#تحلیل_روایات
#شخص_شناسی
#شخصیت_شناسی
#بررسی_راویان
#ابواب_صفات_القاضى
💠 ليست ترتيبى شخص شناسی و شخصیت شناسی رجالی راویانی که تا به حال از ابتدای باب اول "ابواب صفات القاضی" کتاب وسائل الشيعة بررسی شد:
۱- محمد بن یعقوب (الکلینی): ثقه
٢- محمد بن يحيى (العطار): ثقه
٣- أحمد بن محمد (بن عيسى الأشعري القمي): ثقه
٤- الحسن بن محبوب: ثقه (از اصحاب اجماع)
٥- عبد الله بن سِنان: ثقه
٦- محمد بن الحسين (بن أبي الخطاب): ثقه
٧- يزيد بن إسحاق (بن أبي السخف الشَعَر الغَنَوي): ثقه (بنا بر نظر آية الله شبيري زنجانى)
٨- هارون بن حمزة الغَنَوي (الصَّيرَفي الكوفي): ثقه
٩- حَرِيز (بن عبد الله السِجِسْتاني أبو محمد الأزْدي): ثقه
١٠- أبوبصير (يا يحيى بن القاسم و يا ليث بن البَخْتَرِي): هر دو ثقه
۱۱- الحسین بن سعید (بن حَمّاد بن سعید بن مهران الأهوازي): ثقه
١٢- عبد الله بن بَحْر: ضعيف (بنا بر نظر آیت الله شبیری زنجانى ثقه)
۱۳- عبد الله بن مُسْکان: ثقه (از اصحاب اجماع)
۱۴- محمد بن عیسی (بن عُبَیْد بن یَقْطِین): ثقه
۱۵- صَفْوان بن یحْیی (البَجَلِیّ): ثقه
۱۶- داود بن الحُصَیْن: ثقه
۱۷- عُمَر بن حَنْظَلَة: مورد اختلاف (بنا بر قول اصحّ و تحقیقی ثقه است)
❎ به همين ترتيب نام راويان ديگر را نیز اضافه کنید.
📝 @fegh_osoul_rafiee
🔳 پاسخ به پرسش بسیار مهم برادر عزیزم، آقای احسان توکلی 🔳
🚫 ⭕❓ چرا کسی که می خواهد مبلغ یا قاضی شود باید اصول فقه بخواند؟ چرا باید رسائل و مکاسب بخواند؟ چرا باید قیل و قال های اصول و فقه را یاد بگیرد و در پیچ و تاب کتاب های اصولی و فقهی افتاده و عمرش را تلف کند؟ این درس ها به چه درد ما می خورد؟
📚 این پرسش، از پرسش های بسیار اساسی و مهم است که امروزه در میان طلاب عزیز، عام البلوی است.
البته مع الاسف به نحو شایسته و کامل، پاسخى منطقی و قابل قبول برای این پرسش -که پاسخ منطقی دارد- ارائه نشده است؛ اما در هر حال، در اذهان بسیاری از طلاب نقش بسته است و طلاب عزیز را به دروس حوزوی بی رغبت و بی میل کرده است.
📌 پاسخ درست و منطقی ندادن به این پرسش بسیار بسیار اساسی، این ذهنیت را در اذهان طلاب عزیز و دلسوز نهادینه و راسخ می کند که درس خواندن در حوزه اتلاف عمر شریف است.
💠 انشالله در روز "شنبه ۲۲ آبان" در ابتدای درس "رسائل" پاسخی درست و منطقی که دل طلاب عزیز را آرام و مطمئن کند ارائه خواهيم داد؛ اميد است كه خداوند از ما راضى باشد.
📝 @fegh_osoul_rafiee
81-حلقه ثانی-تخییر عقلی-رفیعی-14000822.amr
4.05M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#التخيير_الشرعي
#التخيير_العقلي
❎ جلسه ٨١
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٨/٢٢
📝 @fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
سخنان رهبری در مورد اهمیت درس خواندن... ؛ البته این سخنان در کنار نقائص نظام آمورشی حوزه است که بارها و بارها تذکر دادند که اهمیت این سخن را آشکارتر میکند.
82-حلقه ثانیه-اجتماع امر و نهی-14000901.amr
3.37M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#اجتماع_الأمر_والنهي
❎ جلسه ٨٢
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٩/٠١
📝 @fegh_osoul_rafiee
83-حلقه ثانیه-اجتماع امرونهی-14000903.amr
2.91M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#اجتماع_الأمر_والنهي
❎ جلسه ٨۳
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٩/٠۳
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#علم_اجمالی
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای مهدی صالحی 🔳
❓ مراد شیخ از عبارت «حتی لو تمکن من الظن الاجتهادی فالأكثر على عدم جواز العمل بفتوى الغير» (ج١، ص۱۰۸) چیست؟
📚 پاسخ: شیخ در این عبارت می گوید اگر مقلِد، خود بتواند به ظن اجتهادی برسد اکثر فقیهان معتقدند نباید از مجتهد دیگر تقلید کند.
یعنی در فرض انسداد باب علم، اگر مقلِد، خودش مجتهد انسدادی شود و به ظن اجتهادی برسد اکثر فقیهان معتقدند جایز نیست به فتوای دیگران عمل کند، زیرا خودش به ظن رسیده است، پس عمل بر طبق ظنون اجتهادی در فرض انسداد صحیح است.
در هر حال، شیخ می گوید در فرض انسداد، رجوع به ظنون هیچ اشکالی ندارد و ابن قبه هم مشکلی با رجوع به ظنون در فرض انسداد ندارد؛ پس، اشکال نقضی صاحب فصول در فرض انسداد بر مرحوم ابن قبه وارد نیست.
📝 @fegh_osoul_rafiee
84-حلقه ثانی-مقدمه واجب-14000908.amr
3.86M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#مقدمة_الواجب
❎ جلسه ٨۴
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٩/٠۸
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#مصلحت_سلوکیه
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای محمد جواد پولادین 🔳
❓نظریه ی شیخ در مورد «مصلحت سلوکیه» و اشکالات مرحوم مظفر چیست؟
📚 پاسخ: ظاهراً مرحوم شیخ از طرفی نظریه ی «طریقیت محضه» را ناکافی و از سویی دیگر، سببیت اشاعری و معتزلی را غلط و ناصواب می داند؛ از همین رو، خود را ناچار به ابداع نظریه ای می بیند که هم پایش در طریقیت باشد و هم مصلحتی را تدارک کند.
مرحوم شیخ، «تدارک مصلحت» را امری لازم می داند، زیرا از طرفی باب علم مفتوح است و مکلف می تواند علم به حکم حاصل کند و از سویی دیگر، شارع اجازه داده است مکلف در حال انفتاح و تمکن، به سراغ اماره ی ظنی برود و بر اساس آن عمل کند.
در این حال، اگر اماره ی ظنی بر خلاف واقع باشد مصلحتِ واقع از بین رفته است و شیخ از بین رفتن مصلحت واقع را -که با امر شارع به عمل به اماره ی ظنی به وجود آمده است- را بر نمی تابد و خود را ناچار می بیند که مصلحتی را برای سلوک و عمل بر طبق اماره قرار دهد.
البته برای این که دچار سببیت اشاعری و معتزلی نشود نیز مصلحت را در سلوک و تطبیق عمل بر طبق اماره می داند.
❎ مرحوم مظفر در اصول الفقه (ج۱/ ص۳۷ تا ۴۰) در مورد مصلحت سلوکیه ی شیخ توضیح می دهد و در نهایت دو اشکال به آن دارد:
اشکال اول: عنوان «سلوک» و «تطبیق عمل بر طبق اماره» عنوانی غیر از همان «فعلِ اماره ای» نیست؛ یعنی آن چه سببیت معتزلی می گوید -که در فعلِ اماره ای به سبب اماره مصلحت ایجاد می شود- شیخ هم همان را می گوید، اگر چه شیخ با تعبیر به «سلوک» تنها نام آن را عوض کرده است؛ از این رو، حقیقت مصلحت سلوکیه همان سببیت معتزلی است.
و حتی اگر قبول کنیم سلوک و تطبیق عمل، به خودی خود یک فعل قلبی است، و معنای آن «قصد و نیت مکلف برای عمل بر طبق اماره» است چند مشکل خواهد داشت؛ اول آن که بعید است مراد شیخ باشد، چون از کلمات شیخ این بر نمی آید که چنین چیزی را اراده کرده است. و دوم آن که تنها در امور عبادی قابل فرض است.
اشکال دوم: اگر «سلوک بر طبق اماره» و «خودِ فعل» دو چیز باشند و خودِ سلوک دارای مصلحت باشد و شارع به خاطر همان مصلحت، امر به سلوک کرده باشد امر شارع به عمل بر طبق اماره ارتباطی با ذات فعل نخواهد داشت، زیرا امر شارع به سلوک تعلق گرفته است و نمی تواند به ذات فعل نیز متعلق باشد.
در هر حال، مصلحت سلوکیه ی شیخ، دلیل متقن و محکمی از کتاب، سنت و عقل ندارد.
📝 @fegh_osoul_rafiee
85-حلقه ثانیه-مقدمه واجب-14001018.amr
2.4M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#مقدمة_الواجب
❎ جلسه ٨٥
📆 تاريخ ١٤٠٠/١٠/١٨
📝 @fegh_osoul_rafiee
86-حلقه ثانیه-ضد-14001020.amr
4.1M
🎤 تدريس "حلقه ثانيه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#الضد_العام
#الضد_الخاص
❎ جلسه ٨۶
📆 تاريخ ١٤٠٠/١٠/۲۰
📝 @fegh_osoul_rafiee