💥 فرهنگ ناب محمدی به فراموشی سپرده شد!
⭕️ فرهنگ ناب محمدی_ص پس از رحلت پیامبر اکرم_ص به تدریج به فراموشی سپرده شد. مردم انقلابی تصور کردند وظیفهشان به پایان رسیده و دیگر کاری از آنها ساخته نیست و به تدریج پس از ۵۰ سال جاهلیت قدیم در قالب جدید به ظهور رسید.
🔺 انی تارک فیکم الثقلین کتابالله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا... فرمایشات فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) چگونگی تغییر فرهنگ اسلامی و انقلابی به فرهنگی دیگر را به خوبی ترسیم میکند.
🔻 فاطمه زهرا_س در مسجد مدینه پس از ماجرای فدک یاران پیامبر را که از مهاجرین و انصار بودند مورد خطاب قرار میدهد که شما در زمان پیامبر چه بودید و الان چه شدهاید.
✍ دکتر مهدی امیدی
#شماره_33
#معارف
#اسلام_ناب_محمدی
🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: به نظر حضرتعالی تاریخچه اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه به چه زمانی بر میگردد؟
🎙 دکتر منوچهر محمدی:
💢 تاریخچه این بحث به دوران اول انقلاب به خصوص به دورانی که شهید مطهری_ره و شهید مفتح_ره به عنوان دو شخصیت حوزوی در دانشگاه مشغول فعالیت شدند و تلاش کردن این تفکیک بین دانشگاه و حوزه که بعد از دوره پهلوی اول به وجود آمده بود را مجدداً به آن برگردانند.
✅ لذا روز شهادت مرحوم مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه شناختند. البته تلاشهای زیادی هم در این مورد صورت گرفت ولی متاسفانه موفقیت قابل توجهی پیدا نشد.
↙️ اگر چه تفاوت میان حوزه و دانشگاه یک امر سیاسی نبود بلکه یک امر محتوایی و فکری بود.
#شماره_14
#علوم_انسانی
#وحدت_حوزه_دانشگاه
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليهالسلام):
🔆 چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعهای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد.
📚 اصول کافی، ج ٢، ص ٢۵۴
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💢 سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام
✍ دکتر مهدی امیدی:
✅ فاطمه زهرا_س به عنوان سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام بیان کرد که تغییر رفتار یاران پیامبر_ص از تغییر فرهنگ آنان سرچشمه میگیرد و آنها باید علت انحراف به سمت نفاق را در خودشان جستوجو کنند دو عامل #دنیاطلبی و #تکبر، اساس نفوذ نفاق در یاران پیامبر بود.
💠 علی_ع: انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتابالله و یتولی علیها رحال رجالا علی غیر دینالله.
♨️ حساسیت نداشتن در برابر تغییرات ارزشی پیامدهایی را نیز برای افراد و جامعه به دنبال دارد: ان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم.
#شماره_33
#معارف
🆔 @farhang_puya
‼️ نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر غربزده و سکولار ایجاد شد!
📝 دکتر منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران:
🔥 نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر #غربزده و #سکولار ایجاد شد و محتوای دروس ما هم به طور عمده به خصوص در علوم انسانی، محتوای غربی بود که هنوز هم هست.
#شماره_14
#علوم_انسانی
#دانشگاه
🆔 @farhang_puya
❓برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه چه باید کرد؟
🖌 دکتر منوچهر محمدی:
💢 برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه میبایست یک حرکت بنیادین و فکری به همین شیوهای که در قدیم بود، صورت بگیرد. یعنی هم دروس دینی و هم دروس عرفی با بینش اسلامی در حوزهها مطالعه میشد.
⭕️ در این دوره هم میبایست ما به طور کلی با اعتقاد به حوزه و دانشگاه و با تکیه بر تجربیات گذشته خودمان چنین کاری را صورت بدهیم؛ کما اینکه انقلاب فرهنگی هم نتوانست تحولات لازم را به وجود بیاورد.
💯 اینکه امروز مقام معظم رهبری از علوم انسانی غربزده ابراز نگرانی میکنند ناشی از ناکامی است که در وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد.
#شماره_14
#علوم_انسانی
#وحدت_حوزه_دانشگاه
🆔 @farhang_puya
‼️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمتها به نقمت تبدیل میشود!
⭕️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمتها به نقمت تبدیل میشود. بر این اساس بیاعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد:
1⃣ فرهنگ نفاق
🚫 ابتدا فرهنگ نفاق (دنیا گروی همراه با ادعای انقلابی گری) در میان مجموعهای از انقلابیون، جای فرهنگ اسلام ناب محمدی_ص را میگیرد و به تدریج به همه سطوح زندگی آنها سرایت میکند.
2⃣ عقب رانده شدن حقیقت دین
🔰 سپس حقیقت دین به عقب رانده میشود. جریان نفاق، محور دین یعنی ولایت و امامت را هدف قرار میدهد و علیه او توطئه میکند.
🖌 دکتر مهدی امیدی
#شماره_33
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💢 بیاعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد:
🖌 دکتر مهدی امیدی:
3⃣ منزوی شدن دلسوزان نظام اسلامی
✔️ نیروهای انقلابی و دلسوز نظام اسلامی، ایثارگران جبهه و جنگ، و رنج کشیدگان انقلاب، منزوی میشوند و یا به اتهامهای واهی کنار زده میشوند و اروپا نشینان دیروز و عافیتطلبان زمانه جنگ در صدر امور قرار میگیرند.
4⃣ ملاکهای ارزشی کنار زده میشوند
❌ به تدریج ملاکهای ارزشی همچون علم و تقوا و تجربه کنار نهاده میشود و سهمخواهی از قدرت ارزش مییابد. در سقیفه گفتند ما که از قریش هستیم، امیر باشیم و سهم شما انصار هم، وزارت باشد و نگفتند ملاک سهم بندی قدرت است یا معیار علم و تقوا. بعدها گفتند رسالت از بنی هاشم بود، حالا حکومت باید از بنی امیه باشد.
#شماره_33
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💢 انسان قرآنی
✅ هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مىزند. پاک غذا مىخورد پاک، مىبيند پاک، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب و كارش، همه قرآنى است.
🔰 چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مس مىكند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».
✍ علامه حسنزاده عاملی
📖 گفتوگو با علامه حسنزاده آملی، ص ۶۵
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلیالله علیه و آله وسلم):
🔹 خداوند میفرماید: ای دنیا، با انواع بلا و گرفتاری بر بنده مؤمن گردش كن، و از نظر معیشت بر او سخت گیر، تا اینكه بار اقامت به سوی ما بسته و قصد ماندن در دنیا را نكند.
📚 بحارالانوار، ج ۵٢، ص ٧٢
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⭕️ ارزشها و آرمانها تاثیری چشمگیر در فرایندهای اجتماعی دارند
🖌 علیرضا دهشیری:
🔹 انسان هر کار اختیاری در انسان، باورها و ارزشهایی است که از یک بینش و جهانبینی سرچشمه میگیرد. کلیه رفتارها و کنشهای اجتماعی نیز بر اساس نظم و ساختاری صورت میگیرد که مبتنی بر باورها و ارزشهای غالب در آن جامعه است.
🔸 بنابراین ارزشها و آرمانها تأثیری چشمگیر بر فرد و جامعه و رفتارهای فردی و فرایندهای اجتماعی دارند. به عبارت دیگر ساختار حاکم در هر جامعه مبتنی بر آرمانهای قالب آن جامعه است؛ چنانکه در باورها و ارزشهای بین افراد خللی وارد و یا ضعیف شود، بایستی در آن جامعه منتظر دگرگونی بود.
🔰 زیرا باورها و ارزشهای کنونی جامعه با باورها و ارزشهایی که مبانی ساختار و نظام حاکم بر جامعه را شکل میدهند متفاوت است.
#شماره_33
#جامعه
🆔 @farhang_puya