eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
552 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه : اين تفکرات انحرافی و التقاطی و خون ریزی های بین مسلمین و جولان تفکر وهابی و داعشی، به خاطر کم توجهی به عرصه های کلامى و فلسفی در حوزه است. https://www.instagram.com/p/Bc5HuHolpqo/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=vsp4bdw2qzo5@feghheakbar
1_37967630.mp3
2.38M
📆به مناسبت روز دانشجو 📚مصیبت بزرگ؛ تفکر ترجمه‌ای📚 ❌ تفکر ترجمه ای رایج در دانشگاه ها ♦️ کانال حاکمِ حکیم: 💠 @hakeme_hakim
استاد : آیت الله العظمی شخصیت جامعی است و به عقیده بنده، علامه حلّی زمان ماست. @khosropanah_ir@feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد #خسروپناه: آیت الله العظمی #سبحانی شخصیت جامعی است و به عقیده بنده، علامه حلّی زمان ماست. @k
⚜️آیت الله العظمی سبحانی شخصیت جامعی است و به عقیده بنده، علامه حلّی زمان ماست. استاد : ایشان هم نزد علامه فلسفه خوانده و نزد آیت الله العظمی بروجردی و (ره)، فقه و اصول را فرا گرفته و علاوه بر این تالیفات گسترده ای در زمینه تاریخ داشتند لذا آثارشان حاکی از این است که در فقه، اصول، فلسفه، ، کلام و تاریخ و حتی در مسائل ورود پیدا کردند درواقع به صورت جامع و گسترده به تبیین این مباحث اقدام کردند و درواقع به نظر من مرجعیت اگر بخواهد تاثیرگذاری واقع بینانه داشته باشد و تنها براساس آگاهی فقهی، اصولی و رجالی نباشد باید از یک برخوردار باشد مرجعیت همیشه زیرسایه امام زمان(عج) شکل می گیرد لذا کسانی که شب و روز تلاش می کنند تا مرجع شوند، هیچگاه مرجعیت پیدا نمی کنند اما علما و بزرگانی که دنبال مرجعیت نیستند، خداوند مرجعیت را به همان ها اعطا می کند؛ آیت الله بروجردی یا حضرت امام یا آیت الله سیستانی دنبال مرجعیت نبودند بلکه با اصرار مردم مرجعیت را پذیرفتند. امثال آیت الله اراکی و آیت الله بهجت دنبال مرجعیت نرفتند بلکه مرجعیت به سراغ آنها آمد بنابراین می توان کشف کرد که حافظ اصلی مرجعیت در حوزه ها هم حضرت ولی عصر(عج) است و ان شاء الله در آینده هم، این روند ادامه پیدا می کند و مرجعیت از آن انسانهای وارسته، دقیق و دارای سجایای اخلاقی خواهد بود. این مرجع تقلید قبل از اذان صبح به دفتر خود می روند و نماز شب را می خوانند، سپس نماز صبح را اقامه می کنند و بعد نماز قضا برای والدین خود می خوانند و سپس مشغول مطالعه و درس می شوند. بعد از آن به موسسه امام صادق می روند، سپس نماز ظهر را در حرم اقامه می کنند، و بعد مشغول فعالیتهای علمی می شوند تا شب که نماز شب را در دفتر خود می خوانند و سپس به منزل می روند. درواقع زندگی ایشان بیشتر وقف کارهای علمی می شود. آیت الله شخصیتی ساده، بی تکلف و بی آلایش هستند و به جرات می گویم در این ۳۰ سال که محضر ایشان می رسیدم واقعا ساده زیستی را در شخصیت، رفتار و ارتباطات ایشان می توان مشاهده کرد. زندگی مادی ایشان هم بسیار بسیار ساده و در حدّ متوسط به پائین جامعه است. شبی محضر ایشان رسیدم، دَر زدم و خود ایشان دَر را باز کرد، ایشان پشت میز خود نشستند، سئوال کردم شما مشغول چه کاری هستید؟ پاسخ دادند: «امروز صبح از وزارت ارشاد شبهه ای در مورد وهابیت برای من فرستادند. مشغول پاسخ به این شبهه هستم تا فرداصبح تحویل آنها دهم». گفتم: استاد! این نوع شبهاتی که معمولی و ساده است و شاگردان هم می توانند پاسخ دهند چرا به شاگردان نمی دهید و وقت خود را صرف مسائل مهمتر نمی کنید؟ ایشان پاسخ دادند: «هرکدام از شاگردان گرفتار هستند و ممکن است با تاخیر پاسخ دهند و عده ای بر اثر این تاخیر گمراه شوند». این دغدغه دینداری ایشان برای من واقعا درس آموز بود و من همان لحظه خم شدم و پای ایشان را بوسیدم. 🍃 کانال استاد خسروپناه: 🌐 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_38030118.mp3
27.88M
⭕️میزگرد جایگاه علوم عقلی در حوزه علمیه 🔰با حضور: استاد و استاد _ خبرگزاری رسا 🍃 کانال استاد خسروپناه: 🌐 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می شود گرفت ( حوزه های علمیه اگر محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد بلکه نحله خواهند آورد ) علامه : با انقلاب اسلامی ایران به رهبری رحمة اللّه علیه، ضرورت آشنایی با بسیاری از علوم اسلامی که فلسفه نیز از آنهاست، آشکار شد. به عنوان نمونه می‌توان چنین اشاره نمود که دفتر تبلیغات اسلامی کتابی را ترجمه کرده بود و نسخه‌ای از آن را برای ما فرستاد، تا پاسخ داده شود. گفتند: از این اثر ۵۰ نسخه برای خواص فرستاده شده تا پاسخ دهند. اگر این کتاب منتشر بشود و پاسخی به آن داده نشود، شما شرعاً مسئولید. من آن کتاب را خواندم و دیدم که از صدر تا ساقه پر از شبهه نسبت به دین است. بعضی از کارهای حوزوی‌ام را تعطیل کردم و دوستان خصوصی را برای تبیین براهین اثبات خدا و ردّ این کتاب دعوت کردم. طولی نکشید که معلوم شد که بازار، نه تنها از این کتاب پر شده، که چند کتابِ شبهه دیگر نیز تدوین شده و به بازار آمده است. دفتر محترم تبلیغات احتمال نمی‌داد که شبهات موجود در کتاب مزبور به این زودی فراگیر شود. در حالی که دشمن در کمین بوده و هست. و ده‌ها کتاب دیگر که پر از شبهه درباره دین است، به بازار عرضه شد. این ها منتظر بودند جنگ تمام شود و امام ارتحال کند تا تهاجم فرهنگی و مذهبی خود را شروع کنند. مستحضرید که نمی‌شود دین را با صِرفِ دستورالعمل و اخلاق نگه داشت؛ زیرا شبهه یک ویروس است. با اخلاق نمی‌شود جلوی ویروس را گرفت. جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می‌شود گرفت. فلسفه، هم قدرت جذب دارد، هم قدرت دفع. خطر این شبهه‌ها و ویروس‌ها پیدایش نحله است. بیان مطلب این است که شما ملل و نحل ابن حزم را که می‌بینید، دو جلد است. ملل و نحل شهرستانی هم دو جلد است. یک بخش ملل و یک بخش نحل. ملل را انبیا آورده‌اند و نحل را شبهه‌افکنان، در برابر انبیا آورده‌اند. پاره‌ای از نحله‌ها، علمی است و صبغه نظر دارد. خیلی از این ها سابقه مذهبی دارد. حوزه‌های علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری می‌کند و به دفاع از ملت برمی‌خیزد، حوزه علمیه‌ای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد. 🍃 بایسته‌های نشریات حوزوی از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حضرت #امام_خمینی آیت الله العظمی #بهجت ✅ @feghheakbar
شهید علامه #مطهری: لذا اثرش از سبیل گوینده بالاتر نمی رود ... ✅ @feghheakbar
🔴 وقتی مایه علمی نباشد صاحب شبهه را تکفیر می کنیم 🔴 اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است آیت الله (در دیدار جمعی از اعضای کمیته کرسی های آزاد اندیشی) : آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده و خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم. نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد. پیامبر اکرم می فرماید: «طلب العلم فریضه» این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است. اگر خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ... 🌺 اللهم افتح لنا فتحا یسیرا ... بوجهك الکریم یا وهّاب ...
#ارسالی_اعضا 🔻🔻امروز آقای روحانی به عنوان طرفداری از مردم و آثار سوء نپیوستن به برخی کنوانسیون ها برای مردم کشور، به علمای منتقد cft توهین کرد ❗️❗️ که شما از اسلام چه می فهمید❗️❓ 🔻🔻حوزه نمی خواهد بیدار شود❓ 👈 اون روزی که گفت کی گفته موسیقی حرامه کسی تو حوزه اقدامی نکرد 👈 وقتی گفت امام حسین ع هم رفت با شمر مذاکره کرد کسی تو حوزه صداش در نیامد 👈 وقتی ولی فقیه و رهبرمون را مسخره کرد که ادبیات منقلی داره کسی تو دهنش نزد 👈 اون وقتی که اسلامی شدن علوم رو مسخره کرد وبا تمسخر گفت قرآن تو ماشین بذاریم، اسلامی میشه، کسی مسخره نکرد 👈 اون روزی که آب خوردن مردم رو منوط به برجام ( بخوانید تسلیم و تسلط بیگانگان بر برخی امور کشور ) خواند، کسی صداش در نیومد 👈 یک عده طلبه هم که تو فیضیه به دفاع از آرمان های امام و انقلاب در آمدند – به خاطر یک کج سلیقگی عده ای - چنان سناریویی براشون درست کردند که دیگه کسی این کار را نکنه 🔻این در حالی است که توی دولت قبلی، طرح حضور زنان در ورزشگاه کافی بود تا برخی مراجع و حوزویان معظم موضع بگیرند❓ 🔻🔻آقایان علما، اصلا رئیس جمهور و مردم هیچ، حداقل به داد اسلام برسید ... http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 https://sapp.ir/tabyinir
حوزه علمیه تمدن ساز
#ارسالی_اعضا 🔻🔻امروز آقای روحانی به عنوان طرفداری از مردم و آثار سوء نپیوستن به برخی کنوانسیون ها ب
مدافعان ساحت مرجعیت در نامه انتقادی آیت الله یزدی به آیت الله شبیری کجایند؟ بسم الله از ساحت مرجعیت دفاع کنن
📛 هشدار مهم امروز رهبر انقلاب به مجموعه‌های گوناگون و جریان‌های سیاسی 📣 همه حواسشان را جمع کنند؛ ممکن است برای سال ۹۸ نقشه کشیده باشند! رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا: ملت ایران، #بیداری خود را حفظ کنند. اینکه آمریکایی‌ها گفتند در سال۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد؛ ممکن است در سال ۹۷ جنجال بکنند و نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواسشان را جمع کنند. آمریکا دشمن خبیثی است که دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است. #ما_باید_بیدار_باشیم. البته ما قوی‌تر هستیم و آن‌ها تا حالا کاری نتوانسته‌اند بکنند و بعد از این هم نمی‌توانند غلطی کنند. توصیه‌ی من به همه‌ی جوان‌ها و مجموعه‌های گوناگون و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند به دشمن پهلو ندهند و میدان را برای دشمن آماده نکنند. ۹۷/۹/۲۱
🔹پخش زنده نشست علمی "هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان" پنج شنبه 22 آذر 1397 ساعت 9 الی 12 از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی ✅ http://hekmateislami.com/?page_id=991 @mediahekmat
🍃 دفتر آیت الله العظمی #بهجت و آیت الله سعادت پرور با صدور بیانیه هایی، انتساب غفاری به عنوان شاگرد سلوکی این دو عارف را قویا رد کردند ... ✅ @feghheakbar
💎 برهان فطرت بر اساس تقریر عرفا؛ برهان و تقریری که #امام_خمینی در نامه به گورباچف از آن استفاده نمود 🔸 گروهی از عارفان مسلمان برهان فطرت را به گونه ای تبیین می کنند که اشکالات برخی از مستشکلین به آن وارد نباشد. آنان با بهره گیری از دو مقدمه زیر چنین نتیجه می گیرند که حتی آنان که صریحا خدا را انکار می کنند - بی آنکه خود بدانند - در جستجوی خدایند؛ الف) همه آدمیان در پی دستیابی به کمال مطلقند ب) کمال مطلق همان خداوند است. 🔸 امام خمینی در پیام تاریخی خود به رهبر اتحاد جماهیر شوروی با اشاره به این برهان می نویسد: ... اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامی، بیندازم. فقط به یكی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی كه سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره‌ای ببرند بسنده می‌كنم ... انسان در فطرت خود هر كمالی را به طور مطلق می‌خواهد. و شما خوب می‌دانید كه انسان می‌خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. پ ن: رجوع شود به کتاب کلام جدید دکتر حسن یوسفیان، صفحه ۸۹ تا ۹۶ ( با مطالعه روزی یک ساعت از این کتاب پرمغز و پر آدرس، می توان یک ماهه آن را به پایان برد) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: فاصله علمی #ابن_عربی از #شیخ_اشراق بسیار است و از صدرالمتألّهین کم نیست. خضوع زائدالوصف وی [ #ملاصدرا] نسبت به محی الدین، به طوری که در برابر هیچ حکیم و عارفی چنین تخضّعی ندارد، گواه بر مطلب است؛ چنان که بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایه‌گذار نامدار آن است. البته سهم صدرالمتألّهین از جهت برهانی کردن عرفان، همچنان محفوظ است . محی‌الدین در عین حرمت نهادن به عقل، او را برای نیل به معارف کافی نمی‌داند. و در «فص شعیبی» که پیرامون قلب بحث مبسوطی دارد، آیه ﴿إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب… ﴾  را شاهد عدم کفایت عقل می‌شمارد. گرچه در این کریمه قلب بر عقل تطبیق شد، لیکن منظور عقل روایی غیر از عقل فلسفی است؛ زیرا عقل روایی همان قلب عرفانی است؛ زیرا عقل فقط مفاهیم ضروری یا نظری حاصل از بدیهی را درک می‌کند و راهی به علم ذوقی، همانند درک شیرینی عسل، نیز طریقی برای رسیدن به علم سرّ که فوق علم ذوقی است، ندارد؛ گرچه برخی از اقسام علوم یاد شده با عقل تبیین می‌گردد. 📚 سرچشمه اندیشه، ج ۳  (مقالات فلسفی ) ، شرح نامه #امام_خمینی به گورباچف پ ن: این شرح رو حتما تهیه و مطالعه کنید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین #ابن_عربى ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین
💎 ديدگاه (در نامه به گورباچف) درمورد؛ و محيى الدین در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند: 🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب در اين زمينه، به نوشته هاى و - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، است نه ؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 🔸 و نيز به كتابهاى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است. 🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است از ، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 🔶🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين نام نمی برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد. 📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵ نکته۱: این نامه امام ،توسط آیت الله در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست. نکته۲: این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ... 🌺 اللهم افتح لنا فتحا یسیرا ... بوجهك الکریم یا وهّاب ... 🙏از دوستان عزیز التماس دعای واقعی دارم🙏
#رهبرمعظم انقلاب @howzeh_enghlab ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد 🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ ⭕️ محاسبه نفس 🍃 فاقد شیء (روح خدایی) ، معطی شیء (روح خدایی) نخواهد بود ✅ @feghheakbar
#اندیشکده_ضحی 🔶اندیشه ها و آثار استاد امین اسدپور ◾️تحول در حوزه ◾️تولید علم و تحول در علوم انسانی ◾️جریان شناسی فکری_علمی ایران معاصر ◾️صوت تدریس علم منطق،فلسفه،فقه و اصول ✔️لینک کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/3875799045C2196b94a8d