محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فقه #قانون #نظم_اجتماعی #نظام_اجتماعی ✅ ۴- #نوشتهی_چهارم 🔶️ بخشی از آن چه بیان شد در قالبِ هما
✅ انشالله مطالبی که در این چهار نوشته بیان شد راهگشا باشد.
✅ تصمیمسازان و تصمیمگیرانِ #حوزه_علمیه روزی باید #کمّیّت را رها کنند... بس است کلاسهای پُر از طلبهای که تنها نصف یا یکسوم به فکر ماندن در #حوزه_علمیه هستند.
✅ به جای آن که مدارسِ #حوزه_علمیه را پُر کنیم و سال به سال آمارهای چُنین و چُنانِ ورودیها را منتشر کنیم بهتر است به فکر کتابخانهها و کرسیهای حوزویِ تحقیق و نظریهپردازی باشیم...
حجت الإسلام مجتبی مصباح فرزندِ فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) از قولِ ایشان نقل میکند که میفرمودند:
"مدّتی در درس آیت الله بروجردی شرکت کردم و ظاهراً جوانترین شاگردِ ایشان بودم.
ایشان برای ارزیابیِ شاگردانشان از آنها خواستند نوشتههای درسی خود را ارائه دهند. جزوهی درسی من ممتاز شناخته شد و مبلغ پنجاه تومان به عنوان جایزه به من دادند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ ادامهی #تدریس_فشرده #الحلقتَیْن 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee
۶-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-حجیت قطع-ازص۳۳تا۳۸-۱۴۰۳۱۰۱۴.mp3
17.54M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_ششم_حلقتین
🔴 بر محور کتاب #الحلقة_الثالثة
🔺️ العناصر المشتركة في عملية الاستنباط
🔺️ حجّیّة القطع
📌 تبیین اسبابِ نامأنوسبودنِ کتاب #حلقات نسبت به دیگر کتب اصولی متداول در حوزهها، و راه حلِّ آن.
📌 تبیین ضرورت و اهمیت کتاب #حلقات مرحوم #شهید_صدر.
📌 تبیین کامل و مفصَّل نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهيد_صدر.
📌 تبیین نقاط اختلاف نظریهی #حقّ_الطاعة مرحوم #شهید_صدر با نظریهی مرحوم #شیخ_انصاری و مشهور.
✅ جلسه ۶
⏰ ۱۴ دی ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن 🔸️#الحلقة_الثالثة 🔹️#الحلقة_الثانية #جلسه_ششم_حلقتین 🔴 بر محور کتاب #الحل
✅ سعی کردیم در این صوت نظریهی #حقّ_الطاعة را که از مهمترین نظریات اصولی #شهید_صدر است به طور کامل تبیین کنیم؛ به برخی مطالب ایشان در تقریرات درس خارج اصولشان -که در #مباحث_الأصول و #بحوث_في_علم_الأصول منعكس شده است- نیز اشاره شد.
حجت الإسلام حسنزاده در کتاب اسوهی پارسایان (ص۶۱) خاطرهای را از عالِم متخلّق آیت الله احمدی میانهجی (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"سال ۱۳۷۴ بود. یکی از طلبهها بعد از نماز مغرب و عشاء خدمت آیت الله میانهجی رسید و سوالاتی از محضرش پرسید. از جملهی آنها این بود که بعضی از بزرگان در گذشته احتیاط میکردند و از شهریه استفاده نمیکردند؛ حال ما چه کنیم؟
آیت الله میانهجی فرمودند: عزیزم! شما از شهریه استفاده کنید، ولی درس بخوانید، دینشناس بشوید، بشوید آیت الله مصباح؛ میبینید ایشان چقدر موفّقاند؟! چه بسا شهریه هم نگیرید، ولی درس [را] آن طور که باید خواند نخوانید، چه فایده؟!"
✴️@fegh_osoul_rafier
فقیه، اصولی، مفسِّر، متکلّم بزرگ اهل تسنّن، فخر رازی (م۶۰۶) در کتاب اصولیِ خود المحصول في علم أصول الفقه (ج۱، ص۱۷۰) در اهمّیّت و جایگاهِ #اصول مینویسد:
"أن تحصیل هذا العلم فرضٌ، و الدلیل علیه أن معرفة حکم الله تعالی في الوقائع النازلة بالمکلَّفین واجبة، و لا طریق إلی تحصیلها إلا بهذا العلم و ما لا یتأدَّی الواجب المطلق إلا به -و کان مقدوراً للمکلّف- فهو واجبٌ. ... فثبَتَ أنه لا سبیل إلی معرفة حکم الله تعالی إلا بأصول الفقه."
✴️@fegh_osoul_rafiee