eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا اسلام نظام های سیاسی دارد؟.mp3
30.76M
💠پاسخ استاد به نظریه استاد جواد فاضل؛ ⚠️آیا اسلام نظام های سیاسی، اجتماعی و ... دارد یا خیر⁉️ 🌐 @khosropanah_ir
🔴 بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگین شد، ولی سکوت و توجیه کردند ... اما اگر به شخصی نقد وارد شد، آتش فشان شدند استاد (در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» دانشگاه فردوسی مشهد) : بیان حرف‌های بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه دارد در پایان دهه چهارم قضاوت‌های سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرف‌ها را می‌زدند امکان ترور آن‌ها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است. رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند، در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند، سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند و به تدریج هدف‌شان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان میشود. بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آن‌ها کردند. از دهه ۷۰ که جریان‌هایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کررده و سکولاریزه کردند، مقاله مینویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان می‌کنند. در حال حاضر نیز درون حوزه‌ها جریان‌هایی به طور علنی حضور دارند که طلبه‌ها نیز به دنبال آن‌ها بوده و تبلیغ می‌کنند. برخی جریانها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین می‌کنند اما هیچ کس اعتراضی نمی‌کند اما اگر نقدی به کسی وارد شود می‌شود. قبل از انقلاب، چند روحانی می‌توانستند نامه بنویسند اما اکنون ده‌ها مجله تخصصی قابل عرضه در جهان وجود دارد. پیشرفت‌ها فوق‌العاده و قوی‌ترین حوزه شیعه و اسلامی در جهان بوده اما حوزه در مقایسه با بیرون، واقعیت‌ها و سوالات، خلاها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و سنگرها خالی است. بخشی زحمت خالصانه می‌کشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند. ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : نهضت امر به معروف و نهی از منکر را سرکوب نکنید؛ نه در فیضیه قم، نه در دانشگاه، نه در جامعه و نه در نماز جمعه
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگین شد، ولی سکوت و توجیه کردند ... اما اگر به شخصی نقد وارد ش
_ در مورد این بیانات استاد ازغدی، بنده چند نمونه ی ملموس و عینی رو سراغ دارم ... دوستان میتونن مثال هایی رو ذکر کنند و به شخصی بنده ارسال کنند، تا در کانال گذاشته بشه 🔸 برای دین 🔸 برای اشخاص
سلام و ادب جریان طرد شهید مطهری توسط آیت الله بروجردی و نقش بیوت مراجع در این مسائل را منتشر کنید تا همگان بدانند این قصه پر غصه همچنان ادامه دارد و رحیم پور ها باید همچنان قربانی بشوند.
حوادث چند ماه اخیر در بخشی از حوزه نشان داد که خطر بزرگی وجود دارد و آقایان اصلا ظرفیت شنیدن انتقاد ندارند و خدای ناکرده حوزه مسیر کلیسا را در پیش خواهد گرفت....که ان شا الله با بیداری فضلای جوان حوزه هرگز چنین مباد.
💎 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی : یکی دیگر از ویژگی های حضرت امام این بود که اگر تشخیص می دادند که با اجرای کاری و برنامه ای به مقصد و قرب الهی می رسند، ملاحظه خشنودی مردم و یا ناخشنودی آنان را نمی کردند و ملامت ملامتگران تردیدی در اراده الهی ایشان ایجاد نمی کرد. در اوایل مبارزات که اعلامیه های متعدد، متعاقبا از ایشان صادر می شد، یکی از علمای تهران توسط بنده پیامی برای حضرت امام به قم فرستاد، به این مضمون: چون حضرت عالی در عداد مراجع و صاحبان رساله هستید، زیبنده شما نیست این اندازه اعلامیه بدهید، قدری آنها را کم کنید. بنده پیام را به امام تقدیم کردم. ایشان فرمودند: «سلام مرا به ایشان برسانید، بگویید من نمی خواهم مرجع شوم، می خواهم به وظیفه عمل کنم». #امام_خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #رحیم_پور_ازغدی: روحانیی كه وضعيت زندگی اش، از سطح متوسط به پايين جامعه بالاتر باشد، "اصل وجودش" خيانت به تشيع است، ولو این که ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ عضویت در کانال "صوت فلسفه اسلامی":👇👇👇 https://t.me/s_feghheakbar ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
_ کتاب "وجود خدا" _ اثر ریچارد سوئین برن (فیلسوف خداباور) _ ترجمه دکتر محمدجواد اصغری ( هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع)
آیت الله العظمی #سبحانی: ... آیا این حق شناسی است؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد آملی: در هر شخصی یک حجمی از بازیگوشی و بازیگری و ... وجود دارد. و این حجم بلاخره باید در طول عمر، تخلیه بشه؛ پس سعی کنید کودکانتان در همان بچگی و کودکی اون حجمشون خالی بشه ... (البته نه در بی ادبی) وگرنه بلاخره در سنین بالا به یک شکلی به صورت ناجور میزنه بیرون ... کما اینکه در برخی از ۵۰ ساله ها، شیطنت یا کمبود یا عقده ی خودنمایی و دیده شدن یا وحشیگری و ... مشاهده میشه پ ن۱: بنابراین عزیزانی که در ۲ سالگی چادر مشکی سر دخترشون میکنن، قدری بیشتر تامل بفرمایند پ ن۲: ورزش و کوهنوردی و شنا و کونگ فو و ... را برای کودکان و نوجوانانتان فراهم کنید.
#رهبرمعظم انقلاب: می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و #فلسفه_دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه #طباطبایی از زبان #رهبرمعظم انقلاب #رهبرمعظم انقلاب: 🔶 در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «#طباطبایی» مخالفت می شد. می دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و #فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ 🔶 درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. 🔶 نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. 🔶 این نباید تکرار شود. 🍀 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۸۲/۱۰/۲۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 تاکنون چندین مطلب راهبردی راجع به سیر مطالعاتی فلسفه در کانال قرار داده شده 🔴سرچ بفرمایید؛ 👈 #سیرمطالعاتی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : 🔸خداوند درقیامت این حوزه و علما را محاکمه خواهد کرد 🔸مقصر اصلی رواج سکولاریسم، حوزه های علمیه اند...هر کجا که حوزه ها حضور ندارند، سکولاریزم حضور پیدا می کند ✅ @feghheakbar
💎 من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟ ⭕️ ( خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان ! ) آیت الله : یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می ‌داد، به من گفت: شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟ گفتم: خود کتاب و سنّت را؛ بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می‌ کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادی‌عشر تعبیر می‌ کرد، می‌ گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً‌ این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟ سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟ امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛ بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟ خدا در همه چیز است یعنی چی؟ چیزی نگفت. نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می‌ فهمم. پس ما فلسفه را می‌ خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت. همان‌گونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند. روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی ‌شود! با فقه و اصول که حل نمی ‌شود! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی: معنای ادخال سرور این نیست که انسان بنشیند طنز بگوید کسی را بخنداند، ادخال سرور این است که مشکل او را مشکل بیکاری را ... حل کند. "ادخال السرور فی قلب المومن"
علامه #جوادی_آملی : "اگر" روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود. ✅ @feghheakbar
🔴 حتما دو پست آخر این کانال رو بخونید؛ 🔴 👇👇👇👇👇 🆔 @sharehnews
🔴 👆👆👆👆👆
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت برای شروع فلسفه می‌توان از اندیشه‌های فلسفی شهید #مطهری رحمةالله علیه که مطالب را شیرین و ساده بیان کرده‌اند کمک گرفت. چکیده‌ای از فلسفه اسلامی از دیدگاه ایشان در کتاب فلسفه مقدماتی گردآوری شده است. یکی از ویژگی‌های شهید مطهری رحمةالله علیه، خوش بیان بودن ایشان است، اما گاه، در بحث‌هایی که ایشان بیان کرده‌اند کرّ و فرّی ملاحظه می‌شود که ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر برسد. کتاب فلسفه مقدماتی که اکثر مطالبش از شهید مطهری رحمةالله علیه است، به ارائه اندیشه‌های فلسفی ایشان به شکل مدون پرداخته و بسیاری از مباحث فلسفی را در خود جای داده است. بهتر است این کتاب - حتی در حوزه‌های علمیه- قبل از بدایة الحکمة علامه طباطبایی رحمةالله علیه خوانده شود. نیز کتاب درآمدی بر فلسفه اسلامی و یا خداشناسی فلسفی - تهیه شده برای طرح ولایت- نقطه شروع خوبی به حساب می ‌آیند. پس از گذراندن این مرحله، خواندن متنی مانند شرح منظومه یا نهایة الحکمة کفایت می‌کند. یکی از ویژگی‌های شرح منظومه این است که همه ابواب فلسفه را بررسی کرده است، اما نهایة الحکمة این ویژگی را ندارد. علاوه بر این، نهایه گاه بسیار پیچیده است و توضیح زیادی می‌طلبد. پ ن: کتاب فلسفه مقدماتی تدوین خود استاد عبدالرسول عبودیت ( عضو هیئت علمی موسسه آموزشی_پژوهشی امام خمینی ره ) می باشد که توسط انتشارات امام خمینی ره چاپ شده. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar