eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
932 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 فرهنگ ناب محمدی به فراموشی سپرده شد! ⭕️ فرهنگ ناب محمدی_ص پس از رحلت پیامبر اکرم_ص به تدریج به فراموشی سپرده شد. مردم انقلابی تصور کردند وظیفه‌شان به پایان رسیده و دیگر کاری از آن‌ها ساخته نیست و به تدریج پس از ۵۰ سال جاهلیت قدیم در قالب جدید به ظهور رسید. 🔺 انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا... فرمایشات فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) چگونگی تغییر فرهنگ اسلامی و انقلابی به فرهنگی دیگر را به خوبی ترسیم می‌کند. 🔻 فاطمه زهرا_س در مسجد مدینه پس از ماجرای فدک یاران پیامبر را که از مهاجرین و انصار بودند مورد خطاب قرار می‌دهد که شما در زمان پیامبر چه بودید و الان چه شده‌اید. ✍ دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: به نظر حضرت‌عالی تاریخچه اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه به چه زمانی بر می‌گردد؟ 🎙 دکتر منوچهر محمدی: 💢 تاریخچه این بحث به دوران اول انقلاب به خصوص به دورانی که شهید مطهری_ره و شهید مفتح_ره به عنوان دو شخصیت حوزوی در دانشگاه مشغول فعالیت شدند و تلاش کردن این تفکیک بین دانشگاه و حوزه که بعد از دوره پهلوی اول به وجود آمده بود را مجدداً به آن برگردانند. ✅ لذا روز شهادت مرحوم مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه شناختند. البته تلاش‌های زیادی هم در این مورد صورت گرفت ولی متاسفانه موفقیت قابل توجهی پیدا نشد. ↙️ اگر چه تفاوت میان حوزه و دانشگاه یک امر سیاسی نبود بلکه یک امر محتوایی و فکری بود. 🆔 @farhang_puya
🚫 مسلمین اسرائیلی! 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 🔆 چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر این‌که واقعه‌ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد. 📚 اصول کافی، ج ٢، ص ٢۵۴ 🆔 @farhang_puya
💢 سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام ✍ دکتر مهدی امیدی: ✅ فاطمه زهرا_س به عنوان سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام بیان کرد که تغییر رفتار یاران پیامبر_ص از تغییر فرهنگ آنان سرچشمه می‌گیرد و آن‌ها باید علت انحراف به سمت نفاق را در خودشان جست‌و‌جو کنند دو عامل و ، اساس نفوذ نفاق در یاران پیامبر بود. 💠 علی_ع: انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتاب‌الله و یتولی علیها رحال رجالا علی غیر دین‌الله. ♨️ حساسیت نداشتن در برابر تغییرات ارزشی پیامدهایی را نیز برای افراد و جامعه به دنبال دارد: ان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم. 🆔 @farhang_puya
‼️ نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر غرب‌زده و سکولار ایجاد شد! 📝 دکتر منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران: 🔥 نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر و ایجاد شد و محتوای دروس ما هم به طور عمده به خصوص در علوم انسانی، محتوای غربی بود که هنوز هم هست. 🆔 @farhang_puya
❓برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه چه باید کرد؟ 🖌 دکتر منوچهر محمدی: 💢 برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه می‌بایست یک حرکت بنیادین و فکری به همین شیوه‌ای که در قدیم بود، صورت بگیرد. یعنی هم دروس دینی و هم دروس عرفی با بینش اسلامی در حوزه‌ها مطالعه می‌شد. ⭕️ در این دوره هم می‌بایست ما به طور کلی با اعتقاد به حوزه و دانشگاه و با تکیه بر تجربیات گذشته خودمان چنین کاری را صورت بدهیم؛ کما این‌که انقلاب فرهنگی هم نتوانست تحولات لازم را به وجود بیاورد. 💯 این‌که امروز مقام معظم رهبری از علوم انسانی غرب‌زده ابراز نگرانی می‌کنند ناشی از ناکامی است که در وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد. 🆔 @farhang_puya
‼️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود! ⭕️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود. بر این اساس بی‌اعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد: 1⃣ فرهنگ نفاق 🚫 ابتدا فرهنگ نفاق (دنیا گروی همراه با ادعای انقلابی گری) در میان مجموعه‌ای از انقلابیون، جای فرهنگ اسلام ناب محمدی_ص را می‌گیرد و به تدریج به همه سطوح زندگی آن‌ها سرایت می‌کند. 2⃣ عقب رانده شدن حقیقت دین 🔰 سپس حقیقت دین به عقب رانده می‌شود. جریان نفاق، محور دین یعنی ولایت و امامت را هدف قرار می‌دهد و علیه او توطئه می‌کند. 🖌 دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
💢 بی‌اعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد: 🖌 دکتر مهدی امیدی: 3⃣ منزوی شدن دلسوزان نظام اسلامی ✔️ نیروهای انقلابی و دل‌سوز نظام اسلامی، ایثارگران جبهه و جنگ، و رنج کشیدگان انقلاب، منزوی می‌شوند و یا به اتهام‌های واهی کنار زده می‌شوند و اروپا نشینان دیروز و عافیت‌طلبان زمانه جنگ در صدر امور قرار می‌گیرند. 4⃣ ملاک‌های ارزشی کنار زده ‌می‌شوند ❌ به تدریج ملاک‌های ارزشی همچون علم و تقوا و تجربه کنار نهاده می‌شود و سهم‌خواهی از قدرت ارزش می‌یابد. در سقیفه گفتند ما که از قریش هستیم، امیر باشیم و سهم شما انصار هم، وزارت باشد و نگفتند ملاک سهم بندی قدرت است یا معیار علم و تقوا. بعدها گفتند رسالت از بنی هاشم بود، حالا حکومت باید از بنی امیه باشد. 🆔 @farhang_puya
💢 انسان قرآنی ✅ هر كسى وظيفه‌اش اين است كه بايد بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مى‌زند. پاک غذا مى‌خورد پاک، مى‌بيند پاک، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب‌ و‌ كارش، همه قرآنى است. 🔰 چون انسان آن‌چه را مى‌شنود، آن‌چه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». ✍ علامه حسن‌زاده عاملی 📖 گفت‌و‌گو با علامه حسن‌زاده آملی، ص ۶۵ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): 🔹 خداوند میفرماید: ای دنیا، با انواع بلا و گرفتاری بر بنده مؤمن گردش كن، و از نظر معیشت بر او سخت گیر، تا این‌كه بار اقامت به سوی ما بسته و قصد ماندن در دنیا را نكند. 📚 بحارالانوار، ج ۵٢، ص ٧٢ 🆔 @farhang_puya
⭕️ ارزش‌ها و آرمان‌ها تاثیری چشم‌گیر در فرایندهای اجتماعی دارند 🖌 علیرضا دهشیری: 🔹 انسان هر کار اختیاری در انسان، باورها و ارزش‌هایی است که از یک بینش و جهان‌بینی سرچشمه می‌گیرد. کلیه رفتارها و کنش‌های اجتماعی نیز بر اساس نظم و ساختاری صورت می‌گیرد که مبتنی بر باورها و ارزش‌های غالب در آن جامعه است. 🔸 بنابراین ارزش‌ها و آرمان‌ها تأثیری چشم‌گیر بر فرد و جامعه و رفتارهای فردی و فرایندهای اجتماعی دارند. به عبارت دیگر ساختار حاکم در هر جامعه مبتنی بر آرمان‌های قالب آن جامعه است؛ چنان‌که در باورها و ارزش‌های بین افراد خللی وارد و یا ضعیف شود، بایستی در آن جامعه منتظر دگرگونی بود. 🔰 زیرا باورها و ارزش‌های کنونی جامعه با باورها و ارزش‌هایی که مبانی ساختار و نظام حاکم بر جامعه را شکل می‌دهند متفاوت است. 🆔 @farhang_puya