eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 کانال اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا https://eitaa.com/mullasadra_siprin
▪️ لزوم نقض عهد مسلمانان در برابر دشمنان فریبکار _ علامه #جوادی_آملی
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: کودك كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم . در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم. اینك كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه  اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
🍃 مومن، باید وقور باشد. 📔 آیین رستگاری، اثر علامه
علامه : 💎 کتاب "دروس معرفت نفس" را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام 📗 گفتگو، ص۶۷ -این کتاب توسط شاگردشان جناب آملی به صورت صوتی شرح داده شده (۶۰۰_۷۰۰ جلسه) که گوش دادن به اقلاً صد جلسه صوتی اول آن، هستی شناسی عرفانی و صدرایی را در جان شنونده اشراب می کند و پایه فلسفی شخص را پولادین می کند. البته کشش روحی از شروط است که خود شخص به مقدار کشش و توانایی خود مطلع است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی آیت الله حسن #رمضانی (عضو مجمع عالی حکمت و مدرس فصوص): مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. بی‌تردید کسی که در مباحث عرفانی تخصص لازم را ندارد، نمی‌تواند به عمق سخنان آخوند در مباحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و نظایر آن برسد. 👇👇👇👇👇 http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%B1%D9%88%D8%B4_%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84_%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%AF%D8%B1_%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 خطر ، حوزه را تهدید می کند برگرفته از کانال رسمی انقلاب: 👇👇👇 💻 @Khamenei_ir 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید: 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللّهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی بعدد ما احاط به علمك
یکی از شاگردان آیت الله ، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود: نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند. من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود. آن دوست عرض کرد که آخر در عالم خواب دیدم دستتان را می‌بوسم؛ استاد لبخند شرینی زدند و به شوخی فرمودند: همان، برو در خواب ببین. 🍃 arefane.blog.ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است. آیت الله العظمی : علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛  «آیةٌ محکمة»،  «فریضةٌ عادلة»  و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جمله‌ی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است. باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشد، بخش‌های عمیق مناظره‌ای باید رایج باشند، اما نیستند.  این‌طور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشته‌ی اساسی علم در حوزه‌ها واجب کرده است  بر فرض شما در فقه و اصول الآن سی‌هزار یا چهل‌هزار داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند. ‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند آیة محکمة است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی این‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی باشد،‌بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ یک رخش می‌خواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و می‌خواهد. مگر می‌شود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است. آیة محکمة مربوط به جهان‌بینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ این جهان پایان‌پذیر هست یا نه؟ انسان با مرگ می‌پوسد یا از پوست به‌درمی‌آید؟ میلیون‌ها مردم می‌گویند انسان با مردن می‌پوسد. ما می‌گوئیم از پوست به‌درمی‌آید، مهاجرت است. این‌ها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این می‌شود آیة محکمة.. ما آیة محکمة می‌خواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. فریضة عادلة می‌خواهیم، می‌خواهیم. اخلاق غیر از روضه‌خوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخن‌خوانی و سخن‌رانی است. آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟  مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از این‌هاست؛ بررسی شئون است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید. 🍃 در جمع طلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar