eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
969 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣توقف بر خوبی های خود، مانع تحول خوبان؛ بدی که ها را زمین می زند • ✍️پس مانع تحول، بر شد حالا اسمش را هرچه می خواهی بگذار یا یا عجب یا خودبزرگبینی و از خودم تشکر بود. ♦️این آفت اهالی دین و معنویت و مذهبیها و هست. این عاملی هست که مسجدیها را میزند. را زمین میزند. توقف بر خوبیهای خود. توقف بر خوبیهای خود، مانع تحول خوبان هست. در تحف العقول آمده از امام رضا علیه السلام، میفرماید همه انتظار داشته باشند ازش خیر ،» لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: َعقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. 1ـ از او اميد خير باشد وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. 2ـ مردم از بدى او در امان باشند يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، 3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. 4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، 5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. 6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. 7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. 8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. 9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد ✅ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى» فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. https://eitaa.com/fatemi5/1278
6️⃣احدی 👈احدی را نبیند مگر اینکه ببیند او از من است. .» أَتْقى • آقا من چه آخر بگویم همه از ما بهتر هستند؟! واّلا! خیلیها از ما بهتر نیستند، آقا گیر دادی شما! هی اصرار میکنی من بگویم همه از ما بهتر هستند. حضرت دلیل رَجُلٌ خَيّْ مِنْهُ وَ أَتْقَى ✅مردم دو هستند » إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلانِ « . میفرمایند شما باید بگویی که همه از من بهتر هستند. چه جوری این را .» رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى بگویی؟ آقا میفرماید خب مردم دو گروه هستند؛ یا از تو بهتر هستند یا از تو هستند ؛⭕️»فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ: لَعَلَّ خَیْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ خَیْرِی ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِی، ➕ دیگر. خب، اویی که از تو بدتر است چی باید بگویی وقتی که ملاقات کرد با یک آدمی که از او بدتر است. 72 • قَالَ لَعَلَّ خَيّْ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خب این چه جوری بگوید که این از من بهتر است شاید این خوبیاش اش است و خیرش این بوده که شر باشد. ؛» خَيّْ لَهُ وَ إِذَا رَأَى الَّذِی هُوَ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِیَلْحَقَ بِهِ، فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ طَابَ خَیْرُهُ وَ حَسُنَ ذِکْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ. ✖️کارهای خوَبش پاکیزه میشود! مگر کار »! شرافت اش بالا میرود این حالا خوبیهایی که ازش دیده تازه ؛» طَابَ خَيّْهُ « ! خوب نجس هم داریم؟! بله دیگر ذکرش باقی میمی ماند » شسته رفته میشود آقای زمانۀ خودش میشود. کمکم خودش میشود ولیّ ای برای خودش. آیا ما » زَمَانِهِ میتوانیم هرکسی را میبینیم بگویم او از ما بهتر هست؟ هرکس بدحجاب، بی نماز؟ • ➕خدا بدجور غرور خوبان را خالی میکند. طوری امتحان میگیرد . حالا چهارتا خوبی داری برای قیافه میگیری؟ 🙂امتحانی از تو بگیرم که از بدها چنین امتحانی نگرفتم. امتحانی از تو بگیرم و رسوایی برات پدید میآید که قیامت آرزو میکنی ایکاش بودم و گنهکار اما روی خوبیهای خودم حساب باز نمیکردم غرور بگیرم https://eitaa.com/fatemi5/1278
7️⃣کوفی شناسی: کوفیان خوبان متوقف بر خوبیها! •✖️ مرد کوفه مدعیان بودند که خدا بدجوری گرفت. ✍️کوفه طبل رسوایی خوبان هست. آنها که اباعبدالله دربارۀ آنها فرمود ای مردم کوفه! شما آنقدر به ما . اهلبیت نزدیک هستید زیرپیراهنی که بر تن چسبیده هست الحسین(ع) فی الصفین: یا اهل الکوفه! انتم الاحبه. الکرماء و الشعار دون الدثار. امام حسین(ع) در جنگ صفین: ای مردم کوفه، شما دوستان عزیز و گرامی مایید و چونان جامه های زیرین به ما نزدیک هستید ❎ ای کوفیان! شما دوستان ]ما[ و وقعة صفّین، اصلا امیرالمومنیین به من شما را از « : خاطر همین خوبی ها کوفه را مرکز حاکمیت خودش قرار داد فرمود🚹 میان همه شهرها ام و بر آن هستم که در میان شما فرود آیم زیرا از مودّت و محبّت شما نسبت به خود که به خدا و پیامبر است، اطلاع دارم . ⏪ بعد همین کوفیان بزرگترین جنایت را بر اهل بیت روا داشتند. • :♾ یکی از مورخین در تحلیل روحیات مردم کوفه مینویسد " ➕غروری که این مردم در طی سالهای فتح ایران به دست آورده بودند، سبب شده بود تا بر مدینه پیامبر مسلط باشند اصو لا مردم عراق روحیه ی «خود را در برخورد با حکام در طول صدسال نشان دادند. و هرگاه عزل حاکمی را میخواستند، حتی را بر آن میداشتند تا حاکم موردنظر را خلع کند. ازاینرو چهره هایی که اهل حیله و نیرنگ نبودند، مغلوب به نظر میآمدند. ➖عمار بن یاسر به عنوان یک انسان پاک و بن ابی وقاص به عنوان یک غیرسیاسی نتوانستند در کوفه دوام بیاورند؛ ⚡️ اما مغیره بن شعبه به عنوان یک فاجر آن چنان که عمر او را توصیف کرد( توانست تا مدتها بر کوفه حکم براند https://eitaa.com/fatemi5/1278
•8️⃣ ➕خواهش میکنم به هیچ خوبی خودتان گیر ندهید. هیچ خوبی خودتان نیفتید. ✖️✅ گاهی تعریف و دیگران آدم را به تله بر خوبیها میاندازد. امیرالمؤمنین « : اوصاف متقین فرمود" در اعمال خوب کم آنها را راضی نمیکند اعمال خوب خودش را زیاد حساب نمیکند. اگر از او تعریف کنند میترسد و میگوید خدایا بهتر از این چیزی که او میگوید قرار بده 💠لا يَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الْقَلِيلَ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ الْكَثِيرَ، فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ؛ إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ، خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ، 💠 فيَقُولُ أَنَا أعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي، اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ. https://eitaa.com/fatemi5/1278
9️⃣امام خمینی ره: همان خوب بودنش راهش میشود. ⬅️ حضرت امام )ره( در فصل ریا و عُجب از کتاب چهل حدیث میفرماید: مگر میشود کسی آدم بشود و دچار نشود؟ 📌 همان بودنش راهش میشود. یکذره که حق به میشویم دیگر هم حریف ما نیست! ✅ مرحوم شاه آبادی-استاد عرفان امام (ره)تعبیری دارند که و هولناک است: ➕یعنی وقتی با ما باشد، معمو لا ما را میگیرد. در »! غرور طرفداری از حق مقابل اهل باطل غرور طرفداری از حق قرار دارد که هر دو بد است. • ➕معمو لا دنبال این هستیم که از خوب بودنِ لذت ببریم و متأسفانه گاهی هم این را میبریم که خیلی لذت حرامی است! ➕علامت همین است که آدم از راضی باشد. وقتی آدم از خودش راضی میشود، طبیعتا یک لذتی دارد. ✍️چه کارباید کرد؟ ✅اعتماد بنفس نداشته باش )به های خودت تکیه نکن(؛ به خدا داشته باش! که البته این سخت است و در زندگیهای عادی قابل گنجاندن نیست. •📌 بهتر است خیال خودمان آسوده باشد یا اینکه خدا از ما باشد؟ چرا گاهی میخواهیم روی پای خودمان بایستیم؟ خانه را میخواهی مال خودت باشد، کار را میخواهی مال خودت باشد، اگر بشود میخواهی از خدا هم مستقل باشی! چرا تصور غلطی از زندگی داریم؟ https://eitaa.com/fatemi5/1278
🔟یاس؛ سومین مانع تحول روحی • اما سومین مانع تحول روحی که معمولا برای آدمهای معمولی و گنهکار وجود دارد، یاس هست. آقا ما که آدم نمیشویم. گاهی یک ژست عارفانه هم میگیرد ما کجا این مقامات کجا؟ فرمود هر کا ری خوبی را دیدید تو بردار نگو دیگران به این کار سزاوارترند. •🔷شیطان ملعون، ابلیس اصلا اسمش روی خودش هست. ابلیس میدانید یعنی چه؟ یعنی کسی که مأیوس از رحمت الهی هست. همه را مأیوس میکند. معمو ا لا لجن پراکنی ابلیس همین یاس پراکنی هست. • ⬅️در میان سیئات، بعد از به خدا در صدر لیست گناهان کبیره قرار دارد حتی بدتر از آدم کشی و بسیاری از بدیها را بعد از یاس شمردند. ➕ اما فرمودند اول یاس 🚹. عمرو بن عبید بصری بر امام صادق )ع( وارد شد و سلام کرده نشست و کرد بخواندن این آیه )کسانی که دوری میجویند از گناهان بزرگ( و سپس شد و حرفی نزد، امام صادق )ع( پرسید چه چیز تو را ساکت کرد؟ «دَخَلَ عَمْرُوبْنُ عُبَیدٍ عَلی أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع)، فَلَمَّا سَلَّمَ وَجَلَسَ تَلَا هذِهِ الآیةَ: الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ؛ ثُمَ أَمْسَک، فَقَالَ لَهُ أَبُوعَبْدِاللَّهِ(ع): مَا أَسْکتَک؟ قَالَ: أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ الْکبَائِرَ مِنْ کتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؛ گفت: دوست دارم کبائر را از کتاب خدا بدانم و آنها را بشناسم، حضرت فرمود: بزرگترین کبائر به خداست، خداوند تبارک وتعالی میفرماید: 💠فَقَالَ(ع): نَعَمْ، یا عَمْرُو! أَکبَرُ الْکبَائِرِ الْإِشْرَاک بِاللَّهِ؛ یقُولُ اللَّهُ: )مَنْ يُـشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ(؛ خداوند نمیبخشد آنکه برای او شریک گیرند بعد در ادامه فرمود و پسازآن یأس و نومیدی از رحمت خدا است زیرا خداوند عزّ و جلّ میفرماید:به راستیکه از رحمت خداوند نومید نباشند مگر گروه کافران 💠وَبَعْدَهُ الْإِیاسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: إِنَّهُ لَا يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ پسرانم! بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مأیوس یوسف، (»! نشوید که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس میشوند 87 ) • ⏪اکثر آدمها چرا تغییر نمیکنند؟ جوابش خیلی ساده هست. مأیوس هستند. شما مانعی بزرگتر از یاس سراغ دارید برای توقف انسان؟ انسانها اکثرا به جایی نمیرسند فقط به دلیل یاس. https://eitaa.com/fatemi5/1278
1️⃣1️⃣آیا من میتوانم آقای بهجت بشوم؟ • آیا من میتوانم آقای بهجت بشوم؟ اگر به خودت گفتی نه پس هستی. • ⬅️همه میتوانند به همه جا برسند و از اولیاء خدا باشند؛ دچار یأس نشوید. منتظر نباش حتما چشمی یا گوشی باز بشود. 🔻تو ارادت بورز، خدمت کن و عشق و محبت داشته باش؛ به هم کاری نداشته باش. • ⭕️یک کسی به نام حاج ، در نزد حضرت امام )ره( خدمت میکرد )چای میآورد(. روز ». خدایا، من را با حاج کن « امام )ره( گاهی با گریه، دعا میکرد که قیامت یکدفعه دیدی، حاج عیسی هم رفت پیش حضرت امام )ره(. چرا؟ ➖ او لا امام )ره( از او راضی است، ➖ثانیا همانطور که امام )ره( در حدّ توانش کارهای خوب انجام داده است، حاج عیسی هم در حدّ کارهای خوب کرده است. ↩️لذا هردوی آنها، بیست میگیرند. هیچکس حق ندارد مأیوس بشود و خود را از تمنّای وصال محروم کند. •✔️ ممکن است شما توفیق نماز شب نداشته باشی؛ اما واقع ا ا ناراحت باشی از اینکه توفیق پیدا نمیکنی. خُب، این ناراحتیِ خودت را حفظ کن و ادامه بده. ✔️یکوقت دیدی با توفیق ندادن به نماز شب، تو را به همه جا رساندند. اهل دل میگویند: بعضی از اولیاء خدا، هم خودشان میدانند از اولیاء خدا هستند و هم دیگران. بعضیها خودشان میدانند چه خبر است ولی مردم خبر ندارند. بعضی دیگر، خودشان هم نمیدانند چه خبر است! https://eitaa.com/fatemi5/1278
2️⃣1️⃣از خدا برمیآید موسی و قصاب را یکجا جمع کند • ↩️روزی حضرت موسی علیهالسلام در ضمن مناجات به پروردگار عرض کرد: خدایا میخواهم را که در بهشت دارم، ببینم که چگونه شخصی است! •➕ جبرئیل بر او نازل شد و گفت: یا موسی که در فلان محلاست، همنشین تو است، حضرت موسی درب دکان قصاب آمد، دید جوانی شبیه گردان مشغول فروختن گوشت است، 🚹🚹 شب که شد جوان مقداری برداشت و به سوی منزل رفت، حضرت به دنبال او رفت تا به منزل رسید به جوان گفت: نمیخواهی؟ گفت: بفرمائید، موسی را به درون خانه برد. حضرت دید جوان تهیه نمود، آنگاه زنبیلی از طبقه بالا آورد، پیرزنی کهنسال را از درون زنبیل بیرون آورد و او را شستشو داد، غذا را با دست خود به او خورانید. • موقعی که خواست زنبیل را بهجای اول بیاویزد، پیرزن کلماتی را گفت که مفهوم نبود؛ بعد جوان برای حضرت موسی غذا آورد و خوردند. ⛩• آن حضرت سؤال کرد، حکایت تو با این پیرزن چگونه است؟ عرض کرد: این پیرزن مادر من است، چون وضع خوب نیست کنیزی برایش بخرم، خودم او را خدمت میکنم، پرسید: آن کلماتی که به ز بان جاری کرد چه بود؟ گفت: هر وقت او را شستشو میدهم و غذا به او میخورانم میگوید غفرالله لک و جعلک جلیس موسی یوم القیامة فی قبّته و درجته. ؛ خدا ترا ببخشد و همنشین و هم درجه حضرت موسی در بهشت گردی • ➕ حضرت موسی فرمود: ای جوان بشارت میدهم به تو که خداوند دعای مادرت را مستجاب کرده، جبرئیل به من خبر داد در بهشت تو همنشین من هستی. ✅• شما ببینید حضرت موسی کلیم الله که نام او در قرآن در بین انبیاء از همه بیشتر آمده است چه کسی هست؟ یک قصاب. از این خدا بر می آید موسی و را یک جا جمع کند. https://eitaa.com/fatemi5/1278
3️⃣1️⃣بینام ونشانها کنار اباعبدالله بانام و نشان شدند. •↩️ کربلا، خدا خواست، 72 نفر را که در تاریخ بی نامونشان هستند، در کنار اباعبدالله بانام و نشان کند. برخی بودند با حسین شدند؛ و گفتند. أميِّري حُسَین ونِعمَ امیر 🔷 باورتان میشود که این رجز یک بچه حدود 11 ساله هست در کربلا؟ 23 بعد شهادت سرش را بریدند مقابل مادر انداختند اجسنت یا بنی یاقره عینی و سرور قلبی نوجوانی که به "نقل متفاوت تاریخ 9 ساله، 11 ساله و یا 21 سال ") 3 () 4( که بعد از کشته شدن پدرش در رکاب سید الشهدا که "از صحابه ر سول خدا )ص( و از شیعیان با اخلاص امام علی )ع( بود") 5 (، به میدان رفت. پس از شهادتِ پدرش در روز عا شورا، مادرش او را امر به کر د و گفت: پسرم برو و حس ین )ع( را یاری کن. او نزد امام آمد و اجازه میدان خوا ست. 👈حسین )ع( اجازه نداد؛ او بار دیگر سخن خود را تکرار کرد. امام فرمود: این جوان پدرش شهید شده و شاید مادرش میدان رفتن اورا خوش نداشته با شد. او گفت: ا ی فرزند رسول خدا، مرا امر کرده شما را یاری کنم و خود، لباس جنگ بر تنم پو شانده ا ست. ☑️امام اجازه داد و او به میدان رفت و با خواندن رجز به دل د شمن حمله ور شد او در هنگام ورود به میدان این بیت را ترنم میکرد: "امیری حسین و نعم الامیر سرور فؤاد البشیر النذیرعلی و فاطمه والده و هل تعلمون له من نظیر ) 6(. سالارم ح س ین 81 أحسَنتَ یا بُنَيَّ! یا قُرَّةَ « : انداختند مادر سر را بوسید و مقابل دشمن انداخت. گفت امام حسین ع چه کسانی را آقا کرده است؟ بگو به امام حسین »! عَیني وسَُورَ قَلبي عپس من چی؟ •✅ جون برده ی سیاه چهرهای بود که روز عاشورا نزد امام )علیهالسلام( آمد و برای مبارزه اجازه خواست. امام حسین )علیهالسلام( فرمود: تو مجبور نیستی به جنگ بروی، تو برای عافیت همراه ما آمده ای، خود را به زحمت مینداز! • ⬅️جون گفت: من در راحتی باشم و در سختی شما را تنها بگذارم؟! به خدا سوگند هرچند که بوی بدن من بد و حسب و نژاد من رفیع نیست ولی امام بزرگواری چون شما بوی مرا خوش و بدنم را مطهر و رنگ روی مرا سفید میکند و به بهشتم مژده میدهد! به خدا سوگند که از شما جدا نگردم تا خون سیاه من با خون شریف شما آمیخته گردد! 💧بعد شجاعانه شروع به جنگ کرد و بیست وپنج نفر از دشمنان را به قتل رساند تا اینکه به شهادت رسید. •⬅️ امام حسین )علیهالسلام( بر بالین او حاضر شد و براش یک دعا کرد عرضه داشت: اَللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ الأبرارِ وَ عَرِّف بَینَهُ و بَینَ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ خدایا! روی او را سپید و بوی او را خوش و او را با محشور کن و با است و چه نیک امیری، که نشاط دل پیامبر و مژدهدهنده )به سعادت( و بیم دهنده )از انحراف و دوری از حق( است. علی و فاطمه پدر و مادر اویند و آیا مانند او کسی را میشناسید؟" •☑️ از امام باقر )علیهالسلام( روایت شد که: بعد از واقعه عاشورا هرکسی کشته خود را از میدان بیرون میبرد و به خاک میسپرد، اما جون کسی را نداشت تا او را از میدان بیرون برد! به همین جهت پیکر پاره پاره ی او را پس از ده روز دیدند درحالیکه بوی عطر و مشک از بدنش به مشام میرسید! • ➕نگو نمیشود، من نمیتوانم. بگو میشود اگر بخواهد میشود. اگر امام حسین بخواهد میشود. بگو آقا مسیحیها بیایند، غلامها بیایند با تو اینقدر عزیز شوند پس من چی؟ https://eitaa.com/fatemi5/1278
دیدنت در همه‌ی راه معما شده است تو کجا؟ نیزه کجا؟ وای! چه با ما شده است دیدنت سخت، ولی سخت‌تر از آن این است باز هم حرمله سرگرم تماشا شده است باورم نیست که بالای سرم می‌خندی دل من سوخته‌تر از دل لیلا شده است حجم تیری که علمدار زمین‌گیرش شد باورم نیست که در حنجره‌ات جا شده است کاش آرام رود قافله تا خواب روی بعد من نوبت لالایی زهرا(س) شده است کاش آرام رود تا که نیفتی از نی ولی افسوس سر رأس تو دعوا شده است نیزه‌داری که تو را می‌برد، این را می‌گفت باز هم زخم گلوی پسرت وا شده است حسن لطفی
لبم لبریز از جام حسین است عروج نام من بام حسین است اگر جراح قلبم را شکافد به روی لوح دل نام حسین است
آرامشم ده تا که طوفان تو باشم آئینه‌ام کن تا که حیران تو باشم آزاده‌ام امّا گرفتار تو هستم خارم که خواهم در گلستان تو باشم من سر به زیر و سرشکسته آمدم باز تا سربلند لطف و احسان تو باشم دیشب حواسم را که جمع خویش کردم دیدم فقط باید پریشان تو باشم ایمان چشمانت مرا بیدار کرده باید چه گویم؛ تا مسلمان تو باشم؟ بر گیسوانم گرد پیری هست امّا من آمدم طفل دبستان تو باشم دیروز کمتر از پشیزی بودم؛ امروز باارزشم؛ چون جنس دکان تو باشم دیروز تحت امر شیطان بودم؛ امروز از لطف چشمت تحت فرمان تو باشم دیروز یک گرگِ بیابانگرد و بی عار امروز می خواهم که اصلان تو باشم هر چه شما فرمایی؛ امّا دوست دارم تا در مِنای عشق، قربان تو باشم شادم نمودی که قبولم کردی آقا من آمدم تا بیت الاحزان تو باشم خواهم که خاک پایتان باشم نه اینکه چون خار در چشمان طفلان تو باشم آقا اگر راضی نگردد زینب از من دیگر چگونه بر سر خوانِ تو باشم؟
یوسف زهرا! زشما پُر شدم تا که اسیر تو شدم حُر شدم از دل دشمن به سویت پر زدم آمدم و حلقه براین در زدم آمده ام تا که قبولم کنی خاک ره آل رسولم کنی حرّ پشیمان تو ام یا حسین دست به دامان تو ام یا حسین یک نگه افکن همه هستم بگیر ای پسر فاطمه دستم بگیر روز نخستین به تو دل باختم در دل من بودی و نشناختم دست نیاز من و دامان تو کوه گناه من و غفران تو ناله ی العفو بُوَد بر لبم تا صف محشر خجل از زینبم روی علی اکبر تو دیدنی است دست علمدار تو بوسیدنی است مهر تو کُلّ آبروی من است هستی من خون گلوی من است چه می شود کشته ی راهت شوم؟ خاک قدم های سپاهت شوم؟ حرّ ریاحی به درت آمده فطرس بی بال و پرت آمده با نگه خویش کمالم بده وز کرم خود پر و بالم بده بال من از تیغه ی شمشیرهاست سینه ی تنگم سپر تیرهاست مقتل خون، اوج کمال من است تیر محبت پر و بال من است بال بده، فطرس دیگر شوم طوطی گهواره ی اصغر شوم
شب پنجم: ✅موانع تحول روحی: ➕دون همتی بیانیه گام دوم( (» معنویّت و اخلاق سیر بحث: ✍️ اهداف کسانی که بی دینی میکنند و دینداری میکنند در یک سطحی با یکدیگر مشترک هست. اگر کسانی که اهالی معنویت و دینداری نیستند، دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. اهالی دین نیز دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. ✍️فرق اساسی این است که اهالی دین دنبال لذت بیشتر، منافع و قدرت بیشتر هستند. یعنی همان قرب الی الله برخلاف کسانی که اهل دینداری نیستند، آنها در مصداق به خطا رفتند. وگرنه هر عاقلی میگوید من به دنبال لذت، قدرت، منفعت بیشتر هستم. مثلا دنیا را مصداق خواسته خود گرفته اند. علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن، به این موضوع اشاره میکنند. ✍️اهالی معنویت نیز دنبال منفعت بیشتر، آبادانی دنیا هستند. معنای در دیدن، یعنی لذت و منفعت و قدرت بیشتر هست. پس از بیان مقدمه و مستندات آن، به مانع دیگر از موانع تحول روحی یعنی دون همتی اشاره میگردد. ✍️امام صادق ع یکی از موانع تحول را همتی معرفی میکنند و امیرالمؤمنین قیمت هر کس را همت او بیان میدارند و کسی که همتش دنیا باشد ارزشش را مشخص میکند. البته دنیا داشتن با دنیادوستی و اهتمام به دنیا دو هست. ✍️ما ماموریم دنیا را آباد کنیم اما آیا می توانیم دلبسته دنیا نشویم علی رغم داشتن دنیا؟ اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند پیشرفتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. بزرگی و کوچکی آدمها باهمت آنها مشخص میشود. عبدالله بن حسن، مرد بزرگ کربلا بود که همت بلندی داشت هرچند نوجوانی بیش نبود. 👈توضیح مطالب در همین کانال سنجاق شده ✔️ضمناتوضیح بیشتر و احکام و اشعار متناسب تا شب ارسال میشود https://eitaa.com/fatemi5/1350
متن سخنرانی ↩️در یک سطحی دینداران و بی دینها یکی است؛ همه دنبال و بهرۀ بیشترند! • ↩️کسانی که دینداری میکنند، به چه دلیلی سراغ دین میروند؟ به همان دلیلی که یک ای بی دینی میکنند! دلیل یا اهدافشان-در یک - مشترک است. 📌کسانی که مقابل میایستند اهدافشان مثل کسانی است که میکنند؛ اینها در هدف تفاوتی ندارند. ⏪➕کسانی که سراغ معنویات میروند و دقت میکنند که زیاد آلوده به دنیا نشوند، انگیزه و هدفشان چیزی است که اهل دنیا به خاطرش سراغ دنیا میروند، 👈در یک مقطعی یا در یک سطحی، هدفهای هر دو گروه، یکی است. • ➕علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن به این موضوع اشاره میکنند. 👈 که کسانی که اهل دین نیستند، در واقع در به رفتند وگرنه هر عاقلی میگوید من لذت بیشتر، منفعت بیشتر، قدرت بیشتر میخواهم. ⬅️➕تمام نظامهای اخلاقی، در این عقیده مشترکند که باید یک نهایی دا شته با شند، ولی در تعیین مصداق آن با هم اختلاف دارند. ➕ علامه مصباح یزدی: هیچ کس را به خاطر اینکه لذّت و سعادت خویش است نمی توان کرد؛ چون اخلاق این یک حقیقت فطری و جبری است •⛩➕ کسانی که انقلابی هستند هدفشان در یک سطحی، با ضدانقلابها و استکبارجهانی، فرقی ندارد. اینکه استکبار جهانی مقابل انقلاب ما میایستد، هدفش چیست؟ ↩️میخواهد و بهرۀ بیشتری- از خیلی چیزها- ببرد. انقلاب اسلامی هدفش چیست؟ میخواهد مردم بهرۀ بیشتری ببرند؛ یعنی از دنیایشان، از وجودشان و از هستیِ خودشان، لذت بیشتری ببرند. •⬅️ آنهایی که سراغ معنویت و میروند، هدفشان چیست؟ ➕ آبادانی روح، آبادانی هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْْرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ « : جسم، آبادانی دنیا و آبادانی آخرت! 🖍 فرمود: اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت زمین ماموریت ماست هود، 61 . ⭕️آبادانی را برای چه میخواهند؟ ➕ برای اینکه بیشتر ببرند؛ نه برای اینکه بیشتر شکنجه بشوند و زجر بکشند! آنهایی که سراغ دین و معنویت نمیروند، هدفشان چیست؟ آنها هم میخواهند سراغ آبادکردن دنیای خودشان بروند؛ یعنی آنها هم دنبال هستند. https://eitaa.com/fatemi5/1350
✅2️⃣ابادانی کسی که بر خلافِ راه دین، دنبال ابادکردن دنیاست، دارد عمل میکند ➕👌ما که دنبال امام زمان )ع( هستیم، در واقع دنبال دنیا هستیم. فرمود » زبور 💠 لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذکْرِ أَنَّ الْْارْضَ یَرِثُها عِبادِيَ الصَّالحُِون؛ الانبیاء، (.»! بعد از ذکر )تورات( نوشتیم این آیه درباره هست. بندگان شایسته ام وارث زمین خواهند شد « : ➕علامه طباطبایی در ذیل این آیه در توضیح معنای وراثت می فرماید👇 مراد از وراثت زمین این است که بر منافع، از دیگران به صالحان منتقل شود و برکات زندگی در زمین مختص ایشان شود ⏪ آنهایی که دشمن امام )ع( هم هستند-البته به گمان باطل خودشان- دنبال ➕ابادکردن دنیا هستند، پس فرق این دو گروه چیست؟ ➕آنهایی که با دین، سراغ آبادکردن میروند، دارند عمل میکنند، اما آنهایی که بدون دین یا خلاف دین، دنبال ابادکردن میروند، غیرعقلانی و عمل میکنند! • ✔️کسی که سراغ معنویت میرود با است؛ میداند که معنویت، لذت و آبادانی دنیا و آخرت را افزایش میدهد. 👈 آن کسی که سراغ معنویت نمیرود، میکند؛ فکر میکند که بدون معنویت، میشود از دنیا خیلی لذت برد! ⬅️ ➕شما وقتی سر به سجده میگذارید، در واقع 👌 معنوی خودتان را شکوفا کنید و از یک تازه ای، لذت بیشتر ببرید که بی دینها نمیتوانند از این جهان و لذتهایش بشوند. https://eitaa.com/fatemi5/1350
3️⃣✅➕ما با دینداری میخواهیم به قدرت و بیشتر برسیم • 💧دشمنان ما میخواهند به برسند؛ ما هم میخواهیم به برسیم! دشمنان ما با قدرتشان میخواهند به راحتی برسند؛ ✔️ 👌ما هم میخواهیم به برسیم. دشمنان ما با نسبت به دین، میخواهند به لذت بیشتر برسند، ما هم با دینداری میخواهیم به بیشتر برسیم. 🔷 ولی آنهایی که با انقلاب اسلامی و با دین، دشمنی میکنند در درجۀ اول، دارند میکنند، چون فکر میکنند بدون دین، به لذت بیشتری خواهند رسید! 🌲➕• آن کسی که 🔧دزدی میکند با آن کسی که میدهد، در واقع هدفشان یکی است؛ مال و بهرۀ بیشتر! کسی که صدقه میدهد و انفاق میکند، در واقع برکتِ خودش را زیاد میکند و مالش بیشتر خواهد شد. چون-طبق روایات- یکی از راههای زیادکردن مال، صدقه است. ❌➕دین میگوید: با چشم پوشی از کمتر، استعداد لذت بری خودت را افزایش بده! • ➕چشم چرانی لذت زندگی رو کم‌میکنه ☑️چرا بعضیها با خدا نمیشوند؟ چون فکر میکنند با خدا، نخواهند بود؛ خُب این است! ⚡️ ➕هرکسی سراغ گناه میرود، دارد میکند. به چه هدفی داری سراغ گناه میروی؟ ➕ به همان ، باید میرفتی نماز شب میخواندی! ➕مگر آخرِ گناه چیزی جز بردن است؟! خُب دین هم میخواهد تو را به برساند و میگوید: برای اینکه بیشتر لذت ببری، استعدادهای لذت بَری خودت را شکوفا کن؛ با چشمپوشی از لذتهای کمتر! • 📌 ➕شما از کسانی که # اربعین به کربلا رفته اند و این مسیر را طی کرده اند، بپرسید که چقدر بردهاند! آیا در سفرهای تفریحی دیگر، چنین برده اند؟ ➕اصلا آیا این لذت را جای دیگری میشود پیدا کرد؟! • 💢هدف دینداران و بی دینها در یک سطحی، مشترک است )رسیدن به لذت بیشتر(؛ ➕ اینجاست که دینداران میخواهند از راه دین، به تمام دوست داشتنیهای یک برسند و این راه عقلانی و است؛ اما بی دینها میخواهند از راه غلط به همۀ دوست خود برسند که در نهایت هم نمیرسند. https://eitaa.com/fatemi5/1350
✍️و4️⃣ ❎یک روزی همۀ دنیا این را خواهند فهمید؛ آنوقت زیر سایۀ حکومت امام )ع( همه، راحت زندگی میکنند. ➕اهل دنیا و اهل دین، در یک سطحی از هدف، دارند. • ما میتوانیم با یک با مردم عالم حرف بزنیم که برطرف بشود یاکمتر بشود. در یک سطحی میتوانیم بگوییم که هدف ما با آدم بدها یکی است! 👌نگویید: ➕ هدف ما تقرب به خداست ولی هدف آنها فقط دنیاست « آخرِ آخرش را بگو که برایت چه میماند »! لذت • ➕هدفِ ما دینداران با اهل دنیا، است؛ ما میخواهیم زندگی کنیم؛ شادِ شاد و عمیقا شاد. ⏪➕پس چرا بعضی از حرام است؟ برای اینکه بتوانیم زندگی کنیم؛ چون بعضی از شادیها، حالادم را میگیرد و نمیگذارد به آن شادیِ برسیم. 🔺• این چه خدایی »! نیست که بفرماید " تاثیرات تخریبی موسیقی رو نمی بینیم بندۀ من! شاد نباش؛ من خوشم نمیآید « خدا است؟! ➕⭕️خدا اینجوری نیست؛ خدا میخواهد ما را شاد کند؛ اما چرا اسلام بعضی از شادیها را حرام کرده است؟ برای اینکه اسلام دنبال شادی عمیقتر و پایدارتر و لذتبخشتر و نشاط آفرینتر است. ↩️فرق دین دارن با کسانی که اهل نیستند • ➕ بنابراین فرق دارن با کسانی که اهل دیانت نیستند در چیست؟ اهالی دین و معنویت میگویند بیشتر، منفعت بیشتر، قدرتمند شدن، اما دیگران در عمل چه میکنند؟ ↩️دعوت به لذت کمتر، کوتاه مدت و درواقع دعوت به شدن میکنند. • ♦️این دعوت لسانی، نظام سرمایه داری هست. وقتی شما را رها کردی؟ میدانی چه اتفاقی میافتد دیگر آدمها از این شهوت هم لذت نمیبرند. شما فکر نکنید اگر شهوت شد، بیشتر لذت میبرد. رها شد، بری کاهش پیدا میکند. ➕✅آیا نظام سرمایه داری دنیای را آباد کرده است؟ • ✍️ میگویند ببین نظام سرمایه داری و دنیای مردم را آباد کرده است؟ آیا نظام سرمایه داری دنیای مردم را آباده کرده است؟! ➕تجربه بشری و آمارهای قتل و غارت و و فلاکت در کشورهایی و آمریکا چیز دیگری میگوید. قرآن هم میفرماید: بقره، 💠وَإِذا تَوَلّىٰ سَعىٰ فِي الأَرضِ لِيُفسِدَ فيها وَيُهلِكَ الحَرثَ وَالنَّسلَ ۗ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الفَسادَ﴿۲۰۵﴾ ❌اگر طاغوت حاکمیت پیدا کند در زمین میکند و کشاورزی و نسل را میخواهد هم » حرث « . نابود کند. طبیعت ا ا وقتی بخواهند نسل را نابود کنند باید سراغ بروند الحَْرْثَ وَ النَّسْل « در اینجا-طبق برخی روایات- به معنای ذریه است، لذا هر دو عبارت به مسئلۀ خانواده برمیگردد. نظام سرمایه داری دنیای مردم را هم خراب کرده است. https://eitaa.com/fatemi5/1350
شب۴ محرم۹۹ دلویی(عجب-یاس).mp3
32.63M
🔷شب چهارم: موانع تحول روحی: 2 . غرور و یاس ☑️نقش در خواهی و تحول افرینی . و دین برنامۀ تحول افرین دارد ⬇️تحول یعنی رسیدن به بیشتر و بیشتر و بیشتر، یعنی همان به منبع قدرت و لذت و منفعت یعنی خدا و گذشتن از کمتر یعنی نفس هست. ◀️ دو دیگر برای تحول روحی که عبارت است از 1 .غرور خوبان و 2. یاس بدان. 🔻اولین مانع بیشتر برای آدمهای پدید میآید. گاهی برخی از خوبیهای انسان عامل توقف انسان هستند. کوفیان که متوقف بر خوبیهای خودشان شدند و مغرور. ♾در نظام تربیتی و آموزشی، فوری، بروز خلاقیت و نوآوری در فرزندان میشود. تشویق یعنی توقف در خوبیها. 🔺دومین مانع که برای آدمهای معمولا به ظاهر بد دیده میشود هست. اینکه من آدم نمیشوم و آب ازسرم گذشته، اینها ادبیات آدمهای مایوس از تحول هست در حالی که خدا گاهی را با کلیم یکجا جمع میکند. 👥 بینام ونشانها در نام و نشان گرفتند ناامید نباش. برای اینکه خوبان مغرور نشوند نباید روی خوبیها خودشان حساب باز کنند، خوبیهای خودشان را ندید بگیرند، بگویند اینکه چیزی نیست منبر مجازی حجت الاسلام فاطمی https://eitaa.com/fatemi5/1278
شادی بیشتر👇
✅ آنچه زمینه و احساس عزت نفس را در انسان به وجود آورد چیزی جز و اعمال و رفتار مذهبی نیست. 🔹پس باید برای کسب نشاط بیشتر و مصونیت از اضطراب و به سوی دین و روی آوریم و با یاد خدا و انجام اعمال و رفتار مذهبی به احساس نشاط بیشتر دست یابیم. 🔹چه دستورات فردی و چه دستورات اجتماعی اسلام همگی براساس ، شادی، ‌ و تحرک است. 🔹اعیاد اسلامی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیر، و اندیشه‌های شادمانه زیستن را القاء می‌کنند. با صحه‌گذاشتن اسلام بر عید نوروز و تأیید و تکمیل آن، نیز تاکید بر رفتارها و لحظه‌های شادی کردن برای انسان‌ها است. 🔹مؤمن، شادترین انسان از نظر اسلام و قرآن، مؤمن شادترین انسان است. چون هر گونه از سختی روزگار و شکوه و ناله نمی‌کند. دنیا را محل نمی‌داند، و یک توقفگاه موقت به حساب می‌آورد. 🔹سختی‌ها را تحمل می‌کند. و در انتظار پروردگار، لحظه‌ها را با احساس رضایت و سیری می‌کند. 🔹 خداوند تبارک و تعالی نیز به خاطر این رضایت و مؤمن، او را دعوت به بهشت مخصوص خود می‌کند. 🔹 و لحظه‌های شادمانگی را برای او رقم می‌زند؛ یا ایتها النفس المطمئنه الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی 🔹به ارزش ها پایبند باشید پایبندی به ارزشها و اعتقادات ثابت و تعریف شده به موفقیت انسان در زندگی کمک می‌کند و همچنین را پایدار می‌سازد. انسان بی‌اعتقاد و هرهری مذهب، با زندگی احساس بیگانگی می‌کند. و به طرف پوچی‌گرایش پیدا می‌کند. احساس ، یکی از علل اساسی افسردگی‌ها و بی نشاطی انسان است. انسان بی‌اعتقاد، در هستی و خلقت، بی‌ریشه است. 🔹 احساس شادی واقعی نخواهد کرد. همانگونه که انسان بی‌برنامه نمی‌تواند در کارها، موفق عمل کند، انسان بی‌اعتقاد و ارزشهای متعالی نیز نمی‌تواند به طور مداوم از زندگی لذت برده و احساس خوشبختی نماید. 🔹از زندگی خود باشید رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه 🔹امید، زیباترین ویژگی یک خیال است. اگر می‌خواهیم از زندگی ببریم، بایستی با امید زندگی کنیم 🔹در زندگی هدفمند باشید هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین می‌کند، بلکه موجب شادکامی انسان نیز می‌گردد. انسان بی‌هدف، مانند فردی سرگردان در کویری سوزان است. هیچ وقت احساس آرامش و شادمانی نخواهد کرد. 🔹بعضی‌ها هدفمندی و هدف‌یابی را مساوی آرزوهای بزرگ و بیشتر می‌دانند 🔹خوشبختی خود را باور کنید بزرگترین مشکل انسانهای بی نشاط و افسرده و ناراضی این است که نه خودشان را باور کرده‌اند و نه خوشبختی و شاد زیستن خود را. 🔹انسانی که خود را باور کند، می‌تواند شاد زندگی کند‌. ما باید باور کنیم که می‌توانیم بشویم و خوشبخت و شاد هستیم. 🔹برنامه‌ریزی و نظم در زندگی را فراموش نکنید نظم و انضباط و داشتن برنامه در زندگی انسان، شادمانگی او را حفظ می‌کند. انسانهای منظم و دارای برنامه، بسیار موفق‌تر و شادتر هستند. 🔹با تشریفات زائد و غلط خود را به زحمت نیاندازید راحت بودن در زندگی، موجب شادمانگی است. 🔹🔹انسانها هر چه خود را با آداب و رسوم و تشریفات زائد و به زحمت و عذاب می‌اندازند، همانقدر از شادمانگی دور می‌شوند. خیلی از افراد. زندگی ساده، زیبا و راحت را، بسیار مشکل، بغرنج و سخت می‌کنند 🔹صداقت و راستی داشته باشید صداقت، مانند آب زلالی است که چمنزار زندگی شادمانه را سیراب می‌کند، و گلهای خوشبختی و لذت را شکوفا می‌سازد. 🔹 انسانهای صادق، لحظه‌های شادمانه‌ای را تجربه می‌کنند و از لحظه لحظه زندگی لذت می‌برند. انتخاب صداقت، به معنی انتخاب «شادمانگی» است. 🔹از بیکاری بپرهیزید بیکاری، یکی از مشکلات عمده جوامع بشری است که امنیت شهرها و کشورها را تهدید می‌کند 🔹داوری مثبت داشته باشید داوری مثبت و زیبا، یکی از بهترین راههای شادمانه زیستن است. اگر انسان یاد بگیرد که مثبت داوری کند. و از داوریها و پیشداوریهای منفی و بدبینانه و خودخواهانه پرهیز نماید، ‌عصبانی نخواهد شد، حرص نخواهد خورد. 🔹توجه به سیره بزرگان و الگوهای جامع با مطالعه و بررسی شیوه زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی اهلبیت – علیهم السلام- و نیز علما و بزرگان، به روشنی در می یابیم که همانگونه که آنها اهمیت به عبادات و واجبات الهی داشتند در کنار آن اهتمام ویژه ای به نشاط و امور جانبی و تفریحات سالم داشته اند.
5️⃣پنج ✅معنای تحول در دین، تحول از لذت و منفعت کمتر به بیشتر است. 👈• ➕تحولی که دین به دنبال ان هست همان هست که این شبها گفتیم یعنی تغییر از بد به خوب؛ ➖ از خوب به خوبتر. و معیار تحول، بهتر و و هست. لذت بیشتر، منافع بیشتر، قدرت بیشتر. تحول درواقع از کمتر به بیشتر هست. 🌺🌺🌷🌷💐 ♦️✅قیمت هرکسی به اندازه همت او هست ➕♦️بعد از بیان این مقدمه میرسیم به یکی دیگر از تحول که عبارت هست از _همتی. هر چیزی در این عالم قیمتی دارد؛ و ابزار سنجشی برای ارزشگذاری. ↩️حالا در انسان چه چیزی معیار قیمتگذاری و ارزشگذاری انسان هست؟ چند کیلو بودن؟ قد و وزن و قیافه؟ امیرالمؤمنین میفرماید اگر خواستی کسی را اندازه گیری کنی. ببینی چقدر هست. چقدر هست. ➕این موضوع را وسط بگذار، ببین همتش چقدر هست؟ فرمود : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ قدرمرد، به قدر همّت حکمت 47 ➕همت داشتن یا نداشتن، مسئله این هست. ⬅️چقدر همت داری به همان اندازه ارزشمندی. چقدر همت نداری، به همان اندازه از انسانیت فاصله داری. • 💦مثلا اگر کسی تمام همتش خوردن و خوابیدن و این چیزها باشد، چقدر میارزد؟ این آدم چقدر میارزد؟ ➕بدون رود بایستی امیرالمؤمنین میفرماید ارزشش به همان چیزهایی هست که بعد از تولید میکند ✔️مَن كانَت هِمَّتُهُ ما يَدخُلُ بَطنَهُ ، كانَت قِيمَتُهُ ما يَخرُجُ مِنهُ . امام على عليه السلام : هر كه همّتش چيزى باشد كه وارد شكمش مى شود، ارزش او به اندازه همان چيزى است كه از شكمش خارج مى شود. 🔷. آقا بیاحترامی نیست؟ ببین امیرالمؤمنین را میگوید. این معادله هست. مثل دو ضربدر دو میشود چهار. ➕حضرت درواقع یک را توضیح میدهند. قیمت هرکسی به اندازه همت او هست. ✅➕امام صادق ع: دون همتی؛ اولین برای پیشرفت و تحول • امام صادق ع فرمود: سه چیز هست که از این هست که شما ترقی و پیشرفت کنی. اولین موردی که حضرت میشمرد همین کوتاهی همت هست. فرمود 🔷ثلاثٌ يََجُزْنَ المَْرْءَ عَنْ طَلَبِ المَْعَالِِ قَصْرُ الهِْمَّةِ وَ قِلَّةُ الحِْیلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْيِ الحَْزْم؛ سه چیز انسان را از رفتن در پی مقامات عالیه و اهداف بلند بازمیدارد: کوتاهی همت، ❌مدیران دون همت • اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند را برای جامعه به ارمغان بیاورند. مدیران دون همت، به دنبال پر کردن خودشان هستند. ➕تمام همتشان دنیای خودشان هست. ♦️چمران مدیری بود که بلندهمت بود. فقط به فکر خودش نبود. خانم شهید چمران میگوید: یادم هست اولین عید بعد از ازدواجمان )که رسم دارند و دورهم میشوند( مصطفی مؤسسه ماند نیامد خانه پدرم. 👌آن شب از او مصطفی گفت، الان عید است » دوست دارم بدانم چرا نیامدید خانه پدرم « ؛ پرسیدم خیلی از بچه ها اند پیش خانواده هایشان اینها که رفته اند وقتی برگردند برای این دویست، سیصد نفری که در مدرسه ماندهاند تعریف میکنند که چنین و چنان. من باید بمانم با این بچه ها ناهار بخورم سرگرمشان کنم که اینها هم چیزی برای تعریف کردن خوب چرا مامان برایمان غذا فرستاد نخوردید؟ و نان و پنیرچای خوردید گفت » این غذای مدرسه نیست » داشته باشند : گفتم .شما دیر آمدید بچه ها نمدیدند شما چی خوردید اشکش جاری شد گفت » .» خدا که میبیند https://eitaa.com/fatemi5/1350