✅ الگوی حمایتی کره جنوبی
⛔️ کره جنوبی که فرایند توسعه خود را به صورت جدی از دهه 1960 آغاز کرد، طرحی گسترده برای حمایت از صنایع داخلی به مرحله اجرا گذاشت. در این مسیر کره جنوبی هم اقدام به فرهنگسازی مصرف کالای کرهای در داخل نمود و هم محدودیتهای سنگینی بر واردات وضع کرد.
🚗 بهطور نمونه، این کشور برای تقویت صنعیت خودروی خود به مدت بیست سال واردات خودرو را ممنوع کرد. در عین حال دولتمردان کره جنوبی با معرفی مشوقهای صادراتی انگیزه ارتقا کیفیت را در تولیدکنندگان کرهای ایجاد کردند.
♨️ تاکید بر حمایت از کالاهای کرهای در دهههای آغاز رشد اقتصادی این کشور به حدی بود که در فرهنگ عمومی این کشور مصرف کالای خارجی به عنوان اقدامی زشت مورد ملامت قرار میگرفت. در اوایل دهه 1960 مصرفکنندگان کالاهای خارجی به عنوان « خائنان به میهن » قلمداد میشدند.
✍️ محمدجواد توکلی
#شماره_39
#اقتصاد
#تولید_ملی
#اقتصاد_مقاومتی
🆔 @farhang_puya
✅شناختن موقعیت اساس کار است؛
📎شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مومن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش موثر باشد.
رهبرمعظم انقلاب 1388/10/29
#امامینانقلاب
#نشریه32
🆔@farhang_puya
📌 نقش موقعیت شناسی در دیپلماسی انقلاب اسلامی
💠 برای پرداختن به نقش موقعیتشناسی انقلاب اسلامی و تفاوت آن با موقعیت شناسی دیپلماسی سکولار و دیپلماسی التقاطی(نیمه سکولار) نخست باید به مفهوم و جایگاه دیپلماسی و دیگر مفاهیم مرتبط با آن بپردازیم.
🔸 دیپلماسی و رفتار سیاسی در جوامع جهانی از گذشته تا کنون، جایگاه و اهمیت ویژهای داشته است؛ چراکه دیپلماسی یکی از ابزارهای مهم سیاست است و ملاحظه تعریف دیپلماسی خود به خود جایگاه ویژه آن را نشان میدهد.
🔚 دیپلماسی همچون عرصههای دیگر حیات انسان، نیازمند عنصری بنام بصیرت است و بصیرت را نیز میتوان از طریق چهار عنصر توانایی شناخت جبهه حق از جبهه باطل، درک موقعیت، توانایی در شناخت پیچیدگی در رفتار دوست و دشمن و توانایی در انجام عمل به موقع بررسی کرد.
✍️ سیدعبدالمجید پیشبین اشکوری
#انقلاب_اسلامی
#موقعیت_دیپلماسی
#نشریه_32
🆔 @farhang_puya
📌مبناهای اصلی فلسفه سیاسی غرب
🔹 فلسفه سیاسی غرب معاصر با سه مبنای اصلی خودنمایی میکند. اول چهرهی لیبرالیستی آن که معطوف به جنبشی آزادیخواهی غرب و برای حفظ فردیت انسان و آزادیهای اوست.
🔸 در کنار لیبرالیسم، صورتی از سکولاریسم سیاسی است که برخاسته از مباحث فلسفهی سیاسی دو متفکر انگلیسی توماس هابز و جان الک است.
🔘 از سویی علمگرایی مبتنی بر آزمون و خطا در عرصههای اجتماعی و سیاسی و قانونگذاری بر مبنای همین علوم متزلزل و حقوق طبیعی و حاکمیت کامل آن، سومین محور برای سنجش کارآمدی معرفی میشوند. مطابق نظر متفکرین غربی، گفتمان نظام سیاسی در صورتی کارآمد است که در اجرای این سه محور توفق یابد.
✍️ زینب اباذری
#استکبار_ستیزی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
☀️پایبندی به عهد
⭕️حضرت امیرالمومنین علی (علیهالسلام):
♻️به دوستی کسی که پایبند به عهد خویش نیست اعتماد مکن.
📚غررالحکم، حدیث 10290
#حدیث
#نشریه38
#اخلاقاسلامی
🆔@farhang_puya
‼️برای خیلیها که بین انقلابیگری و برخورد منطقی منافات میبینند، عمل انقلابی همراه با تشکیلاتی منطقی و دقیق و حساب شده قابل جمع نیست. ما مشاهده میکنیم که اینها میتواند جمع شوند.
♦️ انقلابیگری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بیخودی پرخاش کنیم. انقلابیگری به آن است که مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهرههای امید بخش کاذب حفظ کنیم.
رهبرمعظم انقلاب(حفظهالله) 1368/5/31
#امامین_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
#نشریه_33
🆔@farhang_puya
💢 روحانیت حامی ملت
⭕️ نگاهی کوتاه به تاریخ معاصر ایران نشان میدهد که یگانه جریان جدی و پیگیر #مدافع_عزت_ملی ایران در برابر استعمار غربی و استبداد داخلی روحانیت شیعه بوده است. حوزهها همواره از پیشگامان نهضتهای اجتماعی ضد استعماری و ضد استبدادی بودهاند.
💯 روحانیت شیعه با الهام از مکتب اهلبیت (صلواتالله علیهم اجمعین) برخلاف روحانیت سایر مذاهب و فرق اسلامی، حاکم جائر و طواغیت را به رسمیت نشناخت و در برابر آنان سکوت نکرد و بر سر سفره آنان ننشست، با ظالمان و مستبدان سازش نداشته و در برابر چپاولگری استعمارگران سکوت پیشه نساخت.
✍ هادی مجیدی
#شماره_33
#حوزه_علمیه
#حوزه_انقلابی
#روحانیت_اصیل
🆔 @farhang_puya
🔘 حوزهها؛ برپادارندگان انقلاب
✔️ تاریخ حوزهها منحصر به فعالیتهای علمی یا تبلیغی نمانده است؛ زیرا پس از آغاز دوران غیبت به خصوص با آغاز غیبت کبری، با تفویض رهبری امت اسلامی به فقها از سوی ائمه (علیهمالسلام) ارجاع مردم به ایشان، نقش علما و حوزههای علمیه در هدایت امت اسلامی نمایانتر و برجستهتر شد.
🔺 از آن هنگام تاکنون حوزههای علمیه شیعی با گذشت هزار و چهارصد و اندی، با تلاش و مجاهدت و تحمل سختیها و تبعیدها و اتهامات و... در مسیر ترویج، تبیین و اجرای #معارف_ناب_شیعی، گام برداشتهاند و به شهادت تاریخ کارنامه زرینی از خود به یادگار گذاردهاند.
📝 هادی مجیدی
#شماره_33
#حوزه_علمیه
#روحانیت_اصیل
🆔 @farhang_puya
🔆 رستاخیز عظیم!
💢 حضرت امام راحل و در ادامه مقام معظم رهبری با توکل بر خدا و پشتیبانی مردم ولایتمدار، تحولی را در جامعه ایران رقم زدند که مردم با رعایت نظم و نظامی که اسلام ترسیم کرده و امنیت و رفاه و... زیر چتر آن تعریف میشود، به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهد یافت.
💠 به تعبیر مقام معظم رهبری این انقلاب یک رستاخیز عظیم در دنیا بلکه رستاخیز عظیمتری در انسانها به وجود آورد که مسها را به طلا تبدیل کرد.
🔰 انقلابیگری تنها راه تحقق اهداف و آرمانهای نظام اسلامی و مانایی حفظ روحیه انقلابیگری است.
🖌 علیرضا دهشیری
#شماره_33
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🏔 سیره اهلبیت (ع) در برخورد با کفار
⚖️ سیره اهلبیت (ع) در دورانی که حاکمیت جامعه در دستشان بود، در برخورد با کفار اینگونه بود که آنان را به اسلام دعوت و سفارش میکردند تا از شرک و بتپرستی دست بردارند و مانند مسلمانان از حقوقی یکسان برخوردار باشند.
💰 در صورتی که از پذیرش اسلام سرباز میزدند به آنان توصیه میکردند که بر دین خویش باشند ولی جزیه و خراج بدهند. این دو مالیات به علت اینکه کفار در پناه حکومت اسلامی میزیستند پرداخت میشد.
⚔️ چنانچه آنان نه اسلام را میپذیرفتند و نه جزیه میپرداختند، اهل بیت (ع) با آنان میجنگیدند تا حکومت را از دست کافران بگیرند و زمنیه انتخاب آزادانه دین را فراهم کنند.
🎙 جواد سلیمانی
#شماره_36
#تاریخ
#معارف
#سیره_معصومین
🆔 @farhang_puya
💡 چراغهای هدایت
💠 حضرت امام محمد باقر (عليهالسلام):
✅ ما چراغ راهنما هستیم برای هر که از ما طلب نور کند. ما راهی هستیم برای کسی که پیرو ما باشد و ما هدایتکنندگان به بهشت هستیم. ما عزت اسلام و ما پلها و معبرهای بزرگی هستیم که هر کس از روی آن بگذرد پیش میافتد و هر که تخلف جوید گمراه میشود.
🔰 ما رکن اصلی هستیم و ما همان کسانی هستیم که به واسطه ما رحمت نازل میشود و به وسیله ما بر شما باران میبارد و به واسطه ما عذاب از شما برطرف میگردد.
📚 بحارالانوار، ج ٢۶، ص ٢۴٩-٢۴٨
#حدیث
#شماره_45
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya