eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
347 دنبال‌کننده
388 عکس
80 ویدیو
220 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
27-حلقه ثالثه-رفیعی-شبهةتنجزالواقع-14020224.amr
3.87M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 شبهة تنجز الواقع المشكوك 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۲۷ 📆 ۲۴ اردیبشهت ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
شکی نداریم شاگردی در مکتب امام جعفر بن محمد صادق (علیهما السلام) از بالاترین عنایات و الطاف حق تعالی به ماست؛ ظاهراً شُکر این لطف و عنایت جز با تلاش شبانه روزی در راه اندیشیدن، فهم، تبیین و تبلیغ معارف «قرآن»، «سنت» و «عقل» انجام شدنی نیست. قدر شغل طلبگی که چون رسالتی الهی بر دوش ماست را بدانیم. فرصتها زودگذر است...
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
28-حلقه ثالثه-رفیعی-امارات و اصول-14020225.amr
4.08M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 الأمارات و الأصول 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۲٨ 📆 ۲٥ اردیبشهت ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 الأمارات و الأصول 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۲٨ 📆 ۲٥ اردیبشه
📚 مرحوم نائينى در فوائد الأصول (ج٣/ص١٦) مى نويسد: ... يجتمع في القطع جهات ثلاث: الجهة الأولى: جهة كونه صفة قائمة بنفس العالم... . الجهة الثانية: جهة إضافة الصورة لذي الصورة و هي جهة كشفه عن المعلوم و محرزيته له و إرائته للواقع المنكشف... . الجهة الثالثة: جهة البناء و الجري العملي علي وفق العلم... . 📌 سپس در ادامه در توضيح كيفيت جعل «أمارات» در ص۱۷ می نویسد: ثم إن المجعول في باب الطرق و الأمارات هي الجهة الثانية من جهات العلم... المجعول هو الطريقية و الوسطية في الإثبات و الكاشفية عن الواقع أي تتميم الكاشفية بعد ما كان في الطرق و الأمارات جهة كشف في حد أنفسها، غايته أن كشفها ناقص و ليس ككاشفية العلم... . 📌 همچنین در توضیح کیفیت جعل «اصول عملي تنزیلی» (اصول عملی مُحرِز) مانند استصحاب در ص۱۹ می گوید: و أما المجعول في باب الأصول التنزيلية فهي الجهة الثالثة من العلم، و هو الجري العملي و البناء العملي على الواقع من دون أن يكون هناك جهة كشف و طريقية. 📌 و در ص١١٢ نسبت به «اصول غير تنزيلي» (اصول عملي صرف) مانند برائت می گوید: فإن المجعول فيها ليس الهوهوية و الجري العملي علي بقاء الواقع، بل مجرد البناء على أحد طرفي الشك من دون إلقاء الطرف الآخر و البناء على عدمه... . @fegh_osoul_rafiee
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
در مساله سوم (ج٢/ص٣٨٤) مرحوم شيخ چند نکته را می گوید که به رغم توضیحات مطرح شده در درس برای برخی دوستان عزیز ابهام وجود دارد که باید چند نکته را یادآور شویم: 📌 نکته ۱: شرط ورود به مساله ی سوم (زیادت سهوی) آن است که «زیادت عمدی» را مبطل و مفسد بدانیم؛ پس پیش فرض ما در مساله ی سوم آن است که زیادت عمدی قطعا مبطل است تا بتوانیم با این مبدا تصدیقی بحث «زیادت سهوی» را آغاز کنیم. 📌 نکته ۲: مرحوم شیخ بر اساس مبنای «شماره تلفن» و «سویچ و ماشین بدون بنزین» (دو کلیدواژه ی ما در درس) هیچ فرقی بین عمد و سهو قائل نيست و بر اساس پیش فرض در نکته ی قبل می گوید: «حکمه البطلان و وجوب الاعادة». 📌 نکته ۳: مرحوم شیخ در نتیجه گیری می گوید: «فثبت من جمیع المسائل... دون زيادته»؛ یعنی اصل در احکامِ ثبوتیِ «جزء» آن است که ترکِ آن (چه سهو و چه عمد) مُبطل و مُفسد مرکب است، اما زیادکردنِ آن مبطل و مفسد نیست؛ زیرا زیادت سه صورت داشت که در صورت اول (قصد جزئيت مستقل) كه در مساله ی دوم (ج۲/ص۳۷۱) بیان شد بطلان عبادت قطعی است، اما این وجه بسیار کم اتفاق می افتد که نمازگزار غیر از اجزائى را که خداوند جعل کرده است از پیش خود اجزاء مستقل دیگری را بخواهد به عبادت اضافه کند و تشریع و بدعت ایجاد کند؛ از این رو، این صورت در زیادت عمدی مد نظر مرحوم شیخ نیست، و در دو صورت دیگر «زیادت عمدی» (ج۲/ص۳۷۱) نیز شیخ قائل به صحت شدند، پس اگر ما باشیم و زیادت سهوی دلیلی بر بطلان عبادت با زیادت سهوی نیست، زیرا زیادت عمدی اش مُبطل نیست، پس زیادت سهوی اش قطعا مُبطل نخواهد بود. پس حکم ثبوتی جزء این است که اگر ترک شود مبطل و مفسد است و اگر زیاد شود مبطل نیست؛ به دیگر بیان، اگر ما یک مرکب ده جزئى را در مقام ثبوت فرض کنیم اگر جزئى از آن کم شود قطعا فاسد خواهد شد و اگر به صورت «مجموع» و «بدل» زیاد شود فاسد نیست و زیادت سهوی اش هم مبطل نخواهد بود. @fegh_osoul_rafiee
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
موفقیت در هر ساحتی از ساحات عالَم طلبگی (چه در علم و چه در کار تبلیغ) بعد از دوران تحصیل علوم عمومی یعنی اصول و فقه -که مهمترین علوم اسلامی هستند- بدون تردید به «تمحّض» و «تمرکز» در تنها «یک» یا در نهایت «دو» امر بستگی دارد. دوران ذوالفنونی و چندتخصّصی گذشته است؛ امروزه علامه شدن هم در فقه و هم در تفسیر و هم در فلسفه و هم در تاریخ و هم در کلام و هم در ریاضی و هم در نجوم و هم در منبر و هم در امامت جمعه و امامت جماعت و... معنا ندارد؛ چیزی شبیه یک شوخی است. باید روزها و شبها تامل و تفکر کنیم که آن یک یا دو چیزی که قرار است حاصل تمام عمر طلبگی ما باشد چیست... باید «نقطه زنی» کرد، مانند علامه امینی در الغدیر، علامه طباطبایی در المیزان، آیت الله خویی در فقه و اصول و تربیت شاگردان فراوان، علامه عسگری در کلام و عقاید و... .
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
«اصول» و «فقه» مهم ترین علوم اسلامی اند؛ اگر هدفِ کار در هر علمی از علوم اسلامی -حتی فلسفه ی اسلامی- را دارید قطعا نیاز به ابزار شناخت دین یعنی اصول و فقه دارید. «اصول» منطق کشف معارف دین از کتاب، سنت و عقل است؛ بدون یادگیری و ملّایی در علم اصول، عملاً ارتباط ما با منابع کشف دین قطع می شود. چگونه کسی که اصول را نیاموخته است و مهارت اصولی ندارد می تواند تعارض بین روایات را که در اکثر مسایل دینی امری اجتناب ناپذیر است حل کند؟! چگونه می تواند به برآیند کار علمی خود پسوند «اسلامی» بدهد؟! آیا کلامش حجت و معتبر است؟! «فقه» نیز از این جهت بسیار مهم است که تنها علمی است که بیش از هزار سال تاریخ استنباط و اجتهاد دارد. کدام علم از علوم اسلامی مانند فقه از چنین پشتوانه ی عظیم و غنی علمی و اجتهادی برخوردار است؟! در کدام علم از علوم اسلامی تا این اندازه با آیات، روایات، اقوال، متعارضات و... کار شده است و ورز پیدا کرده است؟! ظاهراً راه فراری از «اصول» و «فقه» نیست...
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
31-حلقه ثالثه-رفیعی-14020231.amr
2.93M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 الأمارات و الأصول 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۳۱ 📆 ۳۱ اردیبشهت ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
32-حلقه ثالثه-رفیعی-14020301.amr
3.36M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 التنافی بین الاحکام الظاهریة 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۳۲ 📆 ۱ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۳ خرداد ۱۴۰۲
33-حلقه ثالثه-رفیعی-14020302.amr
4M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 وظيفة الأحكام الظاهرية 📔 التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۳٤ 📆 ٣ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۳ خرداد ۱۴۰۲
34-حلقه ثالثه-رفیعی-14020303.amr
4.26M
🎤 "دروس فی علم الأصول" 📚 الحلقة الثالثة 📔 التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية 📔 القضية الحقيقية و الخارجية للأحكام 🏫 دانشگاه رضوی ❎ جلسه ۳٤ 📆 ٣ خرداد ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح @fegh_osoul_rafiee
۳ خرداد ۱۴۰۲
📚 یکی از مبانی مهمّ شهید صدر، تفسیر و توضیح ایشان از حقیقتِ حکمِ ظاهری است؛ ایشان حکم ظاهری (حجیت) را در حقیقت می داند؛ به این معنا که شارع زمانی که می بیند مکلف حکم واقعی را نمی داند هر کاری از دستش برای مکلف بر می آید باید انجام دهد تا مکلف مصالح واقعی را درک، و از مفاسد واقعی دوری کند، پس باید برای حالت شکّ و تردید مکلف چاره ای کند؛ از این رو، خودِ شارع در همان چارچوب حالت شک و تردید مکلف و با توجه به مشکوکات و محتملاتِ در ذهن او ملاکات و مبادی را به بوته ی سنجش اهمّ و مهمّ می برد و ملاکی که آن را اهمّ تشخیص می دهد همان را حجت قرار می دهد. @fegh_osoul_rafiee
۶ خرداد ۱۴۰۲