eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
328 دنبال‌کننده
366 عکس
80 ویدیو
219 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی شهید سید محمدباقر صدر (رضوان الله علیه) در شرح زحمت‌های دوران تحصیلش می‌گوید: "إنني في الأيام التي كنتُ أطلب العلم، كنتُ أعمل في طلب العلم كل يوم بقدر عمل خمسة أشخاص مُجدّين كنت أذهب صباحاً إلى غرفة صغيرة في الطابق الأعلى من البيت، و أنكبّ على المطالعة و التحقيق، و لا أنتبه إلى الوقت إلا عندما تناديني أمّي لتناول طعام الغداء؛ من در روزهایی که در حال تحصیل علم بودم در هر روز به اندازه‌ی پنج طلبه‌ی کوشا کار علمی می‌کردم. صبح به اتاق کوچکی در طبقه‌ی فوقانی خانه می‌رفتم و مشغول مطالعه و تحقیق می‌شدم و اصلاً متوجّه زمان نبودم مگر زمانی که مادرم برای خوردن غذا من را صدا می‌زد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
شهید بزرگوار آیت الله بهشتی (رضوان الله علیه) در کتاب طرح کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام در مورد شرایطِ و می‌فرماید: "کسانی که معلوماتِ اسلامیِ‌شان در حدِّ معلوماتِ عمومی یا قدری بیش از آن است، ولی در این رشته به حدِّ تخصّص [و اجتهاد] نرسیده‌اند نباید در مسائلِ مربوط به این رشته‌ها از خود نظرِ اجتهادی بدهند." ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم حجت الإسلام مدیرشانه‌چی (رضوان الله علیه) در مورد درس مرحوم آیت الله میرزا اَحمد مُدرّس یزدی (رضوان الله علیه) این‌گونه می‌گوید: "در زمستان‌های سردِ مشهد، در مسیری که برف تا زانو می‌رسید اراده‌ی پولادینِ استاد بود که مسیر را می‌گُشود و نفسِ گرمِ ایشان بود که جای خالی بخاری را در شبستان مسجد گوهرشاد پُر می‌کرد... . حتی فوتِ فرزندِ سه‌ساله‌ی‌شان این مسیر را متوقّف نکرد؛ تدفین نور دیده به فرزندان واگذار شد و امّا درسِ استاد همچنان برقرار بود." ✴️@fegh_osoul_rafiee
و تبیینِ پیامِ در این زمان و زمانه جز با و دراستِ نشاید...
⚠️ ساده‌اندیشیِ عجیبی است تصوّرِ این که در این زمانه نیازی به و و و و ندارد؛ پس، نیاز به چه دارد؟!
پاسخ به پرسش بسیار مهمّ یکی از دوستان عزیز 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👌💎 هرکس این دعا را در آخرین جمعه ماه رجب بخواند، ۱۱ سال بر عمرش اضافه می‌شود. مرحوم آیةالله میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی، صاحب کتاب شریف مکیال المکارم در کتاب دیگر خود با نام أبواب الجنّات فی آداب الجمعات می‌نویسد: مرحوم آخوند ملّامحمدباقر فشارکی (رحمة الله علیه) رساله‌ای در اعمال ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان تألیف فرموده است. وی در آنجا از بعضی کتب نقل فرموده است که: "هرکس در روز جمعه آخر ماه رجب، این دعا را بخواند، 11 سال بر عمر او اضافه می شود: بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِيمِ‏. يَا أَجَلَّ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ جَلِيلٍ! يَا أَكْرَمَ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ كَرِيمٍ! وَ يَا أَعَزَّ مِنْ كُلِّ عَزِيزٍ! أَغِثْنِي‏ يَا غِيَاثَ‏ الْمُسْتَغِيثِينَ! بِفَضْلِكَ‏ وَ جُودِكَ‏ وَ كَرَمِكَ. وَ مُدَّ عُمْرَنَا، وَ هَبْ‏ لَنَا مِنْ‌‏ لَدُنْکَ عُمْراً بِالْعَافِیَةِ، یَا ذَاالْجَلالِ وَ الإکْرَامِ!" (ابواب الجنّات في آداب الجمعات، ص475-476) ❓❓❓ سلام و عرض ادب! بسیار پیش میاد که در بین کتب رواییِ معتبر به این طائفه از احادیث برمی‌خوریم (البته در خصوص سند این روایت خاصّ شخصاً بررسی نکردم). لطفاً در داخل کانال نظرتون رو در خصوص این دسته از احادیث که وعده‌های این چُنینی در اونها مطرح شده ذکر بفرمایید. با تشکر! التماس دعا!
سلام علیکم! ممنونم از پرسش بسیار مهمّ شما دوست عزیز و گرامی. ✅ برای برداشت و اِسنادِ محتوای این گونه روایات به خداوند تعالی یا معصوم (علیه السلام) چند نکته باید مورد دقّت قرار گیرد که به طور اجمال و برای آشنایی با چگونگی مواجهه‌ی با این روایات به برخی اشاره می‌کنیم: 🔹️ ۱- باید محتوای روایت را بر اساس ارتکازاتِ عُقلایی و فهمِ عُرفی از متن و قرائن داخلی استظهار کرد؛ و و و... . 🔸️ ۲- باید محتوای مذکور را در بوته‌ی () قرار داد؛ اگر از فرضِ آن، اجتماعِ نقیضیْنی پیش نمی‌آید پس فی حدّ ذاته ممکن است؛ در این صورت، راهی برای انکارِ عقلیِ آن نیست، مانند خلقِ واقعی مار از چوبدستی که ابداً مستلزمِ اجتماعِ نقیضیْن نیست. اما اگر اجتماع نقیضینی پیش می‌آید باید دست از ظهورِ بدویِ روایت کشید و آن را بر اساس قرائن عقلی استظهار کرد. 🔹️۳- باید محتوای مذکور را با سنجه‌های سنجید؛ به عبارت دیگر، باید بررسی کرد که آیا در نتیجه‌ی وقوع و تحقّقِ آن در عالَمِ خارج (و نه فرض ذاتِ آن)، اجتماعِ نقیضیْنی رُخ می‌دهد یا نه. اگر اجتماع نقیضینی رخُ می‌داد باید دست از ظهورِ اطلاقیِ روایت کشید و بر اساس قرائن عقلی استظهار کرد. 🔸️۴- باید در عالَمِ خارج فحص و جستجو کرد که آن امری که عقلاً اثبات کردیم ذاتاً و وقوعاً ممکن است آیا در عالَمِ خارج نیز تحقّق یافته است یا نه؟! کلّیّت دارد یا محدود به شرایط خاصّی است؟! این مرحله برای آن است که صدقِ خارجیِ محتوای روایت و کلّیّتِ آن را بسنجیم. در این صورت، حتی اگر یک موردِ نقض برای آن محتوای روایت پیدا کردیم به ناچار باید محتوای مذکور (علّیّتِ تامه‌ی خواندنِ آن دعای مخصوص در آخرِ ماهِ رجب برای زیادشدنِ ۱۱ ساله‌ی عُمر) را از اِطلاق و کلّیّت ساقط کنیم؛ یعنی در این صورت، اطلاقِ محتوای مذکور (و نه اصلِ محتوا) قابلِ قبول نبوده و باید آن را محدود به شرایط و ظروفِ خاصّی کنیم. 🔹️ ۵- اعتبار سند، مصدر (منبع اصلی) و مولِّف باید بر اساس ضوابط معهود و پذیرفته‌شده سنجیده شود؛ یعنی سنجش اعتبارِ روایت از نگاه علم حدیث و درایه و رجال (مقتضیِ حجّیّت شرعی). 🔸️ ۶- اگر در علم ، معتقد باشیم مطلق است و شاملِ موضوعاتِ خارجی نیز می‌شود روایتِ مذکور، قابل اِسناد به معصوم (علیه السلام) است. و اگر دیدگاه اصولیِ‌مان این باشد که محدود به عالَمِ تشریع و اعتبار بوده و شامل گزاره‌های حقیقی و موضوعاتِ خارجی نمی‌شود هیچ راهی نداریم جز آن که از قرائن و شواهد حدیثی و تاریخی اثبات کنیم معصوم (علیه السلام) محتوای مذکور را بیان فرموده است، و در غیر این صورت راهی برای اِسناد جزمی به معصوم (علیه السلام) نیست. 📌 البته نگاه به آیات و روایات هم‌خانواده‌ی با روایتِ موردِ بحث نیز راه و روشی دارد که بماند. البته بحث و سخن بسیار است، اما بیش از این مجالی برای توضیح بیشتر نیست. ✴️@fegh_osoul_rafiee
اما در مورد خصوصِ روایت مذکور در مورد دعای آخر ماه رجب و تاثیر آن بر زیادشدنِ ۱۱ساله‌ی عُمر...👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🔹️ ظاهرِ بدویِ روایت مذکور این است که هر کسی که در روز جمعه‌‌ی آخر ماه رجب این دعا را بخواند ۱۱ سال بر عمرش افزوده می‌شود؛ یعنی مجرَّدِ خواندنِ دعای مذکور چنین تاثیری دارد؛ اطلاق و عمومِ روایت هم روشن است که از جهات مختلف، بیانگرِ کلّیّتِ محتوای روایت -مخصوصاً علّیت و سببیّت تامّه‌ی آن- است. 🔸️ از لحاظ عقلی نیز چنین چیزی نه ذاتاً مُحال است و نه وقوعاً. 🔷️🔶️🔸️ نکته‌ی بسیار اساسی و مهمّ -غیر از اعتبار سندی و حدیثی و اعتبار اصولیِ چنین روایاتی- این است که با در نظرگرفتنِ و و همچنین عوامل و اسباب خارجی نیز این گونه سخنان و روایات دلالت بر این ندارد که هر کسی این دعا را بخواند یا مثلاً هر روز دو عدد سیب بخورد (آن چنان که بعضی پزشکان می‌گویند) قطعاً و حتماً و بدون هیچ امّا و اگری و حتی با وقوعِ هر اتّفاقی عُمرش دراز می‌شود، زیرا بسیار روشن است که عُمر کوتاه و دراز وابسته‌ی به ده‌ها و صدها عامل و علّت است که برآیند آن در مورد فردی می‌شود عُمرِ ۱۰ساله، و در مورد فرد دیگری می‌شود عُمرِ ۳۵ساله، و در مورد فرد سومی می‌شود عُمرِ ۹۵ ساله، حتی اگر هر سه بر خواندنِ این دعا در جمعه‌ی آخر رجب مداومت داشته‌اند. بنا بر همین مطلب، طولانی‌نبودنِ عمرِ خودِ حضرات معصومان (علیهم السلام) و مثلاً مومنانی که مداومت بر این دعاها داشته‌اند به این علّت است که به خاطر عوامل و اسباب دیگری عمرشان کوتاه می‌شده است، مانند خباثت و رذالتِ دشمنان که به خودیِ خود می‌تواند عاملِ کوتاه‌شدنِ عمرِ اهل بیت (علیهم السلام) باشد، یا مانند دیگر عوامل نسبت به مومنان. 🔶️🔷️🔹️ در پایان در خصوصِ روایتِ موردِ بحث باید گفت -حتی با بی‌اعتباریِ آشکارِ این روایت، و با توجه به آنچه بیان کردیم- نمی‌توانیم علّیّت و سببیّتِ تامّه‌ی خواندن آن دعا را انکار کنیم، زیرا ما معیار و سنجه‌ای مُتقن و مُحکم نداریم که بتوانیم در میان صدها سبب و عاملِ گوناگون و شناخته و ناشناخته علّیّت و سببیّتِ خواندنِ چنینِ دعایی را نه ردّ کنیم و نه اثبات کنیم. پس، اگر روایتِ مذکور دارای اعتبارِ حدیثی و اصولی باشد -که البته نیست- باید خواندن چنین دعایی را در کنار صدها عامل و مؤثِّر دیگر قرار داد. و اگر معتبر و قابل اِسناد نیست باید رجاءاً و به امید ثواب بخوانیم و از خداوند کریم طولِ عُمر بخواهیم، و کاری با علّیّتِ خارجی و واقعیِ آن نداشته باشیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee