نظام قضایی آن این است، از همه بدتر قوای سه گانه حکومت، تثلیثی است.
❌ این تقسیمبندی قوا به مقننه، مجریه و قضایی را منتسکیو از پدر، پسر، روحالقدس گرفته یعنی در واقع یکی از دلایلی که در جمهوری اسلامی هرکس میشود رئیس دستگاه اجرایی کشور، روبروی شخص ولی فقیه میایستد از بازرگان و بنی صدر تا امروزه آقای هاشمی و خاتمی و احمدینژاد و آقای روحانی یک مشکل این سیستم این است که مبنای نظامسازی آن، قرآنی نیست.
🛠 همانطور که در دیدار طلاب که تابستان امسال خدمت حضرت آقا رفته بودند ایشان فرمود؛ ما هنوز دولت اسلامی تشکیل ندادیم، این ناکارآمدی در بخش ایدئولوژیک یکی از مسائل کلیدی است که به یک شکل جدی ما میتوانیم آن را حل کنیم.
🎙 سخنرانی حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مومنی
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 حجتالاسلام حامد کاشانی:
🔸 اینکه مثلا بگوئیم چون برای تورّم روایت نداریم پس اقتصاد اسلامی نداریم، مشکل حل نمیشود.
🔻 مگر درباره تربیت و اخلاق کم روایت داریم؟
اما آیا الگوی جامع آموزش و پرورش داریم؟
الگوی روش تربیت داریم؟ بهترین مدادسمان بر اساس روشهای فنلاندی و ... اداره نمیشود؟
مساله تک خطی و ساده نیست!
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
#علوی_بروجردی
🆔 @farhang_puya
⭕️ رانت در اقتصاد اسلامی
(قسمت اول)
🔸 به نظر من، ما در نظریهی بحث رانت در اقتصاد اسلامی هنوز مقداری دچار ابهام هستیم. این را این گونه مثال بزنم شما اکنون فرض کنید که یک کشاورزی هستید اطراف قم یک زمین کشاورزی دارید، شهر قم دارد گسترش پیدا میکند، زمین کشاورزی شما را شاید متری صدهزار تومان هم از شما نمیخریدند؛ اما شهر دارد گسترش پیدا میکند، یکدفعه زمین شما داخل محدوده شهر میافتد، ناگهان شما صاحب پول زیادی میشوید.
🔹 اینجا رانت یعنی موقعیت انحصاری (که شما هم در آن اصلاً دخیل نبودی) محقق میشود. نکتهای که در تعریف رانت بیان میکنند، این است که بعضیها میگویند رانت درآمدی است که بدون تلاش به دست آمده؛ یعنی شما هیچ کاری نکردی ولی دارای سرمایه فراوان شدی. حالا سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا این درآمدی که قطعاً حاصل تلاش و زحمت این فرد نیست، حلال است؟ تکلیف آن چه میشود؟ «شهید صدر (ره)» نظریهای دارد به نام «نظریهی عدالت» که در آنجا میفرماید:
🔸 «منشا استحقاق یا کار است یا نیاز است.»؛ یعنی یا شما کار کردی و داری نان کار خودت را میخوری یا یک آدم معمولی هستی که توان نداری و جامعهی اسلامی برای حفظ کرامت خود به شما کمک میکند. اگر اتفاقی افتاد و زمین کشاورز در وسط شهر افتاد، قیمت هر متر زمین او یک دفعه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون تومان رسید؛ حال طبق نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی چقدر از این پول حق اوست؟... .
🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با جواد توکلی
#شماره_37
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🔶 به اسم دین به کام دشمن
🔰حضرت امام در یک جای فرمودند عالم متهتک و جاهل متمسک. این فصل مشترک این {جماعت منحرف متنسک} هست. حضرت آقا از این تحت عنوان فقدان بصیرت یاد کردند حضرت امام اسلام آنها را اسلام آمریکایی نامیدهاند. اینها یا جاهلند یا عالم متهتکند، متحجرند. متاسفانه عدهای در جریان مذهبی به دام سلفیگری و اندیشههای ابنتیمیه افتادند.
❌ شما فکر میکنید کاری که جریانی مثل فرقان میکند صرفاً با دستور پایگاه خارجی صورت میگیرد؟ سطحینگری است اگر بگوییم جریانی مثل فرقان از بیرون دستور گرفته یا اینکه بگوییم انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت صرفاً از فراماسونیها دستور گرفته است؛ اینها پایگاه دینی داشتند.
🔘 به نظر میرسد فصل مشترک اینها همان تحجری است که در مقابل اندیشه ناب ایستاد. آشکار و پیداست از خارج این جریانها را با هم پیوند میدهند. همان جریان کم و بیش بعد از انقلاب نیز فعال میماند و هر زمان در لباس حزب یا گروهی پنهان میشود و پدرخوانده آن گروه میشود.
📝 سید عبدالله متولیان
#شماره_11
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚖ مجازات مفسد اقتصادی در حکومت امیرالمومنین(علیه السلام)
🔆 مخاطب در سیاستگذاری اقتصادی اعتدال دولت است. حضرت علی (ع) در نامهای در مورد گرفتن مالیات به مالک اشتر میفرماید: «نسبت به تاجرها زیاد سخت گیری نکن تاجرها افراد مسالمتجویی هستند اگر با آنها خوب رفتار کنی با شما همکاری میکنند. باز توصیه میفرمایند که نرخ مالیات نباید بیش از حد باشد.»
🔺 مالک اشتر از حضرت سوال میکند که اگر کسی احتکار کرد چه برخوردی با او داشته باشیم؟حضرت میفرماید اول به او هشدار بده که کالاها را به بازار عرضه کند اما اگر بعد از هشدار محتکر توجهی به هشدار نکرد باید او را مجازات کرد. لذا گاهی نیاز به شدت عمل است.
🔰 نمونههای دیگری هم نقل شده است که گاهی اوقات امیرالمومنین با شلاق در بازار میچرخیدند زیرا در بازار امکان دارد بسیاری از فطرت و روش صحیح دور شوند و لازم است با آنها برخورد قهری داشت.
📝 حجت احسان بخش
#شماره_25
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
😷 اقتصاد مریض نفتی
☑️ رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی که اشارات بسیار به آن کردند فرمودند: "اقتصاد درونزا ایجاد کنیم. این یافته است که خود غربیها هم به آن دست یافتهاند."
💰 وضع اقتصاد ایران مثل بیماری میماند که یک سرم نفتی در خونش تزریق میشود امروز آمریکا آن را نشانه گرفته است. لذا بیمار یک مقدار تشنج کرده است حال به دو گونه میتوان با این بیمار برخورد کرد یکی اینکه کاری کنیم که آمریکا موقتاً فشار را کم کند؛ یکی اینکه یک فکری به حال درمان اساسی بیمار بکنیم.
🛢 سیاستی که الان رایج شده این است که ما همه تخم مرغها را در سبد رفع تحریم بگذاریم در واقع همه تلاشمان این باشد که تحریم برداشته شود تا اقتصاد نفتی ادامه یابد اما باید بدانیم اقتصاد نفتی اقتصادی بیمار است و اینگونه نیست که با برداشتن تحریمها اقتصاد بهبود یابد باز مشکل تولید وجود دارد.
🎙 رهبر معظم انقلاب
#شماره_25
#اقتصاد
#اقتصاد_مقاومتی
🆔 @farhang_puya
⭕️ برجام؛ شور و شعفی توهم آمیز!
💢 برجام در واقع پوششی بر قراردادی است که دولت به اصطلاح تدبیر و امید! بهرغم همه سفارشهای اکید و صریح و بهحق مقام معظم رهبری از موضع انفعال و ضعفی بهت برانگیز والبته با شور وشعفی توهمآمیز، با 1+5 بست و از پیامدهای آن بهشدت غافل شد و پیش از اینکه امتیازی بدست آورد، بسیاری از امتیازها را در میدان سیاستبازی به دشمنان انقلاب و ملت باخت!
📝 حجتالاسلام دکتر سیداحمد رهنمایی
#شماره_36
#استکبار_ستیزی
#بصیرت_سیاسی
🆔 @farhang_puya
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم
(قسمت اول)
⭕️ در بیانیه [گام دوم] وقتی مقام معظم رهبری گام اول و دوم انقلاب را تحلیل میکنند، یکی از محورهای اساسی در آن را، بحث اقتصاد قرار دادند. این حاکی از اهمیت اقتصاد در تمدن اسلامی است.
〽️ در نگرش اسلامی اگر شما نتوانید در مسیر تمدنسازی معیشت و نیازهای به حقی را که برای مردم است، تأمین کنید، شاید خیلی از آن آرمانهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم تحقق پیدا نکند. به هر حال اقتصاد به عنوان پیشنیاز برای تمدنسازی است.
💢 از طرف دیگر شاید بشود به این نکته اشاره کرد که ما در مسیر تمدنسازی با برخی از دشمنان مواجه هستیم که میخواهند جلوی برآیند تمدنسازی را بگیرند و در این چهل سال که گذشت اینها ترفندهای مختلفی را برای این اقدام خود، از جمله تهاجم فرهنگی و تهاجم سیاسی به ولایت فقیه را به کار بستند. به دنبال ناکارآمدی آنها در این موارد تهاجم اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند که انقلاب ما را از این جهت به زمین بزنند.
🎙 گفتگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم (قسمت اول) ⭕️ در بیانیه [گام دوم] وقتی مقام
🔆 جایگاه اقتصاد در تمدن نوین اسلامی با توجه به گام دوم
(قسمت دوم)
🔺 این نشان میدهد که در فرآیند تمدنسازی ما در حوزهی اقتصاد نیز با دشمن مواجه هستیم. ما الان در مخاصمهای که در زمینهی تمدنسازی با غرب داریم، آنها احساس کردند که یکی از پاشنههای آشیل ما، اقتصاد است؛ از آیه رو وقتی در عرصههای فرهنگی و سیاسی نتوانستند به ما ضربه بزنند، تمرکز خود را روی بحث اقتصاد گذاشتند.
🔘 اگر ما یک رویکرد ارزشی اسلام را نگاه کنیم میبینیم این تمدن و مدینهی فاصلهای که ما بهدنبال آن هستیم، انسان در آن جامعه باید به کمال نهایی و حیات طیبه برسد. این در سایهی تقرب الهی و رسیدن انسان به مقام خلیفهاللهی حاصل میشود. با توجه به این که تمدن یک بعد مادی و بعد معنوی دارد، میتوان گفت ابعاد مادی تمدن که با بحث اقتصاد گره میخورد به عنوان پیشنیاز ابعاد معنوی تمدن است.
🔸 حتی بر اساس برخی روایات میتوان گفت بعد مادی، طریقیت برای بعد معنوی دارد. در روایات مختلفی؛ مانند «من لامعاش له معاد له» یا «کاد الفقر ان یکون کفرا» در واقع همین ارتباط بعد مادی و معنوی تمدنسازی را نشان میدهد. اگر فقر اتفاق بیفتد ممکن است شما در عرصهی فرهنگی دچار انحطاط و مشکل شوید.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📍فقه پویا
💢در اوایل انقلاب مثلاً در مقطعی از دوران جنگ میبینیم در حوزههای چالش به وجود میآید و دانشگاهها نیز به مدد این بحث میآید که فقه سنتی نیازهای جامعه در عصر کنونی را جوابگو نیست و باید به سمت فقه پویا برویم.
🔻ما باید به دنبال یک فقه جوابگوی نیاز عصر حاضر برویم در کنار اینها یکسری متحجرین نیز بودند. متحجرینی که اساس نه به فقه سنتی اعتقاد داشتند نه به فقه پویا. فقه پویا یعنی چه؟ یعنی عقلمدارانه یعنی آنها که میخواهند سنت قرآن را زیر پا بگذارند و آخر سر از پلورالیزم در آورند.
💠 حضرت امام به عنوان کسی که پیش از شکلگیری این اندیشه انحرافی را تشخیص داد و بسیار قوی وارد میدان شد و بر فقه جواهری و سنتی تاکید کردند و هشدار دادند این آغاز هلاکت حوزه هاست.
📝 سیدعبدالله متولیان
#شماره_11
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
✔️آخوندهای درباری
🔚 هر کس که به خط انقلاب و اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم) نزدیکتر است به ضربات و حملات و تهمتها و هوچیگریها و سوءقصدها و بدجنسیها و موضعگیریهای جناح استکبار هم نزدیکتر است. با هر آخوندی بد نیستند با بعضی از آخوندا خیلی هم خوبند همچنان که در دستگاه سلطنت هم همینطور بود. آن دستگاه که میخواستی روحانیت را بکند خاطره بعد از آخوندها را هم میخواست.
💵 به آخوندهای درباری پول میداد و به آنها سفارش میکرد که عمامهتان را یک مقدار بزرگتر وریشتان را هم یک مقدار بلندتر کنید! اینها را دیده بودیم؛ ما از اینها خبر داریم. رژیم طاغوت خاطر اینگونه روحانیون را هم میخواست و با آنها ملاقات هم میکرد. البته چون ذات متکبر خبیث و رذلی بود. محبت و نوکری آن علما را آنچنان که باید و شاید هم قدردانی نمیکرد.
📜بیانات رهبر انقلاب در دیدار روحانیون مشهد ۱۳۶۹/۴/۱
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
⭕️ ظهور مراکز خرید از آمریکا
🛍 مالشاپینگ و یا مراکز خرید چند منظوره، مراکزی هستند که علاوه بر تامین نیازهای کالایی؛ مثل البسه، کیف، کفش و... به تأمین نیازهای دیگر مردم؛ مثل نیازهای فرهنگی، غذایی نیز میپردازد. به همین منظور در شاپینگ مالها، کافی شاپها، رستورانها، سالنهای سینما، شهربازی، موزه، گالریهای هنری نیز است. در طراحی و ساخت شاپینگ مال تلاش و ترغیب مردم به ماندگاری و صرف بیشتر وقت در آن فضاها است.
♨️ در سال ۱۹۵۶ اولین شاپینگ مال در آمریکا ساخته و از آن استقبال زیادی شد و تا سه دهه بعد، صدها مال در آمریکا و اروپا ساخته شد. بسیاری از کسانی که به این مراکز تجاری بزرگ میروند، صرفاً برای خرید نمی آیند، بلکه اکثراً برای دیدن سبکهای جدید زندگی، مدلهای جدید و ارتباط آزاد با یکدیگر در آنجا حاضر میشوند. در ایران از سال ۹۰ به بعد، «مالسازی» آغاز شد.
📝 خلاصهای از مجموعه سخنرانیهای حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
#شماره_41
#سیاست
#نفوذ_فرهنگی
🆔 @farhang_puya