eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ عوامل مردم در جامعه اسلامی (بخش اول) 🖌 مهدی حسن‌زاده: 💢 علامه مصباح (ره) مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه مدنی اسلامی را، مشارکت فزاینده مردم در رفع نیازمندی‌های عمومی اعلام می‌دارند و حتی عوامل کاهش‌دهنده مشارکت مردمی را نیز بیان می‌کنند. ایشان به دو عامل کلی اشاره می‌کنند: 1⃣ عامل اول گسترش روزافزون نیازها و پیچیدگی و تخصصی شدن فرآیند تامین نیازهاست که این امر عملاً مردم را از تامین آن نیازهای اجتماعی محروم می‌سازد و در نتیجه وظیفه دولت در جبران خلاء‌های موجود سنگین می‌شود. 2⃣ عامل دوم ضعیف شدن ارزش‌های اخلاقی و دینی و رواج فرهنگ سودپرستانه غربی در بین آن‌هاست که موجب می‌شود مردم از زیر بار فعالیت‌های اجتماعی و رفع نیازهای دیگران شانه خالی کنند. 🆔 @farhang_puya
❓لیبرالیسم یعنی چه؟ ⛔️ واژه لیبرالیسم در عرصه‌های مختلف کاربرد دارد گاهی در عرصه اخلاق و ارزش‌ها مطرح می‌شود و حاصل آن این است که ارزش ثابت و مطلقی که همیشه برقرار باشد نه وجود دارد و نخواهد داشت. 🔰 هر کسی آزاد است که ارزشی را دوست داشت انتخاب کند. کسی را نمی‌شود توبیخ کرد که چرا فلان ارزش را انتخاب کردی؟ چون جوابش این است که دوست دارم دلم میخواد. 🚫 لیبرالیسم در عرصه سیاسی هم به‌کار می‌رود. در آن‌جا هم به این معنا است که هیچ اصل مسلم و ثابتی وجود ندارد، بلکه خود مردم هستند که باید تصمیم بگیرند. 🔚 چون عملا طوری است که نظر واحدی پیدا نمی‌شود باید ناچار دموکراسی به معنای جدید آن را پذیرفت وگرنه در جامعه نیز هیچ اصل دیگری فراتر از خواسته دل‌خواه مردم وجود ندارد و اصل آزادی مطلق است. 🖋 مرحوم علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
✅ میراث فرهنگی انقلاب 🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهش‌گر و استاد دانشگاه سیدنی در گفت‌وگو با کیهان (1396/11/20): ⚖️ زمانی که ما انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌هایی مثل روسیه، چین و کوبا مقایسه می‌کنیم بعضی شباهت‌ها دیده می‌شود. مردم ایران در واقع یک رژیم نیمه رژیم نیمه‌ فئودالی مورد حمایت خارجی را که ایران در واقع یک رژیم نیمه فئودالی مورد حمایت خارجی را که منابع کشور را استثمار کرده و مردم را عقب نگه داشته بود سرنگون کردند. 🔰 مثل بقیه انقلاب‌ها، ایران نیز پس از به نتیجه رساندن انقلابش ساختارهای اجتماعی مناسب جدیدی را در راستای نیازهای مردم خود ایجاد کرد، اما جمهوری اسلامی ایران در تاریخ خاص خود و در میراث فرهنگی خود به منظور ایجاد یک جامعه جدید با بقیه انقلاب‌ها تفاوت‌هایی دارد. ✍️ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
⭕️ بیداری اسلامی و تقابل غرب با آن 💠 موج جدید بیداری در کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی به مثابه امواج خروشنده‌ای است که با هدایت صحیح و اصولی می‌تواند تحولی شگرف را در این کشورها موجب شود. این موج جدید بی‌گمان الهام گرفته از انوار تابناک انقلاب اسلامی ایران است. ⚔️ این موج خروشان موجب آشفتگی دنیای غرب و ایادی آن‌ها در منطقه شده است به گونه‌ای که تمام مساعی آنان برای مصادره این بیداری بزرگ به کار گرفته شده است. به نظر می‌رسد که یکی از راه‌های مصادره این خیزش عظیم اسلامی تلاش جهت تغییر ماهیت آن و القای غیرانسانی بودن آن باشد. 📜 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔱 بهائیت، ابزاری دینی در دست استعمار 🕋 دین و مذهب همواره عاملی سرنوشت ساز در تحولات کشورها بوده و جنبش‌های اجتماعی فراوانی به نام آن در سراسر جهان به‌ویژه ایران شکل گرفته است. ⚔️ در این میان استفاده از مذهب و علایق دینی مردم برای ایجاد تغییرات گسترده سیاسی و اجتماعی حاکم شمشیر دولبه را دارد، زیرا هم می‌تواند از جانب مصلحان دلسوز و صادق در جهت بهبود اوضاع به‌کار گرفته شود و هم می‌تواند ابزاری فریبنده در اختیار استعمارگارن باشد تا در پوشش آن به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. 🔯 تاسیس فرقه ضاله بهائیت درسده اخیر نمونه‌ای کوچک از بازیچه قرار گرفتن دین به دست استعمارگران برای تحقق اهداف شومشان است. ✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش اول) 🖌 مهدی حسن‌زاده: 💢 علامه مصباح (ره) مهم‌ترین
⁉️ عوامل مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم) 🖌 مهدی حسن‌زاده: 💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرستی و فردگرایی و مسئولیت‌گریزی است که متاسفانه در کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرده است و انسان را از اندیشیدن به دیگران و دستگیری از نیازمندان و کمک به هم‌نوع باز می‌دارد و او را تنها به فکر منافع و لذت‌های خویش مشغول می‌کند. 🔆 روشن است که استاد مصباح (قدس سره) نه تنها بر مسئله دخیل بودن مردم در معتقدند بلکه بر مشارکت مردم در امور اجتماعی تاکید کرده و حتی مشارکت مردم را ایشان می‌دانند و عوامل کاهش دهنده مشارکت مردم در جامعه اسلامی را مورد بررسی خود قرار می‌دهند. ✅ ایشان را به معنای نظام و حکومتی که مردم در چارچوب احکام شرعی در تعیین خود دخالت دارند، تعبیر می‌کنند و نمونه‌هایی از دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خودشان که در نظام جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد را متذکر می‌شوند. 🆔 @farhang_puya
📿 فرهنگ جدید 🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهش‌گر و استاد دانشگاه سیدنی در گفت‌وگو با کیهان (1396/11/20): ❇️ ایرانیان کمی در زمان شاه حاضر بودند خود را برای رژیم شاه فدا کنند و درگیری داخلی هم زمان انقلاب محدود بود اما این کشور به فاصله کمی پس از انقلاب با یک تجاوز نظامی خارجی رو به رو شد. ✳️ بنابراین در شرایط جنگی جمهوری تازه تاسیس شروع به ایجاد ترکیب جدیدی از اسلام و دموکراسی کرد؛ مثل سایر انقلاب‌های واقعی که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در مردم بر اساس آموزش و سلامت وجود داشت و زمینه‌های سنتی و مدرن اینجا با هم ترکیب شدند. 💯 اما مهم‌ترین مسئله این است که در انقلاب ایران یک ترکیب کاملا منحصر به فردی توسط خود مردم و بر اساس تاریخ و فرهنگ‌شان ایجاد شد که همین اصالت به فرایندهای شکل گرفته در انقلاب ایران عمق و پایداری بخشید. ✍️ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
👤 ساحت‌های وجودی انسان غربی و الهی ✳️ در انسان‌ الهی ما هم با عالم درون و هم با محیط بیرون کار داریم، یعنی هم عالم درون برای خودش یک شان مستقیم دارد و هم محیط بیرون برای عناصر مادی؛ ما باید عوامل مادی و عوامل معنوی هر دو را دخالت بدهیم. ⭕️ در علوم انسانی غربی عوامل موثر بر رفتار انسان عوامل مادی است. این عوامل فردی است و به خودمان مربوط است. روان‌شناسی، فیزیولوژی یا عوامل اجتماعی و تاریخی جامعه روی این‌ها اثر می‌گذارد، اما هرچه هست از یک صنف و در یک ساحت است؛ یعنی انسان یک موجود تک‌ساحتی است. 🔰 چه عواملی از بیرون بر روی رفتار او اثر بگذارد چه عواملی از درون همه در یک سطح و ساحت است اما اگر شما جهان‌بینی الهی را در نظر بگیرید، انسان خودش یک موجود تک‌ساحتی نیست، ساحت‌های گوناگون وجود دارد که این ساحت‌ها در رفتار او تاثیر می‌گذارند و در هستی او دخیل هستند و در وجود او موثرند. 🖋 غلام‌علی حدادعادل 🆔 @farhang_puya
✡️ ریشه بهایی‌گری 👤 بهایی‌گری از بابیت و بابیت خود از شیخی‌گری سرچشمه گرفته است. بابیه را شخصی به نام سیدعلی محمد شیرازی بنیان نهاد. ↙️ وی در سال 1235 قمری در شیراز به دنیا آمد. در دوران کودکی پدرش را از دست داد، به همین سبب تحت کفالت دایی‌اش قرار گرفت و در کنار او به کسب و کار در کمپانی «ساسون» پرداخت که به کار تجارت تریاک اشتغال داشت. ❌ وظیفه او در آغاز این همکاری، انجام کار بسیار دشوار «تریاک مالی» بود. ✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم) 🖌 مهدی حسن‌زاده: 💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرس
⁉️ عوامل مردم در جامعه اسلامی (بخش سوم) 🖌 مهدی حسن‌زاده: ✔️ انتخابات و همه‌پرسی ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ که درباره تاسیس «جمهوری اسلامی» انجام گرفت، انتخاب «خبرگان قانون اساسی»، انتخاب قانون اساسی توسط مردم که بر اصل مترقی «ولایت فقیه» مشتمل بود، انتخاب نمایندگان «مجلس خبرگان رهبری»، انتخاب «»، انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و تعیین نمایندگان آن، انتخابات «شوراهای اسلامی شهر و روستا» از مواردی است که مردم در جمهوری اسلامی ایران دخالت و مشارکت دارند. ‼️ البته از طریق همین مجاری هفت‌گانه، مردم غیر مستقیم در تعیین همه مسائل کشور نقش دارند، استاد مصباح (ره) در پاسخ به شبهه‌افکنان و که مدام درصدد زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی هستند می‌فرمایند: آیا این هفت مورد نشانه وجود «دموکراسی» و «مردم سالاری» در این کشور نیست؟! ❌ با این وصف اگر مدعی شویم در ایران دموکراسی وجود ندارد، باید بگویم در هیچ کجای دنیا از دموکراسی و مردم‌سالاری نشانی وجود ندارد! 🆔 @farhang_puya
💥 مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند! کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج میکنند !! 💠 حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): ♨️ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی می‌ماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند. ✅ به آن‌چه که درست و حق است و به کسی که شایسته است بروید پای صندوق و رأی بدهید. ⛔ به حرف این کسانی که ترویج میکنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. این‌ها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمیکند. 📆 ۶ خرداد ١۴٠٠ 🆔 @farhang_puya