eitaa logo
منبرک فاطمی
7.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
۱) تزکیه و طهارت نفس 🔹انفاق موجب پاک شدن از بسیاری از اخلاقی است؛ چنان‌که وجود این ویژگی برای زکات دادن، که خود گونه‌ای از انفاق به شمار می‌رود، 🔹تصریح شده است: «خُذ مِن اَمولِهِم صَدَقَةً و تُزَکّیهِم بِها وصَلِّ عَلَیهِم…»؛ 🔹همچنین مفسران مراد از«یَتَزَّکی» را در آیه ۱۸ سوره لیل پاک شدن انفاق کننده از گناهان و طهارت نفس او دانسته‌اند. 🔹 دنیا دوستی، مال دوستی و از جمله رذایلی است که با انفاق کردن از انسان دور می‌شود. @fatemi222
۲) آرامش روحی 👈پیامد دیگر انفاق، آرامش روحی انفاقگر در دنیا و آخرت است: 🌹 «اَلَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ‌اللّهِ… لا خَوفٌ عَلَیهِم ولا هُم یَحزَنون» 🌹 «خوف» را نگرانی از آینده و «حزن» را ناراحتی و اندوه از گذشته معنا کرده‌اند. 🌹 به نظر شماری از مفسران مراد از «تَثبیتـًا مِن اَنفُسِهِم» 🌹 در آیه ۲۶۵ سوره بقره آرامشی است که پس از ﷼انفاق برای انفاق کننده و انفاق شونده و در پی آن برای حاصل می‌شود @fatemi222
۳) جبران و افزایش اموال 🔸خداوند کمبود مادی را که بر اثر انفاق در مال انفاق کننده پدید می‌آید، می‌کند: 🔹«و ما اَنفَقتُم مِن شَیء فَهُوَ یُخلِفُهُ» مفسران مراد از «یُخلِفُه» را در این آیه جبران اموال در دنیا یا ثواب و پاداش اخروی دانسته‌اند. 🔸آیه ۲۷۲ سوره بقره نیز همین‌گونه تفسیر شده است : «و ما تُنفِقوا مِن خَیر یُوَفَّ اِلَیکُم...» 🔸خداوند افزون بر جبران سرمایه انفاق شده، گاه ﷼چند برابر آن را به انفاق‌گر می‌دهد: 🔹«مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا فَیُضـعِفَهُ لَهُ اَضعافـًا کَثیرَةً واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـطُ» 🔸مراد از«واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـط» این است که قبض و بسط به دست خداست و او توانایی آن را دارد که در عوض آنچه از مال انفاق کننده کم می‌شود چند برابر آن را بدهد؛ چنان‌که آیه ۲۶۸ سوره بقره نیز به این مطلب اشاره دارد @fatemi222
بهلول گنابادی مورد فوق رو در مکه تجربه کرد بعدا داستانش رو پیدا میکنم 👆
۴)تقرب به خداوند ✍به تصریح آیات قرآنی ( خداوند انفاق‌گران را دوست دارد. 👈انفاق موجب قرب و نزدیکی انسان به خدا می‌شود: 🌹«ومِنَ الاَعرابِ مَن… و یَتَّخِذُ ما یُنفِقُ قُرُبـت عِندَ اللّهِ… اَلا اِنَّها قُربَةٌ لَهُم» مراد از در آیه، نزدیکی در رتبه و مقام شخص به خداوند است، هرچند برخی مفسران مراد از را طلب ثواب و پاداش الهی دانسته‌اند. 👈مقام و درجه مؤمنانی که در راه خدا انفاق می‌کنند با دیگران نیست: 👈«لاَیَستَوِی القـعِدونَ مِنَ المُؤمِنینَ غَیرُ اُولِی الضَّرَرِ والمُجـهِدونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم...» 👈 ، بلکه مقام آنان برتر است: «فَضَّلَ اللّهُ المُجـهِدینَ بِاَمولِهِم… عَلَی القـعِدینَ دَرَجَة» 👈 قرآن مؤمنانی را که همراه با اعمالی مهم چون هجرت و جهاد به انفاق کردن اقدام کنند، دارای برتر از دیگران نزد خداوند برشمرده است: 🌹«اَلَّذینَ ءامَنوا و هاجَروا وجـهَدوا فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم و اَنفُسِهِم اَعظَمُ دَرَجَةً عِندَاللّه» @fatemi222
✋مقام معنوی ثروتمندان ؛ 🔹 ثروتمندان مؤمن برابر 👇 ➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ *37 سوره سبأ ♦️مالها و فرزندانتان، آن ]فضیلتی[ نیست که شما را به ما گرداند، مگر کسانی که ایمان آوردند و کار نیك و شایسته کردند؛ پس اینانند که بدانچه کردند، پاداشی دو چندان دارند و ایشان در کوشك های بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 72 سا ) 🔺 نزد امام باقر علیه السلام از شیعه سخن گفتیم. 🔺گویا وی آنچه را از ما درباره آنان شنید، خوش نمیداشت؛ فرمود: ای ابو محمّد! 🔺 هرگاه مؤمن ثروتمند و باشد و همواره از جانب او به اطرافیانش خیر برسد، خداوند پاداشِ انفاق نیکش را و مالها و فرزندانتان، آن « : برابر عطا میفرماید؛ که او، خود، در کتابش فرموده است.... و ایشان در کوشكهای بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 🔸ذَكَرْنَا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْأَغْنِيَاءِ مِنَ اَلشِّيعَةِ فَكَأَنَّهُ كَرِهَ مَا سَمِعَ مِنَّا فِيهِمْ، قَالَ: يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا كَانَ اَلْمُؤْمِنُ غَنِيّاً رَحِيماً وَصُولاً لَهُ مَعْرُوفٌ إِلَى أَصْحَابِهِ، أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ مَا يُنْفِقُ فِي اَلْبِرِّ أَجْرَهُ مَرَّتَيْنِ ضِعْفَيْنِ، لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ : وَ مٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنٰا زُلْفىٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِكَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِي اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ . 🔺ببینید امام باقر ع شدند از دست اینها که علیه مندان شیعه حرف می زدند. 🔺 مومن ثروتمند پیش خدا دو برابر از او پذیرفته می شود. البته فقراء با نیت و به این مقام معنوی ثروتمندان می رسند. نیت دست فقراء را باز کرده است. @fatemi222
۵) امنیت اجتماعی ✍از جمله آثار خوشایند گسترش انفاق در جامعه، نقش مهم آن در گسترش امنیت و سلامت جامعه است، 🔸آن‌چنان که آن را از لوازم حیات اجتماعی شمرده‌اند. 🔸گاه این ویژگیِ انفاق را از آیه ۳۸ سوره محمد برداشت کرده‌اند. 🔸.مفسران مراد از هلاکت را در آیه ۱۹۵ سوره بقره: 🌹«واَنفِقوا فی سَبیلِ اللّهِ ولا تُلقوا بِاَیدیکُم اِلَی التَّهلُکَة» 🔸غلبه دشمنان بر مسلمانان بر اثر خودداری از صرف مال در راه جهاد و به طور کلی از انفاق کردن در راه خدا دانسته‌اند که در نهایت به ضعف مسلمانان و گسترش در جامعه می‌انجامد @fatemi222
۶) رحمت و بخشش الهی ✍انفاق کردن در راه خدا در شمار اعمالی است که رحمت خداوند و آمرزش گناهان را در پی دارد: 🌹 «سَیُدخِلُهُمُ اللّهُ فی رَحمَتِه» ، «قالَ اللّه… لئِن اَقَمتُمُ الصَّلوة… و اَقرَضتُمُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا لاَکَفِّرَنَّ عَنکُم سَیِّـاتِکُم» 🔹آیات ۱۰۲ ـ ۱۰۳ سوره توبه درباره ابولبابه و یارانش نازل شده که پس از ارتکاب گناه، توبه کرده و از خداوند عفو طلبیدند. 🔹 خداوند ضمن پذیرش توبه آنان به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمان داد تا برای شدن آنان بخشی از اموالشان را بگیرد: 🌹 «وءاخَرونَ اعتَرَفوا بِذُنوبِهِم خَلَطوا عَمَلاً صــلِحـًا وءاخَرَ سَیِّئـًا عَسَی اللّهُ اَن یَتوبَ عَلَیهِم اِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحیم خُذ مِن اَمولِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وتُزَکّیهِم...» 🌹هرچند بیشتر مفسران مراد از «صدقه» را در این آیه، واجب دانسته‌اند، با توجه به حدیثی که در شأن نزول آیه نقل شده برخی مفسران بر آن‌اند که بخشی از این اموال و بخشی دیگر کفاره بوده است. @fatemi222
۷) پاداش اخروی و فرجام نیک 👈انفاق مالی یا غیر مالی، هرچند کوچک باشد بر خداوند نیست: 🌹«و ما تَفعَلوا مِن خَیر فَاِنَّ اللّهَ بِهِ عَلیم»، 🌹 «و ما اَنفَقتُم مِن نَفَقَة اَو نَذَرتُم مِن نَذر فَاِنَّ اللّهَ یَعلَمُهُ…» 🌹 کم‌ترین انفاق در پرونده اعمال انسان نوشته می‌شود: 🌹«ولا یُنفِقونَ نَفَقَةً صَغیرَةً ولا کَبیرَةً ولا یَقطَعونَ وادِیـًا اِلاّ کُتِبَ لَهُم» 🌹 تا وی را بهتر از آنچه انفاق کرده، پاداش دهد: 🌹«لِیَجزِیَهُمُ اللّهُ اَحسَنَ ما کانوا یَعمَلون» 👈در آیات متعددی از قرآن‌ کریم به پاداش اخروی انفاق تصریح شده؛ از جمله با چون: «اجراً عظیماً» ، «اجر کبیر» ، «اجر کریم» «رزق کریم» ؛ همچنین در آیه ۲۶۱ سوره بقره انفاق‌کنندگان اموال در راه خدا را مانند دانسته که ۷ خوشه برویاند و در هر خوشه ۱۰۰ دانه باشد: 🌹 «مَثَلُ الَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّة اَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنـبُلَة مِائَةُ حَبَّة…» 👈 مفسران از این آیه چنین استفاده کرده‌اند که پاداش اخروی انفاق (یا خصوص انفاق برای جهاد، به نظر برخی مفسران) ۷۰۰ برابر کار خیر یا حتّی بیش از آن است: 🌹 «واللّهُ یُضـعِفُ لِمَن یَشاءُ» 👌انفاق‌گران در آخرت از بهشت و نعمتهای بهشتی بهره‌مند خواهند شد: 🌹«جَنّـتٌ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهـرُ خــلِدینَ فیها…»؛ همچنین در برخی آیات با تعابیری دیگر به پاداش خروی اشاره شده است؛ مانند: 🌹آیه۲۲ سوره رعد: «لَهُم عُقبَی‌الدّار» @fatemi222
انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت 👇
🔰در مـیان روزهـایی که اعمال آن‌ها انجام شد، 🔺یـکی از روزهـا بـرای من خاطره ساز شد. چون در آن وضــعیت، مــا بــه اعـمال آگـاه مـی‌شدیم . یــعنی اتــفاقات و عـلت بـرخی وقـایع را مـی‌فهمیدیم. چـیزی کـه امـروزه به اسم بیان مـی‌شود، اصـلاً آنـجا مـورد تـأیید نـبود، بـلکه تمام اتـفاقات زنـدگی به واسطه برخی رخ می‌داد. ⭕️روزی در دوران بـا اعـضای سـپاه بـه اردوی‌ رفـتیم. کـلاس‌های روزانه تمام شد و برنامه اردو بـه شـب رسـید، نـمی‌دانید کـه چقدر بچه‌های‌هـم دوره را کـردم. بیشتر نیروها بودند و داخـل خـوابیده بودند، من و یکی از رفقا مـی‌رفتیم و بـا کـردن ، آن‌ها را از خواب بیدار می‌کردیم! 🔹برای همین یک کوچک، به من و رفیقم دادند و ما را از جدا کردند. ➕شـب دوم اردو بـود کـه بـاز هـم بقیه را کردیم و سـریع بـرگشتیم خـودمان که بخوابیم. 🔹 البته بـگذریم از ایـنکه هرچه و اعمال خیر داشتم، به خــــــاطر ایـــــن کـــــارها از دادم! 🔹وقـتی در اواخر شب به چادر خودمان برگشتیم، دیدم‌ یــــک نــــفر ســــر مـــن خـــوابیده! مـن یک مخصوص برای خودم آورده بودم و با‌ دو عدد پتو، برای رختخواب قشنگ درست کرده بودم. 🔻چادر ما نداشت و متوجه نشدم چه کسی جای مـن خوابیده، فکر کردم‌ یکی از بچه‌ها می‌خواهد من را کـند، لـذا همینطور که پایم بود، جلو‌ آمـــدم و یـــک بــه شــخص خــواب زدم! 👈یـکباره دیـدم آقا... که امام جماعت اردوگاه بود از جا پرید و را گرفته و داد می‌زد: کی بود؟ چی شد؟ ➖وحـشت کـردم. سـریع از چـادر آمـدم بیرون. بعدها فهمیدم که حاج آقا جای خواب نداشته و بچه‌ها برای ایـنکه مـرا اذیت کنند، به آقا گفتند که این جای‌حــــــاضر و آمــــــاده بــــــرای شـــــماست! 👈امـا لـگد خیلی بدی زده بودم. بنده خدا یک دستش بــه قــلبش بــود و یــک دســتش بــه پـشتش! 🔺حـاج آقا آمد از چادر بیرون و با گفت: الهی بـشکنه، مـگه من چیکار کردم که اینجوری لگد زدی؟ جـلو رفـتم و گفتم: حاج آقا کردم. ببخشید. من بـا کسی دیگه شما را گرفتم. اصلاً حواسم نبود‌ که پوتین پایم کردم و ممکن است شدید شود. خـلاصه اون شـب خـیلی خواهی کردم. بعد بـه حـاج آقـا گفتم: شرمنده، شما بروید بخوابید، من تـو مـاشین مـی‌خوابم، فقط با اجازه خودم رو‌ برمی‌دارم. چـراغ بـرداشتم و رفتم توی چادر، همین که بالش رو‌ بـرداشتم، دیـدم یـک به بزرگی کف دست زیر بالش من قرار دارد! حـاج آقـا هـم داخـل شـد و هر طوری بود عقرب رو کـشتیم. 🔻حـاجی نـگاهی به من کرد و : جان مرا نـجات دادی، امـا لگدی زدی، هنوز درد دارم. من هـم رفـتم داخـل ماشین خوابیدم. روز بعد اردو تمام شد و برگشتیم. 🔺روز بـعد، مـن در حـین در باشگاه ورزش‌های‌رزمـی، پـایم شـکست. اما نکته جالب توجه این بود کـه مـاجرای آن روز در نامه عمل من، کامل و با شرح‌ نوشته شده بود. 🔺جوان پشت میز به من گفت: آن عقرب بود که تـو را بکشد، اما که آن روز دادی، تو را به عقب انداخت! 🔺هـمان لـحظه فـیلم مربوط به آن صدقه را دیدم. یام افتاد عصر همان روز، من زنگ زد و گفت: فلانی کـه هـمسایه ماست، خیلی مشکل مالی دارد. هیچی بـرای خـوردن نـدارند. اجازه دارم از پول‌هایی که کنار گذاشتی مبلغی به آن‌ها بدهم؟ 🔺 گفتم: آخه این پول‌ها بـرای خـرید اسـت. امـا عیب نداره. هر چقدر‌ مـی‌خواهی بـه آن‌هـا بـده. جوان گفت: ➖صدقه تـو را عـقب انـداخت. امـا آن روحانی که لگد خورد؛ ایـشان در آن روز کاری کرده بود که باید این ضربه را‌ مـی‌خورد. 🔺ولی به نفرین ایشان، پای تو هم شکست.بـعد به اهمیت صدقه دادن و خیرخواهی برای مردم اشاره کرد.(۱ الـبته ایـن نکته را باید ذکر کنم: «به من گفته شد که صـدقات، ، نـماز جماعت و اهل بیت عـلیه الـسلام و حـضور در جـلسات دینی و هر کاری‌کـه بـرای رضای خدا انجام دهی جزو مدت عـمرت حـساب نـشده و بـاعث طـولانی شـدن .» ۱. آیـه ۲۹ سـوره فـاطر مـی‌فرماید: 🔺«کسانی که کتاب الـهی را تـلاوت مـی‌کنند و نـماز را بر پا می‌دارند و از آنـچه بـه آن‌هـا روزی داده‌ایـم پنهان و آشکار انفاق مـی‌کنند، تجارت(پرسودی) را امید دارند که نابودی وکساد در آن نیست.» یـا حدیثی که امام باقر علیه السلام فرموده‌اند: صدقه دادن، بلا از بلاهای دنیا را دفع می‌کند و صدقه دهــــنده از مــــرگ بــــد رهــــایی مـــی‌یابد. @fatemi222 •┈••✾🍃💞🍃✾••┈•
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻پاداشِ دنیائیِ انفاق🔻 ✍ آیات ۲۶۱ تا ۲۷۴ سوره بقره، در مورد موضوعِ هست. ☝️ اگر کسی این ۱۴ تا آیه، و بقیه آیاتی که در قرآن درباره هست رو به دقّت بررسی کنه، این نکته رو به خوبی متوجّه میشه که از نظر قرآن کریم: 👈 یعنی مشارکت دادنِ کاملِ دیگران، در تمام نعمتهایی که خدا به انسان داده. یعنی هرچی که خدا بهت داده (مال و ثروت، قدرت، فکر و...)، دیگران رو هم شریک کنی.❤️😊 در بخشی از این آیات می‌فرماید، به نفعِ خودتونه: 🕋 مَا تُنفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنفُسِکُمْ (بقره/۲۷۲) 💢 آنچه را که از دارائی‌های نیکو می‌کنید، به سودِ خودتان است. و بعد در ادامه می‌فرماید، نه تنها به سودِ خودتون هست، بلکه نتیجه‌اش کاملاً به خودتون میرسه: 🕋 وَ مَا تُنفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ (بقره/۲۷۲) 💢 و آنچه را که از دارائی‌های نیکو می‌کنید، به طور کامل به شما بازگردانده می‌شود. تُوَفّی👈 یعنی چیزی را بطور کامل دریافت کردن. یُوَفَّ إِلَیْکُمْ👈 یعنی نتیجه‌ی بطور کامل به خودتون برمی‌گرده. 🎁 یعنی غیر از اون پاداش الهی، که خدا در قیامت، به خاطرِ به انسان میده، یه پاداشِ دنیایی هم میده.. و نتایجِ اجتماعیِ حاصل از ، عایدِ خودِ انسان میشه.🙂 ☝️ کسی که تلاش میکنه، فرصت‌های مناسبِ زندگی رو برای دیگران ایجاد کنه، در حقیقت، در درجه‌ی اوّل داره به خودش خدمت میکنه. وقتی با ، سطحِ رفاهِ عمومی، سطحِ فکر، شعور، آگاهی و... در همه‌ی افراد جامعه بالا میره، این به سودِ خود انفاق کننده است.😇 📌 مثلاً فرض کنید با و کمک‌های مردمی، مدارسِ بیشتری در کشور ساخته بشه. وقتی با این و کارهای خیر، سطحِ فرهنگ و آگاهیِ مردم بیشتر بشه، این سودش به خودِ انفاق کننده میرسه. 🧕🧔 چون خودش و خانواده‌اش، در یک جامعه‌ی فرهنگی و مترقّی، بهتر رشد می‌کنند. 🌸🍃🌸 @fatemi222