eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️تمام پدران و مادران در طول تاریخ، فرزندان خود را به كارهایى واداشته و از كارهایى نهى كرده اند. بنابراین، مسأله امر و نهى و تشویق و هشدار، در درون هر انسانى دارد و مربوط به زمان و مكان و یا نژاد و منطقه خاصّى نمى شود. 👌.هر مسأله اى این گونه فراگیر باشد، نشانه از فطرى بودن آن دارد. @fatemi5
2️⃣عكس العمل در برابر خطرها ➖مسأله هشدار و اخطار و یا فریاد در برابر خطرها و انحرافها، مخصوص انسانها نیست. 💐 در قرآن مى خوانیم: همین كه اى دید حضرت سلیمان با لشكرش در حركتند، فریاد زد و به سایر گفت: به لانه هاى خود بروید تا پایمال آنان نشوید. 💎( حَتّى اِذا اَتَوْا عَلى وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ یا اَیُّها النَّمْلُ اُدْخُلُوا مَساكِنَكُم لایَحْطِمَنَّكُم سُلَیمانُ و جُنُودُه و هُم لایَشْعُرونَ. نمل / 18.) ➖و همین كه هدهد در پرواز خود از فضاى كشور سبا متوجه انحراف مردم شد و دریافت كه مردم خورشید پرستند، نزد حضرت سلیمان آمد و با ناله خود، از این انحراف شكایت كرد. 💎وَجَدْتُها و قَومَها یَسجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللّه ...نمل/24. 🔹➖بنابراین، فریاد در برابر انحراف و دلسوزى براى دیگران، نه تنها مسأله اى براى انسانهاست، بلكه ریشه در حیوانات دارد؛ 🔹لذا اگر گفته شود كه انسانِ تفاوت از حیوان پست تر است، سخن گزافى نباشد، 🔹البته مسؤولیت همه مردم نسبت به امر به معروف و نهى از منكر نیست؛ بلكه وظیفه و دولتمردان از دیگران بیشتر است. 💎(لَولا یَنْهاهُمُ الرَّبّانیُّونَ و الاَحْبارُ عَن قَولِهِمُ اْلاِثْمَ. مائده / 63.) @fatemi5
3️⃣ریشه عقلى ➖امر به معروف و نهى از منكر یك عقلى است. 🔹این مسأله بقدرى روشن است كه نگرانم اگر توضیحى داده شود، همچون ابرى جلوى ، از شفافیت آن بكاهد. 🔹➖كدام عاقل است كه در مقابل و انحراف راپسندیده و آن را محكوم نكند؟ 🔹➖كدام عقل است كه راهنمایى، ، تشویق به كار خیر و از مفاسد را لازم نداند؟ 🔹➖از آنجا كه دین اسلام مطابق با و فطرت است، مى توان گفت كه آیات و روایاتِ امر به معروف و نهى از منكر، ما را به همین قضاوتِ روشن ارشاد مى كند. @fatemi5
4️⃣امر به معروف در قرآن ➕مسأله امر به معروف از همان روزهاى اول در مورد عنایت اسلام بوده است. 🔹بعنوان مثال در سوره والعصر كه مسلمانان به هنگام از یكدیگر بود و در اوائل بعثت در مكه نازل شده است، در جمله : تَواصَوْا بِالْحَقِّ و تَواصَوْا بِالصَّبْرِ، اشاره به امر به معروف مى كند. ➕اولین وظیفه انبیا قرآن، اولین وظیفه انبیا را امر به معروف و نهى از منكر مى داند و مى فرماید: 🔹«ما در میان هر امّتى، پیامبرى را مبعوث كردیم كه مهمترین وظیفه آنان دو چیز بود : یكى امر به یكتاپرستى كه بزرگ ترین معروف هاست (اَنِ اعْبُدُوااللَّه)، و دوم نهى از اطاعت طاغوتها كه بزرگ ترین منكرهاست. 🔹(سوره نحل، آیه 36: و لقد بعثنا فى كلّ امة رسولاً ان اعبدواالله و اجتنبواالطاغوت .) ➕ در سوره اعراف نیز مى خوانیم: «پیامبر اسلام كه نام و نشانش در تورات و انجیل آمده، اوّلین وظیفه اش امر به معروف و نهى از منكر است.( اعراف / 157. الذین یتبعون.... ) @fatemi5
5️⃣نشانه بهترین امّت ➖قرآن خطاب به مسلمانان مى فرماید، 🔸«شما بهترین امتى هستید كه بر مردم ظاهر شده اید؛ به شرط آنكه امر به معروف و نهى از منكر كنید.» 🔸(كُنْتُمْ خَیْرَ اُمَّةٍ اُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْروُفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر (آل عمران/110).) ➖قرآن با آنكه بارها از اهل كتاب به خاطر نابجا و تحریف هاى نامشروع و توقعات بیهوده كرده، اما از گروهى از آنان به خاطر ایمان و تلاوت آیات الهى و امر به معروف و نهى از منكر كرده است. 🔸( لَیْسُوا سَواءً مِنْ اَهْلِ الْكِتَابِ اُمَّةٌ قائِمَةٌ یَتْلُونَ آیاتِ اللَّه ... وَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْروُفِ و یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر (آل عمران /112و113)) ➕امر به معروف كارى است كه انجام مى دهد : اِنَّ اللَّهَ یَأمُرُ بِالعَدْلِ و ْلاِحْسانِ(سوره نحل، آیه 90.) ➕همانا كه امر به منكر كار است: الشَّیْطانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ و َأْمُرُكُم بِالْفَحْشاء(سوره بقره، آیه 268.) ➕امر به معروف وظیفه است كه قرآن مى فرماید: تمام مردان و زنان با ایمان نسبت به یكدیگر حق ولایت دارند كه یكدیگر را به معروف وادار كنند و از منكر باز دارند و نماز به پا دارند و زكات بپردازند. 🔸(و الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بَعْضُهُمْ اَوْلِیَآءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ الْمُنْكَر (توبه/71).) ↔️آنچه در این آیه جلب مى كند، چند نكته است: 1) از آغازِ ، همه مردم از هر سن و صنف و نژادى كه باشند، بر دیگر حق ولایت دارند؛ یعنى امر و نهى آنان بر اساس حق ولایتى است كه خداوند قرار داده است و هرگز نام بى جا، مزاحمت و بر این كار نیست. 2) مقام است كه به مسلمانان این را مى دهد و این حق براى سایر مردم وجود ندارد. 3) همیشه امر به معروف، بر نهى از منكر به كار رفته است تا به ما بفهماند كه كارها را از راه پیگیرى كنید و در جامعه، تنها انتقاد كننده نباشید. 4) در این آیه، امر به معروف و نهى از منكر از نماز و زكات مطرح شده است، زیرا اقامه نماز و اداى زكات نیاز به یك سلسله تبلیغات دارد كه همان به معروف است؛ براى مثال، در مقدمه نماز وقتى با بهترین و رساترین صدا مى گوییم: «حَىّ على الصّلوة»، این كلام خود امر به معروف است كه بر نماز مقدم شده است. 🔸 قرآن، خود اقامه نماز را نهى از منكر مى داند؛ آنجا كه مى فرماید: 🔸(اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ و الْمُنكَرِ)(عنكبوت، آیه 45) 5) گرچه باید به توجه داشت، اما آنچه مورد پسند اسلام است، سفارش به معروف ها و جلوگیرى از منكرات است. به عبارت دیگر، زمانى ما به جامعه مى رسیم كه : 1) مرد و زن هر دو كنند. 2) بر اساس ولایت و امر و نهى كنند. 3) از شروع كنند. 4) به همه نقاط و منفى توجه كنند. @fatemi24
6️⃣این وظیفه مسلمانان بود؛ اما از برخى آیات استفاده مى شود كه براى این دو فریضه بزرگ، گروه اى نیز لازم است. ✔️گروه ویژه قرآن مى فرماید: 🔹 از میان شما، گروهى باید دعوت به خیر و امر به معروف و نهى از منكر كنند. 🔸(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ اُمَّةٌ یَدْعُونَ اِلىَ الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْروُفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون (آل عمران/104).) 🔹حسابِ این از حسابِ وظیفه عمومى جداست. 🔸این دسته باید با و امكانات وارد عمل شوند و جلوى منكرات را بگیرند؛ براى ، اگر ماشینى در خیابان یك طرفه بر مسیر حركت كند، دو وظیفه وجود دارد یكى وظیفه عموم رانندگان است كه تخلف او را با و چراغ به او مى فهمانند؛ و یك وظیفه اى هم پلیس دارد كه او را جریمه مى كند. 🔵در اهمیت امر به معروف و نهى از منكر همین بس كه در قرآن، آمرین به معروف در كنار نام انبیا آمده است و كیفر قاتلان آنان همچون قتل انبیاست. 🔸( یَقْتُلوُنَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الحَقِّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ اَلِیم (آل عمران/21).) ➖بر خلاف بعضى كه خیال مى كنند رستگارى در انزوا و گیرى است، قرآن، رستگاران را تنها كسانى مى داند كه دیگران را دعوت به خیر و امر به معروف مى كنند. 🔸(یَدْعُونَ اِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... اُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون (آل عمران/104).) 🔹البته، زمانى امر به معروف و نهى از منكر رمز برترى و است كه این كار براساس و برخاسته از انگیزه الهى باشد. 🔹( تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه (آل عمران/110).) ➖گرچه مسؤولیت و افراد با تقوا بیشتر است ولى امر به معروف و نهى از منكر وظیفه طرفین است و همه باید یكدیگر را به حق و صبر سفارش دهیم. ( و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.) و همه یكدیگر را از منكر نهى كنیم.(كانُوا لایَتَناهَونَ عَن مُنْكَرٍ فَعَلُوه.. (مائده/79).) و در این راه آماده پذیرش مشكلات باشیم. 🔹انسان با آنكه روح خدا در او دمیده شده و جانشین او در زمین است، همچنین مورد كرامت و فضیلت خاصى است، اما به خاطر سركش و وسوسه هاى شیطانى و استكبار طاغوتها بشدت نیاز به كنترل دارد و خداوند متعال انواع مهارها را براى او قرار داده است؛ از جمله : 1) كلمه مقدس به معناى عقال و وسیله كنترل انسان است. اگر مهارِ نباشد، انسان خیلى زود خود را نابود مى كند. 2) فطرت نیز مى تواند انسان را به سوى سوق و از بدیها باز دارد. 3) انبیا و خداوند نیز به همین منظور مبعوث شده اند.( نهج البلاغه، خطبه 1.) 4) امر به معروف و نهى از منكر نیز وسیله ارشاد مردم است. راستى اگر انسان این مهارها را نداشته باشد و بر اساس درونى خود گام بردارد، آثار فتنه و فسادش تا به آسمانها كشیده مى شود. 🔹( وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ اَهْوَائَهُم لَفَسَدَتِ السَّموَاتُ وَ اْلاَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنّ (سوره مؤمنون/71).) 🔵نهى از منكر در جاهلیت در زمان جاهلیت، از جوانان مشرك با هم پیمان بستند كه اجازه ندهند به مسافران مكه تجاوز و ظلمى شود و از هر مظلومى حمایت كنند. 🔸 در آن روزها كه پیامبر اكرم (ص) هنوز مبعوث نشده بود، در این حركت مظلوم یابى و ظالم كوبى جوانان مكه شركت كرد و بعد از نبوت فرمود: الان نیز اگر براى دفاع از مظلوم دعوتم كنند، شركت مى كنم.( ولو ادعى به فى الاسلام لَاَجبتُ. ) @fatemi5
👌مرحوم شیخ محمدتقی بافقی و امر به معروف و نهی از منکر شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ و جلیل القدر و صاحب و کرامات و در امربه معروف و نهی از منکر بسیار و و بی باک بود، چنانکه در یکی از قدیم دید ریشش را می‌تراشد. 🔹 نزدیک آمد و به او گفت: مگر نمی دانی که دراسلام تراشیدن ریش حرام و گناه است؟ چگونه به این گناه اقدام می‌کنی؟ 🔸سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان شد و کشیده‌ای به صورت شیخ زد و گفت: به توچه که من ریشم را می‌تراشم؟ 🔹شیخ باکمال خونسردی مانند پدری دلسوز که فرزندش را نصیحت می‌کند، طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک هم به این طرف صورتم بزن، ولی خواهش می‌کنم ریشت را نتراش. 🔸سرهنگ از مشاهده ی این حلم و موعظه خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شد و از سلمانی حمام پرسید: این آقا کیست؟ 🔸سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است. 🔹سرهنگ چون شیخ را شناخت بیشتر ناراحت و پشیمان شد. آمد دست آقا را و عذرخواهی نمود وبعد به دست ایشان توبه کرد و بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت بخیر شد. 💐قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): المؤمن مرآه اخیه یمیط عنه الذی رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: مؤمن برای برادر خویش همانند آیینه است که بدیها را از او دور می‌سازد. @fatemi5
▪️اشخاص وسواسی در نماز چه وظیفه ای دارند؟ 🔸همه مراجع: اشخاص وسواسى بايد مطابق اشخاص معمولى عمل کرده وبه يقين و شكّ خود اعتنا نکنند. 🔹تبصره: كسى كه در نماز به حدّى وسواس دارد كه باعث بطلان نمازش مى‌شود و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مى‌شود، بايد نماز را با جماعت بخواند و طبق نظر آیت الله وحید، در صورتى كه موجب بطلان نمازش نشود نیز بنابر احتياط واجب باید نماز را به جماعت بخواند. پی نوشت: توضيح المسائل مراجع، ج‌1، مسأله 224 و 1405 العروه الوثقی، ج1، احکام الشکوک،م8 تحرير الوسيلة؛ ج‌1، القول في الشك‌،م8 صافی، هداية العباد، ج‌1، م902 سیستانی و تبریزی،منهاج الصالحين، ج‌1، في الشك، م847 وحید،منهاج الصالحين، ج‌2، في الشك، م847 و توضیح المسائل، م230 و 1413 مکارم، توضيح المسائل، م 1068 استفتاء از دفتر مراجع
▪️شخصی که تا قضا شدن نماز ظهر و عصر فقط به اندازه یک نماز وقت دارد، نماز ظهر را بخواند یا عصر؟ 🔸در چنین شرایطی نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را به جا آورد. پی نوشت: توضيح المسائل مراجع ،ج‌1، مسأله 731 آیت الله وحید، توضیح المسائل، مساله 737
بعد از تو گوشواره به دردم نمیخورد رخت و لباس پاره به دردم نمیخورد اي آفتاب برسر زینب طلوع کن این چند تا ستاره به دردم نمیخورد نزدیک تربیا که کمی درد دل کنیم تنها همین نظاره به دردم نمی خورد ما را پیاده کن، سرمان سنگ میخورد این بودن سواره به دردم نمیخورد چندین شب است منتظرصحبت توأم حرفی بزن، اشاره به دردم نمیخورد این ها مرابه مجلس خوبی نمی برند بعد از تو استخاره به دردم نمیخورد این سنگها هنوزحسابم نمی کنند با این حساب چاره به دردم نمیخورد علی اکبر لطیفیان
به عالم صبر را آموخت زینب به پای دوست عمری سوخت زینب میان کوفیان با صوت حیدر دهان دشمنان را دوخت زینب *** به روی خاک ها غمگین نشسته به گریه روضه ها می خواند خسته گذشت، اما هنوزم باورم نیست مرا بردند کوفه دست بسته !
پر می کشد دلم به تمنای نیزه ات دنیای دیگری شده دنیای نیزه ات جانی بده دوباره… به من نه، به دخترت تا جان نیامده به لبش پای نیزه ات ترسانده است فاطمه یِ کوچک تو را خون های جاری از قد و بالای نیزه ات یک بوسه بود سهم من از آن گلوی خشک باقیش گشته قسمت لب های نیزه ات با دست خطِ نیزه و خونِ گلوی تو افتاده است هر قدم امضای نیزه ات لج کرده است تیزی سر نیزه با سرت چیزی نمانده از تو و دعوای نیزه ات چرخیده است دیده ناپاکشان به ما این قوم پست بعد تماشای نیزه ات
سری به نیزه بلند است در مقابل زینب سری که سایه کشیده ست روی محمل زینب سری که معجزه اش روی نی تلاوت وحی است مسیح ِ روی صلیب است در مقابل زینب چه دلفریب صدایی، چه آیه های به جایی که بعد خطبه ی خواهر شده مکمِل زینب پس از خطابه ی منبر زمان نوحه سرایی ست بخوان که گرم شود با دم تو محفل زینب چگونه نفی کنم خارجی خطاب شدن را بخوان که حل شود از خواندن تو مشکل زینب https://eitaa.com/fatemi5/1644
منبرک فاطمی
بحث امشب در باره مسولیت اجتماعی هست
بحث امشب @fatemi5 مسولیت اجتماعی👆 جایگاه امر به معروف و نهی از منکر قسمت اول
هدایت شده از M. J20
سلام لینک سخنرانی بسیار زیبا درباره مکتب امام حسین ع مناسب جهت ارائه در کانال https://as10.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/fc3db635bb2b9b4c7f61f74c6481d17920532352-144p.mp4
هر شب جمعه که دلتنگ زیارت میشوم  میروم در گوشه ای غرق عبادت میشوم    یا سلامی میدهم از بام خانه بر حرم چون کبوتر راهیه صحن و سرایت میشوم    با دوبال حسرتم پر میكشم تا شهر عشق تا که مهمان تو و گنبد طلایت میشوم   من کبوتر نیستم هستم کلاغی رو سیاه گر بخواهی ام, غلام رو سیاهت میشوم   مثل جون و مثل عابس, مثل مسلم, مثل حر گر دهی رخصت مرا, من هم فدایت میشوم   گر برات کربلایم را به دستانم دهی جان زهرا تا قیامت وامدارت میشوم   چون قسم دادم تو را بر نام زهرا, مادرت مطمئناً شامل لطف و عطایت میشوم
ای فروزنده مه برج و کمالم پسرم                            کردی ای ماه دو تا همچو هلالم پسرم ای جوان رفتی و پیری به سراغم آمد                                   که به یاد الف قد تو، دالم پسرم عالمی داشتم از داشتن چون تو گلی                         بعد تو سیر شدم از همه عالم پسرم سنگدل را خبراز عاطفه هر چند که نیست             دشمنان هم دلشان سوخت به حالم پسرم تیشه عدل کند ریشه صیاد تو را                                  آنکه بشکست ز داغت پر و بالم پسرم ۱ شب جمعه ای بود قافله ای رسید کربلا ، حرم امام حسین مشرف شدند ملا عباس می گوید : رفتم کنار ضریح امام حسین زیارت خواندیم ،رفقاش گفتند ملا عباس برای ما روضه بخوان ، دفتر چه نوحه ام را باز کردم نوحه علی اکبر آمد ، روضه علی اکبر خواندم صدای ناله همه در حرم امام حسین بلند شد مجلس تمام شد آمدیم برای استراحت ، ملا عباس می گوید : در عالم خواب دیدم کسی که در اتاق را می زند بلند شدم در را باز کردم دیدم یک غلامی است گفت : ملا عباس توئی ؟ گفتم بله ، چه کار داری ؟ گفت :بشارت به شما بدهم امام حسین سلام رساندند ، حضرت می خواهد به دیدن اهل این قافله بیاید . ملا عباس می گوید : در عالم خواب دوستان را خبر کردم همه با حالت ادب و احترام منتظر ماندیم طولی نکشید جمال ابی عبدالله نمایان شد خواستم به رسم احترام بلند شویم ، حضرت اشاره کردند فرمود: به حق من حسین بلند نشوید ، شما خسته اید، تازه از راه رسیده اید ، فرمود : ملا عباس می دانی برای چه من به دیدن شما آمدم ؟ من با شما سه کار داشتم : اوّل: آن که هر کس زائر ما باشد به دیدنش می رویم (رحمت خدا بر این ناله ها ) دوّم : یک پیرمردی خیلی آرزوی کربلا داشت موفق نشده همراه شما بیاید ، در جلسه شهرتان خدمت می کند ، سلام مرا به او برسانید . سوّم : ملا عباس اگر شب جمعه کربلا بودید رفقا را به حرم ما آوردید خواستید روضه بخوانید روضه علی اکبر را نخوانید مگر نمی دانید شبهای جمعه مادرم فاطمه ، کربلا مهمان من است ۲. ۱. علی ا نسانی . ۱. کرامات الحسینه ص ۱۵ ، گل واژه های محرم ، ص ۵۵
✅آمرین به معروف و ناهیان از منكر ➖در سوره توبه آیه هاى 111 و 112 مى خوانیم : «خدا از مؤمنان، جانها و مالهایشان را خرید تا بهشت از آنان باشد. آنان رزمندگانى هستند كه در راه خدا مى جنگند، دشمنان خدا را مى كشند و در راه خدا كشته مى شوند.وعده بهشت به آنان در تورات و انجیل و قرآن آمده است و چه كسى بهتر از خدا به عهد خود وفا مى كند.» ➖سپس مى فرماید: «جان دادن و بهشت گرفتن براى شما مبارك باشد و خود را به این معامله بشارت دهید كه رستگارى بزرگى است.» ➖در ادامه مى فرماید: این مؤمنان جان بر كف، هم از لغزش هاى خود توبه مى كنند، هم خدا را مى پرستند و ستایش مى كنند، و هم اهل روزه و ركوع و سجودند. این افرادند كه امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و حدود الهى را پاس مى دارند.» ➕با یك نگاه سطحى به این دو آیه، و صفات آمرین به معروف بر همه ما روشن مى شود. ➖آنها افرادى جان بركف و شجاع هستند. فریادشان در روز، با اشك و توبه، و ركوع و سجودشان در شب همراه است. ➖هشدار آنان به خلافكاران، همراه با حفاظت و پاسدارى خودشان از قانون الهى است. ➕آرى ! فوز بزرگى كه خدا در ستایش آنان وعده كرده، مخصوص این گروه از افراد است نه كسانى كه خود خلاف كارند و مقررات و قوانین را زیر پا مى گذارند. مانند كسانى كه از چراغ قرمز رد مى شوند، ولى به بى حجاب تذكر مى دهند.
2⃣امر به معروف در روایات 🔸پیامبر اكرم (ص) فرمود : آمران به معروف، خدا در زمین هستند. 🔸در حدیث دیگر مى خوانیم: «خداوند، دشمن مؤمن بى دین است. پرسیدند یا رسول الله! مگر بى 😳 مى شود؟ فرمود: مسلمانى كه امر به نكند، بى دین است. 🔸حضرت على (ع) فرمود: نهى از منكر، به خاك مالیدن فاسقان است. 🔸امر به معروف و نهى از منكر دو از اخلاق الهى است كه هر كس این دو فریضه را یارى كند، خداوند به او عزت مى دهد. 🔸حضرت على (ع) مى فرماید: امر به معروف و نهى از منكر براى عموم مردم یك است (انگیزه آنان را نسبت به كار خیر زیاد مى كند)، و نهى از منكر براى افراد نابخرد كه گرایش به در آنان زیاد است، وسیله كنترل قوى است. 🔸امام باقر علیه السلام در مقام شكایت مى فرماید: افرادى هستند كه اگر نماز به مال یا جانشان بزند، آن را ترك مى كنند؛ همان گونه كه امر به معروف و نهى از منكر را كه ترین و شریف ترین واجبات است، به همین خاطر رها كردند.» 🔸كسى كه جلو منكر را نگیرد، همانند كسى است كه مجروحى را در كنار رها كند تا بمیرد. 🔸افراد ساكتى كه در برابر خلافكار هیچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند، هستند در میان زندگان. 🔸منكر مثل است كه اگر با نهى شما خاموش نشود، همه چیز را سوزاند. 🔸 اگر اى را دیدى كه به سوى انسان خفته اى مى رود، ولى فریاد نكشیدى، در او شریكى' @fatemi5
3⃣امام صادق (ع) فرمود : 🔹كسى كه بتواند جلوى را بگیرد، ولى نگیرد، دوست دارد كه خداوند متعال معصیت شود. چنین كسى اعلام با خدا كرده است. 🔹آرى! كسى كه گناه را انجام دهد، دین خدا را و دشمنان خدا را دلشاد كرده است. 🔹رسول خدا (ص) فرمود: گروهى هستند كه نه و نه شهید؛ ولى مردم به مقام آنان كه به خاطر امر به معروف به دست آورده اند، مى خوردند.(40) 🔹در قرآن مى خوانیم: «قُوا اَنْفُسَكُم وَ اَهْلیكُم ناراً»، خود و بستگانتان را از آتش حفظ كنید. 🔹روایات ذیل این آیه مى فرماید: «این حفظ باید از طریق امر به معروف و نهى از منكر صورت گیرد.» 🔹اگر مردم در برابر منكر سكوت كنند، خدا همه را با هم خواهد گرفت: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْكُم خاصَّة» هر كس به امر به معروف و نهى از منكر ایمان ندارد، دین ندارد. 🔹لا دین لمن لایدین الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر. 🔹 دین، امر به معروف و نهى از منكر، و اجراى حدود الهى است. 🔹غایة الدین الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و اقامة الحدود 🔹پایه و دین بر امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است. 🔹قوام الشریعة الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و اقامة الحدود 🔹خداوند راضى نیست كه در زمین معصیتى شود و او همچنان بمانند.(44) 🔹رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل آمد و گفت كه اسلام ده بخش دارد و بخش آن امر به معروف و نهى از منكر است.» 🔹در روایات، به مسلمانى كه نهى از منكر نمى كند، لقب و بى دین داده شده و مورد خداوند قرار گرفته است. 🔹ان الله لیبغض المؤمن الضعیف الذى لا دین له، فقیل من هو؟ قال الذى لاینهى عن المنكر (وسائل 11 ص 399). 🔹در قرآن مى خوانیم: پیامبرانى همچون داوود (ع) و عیسى (ع) به كسانى كه نهى از منكر نمى كنند، فرستاده اند. 🔹- لُعِنَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ بَنِى اِسْرَائِیلَ عَلى لِسَانِ داوُودَ وَ عِیسَى بْنَ مَرْیَمَ ذلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا یَعْتَدُونَ *كانُوا لایَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوه (سوره مائده، آیه 78و79). 🔹امر به معروف و نهى از منكر راه انبیا، صلحا و واجبى بزرگ است كه با انجام آن، ها امن و درآمدها و حقوق مردم ادا مى شود. چند درس از نهى از منكر امام حسین (ع) @fatemi5
4⃣امام حسین (ع) در آخرین لحظه عمر خود، هنگامیكه دید لشكر یزید به خیمه هاى اهل بیت حمله ور شدند. ➖آخرین جمله اى كه به آنها فرمود، این بود: اگر دین ندارید، لااقل در دنیاى خود آزاده باشید.» ➖ این سخن اثر كرد و تا امام زنده بود، از هجوم به خیمه ها دست كشیدند. ما از این جمله آخر، چند درس بگیریم: 1) نهى از منكر واجب است، حتى در لحظه آخر . 2) نهى از منكر واجب است، حتى نسبت به ترین افراد. 3) اگر چند منكر انجام مى شود و ما مى توانیم از یكى از آنها جلوگیرى كنیم، باز هم نسبت به آن واجب است كه اقدام كنیم. 4) افراد خلافكار ممكن است از از منكرات دست بردارند و تحت تأثیر وجدان قرار بگیرند. 5) اگر از دین مردم نمى توان براى نهى از منكر كمك گرفت، از صفات دیگر آنان و از عوامل استفاده كنید. 6) حمایت از از بزرگترین واجبات است.
5⃣نهى از منكر در سخت ترین شرایط پدر، برادر، عمو و ذریه پیامبر (ص) را در پیش چشم امام سجاد علیه السلام شهید كردند و خود او را نیز به اسارت گرفتند و در كوفه و شام گرداندند. 🔹وقتى او را به مسجد بردند و دید كه خطیب روى منبر از یزید ستایش مى كند، یك تنه در حضور یزید فریاد زد: 🔹اى خطیب! تو با این و ستایش، رضاى یزید را به قهر خدا معامله كردى. تو مورد غضب پروردگار هستى. 🔹من باید از این چوبها بالا بروم و جاى این واعظ چاپلوس بنشینم تا بزرگترین ها را كه معرفى اسلام محمدى و اهل بیت پیامبر است، زنده كنم.» 🔹سپس امام به بالاى منبر رفت و با سخنرانى خود، كودتاى فكرى و فرهنگى و عاطفى و سیاسى كرد.(47) 🔹سكوت كافى نیست، حركت و فریاد لازم است. امام صادق (ع) كه در یك مهمانى شركت فرموده بودند، یكى از مهمانها از صاحبخانه با اشاره آب طلبید. او هم آورد. 🔹حضرت به محض آنكه متوجه شد، مجلس را ترك كرد و فرمود: «جلسه اى كه در آن شراب بنوشند، نه تنها نباید خورد كه باید آن جلسه را ترك كرد تا دیگران بفهمند كه شراب خوارى كارى زشت است.»(48) 🔹در تاریخ نوشته اند: بن زید كه در زمان رحلت رسول خدا (ص) فرمانده جنگ شد و در آن هنگام جوانى هیجده ساله بود، روزى به خدمت مولى امیرالمؤمنین(ع) شرفیاب شد و از حضرت كمك خواست. امام فرمود: من كمك نمى كنم. او گفت: 🔹 من همان اسامه، صحابى نزدیك رسول خدایم. فرمود: درست است؛ اما به یاد دارى كه وقتى ما با معاویه درگیر بودیم، تو ساكت نشستى. سكوت تو گناه بود؛ اگر چه با معاویه نبودى، اما با سكوتت وى را همراهى كردى. 🔹بنابراین، منطق سكوت و در عین حال سلامت از گناه، منطق صحیحى نیست. «یكى از نمایندگان مجلس در قبل از انقلاب اسلامى، خدمت امام امت (ره) رسید و گفت: 🔹قانونى مى خواست تصویب شود كه ضد اسلام بود من رأى ندادم. امام با عصبانیت فرمودند: كافى نبود. باید داد و فریاد به راه مى انداختى و مجلس را ترك مى كردى.» 🔹بنابراین، خوبها نباید در برابر انحرافات سكوت كنند. اگر خوبها به میدان بیایند، فضاى آلوده را تغییر مى دهند؛ براى مثال، اگر همه خوبها اول ظهر اذان بگویند، فضا بكلى دگرگون مى شود.