eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 وقتی مایه علمی نباشد صاحب شبهه را تکفیر می کنیم 🔴 اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است آیت الله (در دیدار جمعی از اعضای کمیته کرسی های آزاد اندیشی) : آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده و خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم. نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد. پیامبر اکرم می فرماید: «طلب العلم فریضه» این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است. اگر خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ... 🌺 اللهم افتح لنا فتحا یسیرا ... بوجهك الکریم یا وهّاب ...
#ارسالی_اعضا 🔻🔻امروز آقای روحانی به عنوان طرفداری از مردم و آثار سوء نپیوستن به برخی کنوانسیون ها برای مردم کشور، به علمای منتقد cft توهین کرد ❗️❗️ که شما از اسلام چه می فهمید❗️❓ 🔻🔻حوزه نمی خواهد بیدار شود❓ 👈 اون روزی که گفت کی گفته موسیقی حرامه کسی تو حوزه اقدامی نکرد 👈 وقتی گفت امام حسین ع هم رفت با شمر مذاکره کرد کسی تو حوزه صداش در نیامد 👈 وقتی ولی فقیه و رهبرمون را مسخره کرد که ادبیات منقلی داره کسی تو دهنش نزد 👈 اون وقتی که اسلامی شدن علوم رو مسخره کرد وبا تمسخر گفت قرآن تو ماشین بذاریم، اسلامی میشه، کسی مسخره نکرد 👈 اون روزی که آب خوردن مردم رو منوط به برجام ( بخوانید تسلیم و تسلط بیگانگان بر برخی امور کشور ) خواند، کسی صداش در نیومد 👈 یک عده طلبه هم که تو فیضیه به دفاع از آرمان های امام و انقلاب در آمدند – به خاطر یک کج سلیقگی عده ای - چنان سناریویی براشون درست کردند که دیگه کسی این کار را نکنه 🔻این در حالی است که توی دولت قبلی، طرح حضور زنان در ورزشگاه کافی بود تا برخی مراجع و حوزویان معظم موضع بگیرند❓ 🔻🔻آقایان علما، اصلا رئیس جمهور و مردم هیچ، حداقل به داد اسلام برسید ... http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 https://sapp.ir/tabyinir
حوزه علمیه تمدن ساز
#ارسالی_اعضا 🔻🔻امروز آقای روحانی به عنوان طرفداری از مردم و آثار سوء نپیوستن به برخی کنوانسیون ها ب
مدافعان ساحت مرجعیت در نامه انتقادی آیت الله یزدی به آیت الله شبیری کجایند؟ بسم الله از ساحت مرجعیت دفاع کنن
📛 هشدار مهم امروز رهبر انقلاب به مجموعه‌های گوناگون و جریان‌های سیاسی 📣 همه حواسشان را جمع کنند؛ ممکن است برای سال ۹۸ نقشه کشیده باشند! رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا: ملت ایران، #بیداری خود را حفظ کنند. اینکه آمریکایی‌ها گفتند در سال۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد؛ ممکن است در سال ۹۷ جنجال بکنند و نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواسشان را جمع کنند. آمریکا دشمن خبیثی است که دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است. #ما_باید_بیدار_باشیم. البته ما قوی‌تر هستیم و آن‌ها تا حالا کاری نتوانسته‌اند بکنند و بعد از این هم نمی‌توانند غلطی کنند. توصیه‌ی من به همه‌ی جوان‌ها و مجموعه‌های گوناگون و جریان‌های سیاسی این است که مراقب باشند به دشمن پهلو ندهند و میدان را برای دشمن آماده نکنند. ۹۷/۹/۲۱
🔹پخش زنده نشست علمی "هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان" پنج شنبه 22 آذر 1397 ساعت 9 الی 12 از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی ✅ http://hekmateislami.com/?page_id=991 @mediahekmat
🍃 دفتر آیت الله العظمی #بهجت و آیت الله سعادت پرور با صدور بیانیه هایی، انتساب غفاری به عنوان شاگرد سلوکی این دو عارف را قویا رد کردند ... ✅ @feghheakbar
💎 برهان فطرت بر اساس تقریر عرفا؛ برهان و تقریری که #امام_خمینی در نامه به گورباچف از آن استفاده نمود 🔸 گروهی از عارفان مسلمان برهان فطرت را به گونه ای تبیین می کنند که اشکالات برخی از مستشکلین به آن وارد نباشد. آنان با بهره گیری از دو مقدمه زیر چنین نتیجه می گیرند که حتی آنان که صریحا خدا را انکار می کنند - بی آنکه خود بدانند - در جستجوی خدایند؛ الف) همه آدمیان در پی دستیابی به کمال مطلقند ب) کمال مطلق همان خداوند است. 🔸 امام خمینی در پیام تاریخی خود به رهبر اتحاد جماهیر شوروی با اشاره به این برهان می نویسد: ... اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامی، بیندازم. فقط به یكی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی كه سیاسیون هم می‌توانند از آن بهره‌ای ببرند بسنده می‌كنم ... انسان در فطرت خود هر كمالی را به طور مطلق می‌خواهد. و شما خوب می‌دانید كه انسان می‌خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. پ ن: رجوع شود به کتاب کلام جدید دکتر حسن یوسفیان، صفحه ۸۹ تا ۹۶ ( با مطالعه روزی یک ساعت از این کتاب پرمغز و پر آدرس، می توان یک ماهه آن را به پایان برد) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: فاصله علمی #ابن_عربی از #شیخ_اشراق بسیار است و از صدرالمتألّهین کم نیست. خضوع زائدالوصف وی [ #ملاصدرا] نسبت به محی الدین، به طوری که در برابر هیچ حکیم و عارفی چنین تخضّعی ندارد، گواه بر مطلب است؛ چنان که بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایه‌گذار نامدار آن است. البته سهم صدرالمتألّهین از جهت برهانی کردن عرفان، همچنان محفوظ است . محی‌الدین در عین حرمت نهادن به عقل، او را برای نیل به معارف کافی نمی‌داند. و در «فص شعیبی» که پیرامون قلب بحث مبسوطی دارد، آیه ﴿إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب… ﴾  را شاهد عدم کفایت عقل می‌شمارد. گرچه در این کریمه قلب بر عقل تطبیق شد، لیکن منظور عقل روایی غیر از عقل فلسفی است؛ زیرا عقل روایی همان قلب عرفانی است؛ زیرا عقل فقط مفاهیم ضروری یا نظری حاصل از بدیهی را درک می‌کند و راهی به علم ذوقی، همانند درک شیرینی عسل، نیز طریقی برای رسیدن به علم سرّ که فوق علم ذوقی است، ندارد؛ گرچه برخی از اقسام علوم یاد شده با عقل تبیین می‌گردد. 📚 سرچشمه اندیشه، ج ۳  (مقالات فلسفی ) ، شرح نامه #امام_خمینی به گورباچف پ ن: این شرح رو حتما تهیه و مطالعه کنید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین #ابن_عربى ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین
💎 ديدگاه (در نامه به گورباچف) درمورد؛ و محيى الدین در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند: 🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب در اين زمينه، به نوشته هاى و - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، است نه ؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 🔸 و نيز به كتابهاى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است. 🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است از ، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 🔶🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين نام نمی برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد. 📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵ نکته۱: این نامه امام ،توسط آیت الله در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست. نکته۲: این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ... 🌺 اللهم افتح لنا فتحا یسیرا ... بوجهك الکریم یا وهّاب ... 🙏از دوستان عزیز التماس دعای واقعی دارم🙏