eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
338 دنبال‌کننده
366 عکس
80 ویدیو
219 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد بزرگوار بنده (دام ظله) از استادشان مرحوم آیت الله سید ابراهیم علم الهدی -که ابرز و اعلم شاگردان مرحوم آیت الله العظمی میلانی بودند- نقل می کردند که مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین اصفهانی صاحب نهاية الدراية روزی در درس در حضور شاگردان بزرگ خود که بسیاری از آنها از مراجع و اساطین حوزه های علمیه نجف شدند فرموده بودند: آسید محمد هادی دقیق ترین شاگردان من است. رضوان الله تعالی علیهم...
🔳 سوال بسیار مهم برادر عزیزم آقای جواد مختاری از دانشجویان ارشد دانشگاه رضوی مشهد 🔳 ❓متن سوال: سلام علیکم! امکانش هست در مورد ارتباط علم اصول و تفسیر کمی توضیح بدید که مثلا برای کسی که میخاد در بحث تفسیر کاری انجام بده اصول و فقه چقدر لازمه و اینکه آیا با توجه به فرصت های محدود با صرف حلقات میشه سواد اصولی خودش رو به حدی برسونه که در برداشت های قرآنی دچار انحراف نشه؟ و در مورد فقه چطور؟ @fegh_osoul_rafiee
جایگاه تفسیر قرآن و نقش اجتهاد در اصول و فقه در تفسیر.mp3
25.16M
پاسخ به سوال👆👆👆👆 ❎ جایگاه تفسیر قرآن و نقش اجتهاد در اصول و فقه در تفسیر @fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز! بی مایه فطیره. بدون سواد کافی و ملّایی در علم و اجتهاد و همین اصول و بیع و صلات و حج نمیشه مثل طباطبایی و مطهری و جوادی و مصباح و امثال این بزرگان به قرآن خدمت عظیم کرد؛ این از این. اما تبلیغ و بیان معانی و مفاهیم آیات قرآن در سطوح نازل برای مردم و محور قرار دادن قرآن در سخنرانیها و منابر کمترین کاری است که باید کرد؛ مثل معلم زحمتکش و مخلص قرآن آقای قرائتی بزرگوار حفظه الله. امان از دوستان طلبه ای که بر روی منابر حتی اشاره ی به آیه ای نمی کنند و منبرشان حتی بویی از قرآن ندارد... بر عکس بر روی منابر تا دلشان بخواهد روایات غیر معتبر و بعضا کذب نقل می کنند و سر و ته سخنشان داستان سرایی و قصه گویی است و در انتها هم رفع تمام مشکلات مردم را با ذکر سه صلوات و خواندن چهار قُل حل شده می دانند، و با هیجان و رجاء به ثوابهاي دهان پر کُن از نمازها و اذکار چنین و چنان می گویند و... اما دریغ از بیان معارف حقه ی مکتب اسلام و امامیه که قرآن و روایات معتبر و نورانی اهل بیت علیهم السلام و سیره ی تاریخی صدر اسلام مالامال از درس های بزرگ و عمیق آن است... @fegh_osoul_rafiee
یکی از اشکالات ما طلبه ها اینه که خیلی زود احساس وظیفه می کنیم، و جالبه بر حسبِ همان احساسِ وظیفه ی عجولانه و ناپخته همیشه سرِ تحصیل و اجتهاد را می بُریم... ای کاش غیر از دورانِ حضور علامه طباطبایی در تبریز و قم و اشتغال ایشان به فلسفه و تفسیر، نگاهی به دورانِ تحصیل ایشان در نجف و اشتغال به فقه و اصول ایشان هم بیندازیم... ای کاش غیر از دورانِ حضور شهید آیت الله مطهری در تهران و تدریس و سخنرانی در دانشگاه تهران و حسینیه ارشاد، نیم نگاهی به دورانِ تحصیل ایشان در قم و حضور ایشان در درس فقه و اصول امام و سفرهای تابستانی ایشان به بروجرد برای درک محضر علمی آیة الله بروجردی هم بیندازیم... ای کاش دورانِ تحصیل پرتلاش و کوشش آیت الله مصباح یزدی را در درس فقه و اصول امام و آیت الله بهجت نیز مطالعه کنیم و درس بگیریم... ای کاش بدانیم آیت الله جوادی آملی در دوران تحصیل از مقرّران درس های حج و صلات آیت الله محقق داماد بوده است و یک دوره کامل درس اصول را محضر امام گذرانده و به زبان عربی تقریر کرده است... اگر قرار بر این بود که این بزرگان مثل برخی از ما طلبه ها عجولانه و ناپخته احساس وظیفه کرده و درس و بحث را رها کنند و بدون توشه ی کافی به راه بزنند، امروز نه اثری از طباطبایی و المیزان بود و نه کتابهای وزینی از مطهری و نه تراث عظیمی از جوادی آملی و مصباح يزدى...
5-حلقه ثالثه-ادله محرزه-رفیعی-14020519.mp3
35.89M
🎤 تدریس "الحلقة الثالثة" 📱درس مجازی تابستانی 📚 الأدلة المحرزة 📎 مقدار ما يثبت بدليل الحجية 📌 توضیح مداليل مطابقی و مدالیل التزامی. 📌 توضیح لازم غیر بیّن و بیّن بالمعنی الاعم و بالمعنی الاخص. ❎ جلسه ۵ 📆 ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee
تنها توصیه ی حیاتی و ضروری که باید برادرانه خدمت دوستان طلبه ی بزرگواری که به هر دلیلی قصد دارند مسیر تحصیل و خدمت طلبگی رو از مسیری غیر از مسیر اجتهاد ادامه بدهند عرض کنم این است که طلبه ای که در تبلیغ یا رشته ای تخصصی کار می کند ارتباط علمی با فقه و اصول را تا چند سال حفظ کند تا سواد حداقلی نسبت به اصول و فقه رو کسب کرده باشد. در اصول، کتاب حلقات شهید صدر، و در فقه یک جلد از کتاب مکاسب یا بیع شیخ انصاری می تواند تا حد زیادی این نقص را جبران کند. دوستانی که مشغول به امر منبر و سخنرانی هستید! عزیزانی که قصد ورود به آموزش و پرورش را دارید! بزرگوارانی که قصد ورود به رشته های تخصصی را دارید! طلبه های دغدغه مندی که قصد امامت جمعه یا حتی جماعات را دارید! عزیزانی که عاشق کار بر روی قرآن یا نهج البلاغه هستید! و...! خودتان را تا رسیدن به سوادِ حداقلی در فقه و اصول، از این دو علم منقطع نکنید.
یا علی بن موسی الرضا...
6- حلقه ثالثه-ادله محرزه-رفیعی-14020523.mp3
34.06M
🎤 تدریس "الحلقة الثالثة" 📱درس مجازی تابستانی 📚 الأدلة المحرزة 📎 مقدار ما يثبت بدليل الحجية 📌 توضیح مبنای مرحوم نایینی در فرق بین اماره و اصل عملی، و استفاده ی ایشان از این مبنا برای اثبات حجیت مثبَتات و مدالیل التزامی در اماره و عدم حجیت آن در اصول عملیه. 📌 بیان مبنای مرحوم شهید صدر در فرق بین اماره و اصل عملی و اثبات حجیت مدالیل التزامی در اماره و عدم آن در اصل عملی. ❎ جلسه ۶ 📆 ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee
📚 مرحوم نائينى در فوائد الأصول (ج٣/ص١٦) مى نويسد: ... يجتمع في القطع جهات ثلاث: الجهة الأولى: جهة كونه صفة قائمة بنفس العالم... . الجهة الثانية: جهة إضافة الصورة لذي الصورة و هي جهة كشفه عن المعلوم و محرزيته له و إرائته للواقع المنكشف... . الجهة الثالثة: جهة البناء و الجري العملي علي وفق العلم... . 📌 سپس در ادامه در توضيح كيفيت جعل «أمارات» در ص۱۷ می نویسد: ثم إن المجعول في باب الطرق و الأمارات هي الجهة الثانية من جهات العلم... المجعول هو الطريقية و الوسطية في الإثبات و الكاشفية عن الواقع أي تتميم الكاشفية بعد ما كان في الطرق و الأمارات جهة كشف في حد أنفسها، غايته أن كشفها ناقص و ليس ككاشفية العلم... . 📌 همچنین در توضیح کیفیت جعل «اصول عملي تنزیلی» (اصول عملی مُحرِز) مانند استصحاب در ص۱۹ می گوید: و أما المجعول في باب الأصول التنزيلية فهي الجهة الثالثة من العلم، و هو الجري العملي و البناء العملي على الواقع من دون أن يكون هناك جهة كشف و طريقية. 📌 و در ص١١٢ نسبت به «اصول غير تنزيلي» (اصول عملي صرف) مانند برائت می گوید: فإن المجعول فيها ليس الهوهوية و الجري العملي علي بقاء الواقع، بل مجرد البناء على أحد طرفي الشك من دون إلقاء الطرف الآخر و البناء على عدمه... . @fegh_osoul_rafiee
📚 یکی از مبانی مهمّ شهید صدر، تفسیر و توضیح ایشان از حقیقتِ حکمِ ظاهری است. هر جایی که مکلف علم ندارد یعنی شک و تردید دارد، و تردید نیز حداقل دو طرف مشکوک خواهد داشت. این که مکلف در حالت تردید بین دو مشکوک چه باید بکند جز به دست شارع قابل حلّ نیست؛ آن حکمی که شارع برای حالت شک و تردید مکلف بیان می کند حکم ظاهری است. شارع در مقام جعل حکم ظاهری گاه در بین دو مشکوک، آن مشکوکی را ترجیح داده و به عنوان وظیفه ی مکلف قرار می دهد که برای مکلف احتمال و گمان قوی تری ایجاد می کند، مانند جایی که خبر ثقه دلالت بر یکی از دو طرف می کند؛ این حکم ظاهری همان اماره است. و گاه شارع هیچ نگاهی به قوت احتمال و کاشفیت یکی از دو طرف نداشته و تنها به مصلحت و اهمیتِ یکی از دو طرف و قوت محتمَل در یکی از دو مورد نگاه کرده حکم ظاهری را بر طبق همان جعل می کند، مانند جایی که شارع در هنگام شک بین اباحه و حرمت، جانب اباحه را ترجیح می دهد. و این همان اصل عملی است. این ترجیح و جعل حکم ظاهری به هر دو نحوی که گفته شد همان مبنای مهم شهید صدر است که خود ایشان به تعبیر می کند. @fegh_osoul_rafiee
7-حلقه ثالثه-تبعیة الدلالة الالتزامية-رفیعی-14020528.mp3
37.91M
🎤 تدریس "الحلقة الثالثة" 📱درس مجازی تابستانی 📚 الأدلة المحرزة 📎 تبعية الدلالة الالتزامية للدلالة المطابقية ❎ جلسه ۷ 📆 ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ @fegh_osoul_rafiee